Kartforum
https://www.megakart.nl/phpBB2/

camber en caster afstellen
https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=13212
Pagina 1 van 2

Auteur:  Joeri_ [ zo maart 03, 2019 6:07 pm ]
Berichttitel:  camber en caster afstellen

Hallo,
Toen ik mijn kart kocht, stonden de fusées helemaal naar voor (unloaded caster en neutrale camber).

Nu zei me iemand dat dit verkeerd was, en ze zo ver mogelijk naar achter moeten staan (loaded caster, neutrale camber).
Ik heb dit aangepast, en de kart stuurt veel zwaarder en heeft meer overstuur, vooral bij het remmen, denk ik.

Omdat m'n handen opgezwollen zijn aan de binnenkant van het duwen aan het stuur, overweeg ik de afstelling terug te veranderen.

Maar wat is eigenlijk een goeie afstelling om mee van start te gaan?
En als ik de excentrische bouten niet in minimum of max caster instel, verandert de camber dus ook. Of moet ik onderaan de C's ook de excentriek veranderen?
En wat met de spooropening bij droog weer? 2mm toe of neutraal?

Alvast dank om jullie kennis te delen!

(motor rotax evo max, chassis kosmic mercure (KZ-type)

Auteur:  Jordy1983 [ zo maart 03, 2019 6:26 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Joeri,

Persoonlijk zou ik volledig na neutraal gaan en vanuit daar gaan uitproberen wat het beste bij jou past.
Het is niet zo simpel van de setup kopieren en gaan met de banaan.

toe-in / toe-uit verhaal zou ik gewoon neutraal blijven.
vooral als de gaat experimenteren met caster en camber setup

Groet Jordy

Auteur:  Joeri_ [ zo maart 03, 2019 10:12 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Hi Jordy,
Zal ik doen.
Als ik spoor en camber neutraal laat;
Wat mag ik verwachten bij veranderen van caster? Hoe meer naar achter, hoe meer grip vooraan en zwaarder sturen? Bij onderstuur terug wat naar voor?
Hoeveel gaatjes van een excenter verzet je per keer?

Auteur:  Jordy1983 [ ma maart 04, 2019 5:38 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

ik heb bij me eigen kart destijds ook alles na neutraal gezet (camber/caster/excenters)

ben vanuit daar eerst een halve dag mee gaan rijden, daarna ben ik met de rest gaan spelen.
Als je de excenters verplaatst zou ik niet meer dan 2 gaatjes gaan.

werk stap voor stap en verander niet ineens te veel dingen, dan weet je niet welk effect het heeft.
Persoonlijk ben ik nu ook nog veel aan het spelen met caster en camber.

Auteur:  Joeri_ [ di maart 05, 2019 4:40 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

ok. ik had t de vorige keer van minimum naar neutraal caster gezet en de kart schoof veel weg achteraan. En het sturen werd erg zwaar. Ik heb het nu terug gezet naar de stand zoals het voorheen stond.

Laat je de achterbumper ook los hangen? De mijne stond los als ik de kart kocht, en als ik ze vastzet schuif ik precies meer achteraan...

Auteur:  Jordy1983 [ di maart 05, 2019 6:39 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Nee achterbumper heb ik vast zitten,
wel heb ik de kart achter breder gezet, staat nu op 1,38m
Gebruik je oude of nieuwe banden, want daar kan namelijk ook al veel verschil in zitten!!

Check ook ff of je stuurstang en spoorstangen recht zijn, me schoonvader had vorig jaar een lichte knik (heel minimaal) erin zitten,
Toen stuurde de kart ook ontzettend zwaar. Na lang zoeken kwamen we daar pas achter, ook op advies van iemand anders

Auteur:  Matje_62 [ di maart 05, 2019 9:04 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

TIP:Als je je Toe neutraal hebt staan zal hij bij belasting meer Toe-in gaan staan. Meestal zetten we deze in 1 of 2mm per kant uit.
Maar je zou beter alles in neutraal stand vertrekken zoals eerder is verteld en dan van daaruit kijken wat te verstellen.
Alles afhankelijk hoe je kart zich gedraagt met jouw rijstijl.

Auteur:  Wilfred [ wo maart 06, 2019 9:44 am ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Fusees helemaal naar voren zetten is vrij ongebruikelijk. Als dit de enige manier is om de kart goed door bochten te krijgen, dan moet er op een ander vlak iets niet goed zijn naar mijn mening.

Denk hierbij aan de eerder genoemde punten zoals banden ( oude banden geven een heel ander weggedrag dan nieuwe ), positie en hoogte van de stoel, stijfheid van chassis ( een afgetrapt wedstrijd chassis zal nooit meer het gewenste rijgedrag geven ), een eventuele scheur in chassis en breedte voor/achter. En uiteraard de rijstijl van de rijder :mrgreen:

Mijn basis van waaruit ik verder ga finetunen is :

- caster neutraal
- 2mm toe uit ( 1mm links, 1 mm rechts )
- camber -1mm
- chassis hoogte in middelste stand achter, voor laag of midden
- ackerman middelste stand
- positie stoel iets meer naar achteren dan door fabrikant aanbevolen ( 1cm )


Succes ermee - en altijd 1 aanpassing tegelijk doorvoeren, anders heb je geen idee welke verandering verantwoordelijk is voor het verschil in weggedrag.

Auteur:  Wilfred [ wo maart 06, 2019 10:04 am ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Overigens meen ik gelezen te hebben dat je een KZ chassis gebruikt voor de Rotax Max; hierin kan ook een oorzaak van je probleem liggen, daar dit type chassis ontwikkeld is voor een motor met meer vermogen en andere rij-karakteristieken. Ook de (afstelling van de) voorremmen kunnen hier een rol in spelen ( tenzij je die gedemonteerd hebt natuurlijk ).

Auteur:  Joeri_ [ vr maart 08, 2019 2:55 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Tof dat jullie meedenken! :)

@Jordy: m'n banden zijn zo goed als op. Heb ze al gedraaid op de velg en ik kan er nog 1 keer mee rijden denk ik. In totaal heb ik er +/- 700 rondjes of 15 uur mee gereden waarvan 200 op natte ondergrond (geen temperatuur in banden) (vega wit). Gaatjes zijn nog 1mm diep denk ik. Ik heb wel nog een setje Komet liggen (van wedstrijdrijder gekocht). Zou ik ze wisselen?
@Matje: spoor is nu op 0 gezet.
@Wilfred: het is inderdaad een Kosmic KZ chassis. Bij de aankoop hebben ze me verteld dat dit beter was voor mijn grootte (1M83, 77kg). Er zitten geen voorremmen op.

Mijn beste tijden op hetzelfde circuit (Ostricourt) en allemaal met hetzelfde setje banden:
ackerman klein, bumper los, 136cm breed achter, caster naar voor.
25/8/2018: 1:04:79
1/9/2018: 1:03:98
15/9/2018: 1:02:89
Banden gedraaid. sproeier van 125 naar 128 vergroot voor het kouder weer, caster neutraal gezet, ackerman vergroot, bumper vast en 140cm breed achter.
Veel minder grip achter sedertdien.
16/2/2019: 1:05:16
2/3/2019: 1:05:93 :?

Mijn afstelling is nu:
- chassis: middenhoogte voor en achter
- stoel T11VG, hoek neutraal en positie 63.5-64cm van voorkant chassis
- spoor 0
- bar vooraan gemonteerd
- camber 0
- caster volledig naar voor (zoals het stond als ik de kart kocht)
- stuur in laagste stand (om het dichter bij me te krijgen)
- Ackerman heb ik maar 2 standen. Stond in kleinste stand, staat nu in grootste.
- breedte voor: 30mm aan elke kant (2 ringen)
- achter 136cm (is het smalste dat ie kan met grote klossen) en bumper los (zoals het vroeger stond)

Zal ik eens met deze neutrale afstellingen proberen dan? (als het weer wat droger wordt ;) )

Auteur:  Joeri_ [ za maart 09, 2019 2:51 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Nog een dummy vraag:
Als ik te weinig grip heb achteraan,
- zet ik dan de bumper vast?
- maak ik de kart breder achteraan?
- maak ik de kart smaller vooraan?

Auteur:  Wilfred [ za maart 09, 2019 5:24 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Smaller achter en/of breder voor geeft meer grip achter.

Auteur:  Jordy1983 [ zo maart 10, 2019 6:31 pm ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

ik zou zowiezo in nieuwe banden investeren voordat je begint met afstellen,
als je op een oude versleten set begint af te stellen kan dat weer gevolgen hebben voor je balans zodra je nieuwe banden hebt.

vanuit daar zou ik pas de aanpassingen maken.

Auteur:  Joeri_ [ ma maart 11, 2019 8:59 am ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

@Wilfred: awel, dat dacht ik ook, maar iemand zei me net het omgekeerde :^o
@ Jordy: ok, nog 1 keer rijden met de oude banden dan, en daarna het setje er op dat ik nog liggen heb (kwestie van de kosten toch wat te drukken :mrgreen: )

Auteur:  Wilfred [ ma maart 11, 2019 10:50 am ]
Berichttitel:  Re: camber en caster afstellen

Oude banden geeft echt een vertekend beeld over de wegligging van je kart; je zult zien als je nieuwe koopt en dan gaat rijden dat het een wereld van verschill is :mrgreen:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/