Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2018 6:27 pm 

Geregistreerd: ma okt 01, 2018 9:17 am
Berichten: 30
Hallo allemaal,

Onder het motto van even voorstellen.
Ik ben Peter, 36 jaar, woon in Nistelrode, op bijna letterlijk een steenworp afstand van de baan in Berghem. Karten heb ik altijd wel leuk gevonden, maar er nooit verder iets mee gedaan. Dit jaar voor het eerst buiten gekart en ondertussen ook een aantal keer meegedaan aan een endurance race. Laten we zeggen dat ik toch een beetje door het virus geraakt ben. Nu zit ik te denken om een eigen kart te kopen. Dat zal dan wel puur recreatief zijn. Wedstrijden zal niet echt mijn ding zijn.

Nu heb ik al veel gelezen op dit forum en andere websites. Op basis daarvan denk ik dat een rotax max de beste keuze is voor mij. Een schakelkart wordt het in ieder geval zeker niet. Ook 4T zie ik de laatste jaren ook steeds minder over, zonder daarbij mensen tegen de schenen te willen schoppen. Maar 4T is ook niet echt nodig als zowel Eindhoven en Berghem maar max een half uurtje rijden is. Of zou er nog een goede reden zijn om voor een IAME x30 te gaan?

Maar dan begint het.
Ik zat aan een budget te denken van tussen de 3 en 5k. Maar wat koop je dan? Wordt het een 2e hands kart met motor. Die zou ik dan wel gelijk laten reviseren als dat niet gebeurt is. Of op marktplaats een (bijna) nieuw frame en daarnaast nieuwe motor kopen. Of kan je ook ergens 2e hands gereviseerde motoren kopen. Die vind ik in ieder geval niet op marktplaats.

Veel keuzes nog te maken, alle input is welkom

Weet er trouwens iemand of je op Berghem ook karts kan stallen?? Ik zie dat er banen zijn waar dat zou moeten kunnen, maar kan het op de site niet vinden.

Peter


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2018 7:20 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
Hallo, ik ben na een aantal jaar ook opnieuw begonnen, samen met mijn zoon (14). Ik heb een rotax max gekocht op een Kosmic OTK chassis.
Schakelkart vind ik wat hard als je begint, en voor een beginner leer je beter de techniek zonder versnellingen, denk ik.
Maar wel bij een kart dealer (in België). 3k betaald en volledig gereviseerde motor, ondersteuning op circuit en begeleiding. Nog geen moment spijt van gehad!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2018 7:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am
Berichten: 473
Woonplaats: Tielt-Winge
Wanneer je een budget hebt tussen 3K en 5K dan kan ik je alleen maar aanraden om naar een verdeler te gaan (of naar meerdere en vergelijken) en daar je 2-takt kart te kopen.
Het chassis is 2e hands, maar nagekeken. Dit kan een chassis zijn dat amper tot niet gebruikt is door een wedstrijdrijder (reserve-chassis), misschien is er redelijk wat met gereden (competitie of recreatief) maar nog in zeer goede staat.
De motor, dat is hetzelfde verhaal. Meestal zetten ze er een compleet gereviseerde motor op met geen of zeer weinig uren.
De kartwereld is klein. Een verdeler die slecht materiaal verkoopt gaat snel kunnen inpakken. Z'n naam zal snel rondgaan in die kleine wereld. Dus je zit daar meestal vrij safe.

Meestal is de prijs bij een verdeler voor een complete kart (chassis, Rotax Senior motor en stoel op maat) +/- 3000euro.
Hierbij zit ook nog beperkte garantie, zodat je toch wat meer zekerheid hebt.

Op Marktplaats ga je voor hetzelfde soms 'maar' 1500euro uitgeven.
Dikwijls zitten daar nog reserve-onderelen, pitskar, extra banden,... bij, MAAR niks garantie.
Dan dien je vooral zelf goed te kijken of het chassis nergens krom of plat is. Moet je de eigenaar op z'n woord geloven dat de motor onlangs gereviseerd is.
De kans dat je daar goed materiaal aantreft is 50% leer ik uit de vele verhalen op dit forum en op de kartbaan.

_________________
<< ThePhotoGrid | http://www.thephotogrid.be | https://www.facebook.com/thephotogrid | www.instagram.com/thephotogrid.be >>


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: wo okt 03, 2018 7:52 pm 

Geregistreerd: ma okt 01, 2018 9:17 am
Berichten: 30
Ja garantie is natuurlijk wel fijn om te hebben. Maar de gedachte was ook, door zelf het een en ander op te bouwen leer je wel beter wat je hebt. Dat heb je nog niet als je je gelijk kan racen. En een beetje sleutelen vind ik helemaal niet erg. Maar of dat het risico waard is is natuurlijk wel de vraag.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2018 1:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Welkom op het forum.

Ik denk dat een Rotax Max een prima keus is. Er rijden er veel van rond, dus eventuele hulp op de baan is er meestal ook wel. Daarnaast zijn het over het algemaan betrouwbare motoren.
Kopen bij een dealer is zeker aan te raden met jouw budget. Wat betreft het sleutelen : als je je nieuwe aanwinst hebt, kun je hem voordat je gaat rijden helemaal demonteren en weer opbouwen; dan weet je gelijk hoe alles in elkaar zit en hoe onderdelen vervangen moeten worden. Altijd handig als er iets kapot gaat op de baan; dan weet je hoe het in elkaar zit.

Veel succes bij je keuze.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2018 4:11 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
Sleutelen ga je sowieso moeten doen; een bougie vervangen, de pedalen anders zetten, gaskabel vervangen, wiel demonteren om lagers te vetten enzomeer.
Maar als je bij een dealer koopt heb je motor garantie, zal je kart een afstelling hebben (breedte, spoor ...) waarbij je deftig kan rijden, en je zal ondersteuning krijgen omtrent wat je wanneer en hoe moet onderhouden (koppelingslager smeren, olie van balansas controleren, ketting en lagers smeren enz).
Als je een dealer neemt die ook naar het circuit komt waar jij meest gaat rijden, heb je ineens ondersteuning ter plaatse voor advies of vervangstukken.

O ja; en als je een kart koopt voor 3K, zal je nog wat budget moeten houden voor pitkar, regenbanden en velgen, racepak, materiaal allerhande en eventueel aanhanger en trekhaak...


Laatst bijgewerkt door Joeri_ op do okt 04, 2018 4:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2018 4:17 pm 

Geregistreerd: ma okt 01, 2018 9:17 am
Berichten: 30
Ik ga komende week in Schijndel kijken, daar komt komende week een kart binnen welke dan geheel nagekeken wordt en de motor gereviseerd wordt. Eens kijken of dat wat is.

Een aanhanger is natuurlijk ook een must. Nu kan ik daar eigenlijk niet zo heel veel over vinden. Is dit veelal zelfbouw dan? Daaromtrent misschien een rare vraag: hoe breed is een kart eigenlijk?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: do okt 04, 2018 4:34 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
Goeie vraag. 140cm is de breedte max. (achteras).
Wat ik zie zijn aanhangwagentjes met een plaat erop, zodat de kart in open lucht staat.
Zelf heb ik een tweedehands aanhanger op de kop kunnen tikken die speciaal was aangepast, en een gesloten bak is waar de kart volledig in past.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2018 7:49 am 

Geregistreerd: ma okt 01, 2018 9:17 am
Berichten: 30
Iemand toevallig bekend met de volgende aanbieder?
https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-f ... ousPage=lr
Hij heeft diverse kart materialen te koop staan. Nu heb ik wel her en der gelezen dat het kopen van een kart welke voor wedstrijden is gebruikt wat risico’s met zich medebrengt, maar 1tje??


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2018 3:53 pm 

Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm
Berichten: 890
Woonplaats: Nuland
Hoi Peter allereerst welkom op het forum,daar hebben we drie jaar geleden onze Tom
Zijn 3e kart gekocht tot op heden geen centje pijn op het normale onderhoud na dan.

Ps wij wonen in nuland mocht je ooit iets nodig hebben of willen weten

Gr joop


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2018 6:01 pm 

Geregistreerd: ma okt 01, 2018 9:17 am
Berichten: 30
Hallo Joop, Nuland, ik neem aan dat jullie dan regelmatig in Berghem te vinden zijn. Het zou in ieder geval super tof zijn als mensen zijn die vragen kan stellen de eerste keer in eigen kart. Maar voor zover ik begrijp is dat in de kart cultuur niet z’on probleem. Maar goed eerst die eigen kart regelen. Eerste horde thuis is ook genomen. De vrouw is akkoord :D .

Heeft er iemand kennis over het rijgedrag van een PCR kart? Gemoedelijk of juist hard. En zijn deze makkelijk af te stellen. Of vergt dat juist wat meer ervaring.

Daarnaast rotax of iame? Ik lees dat het wat betreft onderhoud niet zo heel uitmaakt. Maar de iame zou wat beter zijn over het gehele toeren bereik, ook onderin. Alleen rijden deze er wat minder rond?? Zijn er belangrijke voors of tegens die ik zou moeten laten meewegen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: di okt 09, 2018 10:52 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm
Berichten: 1303
Woonplaats: Nuland
Heb nog een bijna nieuwe DD2 te koop eventueel! Past denk ik wel binnen het budget van 3 tot 5k en dan durf ik te garanderen dat je topspul hebt.

_________________
Koos Kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: di okt 09, 2018 12:02 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Dat durf ik wel te beamen dat je dan echt goed spul hebt ! Ron onderhoudt zijn materiaal echt goed.

DD2 lijkt misschien een stap meer dan een RM en dat is het ookwel een beetje, iets meer pk's en door twee versnellingen (peddels aan het stuur) ben je sneller, rem je harder (voorremmen) en trekt het harder op.
Het blijft gewoon een Rotax met alle voordelen, zoals overal onderdelen, starten met een knop, automatische koppeling.
Maar, en dat is voor ons en velen met ons, de reden voor een DD2 tov een RM of X30, geen tandwielen en ketting, achteras loopt door het blok dus geen smeer en zooi meer om te poetsen :-)
Daarbij kun je zonder te wisselen van tandwielen op zowat alle banen prima rijden! Wij rijden zelf op Genk/Landsard/Berghem/Spa en Kerpen met dezelfde set.. en kunnen dus ook de ochtend zelf nog bedenken waar we gaan rijden zonder de zaken te hoeven aanpassen.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: di okt 09, 2018 1:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
DD2 is zeker leuk om te rijden. Het enige nadeel zit hem in de constructie van de aandrijving. Stel dat je om wat voor reden dan ook een crash hebt en je maakt met je achteras een harde klapper, dan bestaat het risico dat de motor/versnellingsbak aan gort ligt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als dit gebeurt heb je gelijk veel meer schade dan bij een gewone Rotax ( of welke andere kart dan ook ) simpelweg omdat de klap op een achterwiel direct impact heeft op het blok waar het doorheen loopt.

Wellicht kan Ron hier iets over melden - hij heeft ook wedstrijden gereden en ervaring met de DD2.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eerste kart kopen
BerichtGeplaatst: di okt 09, 2018 1:56 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Lol, helaas heb ik ookal 3 flinke crashes meegemaakt met de DD2.. maar moet zeggen, de constructie met de 'doorslipmof' voorkomt schade aan het blok.. zelfs 1x met kromme as, afkloppen op hout waarschijnlijk.
Ik kom van een RM af zoals je wel weet, maar heb nooit spijt gehad dat we de stap gemaakt hebben, sterker nog .. hadden we hem maar eerder gedaan :-)

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David