Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: need some info plz!
BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2005 11:22 pm 
Hoi allemaal,

ik ben Voske, en ben gek van snelheid.
ik rij al een tijdje op een redelijk snelle motor, waarmee ik soms ook circuitdagen doe. het karten heeft mij al sinds kleins af aan al getrokken, maar heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan (heb me er eigenlijk nooit in verdiept, en had er ook nooit geld voor), maar sinds kort ben ik eens rond gaan neuzen en zit er nu toch serieus aan te denken het toch eens te proberen.
ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te rijden, maar gewoon puur voor de fun. tevens ben ik niet van plan elke maand een revisie uit te voeren. daarnaast heb ik het liefst toch een schakelkart denk ik...

en nu komt dus de vraag die hier vast al tig keer voorbij is gekomen....
wat kan ik het beste kopen, wat gaat me dat kosten, en waar moet ik op letten?
en wat zijn de maandelijkse kosten als je 1 a 2 keer per maand een dagje gaat gummen?

alvast enorm bedankt!


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 12:13 am 
hmz, heb net even een zeer informatief stukje van skeurijzer zn site gelezen. weet al weer een stuk meer.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 7:06 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
Oke,

Wat weet je nu allemaal? Want een schakelkart kan heel veel onderhoud nodig hebben, het hoeft niet, maar vaak komt het daar wel op uit. Zeker wanneer je een ICC kart aanschaft. Echter heb je op de site van skeurijzer ook wel de 250cc 4-takt schakelkarts gezien. Ook dit zijn zeer snelle schakelkarts, met een stuk minder revisie en onderhoud. Natuurlijk wel wat afstelwerk aan overbrenging, carburateur, enz. maar dat gaat nog.

Groeten!
Maarten Jansen

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 8:09 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Hi Voske,

Welkom op onze Kartforum.
Gelukkig heb je al info ingewonnen door de site van SkeurijzeR te lezen,
daar wordt gedetailieerd ingegaan van wat en hoe bij het aanschaffen
van een Kart.

Dat wetende zou je nu nog even de vragen moeten formuleren die voor
jou (na het lezen van de site van SkeurijzeR) nog open blijven staan.

Er is genoeg bagage aan board om die goed onderbouwd te beantwoorden.

Suc6

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 10:32 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
Citaat:
Wat weet je nu allemaal? Want een schakelkart kan heel veel onderhoud nodig hebben, het hoeft niet, maar vaak komt het daar wel op uit. Zeker wanneer je een ICC kart aanschaft. Echter heb je op de site van skeurijzer ook wel de 250cc 4-takt schakelkarts gezien. Ook dit zijn zeer snelle schakelkarts, met een stuk minder revisie en onderhoud. Natuurlijk wel wat afstelwerk aan overbrenging, carburateur, enz. maar dat gaat nog.


@Maarten: staar je niet helemaal blind op 4-takt als je er zelf mee rijdt.

@voske: volgens mij is dan een crossblok voor jou de beste keuze (tm)

succes met je keuze

groeten roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 11:05 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
Ik heb het idee dat je niet lowbudget gaat karten, in die zin van alles moet goedkoop zijn en mag niets kosten. Ook geef je zelf aan dat je de voorkeur hebt om te schakelen. En niet elke maand revisie wilt
Dus 100cc automaat (ICA) valt af, en 125cc schakel (ICC) valt af
Dan zie ik 3 mogelijkheden;
-125cc cross
-125cc RM1
-250cc 4-takt.
Echter de 4-takt is duur in aanschaf. Er zijn wel een paar karts met honda motorfiets motor erop, maar deze hebben maar 25 pk, en zijn vrij oud, daar zou ik niet voor gaan. Zeker niet als je het geld ervoorover hebt.

kenmerken van deze motoren (en raceklasse);
125cc cross.
Aanbod van 2ehands karts met cross motoren is ernorm, dus er zal vast een kart voor jou tussen zitten, die aan jouw eisen voldoet. Dus aanschaf is niet zo enorm hoog. Revisie van deze motoren valt ook wel mee, ik schat dat ze makkelijk 20draaiuren mee kunnen. Ik weet van een vriend van me, die cross met 125cc KTM, die rijd 3x per maand, en doet er alleen in de winter nieuw zuigertje ed in. Echter worden er vaak andere motoren op karts gezet, en geen KTM (een ouder type KTM kom je wel eens tegen). Onderdelen zijn ook gewoon bij de crossdealer te krijgen, dus dat is ook geen probleem. Ik denk zelf dat dit de beste keus is voor jou. Je kunt er dan voor kiezen om alles niew aan te schaffen (weet je zeker dat het materiaal in orde is) of gebruikt. Houd er wel rekening mee dat er ook veel troep word aangeboden in dit segment, dus goedkoop kan duurkoop zijn! er zijn al karts met deze combinatie vanaf een goede 1000euro. Echter daarvan mag je verwachten dat er veel kosten bij zullen komen. Nieuw kosten de karts met crossmotoren ongeveer 6000 euro

RM1
Dit is niet echt een schakelkart zoals je die mischien voor ogen had, maar het is ook geen automaat. Deze motor is gebaseerd op de rotax max (die moet na 50u gereviseerd worden) dus ik verwacht dat de rm1 ook zoiets aan draaiuren kan voor hij gereviseerd dient te worden. Deze motor heeft er echter een versnellingsbakje op zitten, met 2 versnellingen vooruit, en 1 achteruit!! Daarnaast is de aandrijving vanuit de motor rechtstreeks op de as, dus geen ketting! scheelt weer aan onderhoud. Deze karts zijn nog niet zo lang op de markt, maar er worden af en toe al 2ehands aangeboden (prijzen va ong 4000 euro) nieuw kost zo'n kart ongeveer 7500 euro.

250cc 4-takt
Er zijn een paar 'oude' 4takt schakelkarts, met honda motorfietsblokken erop, maar deze zijn vrijzwaar, en leveren niet zo heel veel vermogen (+- 25pk) Deze zijn in aanschaf ook niet zo gek duur, maar ik zou als ik jou was niet gaan voor zo een. Yamaha heeft ook 2 hele mooie kartmotoren gebouwd, deze kosten echter wel wat meer, maar deze gaan ook een stukharder! Vorig jaar kwam yamaha met de WR250F, deze levert 35pk en trekt beresnel op (die staat ergens op het forum, in een filmpje tegen een corvette). Supermotor, met weinig onderhoud en je mag overal in nederland rijden. Nadeel is alleen dat deze karts zo nieuw zijn, dat ze nog niet gebruikt te koop zijn. De combinatie kost nieuw ook iets van 7500 euro. Daarnaast is er geen klasse voor de geschakelde 4takt. Ik denk dat je dan in de vrije 4takt klasse terecht komt of mischien tussen de geschakelde 2takten (dat zou mooi zijn, kun je laten zien dat 4takt niet onderdoet!). Als ik reel kijk, denk ik echter niet dat ze hem tussen de 2takten laten rijden. In elk geval in de cross wereld stapt iedereen zowat over van 125cc 2takt naar 250cc 4takt.

Deze motoren zitten kwa onderhoud en revisiekosten allemaal wel aardig dicht bij elkaar. De cross zal wellicht iets duurder zijn, maar de aanschaf is weer goedkoper, en aangezien je maar 1 of 2x per maand wilt rijden, komt dat op jaarbasis niet zo gek veel uit elkaarte liggen.

[hr]

Een dagje rijden gaat ongeveer kosten, zoals op www.skeurijzer.tk te lezen is:
Baanhuur Verschilt per circuit. Meestal tussen de 25 / 40 euro per dag.
Banden 100-220 euro per set, afhankelijk van de band. Ongeveer om de 4 rijdagen vervangen afhankelijk van het rijgedrag
Benzine Tussen de 10 / 20 liter per dag. Verschilt per kart en soort benzine
Olie Voor 2 takt ook olie 20 euro
Slijtage Van tandwielen, ketting, bougies etc. Gemiddeld 15 euro per dag rijden.
Schade Denk aan een verbogen achteras (100 euro) gedeukte velg (45 euro), kapot tandwiel (25 euro), kapotteketting (20 euro), kapotte uitlaat (100-200 euro).
Revisie Afhankelijk van de motor en aantal rijuren (Rotax max 250 euro na 50 uur)
Vervoer Vervoer van en naar circuit, voor iedereen verschillend

[hr]

Waar je op moet letten als je een kart koopt is dat alles er netjes verzorgd en schoon bijstaat. Is dat niet het geval, dan is de persoon niet zuinig op zijn kart geweest, en wie weet wat er dan allemaal mee uitgespookt is (achterstallig onderhoud, frame mischien krom, motor die versleten is, en ga zo maar door)

Alles moet soepel en zonder haperen kunnen draaien / bewegen

Je moet de verkoper in de gaten houden, als hij nerveus is, en beetje raar doet om het zo maar te zeggen, moet je zien te ontdekken of dat komt daardat er mischien is aan de kart mankeerd (kan natuurlijk ook zijn dat hij voor het eerst een kart moet verkopen, en beetje nerveus is) Ook iemand die er te makkelijk over praat, en beetje opdringerig is, niet vertrouwen! Er zijn genoeg andere karts te koop, dus laat je niets aansmeren!

Waar je verder nog naar kunt kijken is de slijtage van de banden, deze vertellen je of de kart goed spoort. Het is niet een zekerheid dat de kart dan ook goed is, maar als de banden al rare slijtage vertonen, dan weet je zeker dat er iets niet in orde is!

En hou ouder een kart, des te groter is de kans dat er hogere kosten aan komen.

ga eerst proefrijden! Dan merk je hoe de kart rijdt, en komen mankementen ook eerder boven water.

Belangrijkste is dus dat alles er goed en netjes uitziet. Er is altijd een risico op een miskoop natuurlijk, dus ik zou ook altijd iemand meenemen die er veel verstand van heeft!

oja, cross motoren hebben de uitlaat aan de voorkant van de motor, en de inlaat aan de achterkant! ICC motoren hebben inlaat aan de voorkant, en uitlaat aan de achterkant, dus daaraan kun je ze uit elkaar houden!

Zo das weer een wat info :) als je nog vragen hebt, stel ze gerust

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 11:20 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
Applaus :!:

Wat een info, erg netjes skeurijzer. K wou er nog een klein dingetje an toevoegen. Tot voor enkele jaren geleden was er voor de 250cc 4-takt schakels wel een raceklasse bij de 4-takt Kartclub Twente. Dit waren echter elk jaar maar kleine velden, met als hoogtepunt ik geloof een keer 8 man op een wedstrijddag. De klasse wordt momenteel niet georganiseerd wegens te weinig animo. Echter er zouden er nog genoeg rond moeten rijden van dergelijke karts om een klasse te hebben. Maar er is inderdaad momenteel niks voor. Maar ik denk ik post het toch even, zodat jullie op de hoogte zijn van het feit dat ALS er genoeg deelnemers zijn, de 4-takt Kartclub Twente er een klasse voor heeft.

reglementen int kort:
max. 250cc 4-takt werkingsprincipe.
max. 6 versnellingen.
Verder de algemene kartreglementen voor chassis en derelijke, ook te vinden op www.kartclubtwente.nl

Weer wat extra info!

Maarten Jansen

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 11:24 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
dat waren vooral die honda's ofniet?
ik zie ze regelmatig op bv marktplaats aangeboden staan.
Maar in het geval van Voske zal ik niet voor zo'n een kiezen

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 12:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Hoi ik heb een CRG 125cc schakelkart staan met een TM 125 cc crossblok.

Bouwjaar kart en blok is 2001. Dit chassis is echt als NIEUW(overtuig je zelf)

Bij evt interesse hoor ik het wel. Oja prijsindicatie = 1850 euro

Greetz Fart


Laatst bijgewerkt door Fart op di mei 10, 2005 12:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 12:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
Dat waren inderdaad Honda's,

Echter alle motoren die in het reglement vallen mogen er aan meedoen, een enkele keer heeft er een dergelijke yamaha aan de start gestaan.

Maar inderdaad voor wedstrijdverband is het mischien niet verstandig zo'n kart aan te schaffen, daar de wedstrijdmogelijkheden zoals gezegd nihiel zijn. Echter als hij geen wedstrijdaspiraties heeft zoals hij aangeeft, en hij her het geld voor over heeft, kan het een mooie optie zijn.

Groeten!
Maarten Jansen

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 1:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 04, 2005 2:50 pm
Berichten: 236
Woonplaats: sint maria lierde
misschiern een trap kart met pedalen :-)
gewoon even leuk doen moet niet altijd serieus zijn hé ;-)

_________________
Karten is een besmettelijke ziekte in de positieve zin


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 1:50 pm 
mensen, bedankt voor alle info, daar heb ik tenminste iets aan!!

nu weet ik iig hoe ik kan zien dat het een crossblok of icc blok is.

als ik iets ga kopen zal het idd iets van een 125cc cross worden. budget rond de 2000 eu.
@Fart: heb je een piccie?

proefrijden is alleen wel lastig lijkt mij...


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 2:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
is denk ik lastiger als je 2000 euro uitgeeft, en er dan de eerste rijdag achterkomt dat alles prut is, en niet goed functioneerd! want als achteraf blijkt dat het niet in orde is, ben je je geld wel kwijt!

Een goede verkoper zal wel een regeleing met je kunnen treffen over proefrijden (mischien toevallig grote parkeerpaats achter het huis, en anders toch even naar een circuit!)

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 2:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Wat FART verkoopt moet goed zijn......

Anders heeft ie veel uit te leggen hier op het Forum..

Alle vertrouwen.

Suc6

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 10, 2005 3:06 pm 
Voske schreef:
mensen, bedankt voor alle info, daar heb ik tenminste iets aan!!

nu weet ik iig hoe ik kan zien dat het een crossblok of icc blok is.

als ik iets ga kopen zal het idd iets van een 125cc cross worden. budget rond de 2000 eu.
@Fart: heb je een piccie?

proefrijden is alleen wel lastig lijkt mij...


Een cross, herken je heel lekker simpel als volgt; Inlaat aan de achterkant en uitlaat aan de voorkant, bij icc is dat andersom!


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David