Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 05, 2010 8:44 pm 

Jammer dat jullie de smiley niet zagen in dat bericht.
Ik ben niet de enige in NL die er een heeft maar wel die er mee reed vanaf een tijdje geleden. Dus ik rijd er ook niet meer mee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 05, 2010 10:44 pm 

Jongens wat veel antwoorden :!: :wink: :D superr

zal nog even informatie toevoegen

word nu 3e seizoen dat ik deze kart heb. en hebben eingelijk nooit juiste afstelling kunnen vinden kwa banden omdat ik maxxis, dunlop , en bridgestone banden had (niet de nieuwste trouwens) maar goed , ik dacht laat ik het nu goed doen :) eens kijken voor goede banden afstelling omdat ik nog vrij jonge bandjes heb :) bijna niet gesleten 95% goed.

mach 1 kart scheurvrij en niet krom bj 2003 ronde stabie

banden Mojo D1 D2 D3 vorig jaar gekocht 2ehands nog nieuw profiel en niet hard door temparatuur invloeden of weer

racetrack Pottendijk

temp 18+ alleen bij droog weer rijd ik

dingen waar ik zelf dan aan denk zoals ik hier de dingen lees

stabie
bandendruk
breedte
diverse setjes proberen d1 d2 d3

b.v.d Swiss

het verhaal kwam zo: ik had eerst maxxis hg3 (niet de nieuwste)

Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 05, 2010 11:06 pm 

Citaat:
ik weet niet of het komt doordat je hem naar beneden duwt, maar in de regen gaat een kart standaard rechtdoor. om dit op te lossen geef je juist een beetje gas bij. ja het klinkt onnatuurlijk maar dat is wel de manier;) en dat is de eerste keren een beetje soort van......eng:P vooral op berghem voor de kantine. maar gewoon een kwestie van wennen.

Voeg hier wel eerst even het iets anders insturen vóór de bocht aan toe, anders gaat het verhaal niet op... Je neemt bochten wat 'hoekiger' om het gewenste effect te bereiken. Verder is dat zeker wel de snelste manier, ipv druk creëren dmv remmen. Je lijnenwerk en bediening van (letwel) het gaspedaal zijn essentieel, natuurlijk altijd, maar vooral bij regen :D :P

Indoor Game & Kartcentrum De Uithof

RK1 Dealer en Servicepoint
EKS Dealer en Servicepoint
NK & GK4 viertakt Servicepoint

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 05, 2010 11:14 pm 

Dat remmen moet je vaak zien als laatste hulpmiddel om de kart in te laten sturen, je wordt er meestal niet sneller van. Denk aan de eerste opwarmrondes met erg koude banden en 0 grip, onverwacht onderstuur op een natte baan, dergelijke situaties.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 12:52 am 

hoe is je gewichts verdeling en rij hoogte van t.o.v. achter?

Als je te veel op je achter as hangt dan verlies je grip voorop. (lengte + gewicht mijn probleem)

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 8:49 am 

Citaat:
Verder is dat zeker wel de snelste manier, ipv druk creëren dmv remmen.

Citaat:
Dat remmen moet je vaak zien als laatste hulpmiddel om de kart in te laten sturen, je wordt er meestal niet sneller van.

Het lijkt wel of jullie vergeten dat je toch echt voor de bocht moet remmen! Waarom dan niet gelijk gebruik maken van de extra druk op de voorwielen die je genereert met de gewichtsverplaatsing bij het remmen? Moet je niet maximaal willen remmen bij het insturen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 9:50 am 

Wat een hoop verschillende meningen in verband met het bochten nemen in regenweer... :shock:

Ik denk dat elkeen wel zijn manier/ervaringen heeft. Maar niet elke situatie is net dezelfde vandaar de verschillen in mening vermoed ik.

Zo weet iedereen dat je eerst en vooral van het rubber moet wegblijven. Dit ligt meestal op de ideale lijn maar dit is niet op elke circuit en ook niet het hele jaar door zo. Somstijds kan je prima op de ideale (droogweer) lijn rijden.
Wat het remmen betreft is het naar mijn ervaring zo dat je natuurlijk moet remmen alvorens in te sturen maar meestal is het net zo dat als je een bocht al remmend wilt nemen en er niet komt door ontzettend last van onderstuur (als het ware gewoon rechtdoor gaan) de rem gewoon lossen al soelaas kan brengen. Dit omdat je al remmend de kart wel vertraagt maar de achterkant omlaag houdt en er zo voor zorgt dat je kart niet kan insturen. Los je de rem dan komt je achteras vrij en zal je kart net wel insturen.
Wat het verschil in meningen hierover nog extra bevestigd is dat iedereen met remmen wat anders bedoelt. Ik ga bijvoorbeeld in het natte vol op de rem terwijl een ander met remmen bedoelt dat die even de rem aanraakt en nog anderen zullen zo traag aan de bocht aankomen dat remmen eigenlijk zelfs bijna overbodig is.
Ook het gewichtsverschil in karts/piloten combinaties en hoe dit verdeeld is komt er nog bij als extra factor. Een kart met een lange piloot erin zal anders "werken" dan een kart met een korte piloot er in. Zit die piloot stil of werkt die met zijn lichaam om het insturen te bewerkstelligen. De afstelling van je kart telt ook mee. Enz. enz.

Ik wil maar zeggen dat gewoon op een ander zijn uitleg afgaan zonder alle info in acht te nemen voor de ene piloot wel kan werken maar voor een andere dan weer niet. En dan begint meestal het "waarom werkt dat niet" gevoel.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 10:56 am 

Citaat:
Wat een hoop verschillende meningen in verband met het bochten nemen in regenweer...

Tja, droog is droog, maar nat is niet zomaar nat. De hoeveelheid water, de temperatuur van het circuit en de staat van de regenbanden bepalen ook voor een groot deel hoeveel grip je hebt in de regen.

Citaat:
Wat het verschil in meningen hierover nog extra bevestigd is dat iedereen met remmen wat anders bedoelt. Ik ga bijvoorbeeld in het natte vol op de rem terwijl een ander met remmen bedoelt dat die even de rem aanraakt en nog anderen zullen zo traag aan de bocht aankomen dat remmen eigenlijk zelfs bijna overbodig is.

Wederom gelijk, banden hebben natuurlijk een beperkte grip. Als jij remt op bijna 100% blijft er geen grip over om te sturen (geen ruimte meer voor zijwaartse grip). Als je de rem echter licht aantikt (zeg 50% van de maximale remkracht), blijft er in theorie nog 50% van de maximale bandencapaciteit over om te sturen. Bij het insturen van middelsnelle bochten werkt het bij mij in ieder geval wel om even de rem aan te tikken om zo het zwaartepunt naar de voorbanden te verplaatsen.

Citaat:
Los je de rem dan komt je achteras vrij en zal je kart net wel insturen.

Dit geldt echter wel voor een split second. Langer gas/rem los zorgt 'altijd' voor onderstuur.
Neem bijvoorbeeld bocht 1 van Veldhoven (deze kent iedereen). Hoe ik 'm neem in regen:
- aanremmen in rechte lijn
- insturen met licht aanraken van rem (als je hier al gas geeft ga je mijns inziens gewoon te traag de bocht in)
- rond of net voor apex rustig het gas inbrengen
- uitaccelereren naar vol gas

Nuancering: Ik zie mijzelf als bovengemiddeld ervaren regenrijder, maar ik weet ook dat diverse concurrenten sneller zijn in de regen dan ik. Sommigen (Patrick Borst bijvoorbeeld) gaat helemaal dwars de bocht in bij het insturen en zal ongetwijfeld anders rijden dan ik.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 5:27 pm 

Mooi gezegd van je Matthijs. Je snapt wat ik bedoel: iedere situatie is (zeker in de regen) anders.

En wat die "split second" in je laatste uitleg betreft: Dat is voor mij nou net genoeg om de bocht om te gaan. Het komt hem nou soms eenmaal op een fractie van een seconde aan. Als je meer tijd hebt om te beslissen/reageren ga je naar mijn bescheiden mening té traag. :wink:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 6:16 pm 

:wink:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3