Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 1:15 pm 

Geregistreerd: zo jul 11, 2010 11:48 am
Berichten: 60
Beste allemaal,

Na een hele tijd bezig geweest te zijn met andere hobby’s (auto, bromfietsen enzovoorts) toch maar weer besloten het karten op te pakken. Hier onder een aantal vragen daarover (voor het gemak genummerd).

Ten eerste wil ik mijn chassis eens wegbrengen voor een goede basis afstelling. Mijn kart heeft nooit echt lekker gestuurd namelijk. Veel geprobeerd, maar er nooit echt uitgekomen. Laatste keer eens gereden in een kart van een ander en dat reed vooral veel makkelijker. Ik ben helemaal gebroken als ik uit de kart stap en snelle tijden noteren lukt niet. Toen ik in de andere kart stapte viel het vooral op hoe gemakkelijk de kart door de bocht ging (veel directer ook) en ik was ook meteen veel sneller dan ik ooit met mijn eigen kart gereden heb. In mijn eigen kart was het vooral zwaar sturen, niet goed insturen, niet voldoende grip enzovoorts.

1. Hebben jullie tips hiervoor? Ik neem aan dat elke grote kartzaak wel een chassis van een goede basis afstelling kan voorzien? Ik woon zelf in Zuid-Holland en kwam in het verleden wel eens bij Henk Andeweg (Kartcentrum Numansdorp) en Paauwer Kart Racing. Zijn dit bedrijven die ook chassis afstellen?

Andere vraag, ik wil deze keer ook eens een goed setje banden aanschaffen, ik reed normaliter op afdankertjes uit de oude bandenbak op kartbaan Strijen. Nu lees ik erg veel over Vega Blauw en dus wil ik zo`n setje aanschaffen. Echter, ik zie dat er tegenwoordig 2 setjes Vega Blauw zijn, namelijk de SL3 Nordam (lichtblauw in het schema), maar ook de nieuwe FH (donkderblauw).

Afbeelding

2. Welke van de 2 is de hier alom geprezen Vega blauw? Ik vermoed de SL3 Nordam?

3. Ik rijdt trouwens met een oude Vankart Tomohawk uit 2005 in combinatie met een Pavesi 125cc ICC. Ik neem aan dat ondanks dat het een ouder chassis betreft dat niet automatisch betekent dat het slecht hoeft te sturen? Of is het misschien verstandiger niet meer te investeren in zo`n oud chassis en naar een recenter chassis over te stappen? De buis is nog goed, niet plat gereden.

Wat betreft de oudere Pavesi motor, ook die zijn niet zo makkelijk te rijden als bijvoorbeeld een nieuwe TM. Daarentegen loopt de motor wel erg mooi en wil ik er dus nog geen afscheid van doen. Motorisch (en vooral qua tuning) ben ik erg handig, dus daar geen problemen mee. Dit in tegenstelling tot het afstellen van een chassis, daar heb ik weinig kaas van gegeten. Toen ik de kart kocht heb ik hem helemaal kaal gemaakt en toen weer opnieuw opgebouwd, daar is het waarschijnlijk ook gelijk mis gegaan met de afstelling.

Benieuwd naar jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Gerben Visser

_________________
Dino DR50 & TM KZ10


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 4:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hallo Gerben,

Welkom terug in de kartsport en alvast veel plezier gewenst !

Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden :

1. Bijna elke goede kartdealer kan samen met jou een chassis een goede basisafstelling geven, ongeacht het merk. Uiteraard kan het verschillen hoe bereidwillig de ene dealer is t.o.v. de ander :mrgreen:
Stap 1 is denk ik na gaan of je chassis goed recht is en of je stoel op de juiste positie staat. Bij een vriend van mij was het zwaartepunt veel te ver naar voren, waardoor zijn kart extreem zwaar stuurde. Kan bij jou wellicht iets dergelijks zijn.

2. De welbekende en fijne Vega Blauw is inderdaad de SL3 Nordam.

3. Zeker, een ouder goed onderhouden en recht chassis hoeft helemaal niet slecht te zijn. Belangrijk hierin is wel dat het recht is, niet extreem vlak is en er geen materiaalmoeheid in zit door eventueel veel en/of zwaar gebruik in het verleden. Mocht je chassis niet helemaal fris meer zijn ( na check bij een dealer - wellicht CRG Holland een idee omdat een Vankart onder CRG hoort/hoorde ), dan is het beter om een ander beter chassis aan te schaffen i.p.v. investeren in je huidige chassis - als de basis niet goed is wordt het nooit echt lekker helaas.

Als de motor bevalt, vooral niet wijzigen !

Afstellen van een chassis is veelal trial and error. Uitgaande van een redelijke basisafstelling, is het gewoon proberen, maar wel altijd één ding tegelijk aanpassen. Anders weet je niet meer welke wijziging welk effect heeft.... En vergeet niet, bij warm weer zal een chassis anders afgesteld moeten worden dan bij koud weer - net als de motor.

Succes in ieder geval en laat maar weten hoe het verder verloopt. En als je vragen hebt - stel ze, want daar is het forum voor !

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 8:46 pm 

Geregistreerd: zo jul 11, 2010 11:48 am
Berichten: 60
Beste Wilfred,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.

1. Stoeltje zal ik nog eens nameten. Ik heb het toentertijd wel volgens het boekje gedaan volgens mij. Ook heb ik hem wel eens uitgewogen (per wiel op de weegschaal), maar ik durf niet meer te zeggen welke waardes er toen uitkwamen. Zal hem binnenkort nog eens op de weegschaal zetten, het zou lullig zijn als het toch aan de stoel ligt.

2. Dankjewel, dan ga ik daar eens een setje van proberen.

3. Kan een beetje dealer zien/meten of het chassis nog stijf genoeg is? Mocht dat verder in orde zijn dat blijf ik lekker met mijn huidige chassis rijden!

Ik ga eerdaags de motor even openhalen om te kijken of alles nog in goede staat verkeerd en het chassis eens flink afstoffen. Vervolgens nog even naar het stoeltje kijken en dan iemand opzoeken die het chassis van een goede basisafstelling kan voorzien. Ik laat t.z.t. wel even weten hoe het afgelopen is.

Groet,
Gerben

_________________
Dino DR50 & TM KZ10


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 9:47 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
1. Zijn je fusees verstelbaar? Zo ja, probeer ze dan zo recht op mogelijk te zetten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2017 9:17 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Gewoon Maarten bedoelt zo min mogelijk caster, dat scheelt inderdaad ook in hoe zwaar je kart stuurt.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2017 7:46 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Gerben Henk Andeweg is er mee gestopt en Paauwer zit tegenwoordig in Zeeland ergens.

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2017 1:03 pm 

Geregistreerd: zo jul 11, 2010 11:48 am
Berichten: 60
@ gewoon maarten & Wilfred: Zal ik eens naar kijken, maar waarschijnlijk laat ik het deze keer maar gewoon eens goed uitlijnen, ben het gerommel een beetje zat.

@ Edwin: Ik had al zo`n vermoeden, gezien de website ook niet meer bestond. Nou dan wordt het Paauwer (Zeeland is ook nog wel aan te rijden) of eventueel PdB in Vlaardingen. Waar klop jij tegenwoordig aan voor spullen en dergelijke? Of ook niet meer actief?

_________________
Dino DR50 & TM KZ10


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2017 2:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Ga nog steeds naar Jan cramer maar ik zou naar Paauwer gaan ook altijd behulpzaam

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2017 12:42 pm 

Geregistreerd: zo jul 11, 2010 11:48 am
Berichten: 60
Ik zal eerdaags eens contact opnemen met Paauwer inderdaad, kwam daar in het verleden ook wel eens voor Pavesi delen & ze zijn inderdaad erg behulpzaam.

Iedereen bedankt voor de info en ik zal nog wel even laten weten hoe het afgelopen is.

Groet,
Gerben

_________________
Dino DR50 & TM KZ10


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 12, 2017 9:52 am 

Geregistreerd: vr okt 14, 2016 6:22 am
Berichten: 4
Woonplaats: Nieuw bergen
Hallo,

Ik heb qua chassis hetzelfde probleem, wegligging van andere lijkt veel beter dan de mijne,.
een birel uit 2000? Tm125 cross, motor loopt top.
Ik was benieuwd of je verder bent gekomen met je basis afstelling/wegligging?

Groet Niek

_________________
Birel 2000 tm cross


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 14, 2017 3:07 pm 

Geregistreerd: zo jul 11, 2010 11:48 am
Berichten: 60
Beste Niek

Ik heb zelf geen poging meer gedaan, ik ga hem deze keer wegbrengen voor een goede basis afstelling/uitlijning. Ik heb al contact gehad en nadat ik klaar ben met wat onderhoud kan ik hem neerzetten. De verwachting is dat ik over 2 weken zover ben.

Groet,
Gerben

_________________
Dino DR50 & TM KZ10


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 14, 2017 3:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@NivaD,

Met wat voor banden rijd je en zijn dit oude gebruikte banden of nieuwe ? Op oudere / uitgedroogde banden krijg je ook een beroerde wegligging namelijk.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 14, 2017 9:28 pm 

Geregistreerd: vr okt 14, 2016 6:22 am
Berichten: 4
Woonplaats: Nieuw bergen
@wilfred
Ik rij nu gebruikte rode vega L99, daarna blauwa vega sl3, beide niet oud (vind ik), 2016

Ik moet nog veel leren en kart pas een half jaar, maar merk dat andere karts strakker op de weg liggen en sturen, ik heb vanalles geprobeerd met shassis, maar het is echt abracadabra voor mij.

Het gaat wel steeds beter, maar niet zoals ik zou willen.

_________________
Birel 2000 tm cross


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 15, 2017 7:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Heb je in andere karts gereden om tot de conclusie te komen dat die beter rijden/beter op de weg liggen? Of is dat gebaseerd op alleen kijken?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do maart 16, 2017 1:13 pm 

Geregistreerd: vr okt 14, 2016 6:22 am
Berichten: 4
Woonplaats: Nieuw bergen
Dat heb ik, ms kart ook met tm cross.
Onze motor loopt beter, maar hun kart ligt veel beter op de weg. Toen hebben we eea bijgesteld
Aan sporing, daarna gaat ie beter, maar nog niet naar mijn zin. Dje andere kart rijdt makkelijker en soepeler, stuurt fijner.
Ik zoek dus eigenlijk een basis afstelling, ik lees overal dat het proberen is. Maar ik heb geen basis dus weet nooit of ik goed bezig ben of aan het verkeerde schroef.

_________________
Birel 2000 tm cross


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David