Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Start problemen
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2020 2:42 pm 

Geregistreerd: zo nov 21, 2010 12:11 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Emmeloord
Goedendag,

Onlangs hebben ik en mijn broer onze eerste kart aangeschaft. Het was een opknappertje dus we hebben hem uit elkaar gehaald en weer netjes opgebouwd. (Het blok is een lucht gekoelde 125cc 2 takt van het merk iame en het model vgm K71 komet)

Toen we hem zojuist wouden afstellen had de kart moeite met starten.
Toen hij eenmaal na veel pogingen startte en stationair liep, hoorde je dat hij steeds verder zakte in de toeren en vervolgens uitviel na zo’n 15-20 sec.
Vervolgens startte hij niet of moeizaam.
We hebben van alles geprobeerd om hem goed stationair draaiend te krijgen dmv het verstellen van de carb maar zonder écht resultaat.
De motor had ook best veel backfires toen we het gas vol indrukte toen hij eens liep...

Ik heb het vermoeden dat het probleem in de afstelling van de carb zit, maar op het internet kan ik niet echt vinden wat voor carb het precies is. Het enige wat erop staat is de merknaam “walbro” verder niets iets van een model oid. (zie fotos)

Mijn vraag was of er misschien iemand hier op het forum de carb herkend, of tips heeft voor het vinden van de juiste (basis) afstelling zodat de kart op zn minst stationair blijft lopen en niet uit valt en we verder kunnen met het afstellen.
We begonnen met de afstelling H: ½ slag L: 1 1/4e slag

Link naar fotos

Alvast bedankt!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Start problemen
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2020 4:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Ha TheJust, gefeliciteerd en welkom. Het afstellen van een carburateur kan een k-klus zijn, helemaal als je niet weet waar je moet beginnen.
Je zegt dat de kart wel even heeft gelopen. Heb je toen ook gas kunnen geven? Het checken van de bougie is wel even handig, maar dan moet hij wel wat warmer zijn en iets langere tijd benzine/lucht verbranding hebben gehad.

Je kunt proberen om hem toch nog een keer aan te zwengelen, wat meer toeren te maken, en dan de motor af te laten slaan. Daarna de bougie eruit en de kleur even checken. Zwart/heel bruin/nat betekent een te rijke afstelling en dan zou je de luchtschroef open moeten draaien of een kleinere sproeier moeten zetten.

Afbeelding

De caburateur ken ik niet, maar de afstelling op een carb is altijd spelen en bekijken. Geen enkele motor/carburateur is hetzelfde en het zal dus moeten komen uit proberen en nogmaals proberen.

Mbt doodvallen, misschien raakt het vlotter niet snel genoeg vol omdat de aanvoer van benzine verstopt is. Maak de carburateur goed schoon, haal hem uit elkaar en ontvet hem met remmenreiniger. Check de toevoer van brandstof eens als je het vlotterbakje er af haalt en dan het wiel ronddraait, of er genoeg benzine lekt/aanvoer is.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Max op ma jun 01, 2020 2:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Start problemen
BerichtGeplaatst: zo mei 31, 2020 8:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Google biedt een hoop. Ik geloof dat je een Walbro WB-32 carburateur hebt.

Afbeelding

Van der Spoel levert hier nog onderdelen voor. Als je fris wilt beginnen zou ik misschien wat pakkingen of een revisiesetje bestellen.

Hier en hier vind je meer informatie, zie ook sectie A. Basic carburetor setup

Citaat:
DO NOT MAKE ANY CHANGES TO THE CARBURETOR UNLESS YOU HAVE INSTALLED A CHT AND LEARN HOW TO READ IT. IT IS EASY TO BURN UP THE ENGINE. BE EXTREMELY CAREFUL. NOTE: MODIFICATIONS TO THE CARBURETOR WILL VOID ANY WARRANTY BY THE ENGINE MANUFACTURER AND THEIR U.S. DISTRIBUTORS. USE ONLY PREMIUM 100% SYNTHETIC OIL AND ETHANOL-FREE GASOLINE/AVGAS IF POSSIBLE.

Wees gewaarschuwd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Start problemen
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2020 12:09 pm 

Geregistreerd: zo nov 21, 2010 12:11 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Emmeloord
Max je bent geweldig! hier kunnen we weer wat mee. bedankt!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Start problemen
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2020 2:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
We horen uiteraard graag de resultaten :LL :LL

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David