Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 5:05 pm 

Geregistreerd: zo jul 11, 2010 11:48 am
Berichten: 60
Heren,

Klinkt misschien hard, maar graag alleen reactie als je weet waar je over praat. Het volgende, wanneer vervang je een drijfstang bij een schakelmotor? (KZ, geen cross)?

Ik houd zelf altijd aan 8 uur met een zuiger, na 3 zuigers grote revisie (oftewel na 24 uur het onder blok open). Nu kun je natuurlijk ook de drijfstang hergebruiken en alleen de pen + lager vervangen? Wat is normaal? Of gaat altijd bij een grote revisie de drijfstang er uit? Of vervang je die bijvoorbeeld pas bij de 2de grote revisie?

En is een grote revisie na 3de zuiger correct? Vanuit bijvoorbeeld TM kom ik nergens advies tegen? Bestaan er geen handboeken/schema`s vanuit de motorleverancier?

(onderhoud doe ik zelf trouwens, vandaar bovenstaande vragen, anders had de monteur het wel geweten natuurlijk)

Groet,
Gerben

_________________
Dino DR50 & TM KZ10


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 8:14 pm 

Geregistreerd: do maart 23, 2017 8:01 pm
Berichten: 10
Interessant :-)

ik vervang pas na 10u de zuiger (zelf) maar laat wel de drijfstang vervangen na 2 zuigers (20u dus)
drijfstang laat ik dus doen, uiteraard met pen en lager.

Ik ben wel benieuwd om te horen of en hoe jij zelf je drijfstang vervangt.

groeten
Steve


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 8:54 am 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
Amai, dat is veel onderhoud! Rotax max 125cc EVO: zuiger na 40u. onderkant: 250u. (geen competitie)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 10:25 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ja, maar een Rotax kun je natuurlijk niet vergelijken met een KZ motor.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 10:44 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 4:35 pm
Berichten: 69
Woonplaats: Breda
Ik vervang de bigend, bussen en pen 2.5 - 3x voor de drijfstang mee gaat. bigend ongeveer 10 - 12 uur, zuiger afhankelijk hoe er mee gereden word en welke afstelling je gebruikt. Elke rijdag haal ik de cilinder eraf voor inspectie. lagers krukas afhankelijk wel type, tonlagers gaan langer mee, geeft ook minder belasting op je krukas.

iedereen heeft er z'n eigen kijk op, elke motor is anders en elke rijder ook. Denk dat je daardoor ook geen standaard kan aangeven.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 2:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
@Joeri_ "Amai, dat is veel onderhoud! Rotax max 125cc EVO: zuiger na 40u. onderkant: 250u. (geen competitie)"

Dat is anders ookwel extreem weinig onderhoud.. zo'n intervallen heb ik nog nooit gezien !

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 2:31 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
@snoebel: oei. Dat is wat ze me vertelden toen ik motor kocht. :oops:
Zou ik best sneller de cilinder openen om te controleren?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 6:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
GKS onderhoud doet 25 uur zuiger en na 50 uur blok.. Op andere plaatsen hoor je ook wel 2x 20 en dan bij 60 grote beurt.
Schepers roept 40 uur.. als je dan nog niks hebt gehad laten controleren.. en anders eerder komen :-) Die zegt verder niks over groot of klein.

Zoveel mensen, zoveel meningen.. de handleiding zegt dat je 40 uur kunt met een zuiger meen ik..

Zelf breng ik blokje weg na ~25 uur voor een zuiger wissel en check.. Nog nooit dezelfde kart lang genoeg gehad om een grote beurt te moeten doen.. lol

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2018 10:45 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
thanks voor de tip! 't zal misschien ook te maken hebben of je competitie rijdt met een meer mager mengsel of enkel traint met rijker mengsel?

Koop je zo snel een nieuwe motor dan? Rijd je competitie?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David