Auteur |
Bericht |
David
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 2:26 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: die temperatuur, die kan je toch juist bereiken door de spanning (en daarmee dus de ronding van de band) juist te maken
Dat staat er inderdaad.
Wat betreft het gewicht mee rekenen. Je bereken de juiste bandenspanning niet, je zoekt em op door uit te proberen.
|
|
Omhoog |
|
|
scoot
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 10:46 am |
|
Geregistreerd: wo dec 22, 2004 10:51 pm Berichten: 58 Woonplaats: den haag
|
als de bannde spannig te hoog is, loopt de band alleen op het middelste gedeelte van het loopvalk (band staat bol). nadeel ongelijkmatige slijtage dus snel, minder grip.
te lage banden slijtge. de band loopt alleen op de wang van de band. dus de band slijt alleen op de zijkanten. dus weer ongelijkmatig ,dus snel.
als een band rolt vervormt hij. dus er is wrijving. als ergens wrijving is ontstat er warmte. als lucht warm wordt zet het uit. als je een tijdje aan het rijden ben, worden je banden warm en zet de lucht in de banden uit, gevolg banden spannig stijgt.
rijd zo veel mogelijk met de juiste banden spanning . das het snelst en voordeligst
_________________ Als je probeert te falen en je slaagt, wat van de twee heb je dan gedaan?
|
|
Omhoog |
|
|
Perphide
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 8:45 pm |
|
|
Bedankt voor alle reacties, het is nu veel duidelijker!
Is het trouwens gebruikelijk om de overdruk op de voorbanden groter te maken dan op de achterbanden?
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 8:57 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
|
Omhoog |
|
|
Perphide
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 11:53 pm |
|
|
Zou ik de relatie tussen de overdruk en warmte van de banden ook op deze manier kunnen vertalen: (en dan even stabilisators etc. buiten beschouwing laten qua grip)
Als je onderstuur hebt en de banden zijn te warm, dan heb je te veel overdruk op je voorbanden.
Als je onderstuur hebt en de banden zijn te koud, dan heb je te weinig overdruk op je voorbanden.
Als je overstuur hebt en de banden zijn te warm, dan heb je te veel overdruk op je achterbanden.
Als je overstuur hebt en de banden zijn te koud, dan heb je te weinig overdruk op je achterbanden.
Laatst bijgewerkt door Perphide op ma nov 14, 2005 11:41 am, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma nov 14, 2005 12:03 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Je moet voor de woordjes warm en koud het woordje te zetten.
Te warm/koud=niet ideale temperatuur=geen maximale grip=onderstuur/overstuur.
Zou zeggen probeer het gewoon uit op de volgende keer als je gaat rijden.
|
|
Omhoog |
|
|
Perphide
|
Geplaatst: ma nov 14, 2005 11:42 am |
|
|
Bedankt, heb het aangepast en zal het volgende keer uitproberen.
|
|
Omhoog |
|
|
Mighty_M
|
Geplaatst: vr maart 03, 2006 11:15 am |
|
|
Om tot de juiste spanning te komen is het makkelijk een temperatuur/spanningstaat te maken.
Maar per wiel een lijtje met;
Spanning; temp. buiten, temp. midden, temp binnen.
Aan de hand van de temperatuur op de 3 plaatsen kan je zien wat er met de spanning moet gebeuren. (of de afstelling van je wiel.)
de waardes mogen gemiddeld niet meer dan 10 procent uit elkaar liggen.
neem bv sp tbu tmi tbi
0.7 40 30 37
Dan kun je dus zien dat je band te zacht is, bij meer druk komt er meer temperatuur in het middenvlak van je band.
Als de buitenkanten een te lage temp hebben moet je er druk uithalen.
en bij grote tempverschillen tussen bimnnen en buiten moet je met de camber en sporing gaan werken.
Is mijn eerste post maar hopelijk heb je er wat aan,
Succes Mighty.
|
|
Omhoog |
|
|
RJ
|
Geplaatst: vr maart 03, 2006 12:10 pm |
|
Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm Berichten: 910 Woonplaats: Deventer
|
Mighty M, je hebt gelijk.. in een perfecte wereld!
Helaas zijn er nog veel meer factoren die per circuit meetellen. Schijnt de zon? Ligt er veel rubber? Welk type asfalt? enz enz
Een lijst kan een indicatie geven, maar het makkelijkst is een tempratuursensor te kopen. Dan kun je eenvoudig checken of je enigzinds in de buurt komt van je ideale tempratuur in de band.
De waarders over 3 punten op je band is discutabel. Het klopt dat je maximale grip hebt als je je volle band gebruikt. Echter soms gebruik je een hogere of lagere druk dan ideaal voor het loopvlak is om de werktempratuur te idealiseren. Soms rij je ook bewust met meer camber om in de bochten een betere gripverdeling te hebben. Bij binnenkomst in de pits geven de tempraturen dan een apart beeld.
Zowieso kun je het beste niet aan je sporing en camber komen als hobby rijder, en als wedstrijdrijder moet je ook precies weten wat je doet. Zet je sporing in rust op 2mm uit en camber tussen de 0 en 2 mm POSITIEF (zakt naar negatief bij belasting)
Mijn tip is gewoon kijken naar je band. Ga op zoek naar de ideale combinatie van slijtage patroon (zichtbaar, waar hoopt het rubber zich op? links rechts of netjes volledig vlak) tempratuur (in pit meestal 60 a 65 graden) en zet je kart om te beginnen op de bovenstaande waarden qua afstelling. Speel met de breedte voor om het wegvreten van de band te voorkomen. Breder geeft meer rust en minder grip en vreet dus minder van je band. Zowel voor als achter.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: vr maart 03, 2006 3:39 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Mooie en duidelijke uitleg van jullie allebei vind ik
Die verschillen in temperatuur waren nog niet aan bod gekomen. De meeste hobbierijders zullen echter geen temperatuursensor hebben, dat zal bij wedstrijdrijders veel minder het geval zijn.
|
|
Omhoog |
|
|