Auteur |
Bericht |
DJ Denny
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 6:41 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 25, 2011 4:51 pm Berichten: 417 Woonplaats: TT circuit Assen
|
Even een vraagje. Vandaag kwam ik er achter dat mijn remschijf achter aanloopt tegen de remblokken. Het lijkt er op dat de schijf wat krom getrokken is, want hij loopt maar op 1 punt aan en ik krijg het niet weg door de schijf een paar mm te verplaatsen. Nu heb ik nog een reserver remschijf liggen en rijst de vraag hoe ik deze monteer. Moet dan de hele achteras er uit? Ik vrees van wel. Dit heb ik echter nog nooit gedaan of gezien.
Wie heeft er een uitleg, linkje waar ik dit op verantwoorde manier kan leren? B.v.d
_________________ Karten is zo laag bij de grond!
Birel RY 31 2009 /Rotax Max sr 2012
|
|
Omhoog |
|
 |
The-Stig
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 7:03 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Je moet dan je hele achteras losmaken, aan een kant lagers (ivm lagerschalen) en dan kan je je remschijf wisselen... Achteras terug monteren is wel een echt kut werk dus onthoud goed hoe uw lagerschalen enz moeten en in welke volgorde je ze moet monteren.
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ Denny
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 7:12 pm |
|
Geregistreerd: ma apr 25, 2011 4:51 pm Berichten: 417 Woonplaats: TT circuit Assen
|
mmm, ik word nog niet erg enthousiast  het lijkt alsof de wielklossen op een deel zitten wat dikker is dan de rest van de as. bedoel je dat ik die dikkere staaf los moet maken? het is me nog niet geheel duidelijk
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 7:22 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Remschijf vervangen kan meestal op 2 manieren. As helemaal uitbouwen (dus met alles erop en eraan), heel soms past de remschijf over de lagerschalen, zoniet moet je tenminste 1 lagerschaal (als de remschijfsupport de goede kant op zit) demonteren. Daarna remschijf vervangen en de boel weer terug zetten.
Andere manier is de as een stuk naar rechts meppen tot je de schijf eraf kan halen. Bij een as die heel erg vast zit (meestal als ie al lang op zijn plek zit) kan dat nogal een gedoe zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 7:24 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
het makkelijkste is : de klos van de as te halen aan de remschijfkant (linksachter). Alle lagerschalen losdraaien van het frame. As uit het frame tillen. Linkerachter lager losdraaien van je achteras (is een kleine imbus aan de zijkant vh lager) Lager van je as halen (voorzichtig met een stukhout + hamer los tikken) via de kant waar je je klos heb verwijdert. Dan je remschijf of je remschijf support los werken. Meestal zit je remschijf op een support geschroeft, zodat je alleen je schijf los ken schroeven om hem sneller te kunnen vervangen. (zal een stuk of 8 boutjes+moertjes zijn).
en dan het verhaal hierboven omgekeerd weer uitvoeren. NB!: Vergeet niet kettingen en andere aandrijf eenheden (elastiekjes) die om je as zitten! Het kan dus zijn dat je je ketting moet ontspannen. (blok los). Ook kan het zijn dat je support+lager zo strak om je as zitten dat het raadzaam is een schroevendraaier (platbek aka "min") in de uitsparing van je klos te tikken. Is je as ruw etc. schuur deze even op! Dat glijd makkelijker.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ Denny
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 7:41 pm |
|
|
super dat jullie mij opweg helpen! het wordt al duidelijker. meer tips zijn nog welkom hoor
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 7:50 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Niet je complete as met lagerschalen loshalen kost veel te veel tijd... Gewoon lagers los, tandwiel support en de klossen eraf, remschijfsupport losdraaien, as naar rechts eruit meppen(als je erachter staat) dan hoef hem maar net zo'n stuk naar rechts te slaan totdat de schijf eruit valt. Binnen 5 min heb je dan de schijf eruit.
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ Denny
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 8:13 pm |
|
|
Martijn, dit klinkt al beter  Toch ben ik nog tikje huiverig. Een foto met wat pijltjes zou wonderen doen... of vraag ik nu te veel 
|
|
Omhoog |
|
 |
Paul
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 8:18 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 21, 2007 9:11 am Berichten: 985 Woonplaats: blerick
|
Vergeet niet dat je je as wat afdekt voor je begint te rammen en gebruik bij voorkeur een kunstof hamer 
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 8:20 pm |
|
|
Als ik dit nou een uurtje eerder had gelezen, had ik zelfs een filmpje kunnen maken.  Heb net nog een kromme as verwisseld...
|
|
Omhoog |
|
 |
sjoerdie
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 8:24 pm |
|
Geregistreerd: za apr 28, 2012 6:03 pm Berichten: 91 Woonplaats: venray
|
Ik zit met bijna hetzelfde.
echter heb ik de complete as er al uitgehaald, as is krom.
de schijf en het middelste lager zitten los.
echter de buitenste zitten muurvast, is warmstoken een idee?
of zit er nog iets van kunstof in de lagers?(als afdichting ofzo)
|
|
Omhoog |
|
 |
The-Stig
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 8:27 pm |
|
Geregistreerd: do okt 20, 2011 7:47 pm Berichten: 611 Woonplaats: Belgie
|
Martijn moet je schijf dan niet over je lagerschalen passen of begrijp ik het verkeerd?
_________________ http://kartinfo.webs.com/Birel 2008 - Gx390
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 8:56 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Nee als je de as gewoon naar rechts tikt, dan blijven de lagers, en lagerschalen dus zitten(je tikt de as ook uit het linker lager). Als de remschijfsupport de juiste kant op staat kan je die soms ook nog gewoon laten zitten. Bij nieuwe karts, of karts waarbij regelmatig de achteras eruit geweest is gaat dat meestal vrij gemakkelijk, bij oudere karts waarbij de achteras al jaren op dezelfde plek zit kan het soms heel moeizaam gaan, en loopt je meer risico wat kapot te meppen omdat je meer geweld moet gebruiken.
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 9:02 pm |
|
|
Daar heb je ook weer gelijk in David! Maar een as hoort gewoon er makkelijk in en uit te gaan, dus kan je die beter toch loshalen, dan gaat ie de volgende keer er ook weer makkelijker uit. Zelf doe ik de as als ie voor mij een langer tijdje zit er altijd wel een uithalen. Als ik bijvoorbeeld 6 dagen gereden heb, haal ik hem er gewoon een keertje uit, schoonmaken, lagers ook ook gelijk van binnen wat opschuren, kost even tijd, maar wanneer je eens haast heb gaat je as er wel veel makkelijker uit.
|
|
Omhoog |
|
 |
DJ Denny
|
Geplaatst: wo mei 02, 2012 9:17 pm |
|
|
Filmpje ..... 
|
|
Omhoog |
|
 |