Auteur |
Bericht |
TheDutchie
|
Geplaatst: vr nov 12, 2010 1:30 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 02, 2010 4:41 pm Berichten: 71 Woonplaats: Arnhem
|
Hallo,
Ik heb al gezocht op het forum, maar ik kan niet duidelijk vinden hoe lang sommige 'draaiende' onderdelen meegaan en hoe ik dit controleer. Ik ben mn kartje klaar aan het maken voor de winterstalling en nou zag ik krasjes op mn achter as en vroeg ik me af om de hoeveel uren ik deze ongeveer moet vervangen? en waar moet ik op letten bij het controleren? Het gaat om de volgende onderdelen: - achter as - achter as lagers - fusee's - fusee lagers - ketting / tandwielen (heb nu een paar keer gereden en nog niet hoeven stellen, vreemd?) - wielklossen (heb gelezen dat die nog wel eens afbreken??)
ik begrijp dat de slijtage heel erg afhankelijk is van welke kart/motor je rijdt, maar deze onderdelen lijken me toch bij iedereen ongeveer even hard te slijten? Ik heb zelf een 100cc 2takt luchtgekoeld
alvast bedankt voor de info!
TheDutchie
_________________ kart voor op het circuit: Gillard '02 - 100cc Junior kart voor op de weg: Suzuki swift - 1300cc Gti
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: vr nov 12, 2010 2:03 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Een achter as kan lang (lees meerdere seizoenen) meegaan. Echter als hij (erg) krom is kun je hem het beste gelijk vervangen. Met een lichte kromming erin kun je ook nog rijden.
Achter as lagers is erg persoonlijk. Ik zelf deed ze na ieder seizoen vervangen (reed wel met open lagers). Wat je zowizo kunt doen als je, ze niet vervang is eens in een bak met bijvoorbeeld ontvetter of benzine leggen. Zo kan alle rotzooi oplossen.
Fusee's zou ik ook pas vervangen als deze krom zijn. Dit gebeurt echter niet zo snel.
Voor de fusee lagers vind ik het zelfde als bij achteras lagers.
Tandwielen zou ik vervangen als ze op beginnen te raken (lees spitser worden). Hoe beter je tandwielen staan uitgelijnd tes te langer ze meegaan.
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: vr nov 12, 2010 2:34 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Vervangen wanneer het kapot is en er niet meer mee te rijden valt is mijn motto. 
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: vr nov 12, 2010 5:06 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
de kogels van de stuur stangen willen ook wel eens op raken
verder is het ook wel eens raadzaam om alle bouten die je vaak los en vast draait zoals die in de wiel klossen te vervangen
|
|
Omhoog |
|
 |
bamacrew
|
Geplaatst: vr nov 12, 2010 6:15 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
na het rijden alles eens met een doekje afdoen scheelt al een hoop.
- na het rijden achteras lagers uitspuiten met remreiniger - en dan inspuiten met wd40. en na 1 seizoen lagers vervangen.
en net als wat joris al zei, alles voor het rijden ook eens nalopen of het los of vast zit. remblokjes controleren!! deze slijten ook ( en zijn best handig tijdens het rijden) -benzine slang vervang ik 1x in de 3 maanden. -benzine filtertje vervangen mits deze vies oogt of je ziet er veel vuil in. -bougie eens in de zoveel tijd eens controleren of deze er nog vers uitziet.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
 |
TheDutchie
|
Geplaatst: zo nov 14, 2010 9:14 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 02, 2010 4:41 pm Berichten: 71 Woonplaats: Arnhem
|
oke! bedankt voor de info
alleen als ik 'vette' onderdelen zoals lagers in een bad van ontvetter of benzine doop, dan zijn ze daarna toch helemaal droog? of blijft het lagervet zitten?
_________________ kart voor op het circuit: Gillard '02 - 100cc Junior kart voor op de weg: Suzuki swift - 1300cc Gti
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: zo nov 14, 2010 9:40 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Het vet blijft niet zitten, je moet ze dus opnieuw smeren.
Benzineslang vervang ik trouwens hooguit 1x per jaar.
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: zo nov 14, 2010 11:10 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
als je inderdaad goede kwaliteit slang gebruikt hoeft dat niet zo vaak
hou alleen die ene in de gaten die in je tank hangt is die hard dan moet die zeker eruit
|
|
Omhoog |
|
 |
bamacrew
|
Geplaatst: ma nov 15, 2010 12:05 am |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
ik heb toen idd van die low budget slang gehad n tijd. die is na 2x rijde al stijf.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma nov 15, 2010 5:45 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Had ook eens hier nog een stukje oude benzine slang liggen, was wel zacht en zag er goed uit, maar na 1 keer rijden al hard. Die van freeline wordt daarintegen helemaal niet snel hard, heb er tenminste nog geen gehad. 
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: ma nov 15, 2010 7:10 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Vervangen wanneer het kapot is en er niet meer mee te rijden valt is mijn motto Kan ik mij eerlijk gezegd niet zo in vinden. Bijvoorbeeld dus je ketting pas vervangen waneer deze kapot springt?
|
|
Omhoog |
|
 |
BuijsProjectRacing
|
Geplaatst: ma nov 15, 2010 9:11 pm |
|
Geregistreerd: wo nov 04, 2009 10:51 pm Berichten: 2173 Woonplaats: Antwerpen
|
Dat heb ik nog niet gehad.  Maar als de ketting dusdanig versleten is, valt er niet meer mee te rijden zonder extreme slijtage van tandwielen. Dus dan vervang ik hem.
|
|
Omhoog |
|
 |