Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pro-Kart vs 390 CC
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 9:37 am 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Ok als gevolg op de "kosten per jaar" topic, deze topic om 2 karts te vergelijken. Uit de topic heb ik deze voor en nadelen kunnen halen. Graag zou ik nog wat meer info willen hebben.

Pro-kart
+ Minder koppel = minder slijtage
+ 2 motoren, minder slijtage
+ Goedkoop in onderhoudt
+ Banden slijten niet hardt
- Minder koppel, dus snelheid/acceleratie verlies?
- 2 motoren dus 2 x onderdelen
- Niet erg snel
- Onderstuur

390cc
+ Meer koppel, dus meer snelheid/acceleratie?
+ Tank voorrop, meer downforce voorrop.
+ Sneller
+ Minder onderstuur, dus beter te rijden?
+- Bandenkeuze? (Ik kon niet uit de topic opmaken wat nou beter was en wat harder slijt. zacht of hard)
- 1 motor, meer slijtage
- Frames vaak te licht voor wat er mee gedaan wordt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 10:45 am 

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Haarlem
Hoi Zik,

Ik wil je lijstje naar mijn inzicht nog een beetje aanscherpen. (klopt al wel heel aardig)

Pro-kart
+ Minder koppel = minder slijtage (KLOPT: Originele GX160 is ijzersterk)
+ 2 motoren, minder slijtage (KLOPT: gemiddeld PER MOTOR minder kosten)
+ Goedkoop in onderhoudt (KLOPT: Normaliter alleen olie en kleppen)
+ Banden slijten niet hardt (KLOPT : mits afstelling klopt en compound niet te zacht)
- Minder koppel, dus snelheid/acceleratie verlies? (KLOPT - Hoewel het verschil qua eindsnelheid gering is. Acceleratie is inderdaad minder bij een Pro kart)
- 2 motoren dus 2 x onderdelen (KLOPT : Maar motoren gaan echt bijna niet stuk, bovendien zijn de onderdelen iets goedkoper)
- Niet erg snel (NIET HELEMAAL: Het max snhelheidsverschil is minimaal, verschill zit er voornamelijk in de acceleratie en grip/onderstuur)
- Onderstuur (KLOPT: In pricipe is een pro meer onderstuurd, maar mits goed afgesteld en ervaren coureur zeker goed te rijden. Hele goede leer kart want je moet er netjes mee LEREN rijden)

390cc
+ Meer koppel, dus meer snelheid/acceleratie? (KLOPT: Max snelheidsverschil valt wel heel erg mee)
+ Tank voorrop, meer downforce voorrop. (KLOPT: Meer grip komt ook omdat de frames van een 390 meer flexen en zo ook meer grip genereren. Een pro frame is veel stijver. Maar daardoor weer minder slijtage aan het frame)
+ Sneller (KLOPT: Verschillen op Driebergen vallen heel erg mee. Niet getunde 390 is slechts ~0.5-0.7 seconde sneller dan snelste Pro's - maar dat kan ook aan de berijders liggen :wink: )
+ Minder onderstuur, dus beter te rijden? (KLOPT: In het algemeen hebben de frames waar een 390 op staat meer grip)
+- Bandenkeuze? (Ik kon niet uit de topic opmaken wat nou beter was en wat harder slijt. zacht of hard) (TOELICHTING: Om een 390 combi goed te laten werken heb je ook meer grip uit je banden nodig. Dit heeft denk ik te maken met de gewichtsverdeling op en het flexen van het frame. Op een pro wordt over het algemeen met de hardste compounds (zeer lange levensduur) gereden. 390 staan dus vaak op medium compounds zoals een Maxxis HG2)
- 1 motor, meer slijtage (NIET HELEMAAL: slijtage aan de motor is maarm marginaal meer dan bij een pro. Ik zie alleen wel vaker problemen met 390-ers dan met prokarts. Hoe kan dat??? Persoonlijk denk ik eraan dat veel 390 blokken gekanteld staan ivm ruimtegebrek op het kartframe en dus minder goed gesmeerd worden. Ook problemen met de brandstoftoevoer komen wat meer voor. Omdat de tank voorop staat heb je pomp nodig, bij een pro valt de brandstof gewoon naar beneden. Tankjes bovenop)
- Frames vaak te licht voor wat er mee gedaan wordt. (KLOPT: Ik kom veel helemaal gaar gereden 100cc frames tegen, maar dat kan ook toeval zijn. Feit is dat er geen speciale 390 frames zijn. Het beste is een 125cc schakelframe. Die zijn zeker sterk en breed genoeg voor een 390. Een speciale frame heb ik 1 keer gezien (Bowman) maar dat was eigenlijk een aangepast prokart frame en weer veel te zwaar)

Jee, wat een verhaal zeg.

Wat ook nog wel leuk is om te vermelden is dat er voor een Pro kart een aantal landelijke klasse zijn waar mee wordt geraced. De 390 wordt naar ik weet tegenwoordig alleen geraced op club nivo.

Succes met je keuze.

Misschien is het wel een idee om een keer een test op te zetten. Ik heb op Driebergen nog een Pro (te koop :wink: ) staan op. Als jij nog iemand met een 390 weet, dan rij ik er met m'n TKM wel rondjes omheen. :D (grapje)


Laatst bijgewerkt door RaceKabouter op di okt 03, 2006 11:40 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 11:06 am 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Haha, ja ik had met wilfred gesproken en zou vorige week naar driebergen komen, maar daar was wat tussen gekomen helaas.

Maar bedankt voor de informatie! Als jij, of andere, nog meer toevoegingen hebben dan hoor ik het graag.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 12:40 pm 

Geregistreerd: do maart 02, 2006 8:08 pm
Berichten: 73
Deze verschillen zijn naar mijn mening totaal niet belangrijk. Voor individuele kampioenschappen zijn er veel meer keuzes (wel afhankelijk van het budget) dan de 390. Voor rijden in teamverband en endurance is er maar een echte klasse - prokarten.

Je kunt wel een prokart met bijv. een rotax max gaan vergelijken maar dat is totaal onzinnig. Wat wil je ermee? Wil je endurance wedstrijden rijden moet je voor het prokarten gaan. Wil je in teamverband rijden? Prokart. Individueel (mits afweging tussen prokart en 390) dan de 390.

_________________
www.kartfanatics.nl - de site voor fanatieke karters!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 1:16 pm 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Ik wil recreatief rijden, en deze 2 karts zijn wat betreft mijn budget wel haalbaar. De rest is namelijk een stuk duurder in het onderhoudt. Het gaat mij dus puur om het recreatief rijden, en af en toe misschien een keer een raceje mee te doen voor de lol ofzo. Maar geen hele seizoensraces enzo. Gewoon misschien een keer een raceje. En daarom dacht ik aan de 390, aangezien het toch net ff wat sneller trekt en beter rijdt dan de prokart. Maar ik ben nog aan het orienteren. Het liefst koop ik een 100/125 cc 2 taktje ofzo, maar dat geld heb ik niet. Vandaar dat ik specifiek deze 2 vergelijk, ivm budget.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 1:52 pm 

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Haarlem
Gewoon een Pro of een 390 kopen en lekker gaan rijden. Een goede 2e hands pro is vaak wat goedkoper te krijgen dan dan een 390. Ze zijn beiden onderhoudsarm en qua prestaties loopt het ook niet zo gek veel uiteen.

Een 390 voelt misschien wat meer als een 'echte kart' aan dan een Pro, maar dat komt vaak ook doordat ze op zachtere banden rijden. Ik weet niet hoe Pro aanvoelt als je die op medium/soft zet.

Ik zou gewoon zoeken naar een goede tweedehands waar je niet al te veel gekke dingen aan kunt verwachten. Dus goed onderhouden motor(en) en frame zijn het belangrijkste, maar vergeet ook de kettingen koppelingen, tandwielen en remmen niet. Kies dus niet te snel voor goedkoop, want dan ben je dat verschil vaak al snel dubbel weer kwijt.

Ondanks dat een takt 4-takt qua onderhoud in het algemeen veel goedkoper is dan 2-takt, als er echt iets stuk gaat dan is het zeker zo duur (of duurder) om het te vervangen. (een paar honderd euro ben je al snel kwijt als je het zelf niet kunt oplossen)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 3:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
ik raad je toch een pro-kart aan deze heeft inderdaad meer onderstuur daarom moet je meer aan de afstelling werken waar je veel van leert
ook leer je op deze manier beter rijden

er zijn trouwens ook pro-karts met de tank tussen de benen
zie foto
Afbeelding

hiermee ben je al een hoop onderstuur kwijt maar ik raad toch de normale versie van de pro-kart aan daar leer je gewoon goed van rijdne

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 3:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
Ik kan ze je allebei aanraden. Voor een beginner of iemand met weinig budget zijn beide kart geschikt. Onderlinge verschillen zijn niet zo groot zoals hierboven te lezen.

Een kleine toevoeging. De frames waar een honda 390 op staat zijn vaak wat moderne en met meer afstelmogelijkheden uitgerust.

groeten Roeland


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 10:27 pm 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Misschien dat deze vraagt weer wat neigt naar het "4 takt forum", maar is iedere 4takt nou vergelijkbaar kwa onderhoudskosten als de pro-kart of 390?? En gaan deze ook even hard of harder? Graag ook wat meer info hierover als dat zou kunnen :) Alvast bedankt lui.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 10:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Nee niet iedere viertakt is vergelijkbaar. Als het harder gaat, gaat het ook harder met je geld.

Overigens zou mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar een 390. Lijkt toch iets meer op een racekart.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2006 10:49 pm 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Ik denk ook dat ik mijn heil bij de 390 ga zoeken.

Als mensen nog meer info/weetjes enzenz weten over pro karts, 390cc's of 4takt's in het algemeen, GRAAG! En dan met name nog over het kostenplaatje van de 4takts in het algemeen. Ik kan geen informatie genoeg hebben.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: ik zou honda 390 iezen
BerichtGeplaatst: wo okt 04, 2006 8:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 04, 2006 7:52 pm
Berichten: 32
Woonplaats: kortenhoef
hoi zik,

Ik zou in jouw geval gaan voor een honda 390. Als je ditblok op het juiste chassis zet dan heb je een hele leuke combi. Ik ben zelf met een 390 op een crg begonnen en heb daarna dit blok op een mac minarelli gezet. Nu heb ik een 125 cc lenzo cayman van 2005. Hierop heb ik een getunde 390 gezet met 24 pk. Dit is voor mij de ideale combi. Ik kan veel afstellen aan het chassis en het blokje loopt prima.

gr dennis


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 8:16 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 22, 2006 2:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: Eindhoven
In de prokart zijn wel meer wedstrijden te rijden zoals het chrono sprint en endurance kampioenschap en de kings of karting met de 390 zijn er alleen club wedstrijdjes naar mijn weten. Als je met een prokart rijd met de tank tussen de benen dan rijd het enorm anders

_________________
burn rubber not your soul


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 7:15 pm 

Geregistreerd: vr sep 22, 2006 6:47 pm
Berichten: 16
Het verschil in het aantal wedstrijden; Komt dit niet voornamelijk omdat de honda 390 races vrij nieuw zijn in Nederland?

En hoe zit het met het verschil in kosten tussen de wedstrijden met Prokarts en 390 karts?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David