Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: uitlaatgas temperatuur.
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2015 8:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Weet iemand hier wat een goede waarde is van uitlaatgas temperatuur voor een Iame Reedster KF2?
Ik heb de mogelijkheid nu om deze te meten maar heb geen flauw idee wat een goede waarde is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 9:00 am 

Geregistreerd: ma dec 06, 2010 3:49 pm
Berichten: 165
das geen makkelijke. in de theorie is elke verhoging van uitlaatgastemperatuur een hoger vermogen zeg maar. dat is natuurlijk mechanisch begrensd wanneer je zuiger smelt... bij de kz komt je uit rond de 600 graden. het wordt ook een pakje moeilijker om het op de baan te gebruiken, het is dan ook iets dat vooral echt op testbanken gebruikt wordt omdat je daar een hoop variabelen uitschakeld
nu wordt uitlaatgastemperatuur vooral gebruiken om het opsporen van detonatie en pingelen, het is een belangrijk stuk data als je weet hoe je het moet interpreteren,waar je op dat vlak een deeltje ervaring nodig hebt. ik weet niet hoe technisch onderlegd jijzelf bent maar indien je het voor de hobby gaat doen zorgt het gewoon voor ergernis frustratie en een hoop vraagtekens.

een belangrijke regel is wel ; wanneer het het misloopt met een verbranding ( door bv pingelen detonatie of wat dan ook ) gaat deze temperatuur ZAKKEN ( onder dezelfde belasting etc... ) meeste denken dat deze zou stijgen maar dat is dus het tegenover gestelde. je motor ontbrand op dat moment slecht , is dus minder efficiƫnt wat resulteert in een val van je gastemperatuur!

_________________
http://www.swissauto250.eu for quik dave news


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 10:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Dank je voor deze informatie.
Het werkt dus niet zoals ik gehoopt had....
Bij een te lage temperatuur armer afstellen.
Bij een te hoge temperatuur rijker afstellen..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 10:45 am 

Geregistreerd: ma dec 06, 2010 3:49 pm
Berichten: 165
ja in de pure basis wel hoor, maar het is moeilijk om die data op de baan echt te kunnen interpreteren. tot op een zekere hoogte kan je zo zeker wel te werk gaan. maar hoe dichterbij de "perfectie" je gaat komen. hoe meer invloed deze data gaat krijgen van andere factoren.

_________________
http://www.swissauto250.eu for quik dave news


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 10:57 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Ik ben al blij als ik een beetje dichter bij de perfectie kan komen.
Nu rij ik op de standaard afstelling en soms een hele kleine verandering.
Ik ben te bang dat ik te arm ga rijden en het boeltje in de soep draai..dus er is voor mij veel te winnen in het afstellen van het mengsel.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 11:04 am 

Geregistreerd: ma dec 06, 2010 3:49 pm
Berichten: 165
is het niet gewoon makkelijker dat je afgaat op wat de bougie en de bovenkant van de zuiger je verteld?

_________________
http://www.swissauto250.eu for quik dave news


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 11:15 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Daar kijk ik regelmatig naar.
Het is alleen lastig lezen omdat je de baan af toch langzaam rijdt en de bougie toch wat vetter is volgens mij.
De zuiger is boven nog net zo schoon als een nieuwe...geen verbrandingspatroon te zien.
Met deze zuiger nu 5 uurtjes gereden en daarom ook van mening dat ik te rijk aan het rijden ben en niet de potentie van de motor aanspreek.
Ik gebruik putoline RS959 olie en meng 4%


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 11:18 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Ook weet ik niet goed of ik onderin of juist boven in de toeren armer moet gaan. maw ik heb nog veel te leren over afstellen van de carb.
Ik heb een Hubchen J.H.C carburateur en deze start ik met laag 1.25 open en hoog 1.10 open.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 11:58 am 

Geregistreerd: ma dec 06, 2010 3:49 pm
Berichten: 165
volgende keer voor je binnen komt vlak na de laatste bocht motor uitzetten ( weet niet of je koppeling hebt of niet ? )
dan even de bougie bekijken. totaal geen verbrandingspatroon wijst meestal op een te rijk mengsel inderdaad. hoewel dit ook olie afhankelijk is! maar je zou toch altijd een beetje moeten kunnen zien. in de uitlaat kijken vind ik ook altijd een mooie indicatie. deze mag ( in de mond op de cilinder ) niet helemaal droog, met nog net dat beetje satijnglans zijn. als hij echt wit word zit je te arm.
in jou geval als je dan toch liever met sensoren werkt zou ik een lamdasonde in de uitlaat plaatsen. hierin ga je mengsel gewijs meer te weten komen dan met uitlaatgas sensor.

als je het echt leren wil heb je 2 opties :

of je neemt iemand onder de arm met veel ervaring met kf motoren die je een dagje ondersteund.

of je neemt het risico een zuigertje op te offeren en je gaat experimenteren en zelf ondervinden hoever je gaan kan.

_________________
http://www.swissauto250.eu for quik dave news


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David