Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 10:13 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 01, 2015 2:15 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Biervliet
Na een paar keer gereden te hebben merk ik dat ik erg naar voren gebogen zit met mijn lichaam om comfortabel te sturen.

Nu heb ik de positie van de stoel nagemeten en deze zou 1-2cm naar voren moeten kantelen volgens de specificaties van Birel. Echter moet ik hiervoor dan weer extra gaten boren in mijn stoel (zitten er al een aantal in).

Nu zat ik te denken of het ook mogelijk is om het stuur wat dichterbij te halen ipv de hele stoel te verzetten.

Wat zou de beste optie zijn? stoel verzetten volgens richtlijnen van Birel of een passtukje aan het stuur ?

_________________
Facebook, Fotografie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 11:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Je zitpositie bepaald in grote mate het rijgedrag. Dus wanneer je naar voren gaat, zal er minder druk op je achteras komen en meer op de voorkant. Afhankelijk van hoe nu de balans is in je chassis, kan dit positieve of negatieve gevolgen hebben voor je handling of de kart. Is je handling nu naar wens, dan zou ik of A) een langere stuurstang, of B) langer stuursupport plaatsen. Je stoel naar voren zetten om het effect te ondervinden is altijd interessant, maar als je dan een echte gatenkaas krijgt in je stoel is het weer nadelig voor de stijfheid.

Overigens is het advies van de leverancier niet bindend natuurlijk - iedere rijder heeft ook nog eens zijn eigen voorkeur etc. dus wellicht is de stoel naar voren niet zo'n groot probleem, zeker als je chassis nu wat nijgt naar onderstuur. Succes ermee.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 1:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Je zou kunnen proberen om je stuur iets verder naar je toe te kantelen.
Relatief goedkope optie.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 1:37 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Zoals Wilfred al zegt, een advies zoals over de afmetingen en de stilstand is niet bindend maar een advies en dan nog vaak voor een persoon van gemiddelde lengte en proporties.
Natuurlijk is het wel een voorwaarde dat je goed zit, je "feel" bepaalt in hoge mate wat je uiteindelijk aan tijden kan rijden met een package. Zelf laat ik me altijd in eerste instantie als uitgangspunt leiden door een zo optimaal mogelijke procentuele gewichtsverhouding van ca 57% achter en 43% voor, te meten op 4 gelijke personen weegschalen. Daarvoor moet de stoel al in de juiste hoek geplaatst staan die is vastgelegd in het ontwerp van de stoel. Zo heeft een veelgebruikte Tilett T8 een vrij standaard hellingshoek terwijl die bij bijv een T10 weer totaal anders is. Andere hoeken worden toegepast om bijv bij langere mensen de langere armen ergens te laten en tevens om het zwaartepunt te verlagen. Als de stoel een vlak deel in het zitvlak heeft dan is makkelijk te zien en te regelen hoe de stoel in de juiste hoek moet staan. Dat hier uit oogpunt van onbekendheid, gemakzucht of wat dan ook vaak de hand mee gelicht wordt is te zien bij de vele verkeerd gemonteerde stoelen van kart op de baan. Prima dat je hier de vraag stelt om het zo goed als mogelijk te doen. Hoewel ik ook een bloedhekel heb aan xtra gaten in stoelen en geen muntjes heb om zomaar een nwe te kopen repareer ik eerst de oude gaten netjes met polyester alvorens nwe gaten te boren. 2x meten, 1x boren, meteen goed. Misschien niet de makkelijkste weg maar wel de goedkoopste nette;)
Als alles zo goed staat dan fine-tune je de pedalen nog en sta je zo goed mogelijk gesteld.


Laatst bijgewerkt door petrolhead op wo dec 02, 2015 1:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 1:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Hou er rekening mee dat de positie van de stoel leidend is.
Pedalen, hoogte van stuurt, etc. dient later aangepast te worden.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 2:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Zoals Petrolhead al aangeeft, is het advies van de leverancier niet bindend en vooral afgestemd op de ideale "kartmens", waar de meeste van ons trouwens niet aan voldoen :mrgreen: . Vooral zijn argument betreffende de "feel" is belangrijk. Persoonlijk zit ik bijvoorbeeld relatief ver naar achteren, omdat ik in verhouding nogal lange benen heb. Uit ervaring kan ik onderschrijven dat wanneer je niet goed zit, je ook niet het maximale uit jezelf en de kart zult halen. Uiteraard moet je niet in extremen gaan werken - de stoel tegen de achteras zal niet werken en vice versa.

Wat Basjuh aangeeft betreffende het kantelen van het stuur is een goed idee; je haalt het stuur er niet veel mee naar je toe, maar alle beetjes helpen en een iets rechter op staand stuur stuurt ook nog eens iets makkelijker.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 2:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 01, 2015 2:15 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Biervliet
Wat een informatie thnx!

Op dit moment zitten er al wat ringetje tussen het stuur om deze wat te kantelen.
Wat ik merk is dat mijn armen bijna geheel gestrekt moet zijn om goed bij het stuur te kunnen. Als ik bijvoorbeeld wat schuim in de rugleuning leg kom ik direct wat rechter te zitten en zijn mijn armen minder gestrekt (meer ontspannen).

Wellicht is het te proberen om hiermee ook eens de baan op te gaan, voordat ik een gatenkaas van mijn stoel maak :mrgreen:

_________________
Facebook, Fotografie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 02, 2015 4:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Heb je een duidelijke foto genomen vanaf de zijkant van je kart ? Dan kunnen we eens zien hoe de hoek en positie van het stoeltje op dit moment is.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 03, 2015 9:00 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
bij een birel kun je het stuur toch laten zakken dan komt die ook dichter bij


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 8:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 01, 2015 2:15 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Biervliet
Heb nog wat foto's genomen, weet niet of ze duidelijk zijn voor een beoordeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Facebook, Fotografie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 8:40 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Zo te zien is de hoek van de stoel redelijk normaal. Het lijkt er wel op dat je redelijk dicht op het stuur zit; misschien een gevolg van je lengte ( klein van postuur ) ?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 8:50 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 01, 2015 2:15 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Biervliet
Ik ben idd niet de grootste met 1.73, maar vooral mijn armen zijn nogal kort :lol: vandaar dat ik zelfs nog iets dichter op het stuur wil

_________________
Facebook, Fotografie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 9:08 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik zou het stuur laten zakken als je die 2 bouten aan de zijkant van je stuur gelijding los draait kun je die vrij gemakkelijk laten zakken


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 10:19 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Zolang je tankje niet in de weg zit, kun je proberen wat Joris aangeeft. Komt je stuurstang tegen je tankje aan, dan een langer stuursupport en/of langere stuurstang. Eventueel in combinatie met een gekanteld stuursupport, zodat je stuur wat minder plat komt te liggen en dus ook weer wat dichterbij komt ( zie opmerking Basjuh ).

Succes ermee.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 04, 2015 10:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 01, 2015 2:15 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Biervliet
Maandag ga ik normaal gezien rijden in Genk en kan ik de tips van jullie proberen

Bedankt ! 8)

_________________
Facebook, Fotografie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David