Auteur |
Bericht |
michael karting
|
Geplaatst: wo feb 25, 2009 1:28 pm |
|
|
hallo
ik wil graag beginnen met karten maar ik weet nou niet wat van karts af heb wel vaak gekart in die standaard karts op de kartbaan. maar mijn vragen zijn. wat is nou het verschil tussen 2takt en 4takt karts. en waar mag je rijden met bepaalde karts en wat is nou het verschil tussen lucht koeling karts en waterkoeling.
heb hier voor altijd op een crossmotor gereden 125cc getuned en al maar wiloverstappen op karten.
mvg m.bekema
|
|
Omhoog |
|
 |
Lex
|
Geplaatst: wo feb 25, 2009 1:47 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Hoi Michael, Welkom op het leukste en snelste forum van Nederland en omstreken, voor jouw vragen, gebruik de zoekfunctie van het forum eens, al jouw vragen zijn al eerder gesteld, en beantwoord. Succes.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: wo feb 25, 2009 3:53 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Hoi Michael Welkom op het forum.
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: wo feb 25, 2009 4:58 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm Berichten: 481 Woonplaats: geesbrug
|
Van Harte welkom Micheal  4 takt is zwaardere klepmotor = meer kracht onderin. maar is onderhouds vriendelijker. en vaak zuiniger 2 takt is een lichte motor zonder kleppen, met spoelpoorten met vaak meer pk's en kracht bovenin, maar heeft als nadeel dat de motoren bij 8 a 50 uur rijden revisie nodig heeft . het is net wat je budget is, en denk ik ook wel een beetje van hoe handig iemand is kwa reviseren. (mijn mening) en hoevaak je wilt rijden. en viertakt karts zijn vaak zwaarder dan 2takt door motorgewicht. m.v.g Swiss m.v.g Swiss
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan 
|
|
Omhoog |
|
 |
michael karting
|
Geplaatst: wo feb 25, 2009 5:49 pm |
|
|
ik ben zelf best wel handig heb al vaak genoeg andere motorblokken gereserveerd. maar ik ben zelf 180 65kg maar wat voor kart zoal bij 4takt als 2takt rond welke cc's moet ik dan gaan kijken. je hebt lucht gekoelde motor's en water gekoelde maar hoe kan ik zien hoe oud een kart is. verder de soorten chasis en merken dat ik niet weet wat of waar ik voor moet rond gaan kijken. wil wel een type hebben waar je zat onderdelen voor kan krijgen en waar ik goed mee uit de voeten kan.
|
|
Omhoog |
|
 |
vincenzo
|
Geplaatst: wo feb 25, 2009 6:03 pm |
|
Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm Berichten: 869 Woonplaats: Almere-Buiten
|
welkom op het forum ik kan je helaas niet helpen want ik zoek ook nog 
_________________ Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest
Birel 2014 met Rotax Max Senior
|
|
Omhoog |
|
 |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: wo feb 25, 2009 6:51 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Hallo Michael,
Het type motor wat aan te bevelen is is compleet afhankelijk van wat je wilt. wel/geen versnellingen, de keuze 2takt of 4takt blijft er altijd een om over na te denken, wellicht is het goed om even te kijken waar je precies wilt gaan rijden en of je daar met 2T mag rijden. Over het algemeen is een 2T sneller dan een 4T, er zijn ook écht snelle 4T motoren maar die zijn best wel een beetje prijzig en bijna niet 2de hands te krijgen.
Als je zelf ervaring hebt met reviseren dan is het misschien handig om een type motorblok te kopen waar je ervaring mee hebt. (2 of 4 Takt) Volgende vraag is of je van plan bent wedstrijden te gaan rijden, als je dat wil dan is het ook handig om te kijken waar een beetje een leuke wedstrijdklasse voor is.
M.a.w.: kijk eerst goed wat je er precies mee wil, dat maakt de keuze een stuk makkelijker...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |
Plukkie
|
Geplaatst: do feb 26, 2009 1:18 am |
|
Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am Berichten: 625 Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
|
mijn advies is vaak om te beginnen met een viertakt kart. Over het algemeen kan een beginnend Outdoor karter hier al snel mee uit de voeten. Prijs technisch gezien qua onderhoud, rivisie etc. is 4 takt over het algemeen ook gunstiger.
Blijkt nadien bijv. een jaartje leuk recreatief gummen dat je de smaak te pakken hebt en méér wilt kun je kijken naar leuke 2takt blokken. Deze blokken zijn wat agressiever om het maar zo te zeggen.
Maarja, ieder natuurlijk zo zijn eigen ideeën hierover. De opmerkingen van Marlon_Ruchtie zijn zeker de 1e vraag. Waar wil ik gaan rijden, hoe wil ik gaan rijden(recreatief/wedstrijden) wat is mijn jaarlijks budget.
Verder zou ik een informeren om een rondje te mogen rijden in een kart van iemand..... Wat mij betreft bij deze...... Ikzelf rijdt Intrepid World Formula 2009 met een RK1 motor. Oftewel 4takt 150cc 15pk.
_________________ Uithof KWM kart Racing Team < = link UIthof KWM Kartschool < = link Indoor Game & Kartcentrum De UithofRK1 Dealer en Servicepoint EKS Dealer en Servicepoint NK & GK4 viertakt Servicepoint
|
|
Omhoog |
|
 |
michael karting
|
Geplaatst: do feb 26, 2009 4:17 pm |
|
|
ik had verder ook nog een vraag ik wil dus een 4takt kart maar ik ben 180 en weeg 65 hoeveel cc kart moet ik dan ongeveer hebben en ik kan nergens vinden op de site van eefde wat voor club lidmaatschap kost. en waar moet ik op letten als ik een 4takt koop
|
|
Omhoog |
|
 |
Scarto
|
Geplaatst: do feb 26, 2009 5:26 pm |
|
|
Contributie in Eefde is 45 euro op jaarbasis. jvd hier van het forum kan al je vragen beantwoorden watbetreft de club, want hij zit in de organisatie.
In Eefde is de competitie tussen de Briggs en Stratton World Formula erg hoog. Wat je ook kunt doen is een Honda 390cc blokje kopen. De Honda is zwaarder dan de B&S, maar is wel makkelijk(er?) in onderhoud.
Hoop je een keer op Eefde te zien! Wat ook kunt doen is zaterdag naar de baan komen en daar met allerlei rijders gaan praten. Ik ben er zaterdag ook!
Groet Matthijs
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: do feb 26, 2009 8:35 pm |
|
|
je moet naar pk's kijken sowiezo minimaal 13 pk(honda gx 390cc bijv...) om een beetje leuk te kunnen rijden. of World Formula (rk1) 15 pk 150cc hoe minder cc des te kleiner de motor(dus ook hoe lichter kwa gewicht  , maar het vermogen kan meer zijn met minder cc m.v.g Swiss
_________________ ---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003--- Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan 
|
|
Omhoog |
|
 |
Matthijs
|
Geplaatst: vr feb 27, 2009 10:23 am |
|
Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm Berichten: 411 Woonplaats: Amersfoort
|
Citaat: je moet naar pk's kijken sowiezo minimaal 13 pk(honda gx 390cc bijv...) om een beetje leuk te kunnen rijden. Tja, en zo heb ik met mijn prokart van 11 pk ook veel lol! Als ik de posts van Michael zo lees is hij vrij groen en kan hij beter (zoals Alex direct al aangaf) beter even dit forum doorspitten via de zoekfunctie. Krijgt hij een schat aan informatie!
|
|
Omhoog |
|
 |
Swiss 100cc iame Racer
|
Geplaatst: vr feb 27, 2009 6:28 pm |
|
|
zo bedoel ik het niet  ik bedoel van zoals ik het zelf heb ervaren  mijn fout  ... je kan ook lol hebben met minder pk's  mee eens ! m.v.g Swiss
|
|
Omhoog |
|
 |
The overtaker
|
Geplaatst: vr feb 27, 2009 11:18 pm |
|
|
crossblok lijkt me voor hem het leukst. hij leert het schakelen zo en heeft al verstand van een crossblokje(ga ik vanuit)
_________________ Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002
|
|
Omhoog |
|
 |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: vr feb 27, 2009 11:28 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Hij heeft al aangegeven dat hij 4Takt wil gaan rijden, ik ga ervanuit dat de 125 cross waarmee hij gereden heeft een 2Takt geweest is? Je kunt wel een 250 4Takt erop bouwen, maar voor op eefde lijkt me dat iets teveel van het goede. (lees: je bent meer aan het schakelen dan aan het sturen) Bovendien is een 250 4Takt een érg zwaar blok, wat uiteraard ook niet echt bevorderlijk is voor het rijden.
Uiteraard is het, als michael het niet erg vind om wat verder te rijden voor een dagje karten, natuurlijk een goede optie om een crossblok te kopen. Zeker als je al ervaring hebt met het reviseren e.d.!
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |