Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 7:59 am 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Collega Karters,

Afgelopen dagen de baby kart van zoonlief ingeruild voor een Mini met een Parilla 60cc erop.
We willen hier graag mee rijden op Strijen alwaar dit een veel voorkomend type motor is voor de mini's.

Ben alleen even op zoek naar de beste tandwielverhouding voor Strijen voor de Mini.

Kan iemand mij hieraan helpen?

Alvast dank,

Groet,

Fred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 8:50 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Hoi Fred,
Afhankelijk van de capaciteiten van je offspring en de soort motor (Parilla A1 of A2 type met of zonder losse accu-cdi-startbox) is daar een mini vertanding van 11 84- 11 86 gebruikelijk of met een 10 tands voorsprocket een vergelijkbare verhouding. Let zeker in het laatste geval zeker op Strijen op dat het achter tandwiel onder het chassis uitkomt en tandwiel en of ketting kunnen beschadigen bij bottemen in verkeerd aangesneden bochten etc. Je kan dan evt bescherming naast het tandwiel bevestigen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 10:51 am 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Petrolhead,

Dank voor je duidelijke, snelle en vooral complete antwoord, top!

De motor heeft inderdaad een losse startbox (met twee grote knoppen voor start en stop) en een losse CDI, zal dus een type A1 zijn.
Ik ga de tandwielverhouding aanpassen.

Nogmaals dank,

Groet Fred.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 8:00 pm 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Petrolhead,

Er zit nu 10-81 op. Om dezelfde verhouding te krijgen zou ik dus naar 10-76 moeten. Bestaat 76?

Groet Fred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 8:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ja hoor, 76 bestaat en nog veel kleiner hoor.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2016 9:53 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Omdat een A1 ca 1 a 2 pk max vermogen mist tov A2 en de beginnende mini rijders wat minder hoge bocht snelheden halen is het voor de beste ronden goed om aan de korte kant van de aanbevolen vertandingen gaat zitten. Dat leid dan wel tot het sneller uitaccelereren en het wat harder in de powerband komen. Het kan in 1 keer goed opgepikt worden maar het is een fikse vermogensstap vanuit de babykart en zo niet dan zijn glijpartijen etc te voorkomen door juist weer iets langer te gearen. Let er echter wel op dat de vrij kwetsbare koppeling het weer lastiger kan krijgen, zeker als ie voortdurend bj te lage bocht snelheden in de slip komt. Het is dus een beetje te sturen aan de hand van de prestaties van de rijder en de kart op de baan. Is voor hier al weer een tijdje geleden, kijk er met plezier op terug. Die van ons ging van steady 48 rond meteen de eerste keer met de mini naar 40 hoog en de topsnelheid van ca 55 naar ca 90 en achterlijk laat remmen. Voor zon kleine coureur in de dop is het allemaal nogal wat, van zga overal volgas met een handzaam vertrouwd babykartje naar een onbekend, flink groter en heel stuk sneller en voortdurend doseren minikart. Steun de kleine zo veel mogelijk met de setup en een postieve benadering.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2016 10:13 am 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Petrolhead,

Thanks voor de tips, neem ze zeker mee !

Nog een klein vraagje, denk dat het mij niet meer lukt om de juiste overbrenging te kopen voor a.s. maandag wanneer junior graag wil gaan rijden.
Stel dat ik toch ga rijden met deze overbrenging, hetgeen zal resulteren in wat meer toeren op het rechte stuk, kan dit kwaad voor de motor?
Ik begreep namelijk dat deze blokjes begrenst zouden zijn in de CDI, klopt dit dat jij weet?

Alvast dank,

Groet Fred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 6:09 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Idd duurt het even voordat je alle spulletjes een beetje op orde hebt zodat je je kan redden op de baan als er geen partsuppliers aanwezig zijn. De meeste suppliers zullen wat geld extra vragen voor de service van de onderdelen ter plekke, heel begrijpelijk mits de prijzen redelijk blijven. Op de maandag na de wedstrijden verwacht ik niet dan er veel kans is dat de suppliers voor de weinige aanwezigen blijven. Voor bekenden laten ze soms wel eens parts achter.
Maar om antwoord op je vraag te geven, ik verwacht zelf gezien de verhouding icm met de verwachting dat je spruit vlak na de overstap al het volledige prestatiepotentieel gaat gebruiken en langdurig op het toptoerental gaat rondrijden, sterker nog, het is aan paps om in te schatten hoe eea wat in te binden dmv bijv het beperken van de slag van het gaspedaal en eea op een verantwoorde manier gefaseerd gaat terugbrengen tot de gasschuif of in dit geval de gasklep uiteindelijk bij het vertrouwd raken weer helemaal open kan. Idd behoort de cdi uiteindelijk het maxtoerental te bewaken maar das eerder om oneerlijke concurrentie te voorkomen dan om motorschade te voorkomen omdat daarboven nog eerder de spoeling in de war raakt. Bij welk toerental een dergelijke cdi bij zo n motor werkt weet ik eigenlijk niet, tegenwoordig is dat 14000 toeren. Met hogere zuigersnelheden zal wel de slijtage wat toenemen van mn zuiger en zuigerveer en big end. Er zijn veel van die blokjes die het al jaren zonder goed onderhoud en service stellen. Ook en juist bij oudere spullen niet bezuinigen op onderhoud omdat als de betrouwbaarheid je in de steek laat op de baan dat heel teleurstellend is voor de rijder en begeleider. Het zijn prima blokken om de slag te pakken te krijgen, helaas vertonen de duur geworden cdi boxen nog wel eens kuren, heb zelf ook nog 2 defecte liggen die ik graag betaalbaar gerepareerd zou hebben. Als de zin blijft en de prestaties komen is het vroeg genoeg om over te stappen op wat jonger en daarmee meer courant materiaal. Met een wat kortere overbrenging ontlast je zoals gezegd de koppeling enorm bij wegrijden en waarschijnlijk ook in de langzamere bochten.
Zorg voor een zo goed mogelijke zitpositie, uitrusting en ingeschatte set up, dan hoeft de rijder zich daar niet druk over te maken en voelt de overstap sneller vertrouwd. Gebruik iig goede benzine en passende mengolie en stel de sproeiers zo goed mogelijk en controleer eea voortdurend adv het bougiebeeld. Klinkt als een enorme hoop om op te letten en een heel atapje meer dan de babykart maar er zaak vaak ook mensen die je kunnen en willen helpen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2016 8:19 pm 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Petrolhead,

Wederom dank voor jouw uitgebreide toelichting en handreiking voor hulp, ik neem het graag mee naar de baan!

Ben zelf zeker geen onbekende met de kartsport rijd al vele jaren zelf met in den beginne prokart, Honda 390 en nu met een TM cross. Het sleutelen is dus geen probleem. Misschien wel het mentale deel van de kleine man, we gaan het beleven.
Vrijdag toch nog andere tandwielen weten te scoren en ben nu naar 10-78 gegaan.
Bij goed weer gaan we morgen maar eens op Strijen kijken of het werkt en hoe de spruit het gaat vinden.

Dank voor de adviezen en misschien tot ziens op de baan.

Groet Fred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2016 11:20 am 

Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm
Berichten: 85
Ondertussen heeft junior afgelopen maandag zijn eerste ronden op Strijen afgelegd met de nieuwe aanwinst.

Het advies wat betreft tandwielverhoudingen was perfect, hij kon zeker al redelijk goed meekomen met de rest van de kudde mini's, zeker voor de eerste keer.
Het kartje liep verder prima wel hebben we één probleem wat in niet zo snel kan vinden/herleiden.

Zolang zoonlief braaf zijn rondjes blijft rijden loopt alles als een zonnetje (zelfs één keer dik 40 minuten continue gereden), stopt hij er daarna echter mee, ongepland (door bijv. een spin) of gepland (ff de pits in) dan blijft de kart lopen, zodra hij echter dan weer weg rijd vanuit stilstand slaat het beestje af. Op zich geen probleem maar.....ik krijg hem daarna niet mee fatsoenlijk lopend. Hij start soms wel, zij het moeizaam, maar slaat dan bij het wegrijden direct dood en uiteindelijk volledig stil. Als het hele spul dan weer een 15 minuutjes heeft gestaan loopt alles weer.
Op het moment dat hij niet wil lopen de bougie eruit gehaald, deze is dan niet echt vet en vonkt ook gewoon, tevens bij het doorstarten zonder bougie komt er niet veel brandstof uit het 'bougie gat'.
Heb de carburateur al schoongemaakt, vacuumslang vervangen (was hard), brandstofleiding vervangen, tank clunk en slang vervangen allemaal helaas zonder resultaat.
Motor voelt ook niet echt warm na het rijden, op het moment dat hij niet wil starten, kan ik gewoon mijn hand op de cilinderkop houden.

Vermoed toch de carburateur, lijkt erop dat hij geen benzine aanzuigt en heb daarom nu een revisiesetje voor de carburateur besteld (al zie ik zo niets verkeerd!). Blijft echter vreemd dat hij het koud wel goed doet en ook probleemloos rijd.
Volgens vorige eigenaar heeft de huidige zuiger ongeveer 10 draaiuren, hij herkend deze klachten niet

Het enige wat ik eigenlijk veranderd heb is de lage naald, deze heb ik een half slagje opengedraaid omdat hij in het begin niet goed oppakte van stationair naar hoog toerental tijdens het rijden. Zet ik deze terug dan pakt hij idd niet goed meer op.

Iemand enig idee wat deze klachten zou kunnen veroorzaken??

Tevens maakt de koppeling bij stationair loop erg veel geluid, heb het vermoeden dat het lager defect is, hetgeen ook door andere mensen op de baan bevestigd werd! Wil deze graag vervangen daarom nog even een extra vraag, is de moer op de koppeling gewoon normale rechtse draad of linkse draad!?

Verder wel een top dag gehad met junior, hij vond het desondanks erg leuk, ook papa heeft eindelijk zijn TM schakel mogen uitlaten op het Circuit , hetgeen ook een hele belevenis was, zeker daar de laatste kart waarop ik gereden had een Honda390 was, dan gaat een 125cc schakel toch net ietsjes harder :wink:

Alvast dank voor de reacties,

Groet Fred


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David