Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: onderhoudspatroon icc
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 8:36 pm 

Zoals jullie wellicht hebben gelezen was mijn plan om een swissauto motor te kopen.
Echter heeft het prijsverschil tussen deze en bijv een gebruikte icc toch aan het denken gezet, het is een serieus verschil waar je bijna een tweede kart voor kan kopen.
Wat is echter het onderhoudspatroon voor een icc kart?
Enw at zijn de werkzaamheden die je voor en tijdens een dag rijden moet verrichten? De vt250 is in hoofdlijnen starten en rijden, maar hoe zit dat met een icc? Het is vaker reviseren, maar wat moet er nou gebeuren tussen twee rijdagen?

Alvast bedankt!

Paul

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 9:09 pm 

Als recreant een kleine 9 uur zuigerrevisie complete revisie uurtje of 18 zal voor iedereen verschillend zij hoor. De
echte mannen doen om de 6 uur al een zuigerrevisie. Voor de rest ketting spannen smeren bezine erin en rijden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 9:14 pm 

Wat is de richttijd qua draaiuren voor de krukaslagers? Ik weet dat deze ook wel een onderhoudsinterval hebben, maar de tijd weet ik zo even niet meer

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 11:16 pm 

die pak je meestal bij de 18 uur draaitijd mee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 9:40 pm 

Ook als recreant of als die hard racer?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 9:49 pm 

Waaruit bestaat een zuigerrevisie precies? Alleen nieuwe zuiger en zuigerveer? Met andere woorden, is dit zelf te doen?
En de complete revisie?

Nu heb ik deze kart gevonden op internet:
http://sport.marktplaats.nl/karting/418 ... otoGallery

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 11:09 pm 

deze ziet er wel netjes uit.
je zult er wel even wat tijd in moeten steken om hem weer klaar te maken denk aan remmen en de motor aangezien hij 2 jaar heeft stil gestaan.
en je zult even moeten vragen hoeveel uur de motor heeft gemaakt totaal en naar eventuwele revisie en wat er bij die revisie vervangen is.

de zuigerrevisie is idde alleen de zuiger+veren vervangen en eventuweel honen als dit nodig is.
maar sommige motoren hebben nicasyl en daar is die niet bij nodig.
dit is dus als je handig bent wel zelf te doen.

grote revisie is krukaslagers + eventuweel bigendlager + zuiger.
keeringen ect ect hoe het met de baklagers is weer ik zo niet

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 11:52 pm 

Citaat:
de zuigerrevisie is idde alleen de zuiger+veren vervangen en eventuweel honen als dit nodig is.
maar sommige motoren hebben nicasyl en daar is die niet bij nodig.
dit is dus als je handig bent wel zelf te doen.

En natuurlijk nieuw cilinderpakkingen(kop+voet), en naaldlager word ook wel eens vervangen toch?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 03, 2011 8:55 am 

Nette kart en het geld wel waard denk ik altijd proberen er nog wat af te krijgen natuurlijk!!!!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 03, 2011 10:12 am 

Er is meer te doen dan énkel veertjes uithalen, pen uitduwen, nieuwe zuiger, pen erin en veren erin.

Nykasil moet misschien niet gehoond worden, maar effe de cilinder opmeten (maat van zuiger) kan je best altijd eens doen, dan toch nog eens kijken of er diagonale groeven in de cilinder zitten (om de olie uit de brandstof > smering te geleiden), vervolgens de zuiger en pakkingen te vervangen. Kopbouten op de juiste spanning brengen (M8 is meestal zo'n 22 Nm).

Daarna moet je met een stukje zachte soldeerdraad (afhankelijk van hoeveel de squish moet zijn, de dikte van de soldeerdraad bepalen > bij mijn motor moest die 0,8mm zijn, dus gebruikte ik soldeerdraad van 1mm dik) de squish opmeten. Dat is de zuiger-kop afstand.
Moet je het stuk soldeerdraad door het bougiegat te steken in het verlengde van de pistonpen. De zuiger naar boven draaien, en dan het platgedrukte stuk opmeten met een schuifmaat (best digitaal tot 2 decimalen).

Je doet dit voor beide kanten van de zuiger, in het verlengde van de zuigerpen dus. Hoeveel de squish van jouw motor moet zijn, moet je even bij de fabrikant zien te vragen of bij een verdeler gaan informeren. Het platgedrukte deel moet dus de gegeven maat te zijn.

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 04, 2011 8:02 pm 

Citaat:
En natuurlijk nieuw cilinderpakkingen(kop+voet), en naaldlager word ook wel eens vervangen toch

dit klopt idd maar volgens mij zit het naaldlager er bij + de pen maar dit weet ik niet zeker.
pakkingen zijn vanzelf sprekend denk ik.

Citaat:
Er is meer te doen dan énkel veertjes uithalen, pen uitduwen, nieuwe zuiger, pen erin en veren erin.

Nykasil moet misschien niet gehoond worden, maar effe de cilinder opmeten (maat van zuiger) kan je best altijd eens doen, dan toch nog eens kijken of er diagonale groeven in de cilinder zitten (om de olie uit de brandstof > smering te geleiden), vervolgens de zuiger en pakkingen te vervangen. Kopbouten op de juiste spanning brengen (M8 is meestal zo'n 22 Nm).

dit klopt

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 10, 2011 11:57 am 

Als je een zuiger koopt zit hier geen naaldlager/zuigerpen bij. Normaal gezien hoef je ook niet bij elke zuiger een nieuwe zuigerpen/naaldlager. (doe/deed ik in ieder geval niet)

In principe is een zuiger best zelf te doen, alleen inderdaad even squish meten en eventueel afstellen. Cilinderkoppakking zit er volgens mij niet in (kan me vergissen, de mijne staat helaas al even stil), voetpakking wel en die zijn in verschillende diktes te krijgen.(dus opletten hiermee)

Enige wat eigenlijk echt niet zelf te doen is is bigend revisie. (de eerder genoemde 18 uur) Hiervoor moet de krukas uit elkaar en daarna opnieuw geperst en gebalanceerd.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 10, 2011 3:50 pm 

even een toevoeging :

Koppakking bestaat uit 2 rubberen ringen, 1 voor de verbrandingskamer en 1 voor de koeling (buitenste zijde)

Als je geen top rijder bent en je motor netjes opwarmt, goed rijk rijd met goede olie, geen top toeren uit het blok constant perst.
Dan kun je rustig meer dan 9u per zuiger maken (fabrieks opgave is al 20u bji TM), vaak zet je een iets strakkere zuiger als amateur om verkanteling wat langer tegen te gaan. (dat is het grootste risico van vastlopen).

Big end, daar heb ik als interval bij : "de 2e zuiger?" --> big end ook mee. Maar hij kan ook pas bij de 3e keer, ligt aan je gebruik zoals eerder genoemt.

Je nicasyl wand hoef je ipc niets aan te doen, idd bij je 2e of 3e zuiger even de hoonballen er doorheen halen om de diagonale groeven te zetten. (voor de olie/smering)

Versnellingsbak heb ik geen interval van, maar het klinkt mij logisch bij 2x bigend je hoofdlagers van je v-bak ook mee te nemen.
Het is misschien niet onverstandig je bak eerst uit elkaar te trekken voordat je gaat rijden. Kijken naar slijtage, of je iets moet vervangen.

Olie stopje heeft als het goed is een magneetje, waar je slijpsel op blijft zitten (blijft je olie schoon) controleer deze, dit is een mooie indicator voor extreme slijtage.

NB Ik ben geen prof! maar dit is mijn ervaring. Zoals boven omschreven is red ik mij prima met het onderhoud/kosten. (3 machines, waarvan 2 ICC)

kleine zuiger rivisie : Zuiger + veer + smal end + lager (indien nodig even de hoonballen erdoor)
grote zuiger revisie : kleine + big end + big end lager + hoonballen (bij staal even honen)

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]