Kartforum https://www.megakart.nl/phpBB2/ |
|
Aanschaf keuzes https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=3003 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | DennisFleurbaaij [ za aug 04, 2007 8:51 am ] |
Berichttitel: | Aanschaf keuzes |
Zoals zoveel andere beginners op dit forum zit te kijken om een eigen kart aan te gaan schaffen. En na heel wat uurtjes door te hebben gebracht met de andere topics te lezen heb ik al een aardig idee van het hoe en wat. Nu zou ik graag jullie input willen hebben. Tips en opmerkingen over onderstaande redeneringen zijn erg welkom! Een aantal basiszaken heb ik in ieder geval al: kleding, stalling, aanhanger en gereedschap. Doordat ik in Hulst (Zeeuws-vlaanderen) woon wil ik graag toch wel een beetje in de buurt blijven. Qua ligging zijn St. Niklaas (JPR), Antwerpen (outdoor en indoor) en Genk wel het dichtste bij. Genk moet ik nog even gaan kijken maar JPR en AK zijn (in mijn opinie) korte krappe baanjes. Toch wi ikl de keuze van een kart afstellen op deze banen. Een ander iets is dat ik dit waarschijnlijk slechts tijdelijk ga doen, als ik iets aanschaf wil ik het daarna ook weer gemakkelijk kunnen verkopen. De eisen waren daarom ook: 4takt (AK verbiedt 2takt >60cc), geen idote vermogens nodig (world formula <20pk is prima, maar iig wel meer dan die 200cc 6.5pk's van honda op huurkarts). Deze doelstellingen gaan ook prima samen met mijn wens voor lage onderhoudskosten, hoge betrouwbaarheid en een cup gericht op sturen en niet op tunen. In de 4takt is er eigenlijk voornamelijk keuze tussen Honda 390, BSWF en TKM S4K. Ze leveren allemaal tussen de 13 en 19pk en dat is voor mij prima (for now ![]() Honda: + betrouwbaar, weinig onderhoud + 400cc, veel inhoud lage toeren, weinig slijtage dus + veel 2e hands aanbieden van te vinden voor aanschaf BSWF: + er zijn clubkampioenschappen @AK + lage onderhoudskosten + veel aanbod - ik lees veel over vermogensproblemen en kapotte motoren TKM: + 10.000+rpm ftw ![]() + waterkoeling, wat mij goed lijkt voor de levensduur en slijtage van een blok - duurder in aanschaf en onderhoud - geen race klasses in te vinden Voor zover ik kan zien koop je 2e hands een honda/bswf voor rond de 1500-2000 afhankelijk van de staat en het aantal geleverde reserve onderdelen en banden etc. De TKM gaat voor rond de 3000 per kart in een goede staat. Rebuilds kosten rond de 250 euro (ja?) waarbij de KTM om de 75 uur moet, briggs 150 en de honda om de 200 uur. 1 dag @ circuit lijkt me ongeveer 4 uur rijden dus ook al zou ik komende tijd 3* per week op het circuit staan dan nog (met een paar off dagen ingerekend) is het een rebuild eens per 2 (KTM) a 5 (honda) maanden. Maandelijks ongeveer 125 euro lijkt me redelijk reel in dit geval. Qua banden denk ik aan 12 uur per set (las hier ergens om de 4 dagen). Om met te oefenen denk ik aan meukrubber en af en toe setje beter, dus met 4 sets per maand (mix meuk/goed 1:4) kom je uit op 300 euro denk ik. Verder heb je nog wat standaard onderhoud waarvoor ik 100 per maand schat 20 liter euro 98 per dag is 240 liter per maand (hij zuipt meer dan mij!) en dus 300 euro aan benzine. Uiteraard is alles zonder schade. Maandelijks 825 euro bij super intensief gebruik van 12* per maand (3* per week)? Kan er iemand hier iets over zeggen hoever ik mis zit? En daarnaast ben ik uiteraard benieuwd of er mensen met zulke karts rondrijden @ AK & JPR. Het lijkt mij het leukste als dat zo is zodat je samen kunt afspreken en rijden; een beetje competitie kan geen kwaad, nietwaar ![]() |
Auteur: | Pro-kart monster [ za aug 04, 2007 9:48 am ] |
Berichttitel: | |
je kunt ook voor een prokart kiezen deze heeft 2 honda motoren van 160cc 5.5 PK samen dus 320cc 11 pk gaat ook een heel stuk harder dan die 200cc blokjes wat ook leuk is is een sealed sport prokart 2 motoren van 200cc 6.5 pk |
Auteur: | Lex [ za aug 04, 2007 10:11 am ] |
Berichttitel: | |
Hoi dennis, een WF is een hele goede keuze, maar.......... of er veel competitie is in de seniorklasse weet ik niet. Hier is de WF vooral populair bij de juniorrijders t/m 15 jaar. Let op met wat voor blok je koopt, er zijn meerdere generaties, en niet goed onderhouden kan een ouder blok makkelijker problemen geven als de blokken uit de laatste generatie. Wil je meer weten geeft even een PB met jouw vragen, over de Briggs kan ik aardig meepraten. @ prokart monster: prokart sneller als een Briggs ????? dacht 't niet ![]() maar wel een hele leuke klasse ![]() Greetz lex |
Auteur: | Pro-kart monster [ za aug 04, 2007 10:26 am ] |
Berichttitel: | |
ik heb toch niet gezegt dat een briggs trager is dan een prokart ![]() maar inderdaad als je naar gelijke rijders kijkt is de briggs wel iets sneller maar bij de KNAF rijden ook veel briggs en rk1 rond en veel van die gasten rij ik in de trainingen sochtens gewoon voorbij bij e chrono zal dit niet opvallen met wel 3 hele prokarts ![]() |
Auteur: | DennisFleurbaaij [ za aug 04, 2007 1:58 pm ] |
Berichttitel: | |
Hey bedankt iedereen voor de antwoorden! Hmm welke klasses zijn dan wel druk voor de senioren? Doen er verder geen volwassenen mee het chrono 4takt gebeuren? En zo nee, waar zit iedereen dan? Allemaal tweetakt (ICC?)? Ik kan me voorstellen dat schakelen wel leuker is ja en bij senioren is er vast ook meestal een stuk meer budget, maar ik had eigenlijk wel verwacht dat er ook senioren in het WF mee zouden rijden... En de kosten die ik neer heb gezet, zijn die een beetje reeel geschat? |
Auteur: | Lex [ za aug 04, 2007 2:23 pm ] |
Berichttitel: | |
Chrono voorziet wel in een senior 4takt klasse, namelijk VT250 (machtig mooi, en bijna net zo snel als ICC) en natuurlijk prokart en sinds kort ook de 390 klasse. Je kan het karten zo duur maken als je zelf wil, kijk eens wat aangeboden wordt, tel daarbij 1000,- inschrijfgeld (zomer en wintercup) 5 sets banden a 190- (3x slicks en 2x regen) diverse slijtagedelen met een beetje geluk 500,-, onderhoud, brandstof, enz, enz, enz. Maar dit is natuurlijk voor elke klasse weer anders. |
Auteur: | Ross1961 [ zo aug 05, 2007 12:20 am ] |
Berichttitel: | |
Pro-Kart Monster, Jouw optelsom van 2 x 160 cc 5,5 Pk dus samen 320 cc en 11 Pk gaat in de praktijk helaas niet op. Je kunt niet zomaar de 2 x 5,5 PK blokken bij elkaar optellen en dat als totaal vermogen beschouwen. |
Auteur: | Pro-kart monster [ zo aug 05, 2007 10:12 am ] |
Berichttitel: | |
@ross tis gewoon even een simpele grove berekening ![]() die de chrono is de VT250 of de 390cc klasse het beste voor senioren als je prokart wilt gaan rijden raad ik de KNAF aan www.kartingevents.nl dan kun je kiezen uit endurance races met 2 of 3 man of het sprint kampioenschap waarin ik zelf actief ben |
Auteur: | Lex [ zo aug 05, 2007 11:08 am ] |
Berichttitel: | |
Pro-kart monster heeft wel gelijk, met een pro-kart kan je het beste bij Len (kartingevents.nl) terecht, hij heeft het allergrootste startveld, wil je 390 of VT250 rijden, dan kan je alleen bij Chrono terecht, want de KNAF heeft hier nog geen startveld voor. Wij hebben bij allebei de organisatoren gereden, en altijd met heel veel plezier. |
Auteur: | DennisFleurbaaij [ zo aug 05, 2007 6:32 pm ] |
Berichttitel: | |
Frans, Ik ben vorige week even gaan kijken en een rondje gedaan @ antwerp karting maar kreeg om heel eerlijk te zijn een beetje het vergane glorie idee ![]() Ik zou er eigenlijk nog eens moeten kijken als er een evenement of race aan de gang is. |
Auteur: | RaceKabouter [ zo aug 05, 2007 10:02 pm ] |
Berichttitel: | |
Hoi Dennis, Ik rijd zelf met een TKM blokje. Ben met het blokje heel tevreden. Heeft een heel groot koppel over een heel breed toeren bereik en gaat dus als een speer. ![]() Overigens loopt het blokje nog wat harder dan je opschreef. Maximum toerental ligt bij 12000 tpm ![]() Over onderhoud; het blokje kost eigenlijk alleen extra olie. Iedere 1,5u looptijd moet er 250ml olie ververst worden. En af en toe een bougie. Er wordt in NL inderdaad niet in een wedstrijdklasse mee gereden. Alleen in club verband. Maar als je doel recreatief rijden is, kan ik je het blokje zeker aanraden. Een 390 is kansloos, en als er veel bochten zijn wil ik het ook nog wel tegen een biland opnemen. Let er wel op dat als je een 2ehands blokje koopt dat je een "garantie" krijgt over het aantal gelopen uren. Het blokje kan bij goed gebruik (olie verversen en niet te veel max toeren) zeker 100u lopen voor een 'rebuild'. Die zijn niet goedkoop weet ik nu. Ik had er beter op moeten letten toen ik mijn 2e hand aanschafte. Succes met je keuze, De Racekabouter |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |