Ga naar pagina Vorige  1, 2




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: di aug 31, 2010 5:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
Door juist een 4-wiel drift te gebruiken ga je vaak sneller !

Ik heb met karten nooit een situatie meegemaakt waarbij een 4-wiel drift sneller is.

Citaat:
In welke situatie zou je minder grip willen hebben dan?

In het geval dat meer grip zorgt voor veel te veel weerstand. Een voorbeeld: ik rij op een kart met relatief weinig vermogen (ironisch genoeg heet dat een prokart). Soms hebben de (achter)banden zoveel grip dat de motor niet genoeg vermogen heeft om de banden door de bocht te trekken. De hoge weerstand van de banden remt de kart af. Daarom kun je met een prokart nooit met net zulke zachte banden rijden als een kart met veel meer vermogen. Daarnaast kan er natuurlijk altijd sprake zijn van teveel grip ten opzichte van je voor- of achterbanden wat een verstoring van de balans veroorzaakt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: di aug 31, 2010 8:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Matthijs,

Hoe meer vermogen hoe meer je met het gas kan sturen en je voordeel kan hebben bij een vierwieldrift.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: di aug 31, 2010 9:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
Citaat:
Bij teveel grip blijven de bandjes ook aan het wegdek plakken op momenten dat dat voor een kart niet handig is


bijvoorbeeld bij het optillen en plaatsen op de pitkar ;)

Ik zou het advies van Tom opvolgen, probeer eerst weer de basis afstelling van je chassis te vinden die zoals eerder genoemd vast wel bij een dealer/importeur te verkrijgen is, en ga van daaruit punt op punt je chassis afstellen. Waarschijnlijk zal je als je zo door gaan nog onnodig veel setjes banden verslijten totdat je eindelijk het gewenste resultaat hebt. ff back to basic

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: di aug 31, 2010 9:17 pm 

Geregistreerd: ma jul 27, 2009 4:24 pm
Berichten: 221
Voor sommige medium banden is de bandenspanning van 0,85 bar denk ik een beetje hoog en je zou kunnen proberen dit te verlagen om minder warmte in de banden te krijgen (tot zelfs 0,5 warm bij sommige banden).

Misschien dat de volgende uitgebreide manual voor CRG afstelling nog nuttig is:

http://www.ssceast.com/pdfs/CRG_Kart_Tuning_Manual.pdf

Mvg,

ChrisW


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: di aug 31, 2010 9:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
Hoe meer vermogen hoe meer je met het gas kan sturen en je voordeel kan hebben bij een vierwieldrift.

Ik kan me best voorstellen dat het soms zinvol is te driften (met je achterwielen), maar welk voordeel het heeft om met je voorwielen te driften (afgezien van extra afremmen), dat moet je me dan uitleggen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: wo sep 01, 2010 7:37 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Matthijs,

Bijvoorbeeld bij het zetten voor een bocht.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: wo sep 01, 2010 8:04 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
@Wilfred, dat snap ik, maar zetten doe je mijns inziens met je achterwielen en niet met je voorwielen. Anyway, niet relevant voor dit topic.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: wo sep 01, 2010 12:23 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
@ Mathijs: Ik denk dat er een misverstand is. De snelste manier om met een kart, wagen of zelfs motor door een bocht te geraken is al "driftend". Maar onder "driftend" moet je verstaan dat de banden op de rand van gripverlies zitten en dus lichtjes "glijden" ten opzichte van het oppervlak waar ze over gaan. De meeste mensen verstaan onder "driften" dat je duidelijk zijdelings door de bocht gaat en dat is dan weer net niet goed.
Tijdens races met wedstrijdkarts (licht frame) met een Honda 4-takt blokje erop onder andere is het "driften" dé manier om ervoor te zorgen dat je je blokje op toeren kan houden want anders gaat je kart niet meer vooruit.

Dit alles gaat dan wel over grote bochten, in de korte bochtjes waar je amper snelheid maakt heeft driften geen nut en is het zelfs bijna onmogelijk om je kart op de baan te houden als je té snel gaat.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: wo sep 01, 2010 1:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
@ Mathijs: Ik denk dat er een misverstand is. De snelste manier om met een kart, wagen of zelfs motor door een bocht te geraken is al "driftend". Maar onder "driftend" moet je verstaan dat de banden op de rand van gripverlies zitten en dus lichtjes "glijden" ten opzichte van het oppervlak waar ze over gaan. De meeste mensen verstaan onder "driften" dat je duidelijk zijdelings door de bocht gaat en dat is dan weer net niet goed.
Tijdens races met wedstrijdkarts (licht frame) met een Honda 4-takt blokje erop onder andere is het "driften" dé manier om ervoor te zorgen dat je je blokje op toeren kan houden want anders gaat je kart niet meer vooruit.

Dit alles gaat dan wel over grote bochten, in de korte bochtjes waar je amper snelheid maakt heeft driften geen nut en is het zelfs bijna onmogelijk om je kart op de baan te houden als je té snel gaat.

Volgens mij lopen een aantal dingen door elkaar. Elke kart heeft een bepaalde mate van drift als het door de bocht gaat. Het heeft echter minder te maken met het op toeren houden van de motor, maar meer met het beter insturen van de kart zelf. Juist vanwege de beperkte grip van een Honda 4-takt motor laat je de kart juist meer rollen (minder driften) dan een kart met veel vermogen omdat teveel driften resulteert in het dalen van de toeren. Voor een kart met weinig vermogen is dit veel schadelijker dan een kart met veel vermogen.

Ik heb het hier uiteraard alleen over het driften met de achterwielen. De voorwielen kun je altijd in de juiste rijrichting sturen, dus is driften niet zinvol. Het verhaal van Wilfred dat door juist een 4-wiel drift te gebruiken (zoals Rally) je vaak sneller zou gaan herken ik dus niet.

(edit: excuses voor het afwijken van het topic-onderwerp, maar het nieuwe thema is juist zo interessant! :))


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: wo sep 01, 2010 3:53 pm 

Geregistreerd: di mei 25, 2010 4:32 pm
Berichten: 20
Woonplaats: Oss
De grip in de bocht bepaald hoe snel je door de bocht kan komen. Meer grip betekend dat je met hogere snelheid door de bocht kan. Omdat de kart geen differentieel heeft moet het binnenste achterwiel gelift worden. Wanneer het binnenste achterwiel niet lift wordt deze als het ware meegesleurd en remt dit de kart af.

Daarnaast geven banden de maximale grip geven wanneer ze zich in een lichte drift bevinden (5%-10% dacht ik). Kom je hierboven dan zal de grip minder worden, wat als gevolg heeft dat de gewichtsverplaatsing in zijwaartse richting (het moment) kleiner wordt en het binnenste achterwiel de grond raakt. Dat heeft dan weer als gevolg dat de kart zal afremmen.

Als we het vermogen van de motor buiten beschouwing laten zal een lichte drift dus het snelst zijn (maar wel met het gevaar dat je kart teveel drift krijgt en daardoor afremt). Motor niet buiten beschouwing gelaten kan het misschien beter zijn om de motor inderdaad op toeren te houden, maar ik denk dat in het geval van de snellere motoren (langzaam heb ik geen ervaring mee) de tandwielverhouding aanpassen een betere optie is.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: wo sep 01, 2010 4:39 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Mooi geforumuleerd DarkBlade, dat bedoelde ik dus.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: wo sep 01, 2010 6:46 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Touché !

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: wo sep 01, 2010 9:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Ik ben blij dat jullie het met me eens zijn! ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: caster
BerichtGeplaatst: za sep 04, 2010 11:01 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 08, 2009 5:23 pm
Berichten: 11
Dus als ik het goed begrijp is er geen standaard caster hoek (in graden) en moet je het zelf maar een beetje uitvogelen, maar in iedereen bedankt voor zijn reaktie. Ik ben nu terug gegaan naar de standaard instelling van CRG zoals Tom voorstelde en weet volgende week wat meer.

_________________
agent: u reed te hard
Ik: nee, ik vloog te laag


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David