Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Euro 102 benzine
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2020 4:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3537
Woonplaats: Lopik
Sinds kort kan ik bij mij in de buurt euro 102 benzine krijgen.
Mijn vraag is, wat de mogelijke voordelen hiervan zijn bij gebruik hiervan met een Rotax Max EVO DD2.

Geeft dit werkelijk een hoger merkbaar vermogen?
Moet je sproeier etc. aanpassen, en zo ja wat?
Is euro 102 beter voor de motor, of juist niet?
Wat zijn andere voordelen cq nadelen?

Ik ben benieuwd naar zowel de theorie als de praktijkervaringen bij DD2 rijders. Ik hoor graag van jullie!

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Euro 102 benzine
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2020 7:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Hadden het hier idd vanmiddag even over. Heb een monteur in mijn telefoon staan die o.a. de setups doet voor motoren op NK's, Benelux, en hier en daar EK's. In dit geval vooral voor KZ, maar dit is wat hij over 102 te melden heeft.

Citaat:
Meestal gebruikte ik Aral 98, maar als ik richting kerpen ging kwam ik altijd langs een Aral station die 102 verkocht, dan nam ik liever dat. Hoe hoger het octaan gehalte hoe kouder de ontbranding, dus dan zou je krapper kunnen gaan met je carburateur bezetting. Het vermogen neemt wel toe hoe hoger het octaan, of het schoner is heb ik eerlijk gezegd geen idee van.


Zo te zien dus niet direct schadelijk voor een blokje, maar wel de moeite waard om te proberen... En dus goed de ontbranding in de gaten te houden. Als het meer power oplevert zou ik verwachten dat alle WK teams zoiets ook zouden gebruiken. Maargoed, meer power gaat misschien ook wel weer gepaard met meer slijtage... Misschien een shop als Koene of Cox die je daar meer over kan vertellen? Wellicht proberen wij het ook eens uit. Ben nu wel benieuwd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Euro 102 benzine
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2020 7:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3537
Woonplaats: Lopik
Bedankt voor de info Max - was inderdaad een beetje een hakketak middagje qua gespreksonderwerpen...

Met krapper bedoel je qua sproeier neem ik aan, of ook met de mengsmering verhouding ?

En ik dacht dat je op EK's met brandstof van de organisatie moest rijden, anders krijg je daar ook weer een wedloop in.

Ik ga het in ieder geval eens proberen en ik zal ook eens navraag doen bij mijn motorleverancier.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Euro 102 benzine
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2020 7:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3537
Woonplaats: Lopik
Volgens de Rotax leverancier heeft euro 102 niet veel effect/nut bij de Rotax motoren. Ze hebben ermee getest, maar leverde geen performance voordeel op.

Bij KZ motoren heeft het wellicht merkbaar effect, maar niet bij de RM motoren dus.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Euro 102 benzine
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2020 9:37 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm
Berichten: 1303
Woonplaats: Nuland
@Wilfred Bij EK/WK OK en KZ enzo moet je vaten Panta Racing Fuel kopen.

_________________
Koos Kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Euro 102 benzine
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2020 11:41 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3537
Woonplaats: Lopik
Ik weet dat wedstrijd rijders met voorgeschreven brandstof moeten rijden. Ik doelde meer op het gebruik ervan voor de hobby rijders.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Euro 102 benzine
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2020 10:05 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Ik rij al sinds jaar en dag met BP 98 of vpower racing 100 (duitsland dichtbij). Heb wel eens geprobeerd met 102 (Aral+) of zelfs 108 en 110 (Aral bij Nordsleife heeft dat soms), maar dat verschil kan ik niet merken. Daarin tegen voel je het verschil tussen 95 (tegenwoordig sowieso geen optie meer door de toevoegingen) en 98 wel in de max of DD2, motor pakt sneller op en trekt beter door naar ons gevoel.

Veel hobbyrijders zweerden bij de 102 competition, maar die is volgens mij nergens meer verkrijgbaar.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David