Kartforum https://www.megakart.nl/phpBB2/ |
|
Beginner, laag budget https://www.megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=2106 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | R6cer [ ma dec 18, 2006 6:51 pm ] |
Berichttitel: | Beginner, laag budget |
Hallo. Ik ben nieuw, dus zal me als eerste even voorstellen. Ik ben altijd groot racefan geweest en 2 jaar geleden heb ik een keuze gemaakt tussen karts en motoren. Het is een motor geworden (eerst Aprilia RS125, nu Yamaha YZF R6) Nu ben ik me dus ook weer in de karts aan het verdiepen en gezien motor rijden ook niet de goedkoopste hobby is heb ik een beperkt budget. Ik heb goed rond gekeken op het forum en ook een Rotax max gehuurd in Genk om te kijken hoe me dat zou bevallen en dat beviel goed ![]() Nou weet ik van mijn RS125 (Rotax blok) en het lezen op het forum dat 2 takt duurder is in onderhoud dan 4 takt. de 4takten met minder vermogen zullen me vrij snel gaan vervelen, dus ben ik uit gekomen op een Biland SA 250. Nou vroeg ik me dus af of deze motor idd niet veel onderhoud nodig heeft of toch meer dan de overige 4 takten en welke 4 takten mbt vermogen met de biland te vergelijken zijn. Mochten jullie een beter advies hebben zijn alle tips welkom. Mijn budget is: rond de 500 - 1000 euro voor een 125cc 2takt (dan hou ik reserve over voor revisies etc.) en rond de 1500 euro voor een goede Biland of vergelijkbare 4takt die voor lange tijd niet al te veel onderhoud nodig heeft. En wat ook nog belangrijk is, ik wil alleen recreatief gaan rijden Alvast bedankt. R6cer |
Auteur: | David [ ma dec 18, 2006 7:23 pm ] |
Berichttitel: | |
Hoi R6cer welkom op het Kartforum. Biland en laag budget gaat op het moment nog niet zo goed samen, ik denk dat je voor 1500 euro zo snel geen Biland vindt, laat staan eentje met een kart eraan vast. Alternatieven op viertakt gebied zijn bijvoorbeeld de Honda390 die minder onderhoud nodig heeft dan een Biland, echter ook wat minder snel is. Deze zal je wel kunnen vinden binnen jouw budget, zeker als je in de buurt van een viertaktbaan woont een interessante optie. Op tweetakt gebied kan je voor 1500 euro misschien wel een wat oudere Rotax Max vinden met een beetje zoeken. Goedkoper alternatief zijn de promo's (ook 125cc automaat) hebben iets meer onderhoud nodig dan een max, maar rijden minstens even leuk (zoniet leuker). Nog goedkoper zijn oude 100cc blokjes. Bedenk wel, hoe goedkoper het wordt, des te moeilijker wordt het om een goed exemplaar te vinden, en des te meer troep zit er tussen het aanbod. |
Auteur: | jeffrey1991 [ ma dec 18, 2006 9:16 pm ] |
Berichttitel: | |
he welkom.. zoals david al zei.. voor een biland 1500 euro vind je bijna nooit. Je moet volgens mij zo zien dat 4 takt opzich duur is in aanschaf maar weinig onderhoud nodig heeft.. 2 takt is ( via marktplaats ) goed koper.. Maar heeft veel onderhoud nodig.. Ze zeggen dan ook nog dat de onderhoud van 4 takt duurder is.. Maar ik neem aan dat je het opzich wel allemaal begrijpt want je zit als half in die brange.. ( of hoe je dat zegt) Je zult voor dat geld meestal best mooie 2 takt vinden.. Ik zou zelf nog even door sparen voor die biland ![]() |
Auteur: | joris [ ma dec 18, 2006 9:54 pm ] |
Berichttitel: | |
ik zag op speurder een subaru 350 staan voor 1000 mischien is dat wat ? ik heb er geen verstand van dus ik weet niet of het wat is maar er zijn hier op het forum mensen die met een subaru rijden dus die weten het fijne ervan |
Auteur: | MG [ di dec 19, 2006 12:47 pm ] |
Berichttitel: | |
Welcome R6cer, weer een supersport rijder. Succes met de aankoop, hahaha. lees mijn beginners topic. |
Auteur: | Bobster [ di dec 19, 2006 12:53 pm ] |
Berichttitel: | |
ik heb laatst met iemand gepraat die rijd ook een biland sa 250 hij zei het is zo opzicht een goedkope motor in onderhoud maar als er iets tussen de vertanding komt dan ben je al gauw een 900 euro kwijt zei hij. zelf zou ik graag ook eens een biland sa 250 willen testen ![]() |
Auteur: | R6cer [ di dec 19, 2006 1:32 pm ] |
Berichttitel: | |
Bedankt voor de reacties. Misschien moet ik idd doorsparen voor een goede biland sa250. Maar aan wat voor een bedrag moet ik dan denken? Een Honda 390 lijkt me met 13pk? te weinig vermogen, maar misschien moet ik die maar eens testen. |
Auteur: | fastshadow [ di dec 19, 2006 1:43 pm ] |
Berichttitel: | |
ik zou eerder gaan voor een vampire denk ik heb ze gezien en zijn bloed snel. houd een icc redelijk bij |
Auteur: | Manders Racing [ di dec 19, 2006 1:45 pm ] |
Berichttitel: | |
en gruwelijk duur.... net zo duur zoniet duurder dan icc |
Auteur: | Bobster [ di dec 19, 2006 2:55 pm ] |
Berichttitel: | |
maar goedkoper in onderhoud ![]() |
Auteur: | Energy 390 [ di dec 19, 2006 3:13 pm ] |
Berichttitel: | |
Verhouding aanschaf Rotax-max (2000 euro nieuw) en vampire (4000 euro nieuw) is vrij veel. groeten Roeland |
Auteur: | SkeurijzeR [ di dec 19, 2006 3:43 pm ] |
Berichttitel: | |
enigste interessante 4takt klasse voor senioren is de honda390 ivm de lage kosten. Overige 4takt klassen zijn reteduur, weinig deelnemers, en die verkooppraatsjes van de verkopers slaan nergens op! Onderhoud van een kart bestaat uit poetsen, bandenspanning, kettingspannenen motorafstelling. Dat is bij alle karts zo, of het nu gaat om 2takt 4takt of wankel. Dus overal is evenveel onderhoud! Revisie van de motoren word toch vaak uitbesteed bij de specialist, dus ook dat telt niet mee. Bovendien kunnen de hobbyisten uit een 2takt vaak zelf nog wel uitkomen. Een 4takt of wankel lukt dat niet. Een 2takt motor (afhankelijk van het type) gaat bij hobby gebruik 8 tot 50 rijuur mee tot een revisiebeurtje. Kosten liggen daarbij tussen de 200 en 300 euro als je het laat doen. Bedenk hierbij dat je op een trainingsdag mischien 1 a 1.5u zult rijden! dus hoeveel dagen ben je van plan te gaan rijden per jaar? Snelle 4takten zijn er weinig, ze kosten veel geld in aanschaf en als ze dan in revisie moeten ben je ook tot wel 3x duurder uit als een 2takt. Terwijl ze niet 3x zolang meegaan. Bovendien is het rijplezier een stuk minder ivm de wegligging (al worden de nieuwe 4takten wel steeds lichter, maar gezien je budget hebben we het daar niet over) Dus vergeet al die mooie 4taktpraatjes. Wil je karten en wedstrijd rijden dan heb je twee keuzes, honda 390 (races in oosten van nederland) of rotax max (races door heel nl) Honda is de goedkoopste, rotax is sneller. Wil je gewoon rijden dan kun je ook voor oudere 125cc automaten kiezen (promo 95, zoals david al zei) of voor 100cc motoren met koppeling. Vooral de 100cc motor met koppeling is goedkoop in aanschaf. Ikzelf heb met zon motor in raceconditie (op en top getuned) 12u kunnen rijden voordat die revisie nodig had, de recreant kan daar dus wellicht nog langer mee rijden. |
Auteur: | Pro-kart monster [ di dec 19, 2006 4:42 pm ] |
Berichttitel: | |
hey ik ken die gast die zn subaru te koop aanbied dat is nick die ken ik nog uit mn indoor tijd hij rijd tegenwoordig vortex rok met een zanardi frame ik kwam hem laaatst toevallig tegen op de baan maar goed ik heb ook in die subaru gereden zie het mooie foto topic ik kan je zeggen die gaat best hard maar hij is heel vaak kapot ik kan je die kart dus best afraden |
Auteur: | Fart [ di dec 19, 2006 4:46 pm ] |
Berichttitel: | |
Kijk dat is nou eens een uitleg waar je iets mee kunt denk ik (die van SkeurijzeR dus). Alleen met het onderstaande ben ik het niet helemaal eens. SkeurijzeR schreef: Kosten liggen daarbij tussen de 200 en 300 euro als je het laat doen.
Ik ken behoorlijk wat mensen in de kartsport maar een ICC geheel 'laten' reviseren kost toch echt wel iets meer Joost. |
Auteur: | igot [ di dec 19, 2006 4:50 pm ] |
Berichttitel: | |
Bij het reviseren van een ICC mag je toch denken rond de 650 euro. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |