Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: wo mei 08, 2013 6:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Hallo iedereen!

Ik heb een klein vraagje. Ik ben in het bezit van een druppellader (Optimate4). Mag ik de batterij opladen terwijl deze is verbonden met de motor?

Dus concreet; zou dit enige schade kunnen toebrengen aan de elektronische componenten als ik de Optimate op de batterij aansluit, als die nog verbonden is met de motor en elektrische starter, etc..

Groetjes,
Alexander

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: wo mei 08, 2013 6:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 10, 2012 4:37 pm
Berichten: 1754
Ik doe het ook met de standaard lader. Doe ik het niet dan is mijn batterij zo leeg

_________________
"if you have everything under control you're not moving fast enough"

CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR
CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C


Afbeelding
Facebook.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 9:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Nodroz...

Kan geen kwaad als je de accu laad zonder de kabels er eerst vanaf te trekken.
Druppellader is goed... maar pas op .. niet lang laten laden want de GEL-accu's kunnen daar niet zo goed tegen en de originele lader van Rotax
heeft volgens mij een ander laadstroom. Als een andere lader een veel hogere laadstroom heeft gaat het sneller stuk. (ik heb 5 accu's in 1 seizoen er doorheen gejaagd
en toen maar de originele lader gekocht. Nu 1 accu alweer 2 jr.)

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 10:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
De Optimate 4 laadt de batterij op met een stroom van maximum 0.8A. Hoeveel geeft de originele rotax lader?

Volgens de handleiding van de druppellader mag ik de batterij er voor maanden lang op laten hangen. De lader zal hem altijd mooi op niveau houden. Denk je dan toch dat dat niet zo'n goed idee is om hem er altijd op te laten hangen?

Jij beveelt me dan ook liever de originele Rotax Batterij aan, in plaats van die goedkope?
(Ik heb er nu een originele op zitten)

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 10:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
De originele is er niet voor niets.... wat de laadstroom is weet ik zo niet uit mn hoofd ... zou ik even moeten kijken wat er op staat.
Waarom de druppellader er lang op laten zitten ??? een lege accu is met de rotax lader na 6-8 uur weer vol en dan ben je klaar.... als je hem steeds weer blijft opladen
krijg je hetzelfde als bij je GSM... die accu's gaan steeds korter mee..

Dus opladen de avond voordat je gaat rijden (bij de rotax lader wordt het lampje groen en dan is de accu vol). Voller dan VOL gaat toch niet....

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 10:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Er is mij verteld geweest dat je batterijen véél langer meegaan als deze aan een druppellader hangen. Deze laadt de batterij op tot hij helemaal vol zit. Dan stopt hij met laden en wacht tot als de batterij onder een bepaald voltage komt. Dan start het laden weer tot als de batterij terug vol is, enz...

Als je je autobatterij 3 maand laat staan zonder hem op te laden of hem te gebruiken is de kans groot dat hij beschadigd geraakt. Deze batterijen zijn net gemaakt om altijd vol te zitten. Zit dit anders bij de Rotax batterijen dan?

http://www.youtube.com/watch?v=DGLduJXpkyE

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 10:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 19, 2012 7:56 am
Berichten: 97
Woonplaats: Riemst
yes yes maar je hebt druppelladers en inteligente laders. en die laatste moet je hebben. die laten de batterij leeg lopen om hem vervolgens weer op te laden tegen een lage spanning.
dus de batterij werkt de hele tijd. het heeft te maken met gassen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 10:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Een autoaccu is geen GELaccu maar een Loodaccu en die zijn toch anders...

Daarnaast moet je een accu nooit 3 maanden laten staan zonder er iets mee te doen. In de winter laad je de accu op.. haal je hem naar binnen (als je geen verwarming in de stalling/garage hebt),
en dan iedere maand weer even opnieuw laden en dan blijft ie echt wel goed... ik rij al 2 jr met dezelfde accu...

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: za mei 11, 2013 5:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
en dan iedere maand weer even opnieuw laden

Das ongeveer het principe van een druppellader :)

Vermoedelijk kan je de accu prima opladen met de Optimate4 lader. Als je twijfels hebt of het schade aanricht aan de rest van de kart maak je de accu toch gewoon even los bij het laden?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: za mei 11, 2013 8:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 19, 2012 7:56 am
Berichten: 97
Woonplaats: Riemst
Ik koppel de accu altijd los.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: za mei 11, 2013 8:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat het veiliger is om de accu toch maar los te koppelen, je weet maar nooit dat er iets beschadigt geraakt...

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: za mei 11, 2013 9:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Moet je kart ook even aan de aarde leggen als je gaat tanken.... stel je voor dat er een vonk overslaat....

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: za mei 11, 2013 10:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 16, 2012 9:56 pm
Berichten: 44
Woonplaats: Boechout
nog ff een verduidelijking.
GEL batterij heeft betrekking op de vorm van de electrolyt tussen het lood. Bij een 'gewone' accu, zoals in een auto, is de electrolyt gewoon vloeibaar zwavelzuur. Een gel batterij heeft de electrolyt in 'gel' vorm, daardoor kan je hem in verschillende posities gebruiken. Je kan hem dus ook eens verticaal stallen. Maar als ik hem voor enkele dagen verticaal wegzet dan haal ik de batterij wel uit de houder en plaats ik ze gewoon horizontaal.

Ik heb bij een DD2 eens gemeten of er lekstroom was, maar die was er absoluut niet. Dus afkoppelen hoeft niet echt zou ik zeggen.

Qua laden, dat doe ik ook met de originele lader, die geeft 250mA (of 0,25A). Idd, de dag voordien aankoppelen tot het groene lampje brandt.
Een maand niet gebruikt ? even aankoppelen en bij groene lamp, terug in de kast.

Mijn optimate III geeft max 600mA maar heeft een recovery functie. dwz, hij laadt met een hogere spanning (14,4V) maar met lagere stroom (200mA). Als dan de accu niet meer onder de 12,3V zakt, dan stapt hij naar normaal regime. Gebruik ik voor de moto en grasmaaiers.
Maar dat blijkt dus niet ideaal te zijn voor de originele Rotax batterijen, tenzij ze de geest geeft, probeer ik toch de recovery.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: zo mei 12, 2013 7:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Bedankt voor je reactie ToMBa!

Wat ik me wel afvraag is dat er soms meer dan een maand tussen kan zitten vooraleer ik ga rijden. Zou ik dan hem niet beter aan de druppellader laten hangen? Normaal gezien kan dit geen kwaad. Van zodra de batterij onder een bepaald niveau komt dan begint hij terug te laden. De lader gaat niet een volle batterij nog meer bijladen (dat hoop ik toch!)... hij zal enkel pas beginnen laden van zodra het batterijniveau lager is dan 12.3V (ik dacht dat het rond zoiets lag).

Zoals je al aangaf, Paulo, iedere maand eens opladen. Normaal gezien doet deze lader dit automatisch... Ik zie wel, ik kan me moeilijk voorstellen dat de lader mijn batterij kapot maakt.

Bedankt voor de reacties! Mijn eindconclusie is dus om de batterij er gewoon op te laten en de batterij los te koppelen van het systeem!

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rotax Batterij laden
BerichtGeplaatst: wo jun 14, 2017 10:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am
Berichten: 473
Woonplaats: Tielt-Winge
Even een oud topic bovengehaald :)

Bij m'n kart heb ik 2 batterijen: 1 die erbij zat + een Yuasa reservebatterij dat ik vorig jaar gekocht heb. Ik gebruik een originele druppellader.

De batterij die erop zit laadt zonder problemen op (gele led wordt groen, batterij is dan +12V).
De reservebatterij heb ik daarstraks getest en deze gaf 10.70V aan. Aan de lader gehangen, maar deze geeft aan dat de batterij opgeladen is (groene led) :?:
Er toch een paar uren aan laten hangen en nu geeft de batterij 11.80V aan.

Is de batterij stuk? Ik heb deze verschillende maanden niet gebruikt. Tijdens de winterslaap staat alles vocht- en vorstvrij weggeborgen.

_________________
<< ThePhotoGrid | http://www.thephotogrid.be | https://www.facebook.com/thephotogrid | www.instagram.com/thephotogrid.be >>


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David