Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 12:46 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm
Berichten: 138
Dag iedereen,

Ik ben er mij van bewust dat er reeds een heel pak topics geopend zijn op dit forum naar aanleiding keuze olie voor de karts. Heb meeste van deze topics doorgenomen, toch bleef ik nog met een aantal vragen / bevindingen zitten die ik met jullie wil delen. Vele van de topics geven gebruikerservaringen weer; echter ik wil een stapje dieper gaan.

Ik ben op zoek naar meest geschikte olie voor mijn Iame X30 motor. Hiervoor ben ik gaan zoeken in de manual van de X30 & heb ik het volgende gevonden:

Use leaded or unleaded Premium gasoline, mixed with oil at 4% (25:1).

Use oils containing Castor Oil which guarantees an optimized lubrication at high temperature.

As on the other hand, use of Castor Oils creates gummy residues which give origin to carbon deposits, it is necessary to check and clean, at least every 5 ÷10 hours, the piston and the head.

Our experience dictates use of oils, such as:
SHELL ADVANCE RACING M
ELF HTX 909
ERG K KART FORMULA


Iame raadt dus een olie waarin dus zeker een aantal procent bestaat uit castor-olie; omdat castor beter smeert bij hogere temperaturen.
Er staat ook duidelijk dat castor-olie wel meer residu achterlaat, en dat de piston dus regelmatig moet nagekeken worden.

Op de markt is als één van de weinigen Denicol syn100 met volledig esterische olie (dus geen castor-olie). Denicol geeft aan dat 100% esterisch "beter" is dan merken die nog mixen met castor-olie. (ester geeft een propere verbranding - dus minder residu dat achter blijft).

Iama raadt gebruik aan van wladoil-olie. Ik heb dit eens opgezocht, deze olie bestaat 66% uit esterische olie & 25% uit castor olie (rest zijn additieven).

Is er iemand die meer van dit onderwerp weet?
Het lijkt mij dat esterische olie een mooiere verbranding geeft, maar smeer ze wel goed bij hoge temperaturen?

Ik bekijk het op dit moment vanuit de X30, ik moet nog is nakijken of dit voor de rotax motor ook zo is (nycasil-wand).

_________________
Work hard, play hard!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 8:42 pm 

Geregistreerd: ma dec 06, 2010 3:49 pm
Berichten: 165
over het algemeen zijn ik aanraden als je ang met je zuiger rijd om met syn100 ( of soortgelijk ) te rijden. die koolaanzetting kan opzich geen kwaad maar wanneer je langere tijden met zuigers rijd ( a la rotax max of x30 ) krijg je wel een hele hoop carbon ophoping wat gevaarlijk kan worden voor pre ignition ( gloeien van deeltjes bij ophoping ).
kwa smering ga je met esther olie op jouw olie niet tekort komen lijkt me, heb er heel lang met de kz op gereden en nooit problemen gehad, en je motor blijft inderdaad heeeeel schoon.
aan de andere kant is het voordeel bij castor olie ( of gemixt wat dan ook ) is dat je die carbon ook kan gebruiken om te carburatie af te stellen ( tekening op de zuiger ).
ik heb kwa smeereigenschappen echter geen noemenswaardige verschillen kunnen ondervinden. goede olie is volgens mij goede olie.
zo zeggen sommige dat ik voor mijn 100cc luchtgekoeld niet dezelfde olie mag gebruiken als voor mijn kz, andere zeggen dan weer dat het geen kwaad kan.
nu zou ik denken dat nieuwere technologie ( om het kind een naam te geven ) niet zou slechter zijn dan "oudere" technologie :?: :?: :?:

ik lees ook heel veel tegenstrijdige verhalen over 2takt olie en wat nu echt allemaal waar is ... ik kan alleen mijn bevindingen geven.

_________________
http://www.swissauto250.eu for quik dave news


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 9:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm
Berichten: 138
Dave, bedankt voor jouw reactie.

In kern komt het erop neer, dat ik mij afvraag of esterische olie even goed smeert bij hogere temperaturen (= hogere toeren?) dan castorische oliën. Dat esterische olie een mooiere verbranding geeft, ga ik zeker niet in twijfel trekken.

Zoals reeds aangehaald, raadt Iame aan om olie te gebruiken die een zeker percentage castor-olie bevat; dit voor goede smering op hoge temperaturen.

Nieuwe technologie beter: vraag is: wat is beter? Schonere motor vanbinnen (voordeel), maar mss minder goede smering bij hoge temperaturen?

_________________
Work hard, play hard!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 10:23 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Hoi, goed om te horen dat je duidelijk het beste voor je kart en blok wil. 8)
Wat het beste is is dan ook weer lastig te zeggen. Het gaat erom dat castor en synthetische ien gewoon andere eigenschappen hebben waardoor de toepassingen kunnen verschillen.
Ik zou iig het advies van de fabrikant voor de X30 volgen, ook als dat tot iets meer onderhoud leidt. Een synthetische olie met een Castor toevoeging zoals de onvolprezen Shell advance racing M die wij gebruiken voor onze mini heeft nu eenmaal een prima smeerreserve bij hoge toerentallen en temperaturen. Voorts blijkt dat we extreem weinig slijtage hebben. Grote plus is ook de gewoon lage prijs.
Ik weet niet goed in hoeverre een Max in specs verschilt naast een x30 naast de nicasilvoering maar het zou voor een hobbyrijder die zonder verzegeling rijdt met wat extra aandacht geen problemen moeten opleveren lijkt me, de rest zal een volsyntheet pakken, al dan niet ester based. Een olie waar ik altijd zeer tevreden over was in mn hoogtoerige roterende schakel was van Putoline, ook ester based op een Nikasil wand.
Beide soorten hebben voor en nadelen bij verschlillende motoren en toepssingen, jouw keuze waar je goed bij voelt en wat je waarin gebruiken wil.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 14, 2015 11:44 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 11:56 am
Berichten: 498
Zelf zou ik nooit de benzinepomp olie gebruiken.
Ik heb eens met iemand van liqui moly staan praten over olien, deze vertelde over de zogenaamde additieven er in wat de grootste vervuilers zijn in de olie.
Hun hebben zelfs olie wat je door je bestaande olie heen gooit en waar ik duidelijk meteen verschil voelde in wrijving motor en iets brandstofbesparing.(gaat om bestelbussen (diesel)
Deze hebben ook kartolie welke ik eerdaags eens zal uitproberen.
Op dit moment ben ik uitermate tevreden over Putoline zoals @Petrolhead zegt, zeer mooie verbranding met weinig uitstoot wat ze bij vdspoel vertelde, ook niet duur.
Maar test het stop er een nieuwe bougie in rijd een paar ronden en bekijk de bougie

_________________
Sodi Kart - Rotax DD2


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2015 7:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm
Berichten: 138
Dit weekend via een kennis busje Denicol syn100 gekocht. We gaan deze is testen.

Heb de specs van de Denicol is vergeleken met de Wladoil, en ik moet zeggen dat deze sterk in mekaars buurt liggen.

Wat mij ook opviel, de Putoline RS959 (waar je toch heel wat goeie dingen over leest), heeft heel andere eigenschappen dan de denicol / wladoil. De putoline zijn viscositeit is zowel bij lage (40graden) als hoge (100graden) een heel stuk lager dan de Denicols / Wladoils / Elf.

_________________
Work hard, play hard!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David