Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2015 7:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm
Berichten: 138
Hallo iedereen,

Als je motor (2takt) een tijd niet meer gedraaid heeft (bv. overwinteren), mag je dan gewoon klassiek opstarten? Met klassiek bedoel ik: brandstof in de tank & startmotor laten lopen tot hij start. Gaat de piston dan niet voor hij aanslaat in een te droge cilinder bewegen (gevaar krassen cilinderwand?)? Of zoek ik het te ver?

Of doen jullie olie via bougiegat in de cilinder zodat er wat smering aanwezig is?

Grtn,
F.

_________________
Work hard, play hard!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2015 9:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Vroeger draaiden we de bougie er uit en knalden we er een klein beetje benzine in, werkte prima.
Laatst m'n eerste rit weer gemaakt, en toenheb ik hier eigenlijk niet aangedacht. Er was geen benzine aanwezig in de leidingen maar de carburateur zat nog wel vol. Op het moment dat ik werd aangeduwd zal de benzine vanuit de carb verneveld worden en zal de cilinder niet droog lopen.
Ben benieuwd of iemand dit kan onderbouwen of juist niet

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 7:10 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Vroeger werd vooral bij tweetakt auto's geadviseerd om de motor vóór een periode van stalling of buiten gebruik stellen goed warm te rijden, de bougies te verwisselen tegen oude , de motor starten en verhoogd stationair te laten draaien en via de carburateur aan de inlaatzijde geleidelijk ca 20 ml olie toevoegen totdat de motor in de olie smoorde. Natuurlijk is dit voor een valstroom carburateur makkelijk te doen maar via een meestal op een kart gemonteerde vlakstroom een stuk lastiger.
Wel zet ik alles wat meer dan een paar maanden uit de vaart gaat weg met verse olie als het een viertakt is en alle soorten op z'n minst met olie op de zuiger en draai deze dan naar beneden en rond. Als het praktisch te doen is smoor ik tweetakten altijd met olie omdat de krukaslagers nog kwetsbaarder zijn dan de cilinderwanden, zeker rollagers zijn zeer gevoelig voor condensatie en daarmee corrosie. Wat je zeker niet moet doen met een tweetakt is op het circuit om de tank helemaal leeg te rijden. De carb moet na het rijden wel leeg maar de lagers hebben olie nodig die door de brandstof gemixt zit en mogen dus niet drooglopen. Om vochttoetreding en daarmee inwendige condensatie te voorkomen kan je de motor aan de in en uitlaatzijde zo snel mogelijk afsluiten, bij voorkeur de goedkope simpele maar doeltreffende plastic doppen die ze daarvoor ook bi revisiebedrijven gebruiken.
Het is de vraag hoe je motor stilgezet is. Bij vraagtekens daarover maak ik zelf altijd het blok open en olie de krukaslagers, big-end en small-end en top-end uitvoerig met de olie (die je voor die motor gebruikt hebt) en iig die je zelf in het vervolg wil gebruiken en start pas daarna.
lk heb daar zelf geen last van maar natuurlijk maakt een motorzegel dat uiterst lastig.
Bij dergelijk opstarten kan je idd het best een klein beetje olie (die je gaat gebruiken via het bougiegat in de cilinder met de zuiger in de stand boven de poorten in de opwaartse slag en draai 'm daarna rond. Daarna gewoon starten en warmdraaien (vergeet evt vooraf afgetapte koelvloeistof niet eerst weer op niveau te brengen) en hopen dat alles de pauzetijd goed doorstaan heeft. Het gebeurt maar weinig dus geen zorgen vooraf maar als er onverhoopt corrosie opgetreden is zal je dit soms merken omdat de zuiger niet goed door de cilinder beweegt, de lager haperend aanvoelen of pas later tijdens het rijden op de baan als een gecorrodeerde kogel of rollager het begeeft (als je wat bespeurt meteen motor uit. Ook keerringen kunnen bij ouderdom, onvoldoende smering en een periode van stilstand hun afdichtende werking verliezen en het mengsel verarmen en bijv een onregelmatig en /of verhoogd stationair toerental geven, houdt tussen het rijden door ook het bougiebeeld geregeld in de gaten.
Velen starten gedachtenloos, denk zelfs het overgrote deel, en komen er mee weg, anderen nemen preventieve maatregelen en kunnen daar profijt van hebben.
Iig suc6 met de opstart!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 7:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
Als je motor (2takt) een tijd niet meer gedraaid heeft (bv. overwinteren), mag je dan gewoon klassiek opstarten? Met klassiek bedoel ik: brandstof in de tank & startmotor laten lopen tot hij start. Gaat de piston dan niet voor hij aanslaat in een te droge cilinder bewegen (gevaar krassen cilinderwand?)? Of zoek ik het te ver?

Ik laat altijd de benzine uit de leidingen/carb als de motor langere tijd stilstaat.
Deze blaas ik er weer in alvorens de eerste keer te starten.

Citaat:
startmotor laten lopen tot hij start.

Ik probeert nooit langer dan circa 5 sec te starten.
Anders lijkt het net:
Afbeelding

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Laatst bijgewerkt door Basjuh op zo maart 29, 2015 10:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 9:55 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Of een bewapende Churchill je kart in komt pikken? :lol:

Sommige starters zoals op een 60cc Parilla zijn enorm onderbemeten waardoor ze al snel affikken bij te lang doorstarten, is dat bij een R Max ook zo? :roll:
Normaal kan je bij een starter best een 10 seconden doorstarten, belangrijk is dan wel om minstens 20 en liever 30 seconden (geen tellen) te wachten voor de volgende poging.
"Primen" en evt rondstarten zonder bougie helpt oa de starter ook.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 7:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
In jouw geval FloR (met de X30).

Brandstofleiding aan de carburator losnemen, ontluchterdarmpje op het overlooppotje losdoen en blazen op het ontluchterdarmpje tot er verse brandstof uit het darmpje aan de carbu loopt.
Dan duim erop houden en terug monteren op de carburator. Tijdens het starten van de motor kan je de bougie er uitdraaien en eventjes starten. Als er echt géén brandstof in de leidingen/tank zat of zit. Giet je best de leiding naar de carburator op (fijn trechtertje en duim op het uiteinde van de leiding houden zodat je de doorloop kan controleren).

Met m'n eigen X30 hielp ik soms wat meeblazen tijdens het starten, carburator trekt dan vlugger z'n brandstof binnen (membraancarbu)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2015 11:22 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
Citaat:
en evt rondstarten zonder bougie helpt oa de starter ook


met bougie niet in de cilinder bedoel je hoop ik zonder bougie is slecht voor je ontsteking


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2015 1:56 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Ik bedoel idd niet in de draad gedraaid.
Hangt wel van je ontsteking af maar in dat geval van wel dan heb je voor het aan massa leggen van je vonkenergie (tegen inwendig over- of doorslaan) heb niet altijd een bougie nodig.
Je kan de bougie in de kap op het blok leggen, bij een losse bougiekap kan je deze eraf draaien en tussen de koelribben of elders langs metaal van het blok stoppen, ook een inbussleutel oid in de kap stoppen of tegen het blok leggen volstaat.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David