Citaat:
Wat een hoop verschillende meningen in verband met het bochten nemen in regenweer...
Tja, droog is droog, maar nat is niet zomaar nat. De hoeveelheid water, de temperatuur van het circuit en de staat van de regenbanden bepalen ook voor een groot deel hoeveel grip je hebt in de regen.
Citaat:
Wat het verschil in meningen hierover nog extra bevestigd is dat iedereen met remmen wat anders bedoelt. Ik ga bijvoorbeeld in het natte vol op de rem terwijl een ander met remmen bedoelt dat die even de rem aanraakt en nog anderen zullen zo traag aan de bocht aankomen dat remmen eigenlijk zelfs bijna overbodig is.
Wederom gelijk, banden hebben natuurlijk een beperkte grip. Als jij remt op bijna 100% blijft er geen grip over om te sturen (geen ruimte meer voor zijwaartse grip). Als je de rem echter licht aantikt (zeg 50% van de maximale remkracht), blijft er in theorie nog 50% van de maximale bandencapaciteit over om te sturen. Bij het insturen van middelsnelle bochten werkt het bij mij in ieder geval wel om even de rem aan te tikken om zo het zwaartepunt naar de voorbanden te verplaatsen.
Citaat:
Los je de rem dan komt je achteras vrij en zal je kart net wel insturen.
Dit geldt echter wel voor een split second. Langer gas/rem los zorgt 'altijd' voor onderstuur.
Neem bijvoorbeeld bocht 1 van Veldhoven (deze kent iedereen). Hoe ik 'm neem in regen:
- aanremmen in rechte lijn
- insturen met licht aanraken van rem (als je hier al gas geeft ga je mijns inziens gewoon te traag de bocht in)
- rond of net voor apex rustig het gas inbrengen
- uitaccelereren naar vol gas
Nuancering: Ik zie mijzelf als bovengemiddeld ervaren regenrijder, maar ik weet ook dat diverse concurrenten sneller zijn in de regen dan ik. Sommigen (Patrick Borst bijvoorbeeld) gaat helemaal dwars de bocht in bij het insturen en zal ongetwijfeld anders rijden dan ik.