Kartforum
https://www.megakart.nl/phpBB2/

Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)
https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=13226
Pagina 1 van 1

Auteur:  monden2 [ ma apr 29, 2019 7:53 am ]
Berichttitel:  Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om morgen een kart te bekijken (en wellicht te kopen) en ik wilde wat meer information/ervaring weten over het blok dat bij deze kart zit.

Na wat zoeken op het internet o.b.v. het serienummer, ben ik erachter gekomen dat het gaat om een YZ125L1 (E105E-00XXXX / 5ET00) Yamaha blok (een crossblock uit de YZ125 van 1999). Zover ik heb kunnen vinden is dit een 5-bak en lever deze net iets meer als 30pk. De eigenaar zegt dat het blok nog helemaal goed is, maar voor de zekerheid loop ik hem technisch even helemaal door voordat ik hem koop.

Heeft iemand ervaring met dit (specifieke) blok? Dingen zoals betrouwbaarheid, kosten voor een revisie, beschikbaarheid van onderdelen etc.? Eventueel dingen waar ik op moet letten of voor moet uitkijken?

MVG,

Roy

Auteur:  IncineratorX2 [ ma apr 29, 2019 10:26 am ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Hoi roy,

er zijn hier 4 personen die ervaring hebben of hadden met YZ125's uit dezelfde periode. Mijn ervaring is niet geheel positief... alsmede die van BasK. Ik meen dat Backlash ook met een YZ reed, misschien dat hij positieve ervaringen heeft?

Wij hebben heel veel problemen gehad met het wegvreten van de koppakking door o.a. detonatie. 10min rijden en de pakking was alweer weg.
Daarnaast water pomp lekkage, de keerringen konden niet goed meer aansluiten op de pomp as.
Wij hadden ook veel lekkage bij de cilinder -> uitlaat aansluiting. Dat was altijd een crime om lekker dicht te kunnen houden.

Ik weet niet of je de machine kan testen bij aanschaf, maar zorg dat je deze perikelen kan controleren.
Dmv minstens een stint van 15min te rijden, tijdens deze stint, het overstort gat onder de waterpomp te blijven controleren of deze droog is en blijft.
Uitlaat aansluiting op het uitlaatspruitstuk, dat deze mooi aansluit. Bij ons was dit niet het geval, maar het smeert en maakt meer lawaai dan nodig. (lawaai -> kartbanen vinden dit niet leuk)
Ook is het verstandig de power valves te controleren. Even beschermkapje eraf schroeven (4 schroeven) en aan de hefboom zitten. dan moeten de twee valves met gemak naar buiten schuiven. In dit kapje zit altijd zwarte drap, dit is ok. Je kan dit ook draaiend controleren. Hoe hoger de toeren hoe verder open.

Verder kan het een relatief leuke en snelle motor zijn met een iets "vlakkere" power band dan een ICC. Wat makkelijker te besturen is, dan een icc.

Auteur:  monden2 [ ma apr 29, 2019 10:45 am ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Hoi Incinerator,

Hartelijk dank voor de snelle reactie! Ik meen dat de kart al reeds een half jaar in een schuur op een boederij stilstaat. Zover ik begrepen had, heeft de eigenaar de vloeistoffen er niet uit gehaald, dus ik neem aan dat the carburateur helemaal vol zit met troep. Ik denk ook dat de eigenaar weinig inzicht hierin heeft, en dat de kart niet gereinigd zal zijn alvorens het wegzetten. Dus ik denk dat starten geen optie zal zijn, maar ik kan in ieder geval de bovenstaande dingen (uitlaat, power valve, troep rond het stortgat) even bekijken. De prijs is gelukkig heel schappelijk (ongeveer 600 EUR voor de kart en het blok), dus mocht de motor niet helemaal lekker zijn, is er nog genoeg budget om de motor eventueel op te knappen, danwel verkopen en een TM ervoor terugkopen. Maar zou natuurlijk het leukste zijn als ik er mee kan rijden deze zomer, alvorens ik daaraan begin ;-).

Auteur:  IncineratorX2 [ ma apr 29, 2019 11:10 am ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Ah,
dan zou ik inderdaad het blok lekker uit elkaar trekken en schoonmaken.
Even wat liefde geven, onderdelen insmeren en op de bok starten en oplaten warmen (rustig ;)).

Bij een goed bod ;)
Ik heb nog een TM K9 ICC staan, ik ben aan het overwegen deze van de hand te doen en een GX 390 te kopen.
Nieuwe Nicasyl+Zuiger+smalend, Koppelingsplaten, koppelingshuis grondplaat vervangen. Diverse tandwielen en lagers vernieuwd in het blok (o.a. krukas lagers).
Moet alleen nog een keering vervangen, hij lekt iets over de aandrijf as :/

Auteur:  Backlash [ wo mei 01, 2019 10:10 am ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Ik heb inderdaad nog een tijdje met een YZ 125 gereden. 1x een vastloper mee gehad maar dat kan met elke motor gebeuren. Verder heb ik er prima mee gereden en veel plezier van gehad. Alles ligt aan hoe goed je de motor onderhoud.

Maar heb ook genoeg horror verhalen gehoord.

Auteur:  monden2 [ wo mei 01, 2019 12:20 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Hoi Backlash,

Bedankt voor jouw ervaringen. Ik heb o.b.v. de feedback van Incinerator gister de motor nagelopen. De powervalve kon ik d.m.v. een tangetje op en neer bewegen (was te vettig om met mijn de weerstand van de veer te overkomen), de waterpomp was schoon, de cyclinder was nieuw (+/- 3 uur gelopen, maar haal hem uit elkaar om zelf te checken), en voor de rest zag alles er netjes uit. Er zat wel een beetje speling bij de uitlaat aansluiting aan de cylinder waar ik naar zal kijken. Verder was het een goed onderhouden CRG Heron frame (eentje waar ik vroeger zelf mee reed), dus voor zo'n prijs was het zeker de moeite waard. Ik zal de motor sowieso even uit elkaar halen, carburateur reviseren en wellicht alle pakkingen vervangen. Ik zal ook dat er waterpomp revisie kitjes te koop zijn, deze zal ik wel uit voorzorg ook uitvoeren. :) Verder altijd goed opwarmen/warm rijden en dan hopelijk veel plezier ervan :)

Hoe lang reed jij ongeveer met een zuiger/zuigerveer? Ik lees veelal 40 uur met een zuiger, 20 uur met een veer.

Auteur:  Backlash [ wo mei 01, 2019 12:43 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

40 uur met een zuiger?
De zuiger inclusief veer ging er bij mij na 10 uur uit hoor.

Ik gebruikte ook alleen Wiseco zuigers.
40 uur is echt veel te lang voor de YZ125.

Auteur:  IncineratorX2 [ wo mei 01, 2019 12:47 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Wat baklash zegt, ICC is max 8!

Auteur:  monden2 [ wo mei 01, 2019 1:20 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Duidelijk! Waar haal jij de Wiseco Zuigers? Ik heb wel een website gevonden (outlawracing.nl) waar de meeste onderdelen verkrijgbaar zijn voor de 1999 modellen, maar die hebben hoofdzakelijk Vertex and Wössner zuiger, en een ProX zuiger (eco merk van Wiseco).

Auteur:  Backlash [ wo mei 01, 2019 3:56 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Wat de cylinder en zuiger betreft liet ik alles doen door Powerseal. Ik liet daar mijn cylinder van nieuw nicasyl voorzien als dat nodig was of laten honen. Ze meten dan je cylinder op en leveren de juiste maat zuiger mee.

Ze leveren ook andere merken zuigers maar ik had mee vertrouwen in Wiseco.

Auteur:  monden2 [ za mei 11, 2019 9:08 am ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Hey Backlash, kort vraagje aan jou. Toen jij met jouw YZ reed, moest jij toen ook al voldoen aan de nieuwe geluidsregelementen? Zo ja, hoe heb jij een ELTO uitlaat op de jouwe bevestigd? Is het plug&play, of moeten er wat aanpassingen gedaan worden?

Auteur:  Backlash [ zo mei 12, 2019 7:27 am ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

de pijp van de YZ uitlaat is wat dunner dan de ingang van de Elto demper. Dit had ik opgelost met brandwerende doek om het perfect af te sluiten.

Auteur:  monden2 [ za jun 15, 2019 2:31 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Hey Backlash! Wederom een YZ125 vraagje ;-) Reed jij met een 428 (kart) ketting, of met een 520 (motorcross) ketting?

Auteur:  IncineratorX2 [ ma jun 17, 2019 3:24 pm ]
Berichttitel:  Re: Yamaha YZ125L1 (1999 Cross Blok)

Wij reden met een 428 ketting ivm achteras tandwiel.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/