Ga naar pagina Vorige  1, 2




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2016 10:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Dit setje werkt ook.
http://www.kartservice.nl/pedaal-verpla ... 17969.html

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2016 9:51 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
En goed! Zo n setje had onze jongste ook op haar vorige kart icm met de pedaalrollen en dat werkt echt super. Je pedalen staan nl zeer stabiel en de pedaalradius blijft nagenoeg hetzelfde. Bij pedaalverlengers die werken vanuit het voetdrukpunt zoals getoond op de foto s is de pedaalradius tov het draaipunt idd ernstig verstoord waardoor de "feel" verre van optimaal is. Bij bediening worden de hielen opgelicht van de hielsteun waardoor je ondanks oa g krachten referentie en finesse mist. Er zijn idd mensen die er aardig mee uit de voeten kunnen maar persoonlijk begrijp ik niet dat ze toegestaan zijn, ook met het oog op verwondingen. De door SVV aangedragen optie lijkt mij verreweg de beste maar je zal even moeten nagaan of die geschikt is voor je chassis. Evt finetuning en grip zou je met de pedaalrollen kunnen doen. Ook kan je ipv van alle opties van die Wildkart gietstukken nemen waaraan je een standaard of gefreesd alu pedaal kan vastmaken. Daarvoor moet je wel een stevige en stabiele bodemplaat hebben, er wordt vanuit de hefboomwerking nogal wat kracht uitgeoefend, zeker aan de remzijde.
En idd, je zitpositie is uitermate belangrijk maar de gewichtsverdeling ook. Succes!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2016 2:35 pm 

Geregistreerd: zo dec 01, 2013 10:24 am
Berichten: 9
Ik heb een intrepid storm chassis. Ik heb net foto's gemaakt van pedaal en hoe dat zit. Alleen zie zo even niet hoe dat te plaatsen hier. Zal vanavond of morgen daar even naar kijken om dat te doen.
Met de stoel gaan stoeien lijkt mij inderdaad ook niet handig volgens mij staat die goed.

Hoe werkt zo'n setje wat je aangeeft svv en/of petrolhead? En waar moet ik op letten of dat kan met mijn chassis?

Alvast dank


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2016 10:28 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
De bolling van de beugel moet over de voorste chassisbuis passen vanuit het originele draaipunt van het pedaal en zonder belemmering aan de andere zijde van de beugel op de bodemplaat uitkomen.
Tis idd lastig voor te stellen, heb ook eerst bij een andere kart gekeken. Vraag het evt aan Dennis vd Spoel, hij heeft ze vaak op voorraad en kan je zeker verder helpen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2016 10:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 11, 2013 8:09 pm
Berichten: 44
Woonplaats: Deurne
als voorbeeld het, zie de blauwe beugel.

Afbeelding

_________________
==================================================================
PH racing
BRM kart + Suter Vampire & Haase kart + RK1

Zolang we de kart hobby niet kunnen mailen, zullen we het circuit samen moeten delen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 19, 2016 10:48 pm 

Geregistreerd: zo dec 01, 2013 10:24 am
Berichten: 9
Ah kijk dat maakt al een hoop duidelijk hoe dat zit. Bedankt. Kun je dan je pedaal in één van de verschillende gaten vastzetten of alleen de meest voorste?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: za feb 20, 2016 12:23 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm
Berichten: 138
Ben je zeker dat je stoel wel goed gepositioneerd staat?

_________________
Work hard, play hard!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 9:42 am 

Geregistreerd: zo dec 01, 2013 10:24 am
Berichten: 9
Als het goed is staat de stoel goed. Hoe kan ik dit eventueel controleren?

Ik heb zo'n pedaal verplaatsset via via weten te bemachtigen. Echter komen we er niet helemaal uit. Heeft iemand zo'n set toevallig momenteel gemonteerd op de kart en zou er wat foto's van kunnen maken?

Huidige stand van zaken:
Op de foto die hier stond zit de beugel aan de buitenkant van bevestigingspunt op chassis. Dit wilde al niet, want dan kwam de beugel naast de bodemplaat. Dus hebben we het maar aan de binnenkant gemonteerd, hierdoor komen de pedalen dus wat meer naar binnen te staan. Opzich denken we dat dat voor nu wel te doen is. Als ik in de toekomst een andere bodemplaat zou laten maken die wat breder is, maakt dat uit met rijden?

Nu zitten we o.a. te worstelen met de pedaal slag. Wat is normaal bij het gas en rempedaal? Zou iemand misschien op kunnen meten hoeveel cm de pedalen worden ingetrapt van rust naar vol gas en van rust naar vol remmen bij het rempedaal?

Bij het rempedaal zit een stang met schroefdraad, als ik het rempedaal dus wil verplaatsen moet die denk ik ingekort worden. Is dat gewoon een kwestie van afzagen iets ofzo?

Alvast dank,
Chasey


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 10:36 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 11:56 am
Berichten: 498
Hoi Chassey,
Wat betreft de montage kan ik niet veel vertellen, wat betreft de afstand wel.
Dit heeft met de uitslag van de gasschuif te maken, weet niet wat voor motor maar bij een rotax hoor je de "tok" heel duidelijk.
De uitslag van je pedaal zou dan ook van maximaal beneden naar maximaal boven moeten zijn.
In te stellen met de schroef (fijnafstelling) voor de pedaal en uiteraard de gaskabel.
Hoe meer je de pedaal kunt intrappen hoe beter voor wat betreft het doseren van je gas.
Succes

_________________
Sodi Kart - Rotax DD2


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 11:23 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Hoi,
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan :mrgreen:
Idd is de plaats van de originele pedaalbevestiging, de vorm van het chassis en de bodemplaat steekhoudend of en hoe je evt een verlengde gaat vastmaken. De bedieningszaken staan niet voor niets op een bepaalde gemiddelde plaats, het naar binnen zetten van pedalen kan, tenslotte ben je iets kleiner, maar ook beter maar beperkt om bijv zo optimaal soepel en/of krachtig je pedalen te bedienen om de altijd nog even brede tank.
Zelf heb ik de bodemplaat wat verbogen omdat het draaipunt in het schuine stuk terechtkwam. In jouw geval zou je kunnen denken aan een adapterstukje tussen bodemplaat en verlengstuk bevestiging.
Overigens monteer en stel je de pedalen pas als de gewichtsverdeling icm de zitpositie zo optimaal mogelijk is. Voor chassis zijn meestal stoel posities uitgezocht en bekendgemaakt door de fabrikant, probeer die als basisopstelling te achterhalen en probeer die aan de hand van je eigen lichaamsdeel verhoudingen te finetunen. Neem plaats in de kart. Contoleer bij voorkeur de procentuele gewichtsverhouding aan de hand van weegschalen onder de 4 wielen en stel zonodig je zitpositie bij zodat je de juiste gewichtsverdeling per wiel, mn voor en achter, hebt. Hier is al meer over geschreven op het forum. Zelf gebruikte ik 4 identieke goedkope digitale weegschalen van de Marskramer, in de aanbieding voor 9 euro per stuk gekocht en ze voldoen mits je met z'n 2en bent prima. Pas als alles zo optimaal mogelijk staat dan ga de de pedalen afstellen. Kijk hoe groot de slag eerst was, de hoogte van de bevestiging van gaskabel en remstang bepaalt hoe sucuur en of krachtig/snel eea is. Zo zal je bij een kind misschien kiezen voor een krachtige hevelwerking van het rempedaal omdat anders de kracht ontbreekt om te stoppen, kies je in de regen of bij iemand met grove inputs voor veel pedaaltravel en voor iemand met veel rijgevoel voor weinig. Da s dus persoonlijk.
Idd, als weet hoe het allemaal precies komt te staan dan kan je de zaag zetten in de remstang en de kniptang evt in de gaskabel. Bijzagen werkt niet dus 2x meten/passen en pas dan kappen, draad niet beschadigen, kabel niet rafelen
Bij de gaskabel bediening komt je vaak slecht uit met je stuurstang als je stuurt want die beweegt op en neer en moet vrij blijven van de kabel. Bij de remstang moet je erop letten dat de stang in lijn staat, ook een reden dat het pedaal bij gebruik van een pedaalversteller niet meer dan een paar mm in lijn mag afwijken van de originele lijn.
Heel werkje maar als je het nauwkeurig uitvoert heb je daar veel voordeel van.
Succes!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 1:24 pm 

Geregistreerd: zo dec 01, 2013 10:24 am
Berichten: 9
Zeker een heel werkje. En als er inderdaad niet veel speling op kan bij de rem dan gaat hoe we het nu bedacht hebben denk ik niet werken (komt wel cm naar binnen denk ik). En zal er toch echt een bredere bodemplaat op moeten.

Ik wil uiteindelijk op wedstrijd gewicht rijden 165 kilo. Dan zal er lood op de kart bij moeten waarschijnlijk. Dit zal de gewichtsverdeling lijkt me ook veranderen. Dus los van de stoelpositie, die volgens vorige eigenaar goed stond voor rotax rijden, kan ik ook met het lood spelen denk ik? Of is er een vaste manier waar het lood komt en vastgezet word? Hoe doen jullie dit?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 3:38 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Het is makkelijker als je de gewichtsverdeling kan compenseren met lood om op wedstrijdgewicht te komen. Je hoeft dan geen of minder compromissen te maken met de ideale zitpositie.
Voor het vastmaken van lood zijn voorschriften. Simpel gezegd vastbouten met bouten aan het chassis. (plaats of plaatsen naar eigen inzicht en wens) Bij verschillende massa s zijn minimaal aantal bouten en minimale boutdiameter voorgeschreven.
De stoel positie hangt wel samen met het gewicht en de verdeling van de complete package maar is ook afhankelijk van de rijder. Het is al de vraag of de vorige rijder eea zo zorgvuldig gedaan heeft, dan nog is zithouding iets heel persoonlijks. Iemand kan graag voorover of achterover zitten wat veel invloed heeft op de gewichtsverdeling, zelfs met de stoel gemonteerd op exact dezelfde plaats. Dan nog, het kan heel goed dat de stoel juist staat als je toevallig exact dezelfde lengte, lichaamsbouw en zitpositievoorkeur hebt, lijkt me gezien de benodigde aanpassing in dit geval nvt. Om je maar aan te geven, de 1 heeft korte ballonbenen en een relatief lange romp terwijl de ander relatief stelten als benen heeft en een kort gedrongen rompje, iedereen is anders.
Zie je er tegenop, vraag het -evt tegen betaling- aan een kartmonteuret verstand van zaken.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 6:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Denk dat je zitpositie in dit geval belangrijker is dan de gewichtsverdeling omdat je nog lood gaat toevoegen.
Je kan met het toe te voegen lood dan je gewichtsverdeling zo goed mogelijk proberen te maken.
Als je niet naar je zin zit ga je nooit het vertrouwen krijgen om hard te gaan.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: za mei 28, 2016 11:00 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 14, 2015 9:14 pm
Berichten: 108
Woonplaats: Omgeving Utrecht
Even inhakend op het lopende topic om het forum niet te veel te vervuilen met dezelfde vragen. Zie nergens echt een normale beschrijving deze pedaalverlengers goed op de kart te krijgen.

Afbeelding

Heb deze set gekocht, om de kart van mn meissie op maat te krijgen. nu is de vraag, moet ik het blokje wat er op zit monteren op het chassis, zodat deze vast zit, of gaat hier het pedaal weer in en zit hij alleen vast op het punt waar normaal je pedaal vast zit? Zie dit nergens op een foto duidelijk terug en ook geen beschrijvingen oid.

Zonder blokje lijkt het;
http://www.blastkarting.com/wp-content/ ... on-kit.jpg

Mijn insteek is dat ik een gaatje bij moet boren in de bodemplaat, daar het blokje op vast moet zetten en daarvoor het pedaal gemonteerd gaat worden.
Klopt dit?

_________________
Birel (2013) met GX390 UT2(2016), Birel (2011) met PTM390Pro & BRM DK2 GX200 (vrouwlief)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pedalen te ver weg
BerichtGeplaatst: za mei 28, 2016 12:58 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Idd zit de achterkant van de verstelrail vast met het blokje aan de bodemplaat. Aan welke kant in de sleuf het pedaal zit en het blokje hangt af van je beenlengte en hoever je het pedaal moet terugstellen. Maar als het mogelijk is is alles zo sterk en stabiel als mogelijk als het blokje zoveel mogelijk naar het eind zit.
Kijk ook even aan welke kant van de originele pedaalbout je de verstelrail kan vastzetten en daadwerkelijk vastbout, binnen of buitenzijde, maakt nogal uit voor je zitpositie en makkelijker bediening van de pedalen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David