Auteur |
Bericht |
Badmuts20
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 7:28 pm |
|
Geregistreerd: di sep 04, 2007 10:13 pm Berichten: 124 Woonplaats: Putten
|
Hallo luitjes,
Ik heb hier nog een 100cc Iame Parilla TG14 motor staan. Dit is een 100cc blokje met roterende inlaat uit 1979. Ik weet het is een oud beestje maar wel leuk om erbij te hebben.
Nu heb ik echter 1 probleem. Ik heb deze motor gekregen met een defecte carburateur. De ketting heeft deze kapot geslagen. Reeds een tijd geleden al een nieuwe Tollidson carb gekocht bij bas.
Nu de boel er maar eens opgeschroeft echter loopt de ketting tegen de gasschuif aan. Heb even gegoogled en daar zag ik een motor waarbij tussen de carb en het blok nog een koppelstuk zit ofzo. Nu heb ik er nog wel een onderdeeltje bij gekregen wat op een inlaat spruitstuk lijkt echter zou ik niet weten hoe ik deze moet monteren.
Nu is de vraag hoort er een inlaatspruistuk tussen? Heeft iemand een TG14 die een fotootje voor me kan maken? En waar zou ik de benodigde onderdelen kunnen vinden? (bas jij misschien?)
Alvast bedankt voor jullie reacties.
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: za jun 13, 2009 7:51 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Eigenlijk hoort er geen spruitstuk tussen. Er zit aan de zijkant een ronde plaat waarachter je roterende valve zit. Bovenaan die ronde plaat zit een verdikking (ietwat schuin) met daarop de bevestigingsbouten voor je carbu.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat de ketting tegen de gaschuif aanloopt. Kan jij zelf eens een foto posten?
|
|
Omhoog |
|
 |
Badmuts20
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 10:05 am |
|
|
Ik zou best een fotootje willen posten van het blok op het frame. Zei het niet dat ik er geen gemaakt heb  . Ik heb wel een foto van het blok voor dat ik begon. Hier zie je ook wel dat als de carb tegen het blok aan wordt gemonteerd deze duidelijk boven de ketting komt te hangen. Dit hoort ook wel zo bij, maar als je hem iets opschuift creer je wel wat extra ruimte.  Alleen bij deze foto welke ik gevonden heb met google zie je een afstandsbus ertussen zitten:  Op deze foto zie je ook het gasschuifhendel. Als je deze carb dus ook tegen het blok aan zou monteren dan zou ook deze gasschuif tegen de ketting aankomen, denk ik. Ik heb echter nog een onderdeel over welke ik er ook bij heb gekregen alleen twijfel ik of deze er wel bijhoord. Zo ja dan zou ik graag willen weten waar deze hoort en hoe hij gemonteerd moet worden. Linkse onderdeel op de foto. Rechter is de defecte carb. 
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 12:50 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Okay, voor zo ver ik me nog herinner heb ik nooit met een tussenstuk gereden. Is al even geleden maar ben er 99% zeker van dat er niks tussenzat. In verband met het onderdeel wat jij op de foto bedoelt: kan het dat het met de 2 gaten die je vooraan ziet op het blok past, en dan aan de andere kant een ander type carbu?
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 1:05 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
dat lijkt mij ook een verloop stuk.. zodat van een rechthoekige montage overgaat op "ovaal"... Ik heb niet veel kennis van deze blokjes, maar als ik het zo zie is dat verloopje nodig bij een ander type carb.. En let op!! er zit een olie jet (sproeier) in dat verloopje! (Volgens mij is dat ding van een brommer/scooter/schakelbrommer oid met aparte olie pomp).. vaak hebben schakelbrommers/scooters een aparte olie pomp om zelf de olie te doseren.
mijn verwachting is dat ze geprobeert hebben een ander type carb op de motor te plaatsen omdat de Tilletson kapot is geslagen. Helaas voor jou maar er moet een bus tussen..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Badmuts20
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 1:19 pm |
|
|
De carb die eraf is geklapt was ook een tillotson. Dat was een 24mm en de nieuwe is een 22mm (HL304E). Dit maakt niet veel uit heb ik begrepen voor de prestaties van de motor. De montage wijze is dus hetzelfde. Echter zit op de oude een ander gassschuif welke volgens mij zelf gemaakt is. Dit zou ook verklaren waarom dus.
Dat verloop stuksje zal dus waarschijnlijk niet voor de carb zijn gebruikt. Lag bij de rest van de onderdelen in het stoeltje toen we de kart haalde. Kan dus zomaar van iets anders wezen en een brommer klinkt nog niet eens zo gek.
Als iemand weet waar een standsbus kan worden gekocht dan hoor ik het graag. Ik ga even opzoek en als laatste redmiddel zou ik ergens een kunnen laten draaien.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 1:38 pm |
|
|
Probeer Soest ff.. (Paauw racing) of shop in adam die schijnen nog wel wat leuks te hebben liggen. De Paauw ging een maat van mij heen (ook uit Putten, aka smprh) goeie man wil graag helpen..
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 1:38 pm |
|
|
Oh btw miss.. kun je je gasschuif omdraaien? of gwoon de carb op de kop monteren (doen er meer hier om goed bij de jets te kunnen)
|
|
Omhoog |
|
 |
Badmuts20
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 7:00 pm |
|
|
Omdraaien is geen mogelijkheid. Komt hij alleen maar verder naar beneden en de spoeiernaalden zitten dan aan de achterzijde. Ik heb is de site van de Pauw afgestruind. Kwam de volgende artikelen tegen welke ik zou kunnen gebruiken: carburateur restrictorDeze is verkrijgbaar in de maten 16,5 / 18,5 / 20,5. Niet helemaal duidelijk is bij mij wat deze doet. Hij begrenst de boel maar hoeveel? Ik neem ook aan dat de maten de gat maten zijn? Of is dit de hoogte van de bus? inlaat rubber ica/jTja hiermee draai je meteen de carb een beetje. Alleen volgens mij dan net de verkeerde kant op. 
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 7:15 pm |
|
|
de restrictor beperkt je inlaat.. in mm's dus dan zou je naar 20,5 mm gaan ipv 22, toch jammer.
Die andere is wel een optie, als je deze nou 180 graden draait werkt het dan nog niet?
-edit-- dees en tees :'(
|
|
Omhoog |
|
 |
Badmuts20
|
Geplaatst: zo jun 14, 2009 7:41 pm |
|
|
Tja beter een lopend blokkie dan helemaal niets Maar die restrictor kan nog wel iets opgeboord worden denk ik. Dat rubber omdraaien heb je niets aan. Hij blijft hetzelfde (volgens mij  ) Ga de pauw wel eens mailen hoe hoog dat rubber is. Misschien valt hij wel een eindje buiten de ketting en dan zal het ook wel niet zo'n probleem wezen dat de carb wat achterover staat. Maarja zo'n restrictor blokje kost 25,00 euries en zo'n rubbertje 50,00. Is nogal een prijsverschil.
|
|
Omhoog |
|
 |