Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kosten per jaar
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 12:33 pm 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Zoals eerder al in een topic beschreven, ben ik een beetje aan het informeren hoeveel ik kwijt ga zijn aan de karthobby als ik een eigen kart koop. En zie hier een topic over, jawel, kosten ;) Ik was namelijk benieuwd wat je nou ongeveer per jaar kwijt bent per type kart als je recreatief wilt rijden. En dan rond de 50 a 70 uur per jaar. Dus niet competatief, maar puur recreatief en hoef dus geen competatief materiaal.

En dan praat ik niet over benzine kosten(tenzij die bepaalde kart die je noemt echt extreem zuipt ofzo), en kosten om op een baan te rijden, maar puur technisch. Dus motoronderhoud, bandjes etc etc. Op hoeveel moet je dan per jaar rekenen?

Ik heb al vernomen dat je met een pro kart, of andere 4takts vaak het minste kwijt bent. Maar ik zou graag wat ervaringen willen horen van jullie.


Alvast bedankt lui!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 12:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 15, 2006 4:59 pm
Berichten: 227
Woonplaats: emmen
moet je redden kunnen met minder dan 1000 euro met een 4 takt dan he

_________________
ben je me nodig mail me op allroundgarage@gmail.com


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 1:08 pm 

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 3:17 pm
Berichten: 177
Woonplaats: Haarlem
Het is nogal sterk afhankelijk van het type viertakt.

Laten we zeggen dat een prokart is het goedkoopst is. 60u rijden, dat is twee setjes banden à 150 euro (300 euro), 2 setjes koppelingen, kettingen en tandwielen (200 euro), motorolie 2 liter (50 euro) en en setje bougies (25 euro). Twee keer per jaar kleppen stellen/controleren ( 25 euro) en dan kom ik voor een pro op ongeveer 600 euro.

Motor revisie heb ik in ruim 4 jaar niet nodig gehad en dus ook niet in dit plaatje meegenomen, maar normaal gesproken gaan de GX160 blokjes recreatief best lang mee.

Als je sneller wilt gaan rijden, dan gaan alle kosten omhoog. Hoe sneller je gaat rijden hoe sneller de kosten stijgen. B.v. meer en duurdere banden (je hebt meer grip nodig), meer vernogen dus meer slijtage aan koppelingen en tandwielen en kettingen, meer toeren is meer slijtage aan je motor dus hoge olie verbruik, meer slijtage op de bougies en vaker reviseren.

Ik heb zelf een aantal jaren een prokart gehad, vandaar dat ik de bovenstaande kosten redeliijk weet in te schatten. (kart is nog steeds te koop).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 1:48 pm 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Ja racekabouter ik heb veel met jou maat over de email gepraat, en is je kart ook gepasseerd omdat ik en me neef beide een kart wouden kopen dus had al het 1 en ander van hem ook gehoord.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 3:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm
Berichten: 917
Woonplaats: Alkmaar
@ Racekabouter : 30 uur met een set banden ? :shock: Wat is dat voor rubber ?

_________________
[url=http://www.energycorse.com]
Energy Corse
[/url]


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 3:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
heidenau mats die gaan wel meer dan 40 uur mee
maar op de pro-kart gaat het altijd langer mee dan de rotax max

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 4:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm
Berichten: 917
Woonplaats: Alkmaar
Ja oke, ik begrijp wel dat ze langer meegaan bij Pro-kart dan bij mij, maar vind 40 uur wel abnormaal veel, nooit dat die bandjes na 35 uur nog zo zijn als op 15 uur..

Zo kan ik ook wel aan 20 uur komen met mijn Mojo's of Vega's..
Zal alleen steeds langzamer gaan, tot ze knallen.

_________________
[url=http://www.energycorse.com]
Energy Corse
[/url]


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 5:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
bij heidenau is dat niet zo de grip blijft gewoon hetzelfde
het klinkt heel raar maar goed ik zou zeggen probeer maar

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 6:00 pm 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Weet iemand ook ongeveer het kostenplaatje van een honda 390, of voor een tkm?

En misschien hoe duur dit is in vergelijking met een pro kart.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 6:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Een Honda 390 zal vergelijkbaar zijn met een prokart. Voordeel is dat je maar 1 setje tandwielen, ketting en koppeling hebt, nadeel is dat er meestal zachtere bandjes op gemonteerd worden, maar je kan er natuurlijk dezelfde banden op doen als op de prokart.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 6:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm
Berichten: 917
Woonplaats: Alkmaar
Pro-kart monster schreef:
bij heidenau is dat niet zo de grip blijft gewoon hetzelfde
het klinkt heel raar maar goed ik zou zeggen probeer maar


Heeft weinig nut voor mij om met Heidenau's te gaan rijden,

Maar ze zullen in verhouding wel langzamer zijn dan andere banden?

_________________
[url=http://www.energycorse.com]
Energy Corse
[/url]


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 6:11 pm 

Geregistreerd: di sep 26, 2006 11:22 pm
Berichten: 78
Woonplaats: Leiden
Maar een 390 knalt weer wel harder dan een prokart toch? Waarom is er dan toch de pro-kart als de kosten toch gelijk zouden zijn?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 6:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Dat zou ik eigenlijk ook niet weten, in mijn ogen heeft een prokart alleen maar nadelen t.o.v. een 390 :roll:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 6:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
heel raar, maar in het westen van het land zijn er juist weer veel pro-karts
en in het oosten weer veel 390

verschil tussen pro-kart en 390
een 390 heeft meer koppel onderin
wat er op neerkomt dat je met een pro-kart superstrak moet rijden
en met een 390 kun je iets achressiever rijden

qua onderhoud is het idd te vergelijken met elkaar
ik zelf rijd met een honda 390
en het enige grootste kosten die ik heb zijn de banden
dit seizoen ben ik al met m'n 4e set bezig (als je naar andere klasses kijkt, valt dat nog wel mee)
en ja zoals ik al zei, een 390 heeft meer koppel, dus zullen de kettingen iets meer te leiden hebben

ikzelf gebruik een 219 ketting, daar kun je +/- 3 a 4 wedtrijden mee rijden normaal gesproken
echter als je er netjes mee omgaat en de ketting goed vet houd dan kun je dit rekken (ik rijd al het hele seizoen met 1 dezelfde ketting)

je kunt ook een 428 ketting nemen, die gaan langer mee, maar heb je wer iets pk verlies

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 02, 2006 6:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
overigge onderhoud
iedere 8 uur verse olie erin
elke racedag je luchtfilter schoonmaken
oliepijl schecken voordat je gaat rijden
2 x per jaar kleppen stellen
koppeling regelmatig ontvetten en zonodig de schoentjes of koppelingshuis vervangen

bij de pro-karts zal dit niet veel afwijken

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David