Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 9:47 am 

Geregistreerd: do maart 02, 2017 7:34 pm
Berichten: 2
Hoi,

Ik ben John, 32 jaar en uit het midden van het land. Ik ben me inmiddels een tijdje aan het oriënteren op de kartsport en tot de conclusie gekomen dat het maar eens tijd is om een eigen kart aan te aanschaffen. De laatste jaren heb ik vooral de snelheidsbeleving gehaald uit mijn Ducati. Dat is nog steeds een fantastisch apparaat, maar ik merk dat a) de lol steeds minder is door de drukte van de randstad en b) het vaderschap en een bekende met een ernstig motorongeluk maken dat de weerstand thuis ook steeds meer begint toe te nemen. Goede nieuws is dat zij een kart daarmee ook een beter alternatief vindt.
Enfin, een kart dus. Helemaal nieuw in de kartsport ben ik niet, mijn oude buurman reed destijds ICC en ik ging regelmatig met hem mee tijdens trainen en wedstrijden. Ik reed ook wel eens het zuigertje in op het lokale industrieterrein. Het is trouwens verbazingwekkend hoeveel je vergeet over die jaren heen m.b.t. afstelling e.d. van de kart.

Het doel is recreatief te rijden, realistische schatting is 4-6x per jaar trainen. Dus effectief kom je dan rond de 10uur als max. Onderhoud is prima, maar zoek geen revisie intervallen van 6uur. Betrouwbaarheid en eenvoud is ook belangrijk, het is natuurlijk race materiaal en veel ligt in je voorbereiding, maar als ik van de 6x dat ik ga 4x na 10min naar huis kan door technisch malheur gaat de lol er ook vanaf. Daarnaast graag makkelijk af te stellen (carb en chassis) Ik hoef niet het onderste uit de kan in termen van rondetijd (voor nu)

Er is al het e.e.a. gedaan ter oriëntatie. Veel op dit forum gelezen, met huurkarts buiten gereden zoals een Honda GX390 voor een aantal heats en een keer een Rotax Max gehuurd. Op de banen Lelystad, Driebergen en Oss geweest en met rijders gesproken en koffie gedronken bij een aantal kart shops. Opvallend is dat iedereen wat anders adviseert te doen, zo veel mensen, zo veel meningen.

Voordeel van een GX390/RK1 is vrijwel onderhoudsvrij en gebruiksgemak. Daarnaast is de baan Driebergen lekker dichtbij. Bovendien kan ik nog genoeg verbeteren met rijden, dat kan ook met een 390. Aan de andere kant; als je maar een paar keer per jaar gaat rijden is het niet zo relevant of je nu 20km naar de baan moet of 50km. Daarnaast vind ik 2T gewoon een mooiere beleving. In Driebergen zie je relatief veel RK1’s rijden. Ik vraag me af of dit niet snel gaat vervelen. Budget technisch is 4T wel interessant. Swiss auto is een mooi concept, echter ook vrij duur in aanschaf en klein aanbod.

Naar de 2T is de usual suspect natuurlijk de Rotax max, relatief makkelijk af te stellen, lage onderhoudsintervallen en overal onderdelen voor te krijgen + veel mensen bij de baan die je kunnen helpen met vragen. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik echter enthousiast wordt van de IAME Leopard of X30. Bredere powerband wat makkelijker is voor mij als een beginner. Afstelling carb is praktisch en het concept van een dynamo spreekt me ook aan. Met 10uur in het jaar is het onderhoudsinterval van de IAME voor ook nog prima te behappen. Weet iemand waarom de 2T aanbod gedomineerd wordt door de Rotax en je eigenlijk zelden een Leopard of X30 ziet voorbij komen?

Als chassis heb ik geen harde voorkeur. Naar ik gelezen heb zijn de OTK varianten of een Birel wat makkelijker redelijk te krijgen met de basisafstelling. CRG is wat lastiger om goed te zetten schijnt, dus hier gaat niet direct de voorkeur naar uit. Ik heb geen zin in exoten, waarbij het lastig is om reserve onderdelen te vinden.
Idealiter koop je gewoon iemand anders zijn hobby over, dus met pitkar, bandenspanningsmeter, bandenpers e.d. en wat reservemateriaal zoals klossen setjes wielen en wat tandwielen. Dat lijkt met het goedkoopste en scheelt ook weer het gedoe van zoeken. Dat gezegd hebbende, ik heb geen haast en dit komt vast vaker langs vanaf september (en goedkoper) is dat een terechte veronderstelling?

Waar wil ik jullie vragen?

Advies 2T – 4T; dus gewoon een 390 (of RK1) kopen voor niet te veel. Lekker een jaar aanklooien en kijken of je wel echt die 4-6x gaat. Indien leuk doorgaan naar 2T over een jaar. Of meteen “goed” doen en een 2T kopen?

Advies 2T; neig dus naar een IAME X30. Zoek dan iets voor € 1500,- (alleen kart) en zou dan het geheel na aankoop meteen naar een kartshop brengen voor a) blokje nakijken (ze kunnen niet allemaal 2uur gelopen hebben zoals iedere marktplaatsverkoper blijkbaar vermeld) b) stoel goed laten plaatsten voor de balans en c) Uitlijnen en basisafstelling voor droog weer goed zetten, zodat ik een goed “0-punt” heb. De vraag; moet ik me concentreren op de X30 op een OTK chassis? Of het vooral laten afhangen van het complete aanbod. Een nette Rotax max met de hele hobby erbij komt namelijk veel vaker voor. (voor €3000,- totaal bijv)

Dank!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 11:06 am 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Allereerst welkom op het forum.
Wat betreft 390 of RK1 , erg afhankelijk van je eigen gewicht. Weeg je meer dan 65 kg , dan is een RK1 al niet meer zo interessant . Honda 390 is zeker voor de recreant , met een kartbaan op loopafstand het overwegen waard.
Te meer omdat je aangeeft dat je ongeveer 1500 euro wilt uitgeven, en er voor dat geld niet veel goede karts met een X30 te koop staan.
OTK chassis zijn inderdaad redelijk gemakkelijk te rijden.
Succes met het maken van je keuze.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 11:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Welkom John ! Leuk te lezen dat je met de karthobby wilt beginnen en zoals je zelf al aangeeft heb je je goed ingelezen en voorbereid ( lang niet altijd zo.... ).

Ik zal je mijn uitgangspunten voorleggen, dan kun je kijken waar je je het meest in kan vinden. De keuze tussen 2T/4T is altijd een persoonlijke; over het algemeen is een 2T sneller en heeft die meer snelheidsbelevenis te bieden. Echter, een VT250 ( zoals de genoemde Swissauto ) en een Wankel ( ook al is dat geen 4T ) zijn ook snel en racy ! Het aanbod is inderdaad kleiner dan de RM en/of Iame, maar als je de Swissauto toch wilt overwegen kan ik je wel aan een adres helpen waar je deze kunt aanschaffen en eventueel proefrijden bij serieuze interesse.

Op Driebergen zie je inderdaad veel RK1's rijden. Ik weet niet wat je weegt, maar een RK1 is veelal sneller als de rijder niet zwaarder dan 60-65kg is. Zit je daarboven, dan heeft het hogere koppel van de GX390 net weer een voordeel en kun je beter daarvoor gaan als je tussen deze twee zou kiezen. En ja, een dergelijke kart is prima voor Driebergen, Lelystad en Eefde, maar op de andere langere banen zou ik deze niet aanbevelen.

2T automaat zou ik de keuze beperken tot de bekende RM senior en de X30 ( Leopard is iets minder courant en wat ouder concept ). Zijn redelijk vergelijkbaar en niet te kritisch op afstelling en onderhoudsinterval. Let bij een RM erop dat wanneer je een EV2 van de eerste generatie zou kopen, dat deze de upgrades gehad heeft. Vooral de kabelboom gaf nogal eens wat issues. Bij een eventueel wat oudere RM senior, let er dan met name op dat het nieuwere type koppeling erop zit ( oude had nogal eens van lostrillende/brekende koppelingsveren ). Van de X30 weet ik niet veel details, maar naar zeggen zijn dit prima motoren met weinig problemen. Eventueel een X30 Super is helemaal pittig ; ik heb er recent naar gekeken en 175cc met circa 43pk is snel !! Helaas zijn de onderhoudsintervallen ook een stuk korter en daarmee wat duurder in gebruik. Waarom 2T gedomineerd wordt door de RM : simpel gezegd omdat deze motor goed gepromoot is en al jaren meegaat en een bewezen staat van dienst heeft - en niet te vergeten het daardoor makkelijk verkrijgen van onderdelen en gebruikerservaringen.

Qua chassis kun je alle kanten op, maar bij één van de mainstream merken blijven heeft inderdaad voordelen - zeker voor de recreative rijder. Mijn advies zou zijn :
OTK om genoemde redenen,
CRG ( ik rij er al jaren mee en qua afstelling is het niet moeilijk - alleen het uiterste eruit halen zoals de wereldtop is inderdaad lastig maar voor de recreatieve rijder meestal geen show-stopper),
Birel ( eigen ervaring en die van vrienden leert juist dat Birel moeilijker af te stellen is en veel afhankelijker is van weersomstandigheden - maar wellicht is dat bij de nieuwere chassis vanaf 2012/13 veranderd ? ),
Energy fijn sturend en makkelijk chassis ( eigen ervaring )

Hou er in je budget rekening mee dat je er met aanschaf van de kart alleen nog niet bent; ook gereedschap, pitkar, vervoer naar de baan, onderhoud, banden, baanhuur etc. kost geld. Al een idee wat je totale budget is voor aanschaf van dit alles ?

Inderdaad zal het aanbod vanaf einde zomer groter worden en meestal ook iets goedkoper. Maar let vooral op de staat van alles; vlakke chassis' en motoren met onbekende historie zijn altijd een valkuil.
Meestal is een alles in één koop het makkelijkste, maar door de onderdelen los te kopen kun je vaak beter tot een set komen die jou persoonlijk het beste aanspreekt. Het is overigens een heel goed idee om na aankoop de motor te laten checken en het chassis een goede basisafstelling te laten geven; dan kun je van daaruit zelf gaan experimenteren met andere settings. Garanties zijn er nooit in de gemotoriseerde sport; ook een net gereviseerde motor kan vastlopen ( ook al is de kans dan natuurlijk kleiner ) ! En als laatste wil ik je meegeven dat uiteindelijk de rijder ( jij dus ) gaat ervaren wat hem / haar het beste ligt en waar de voorkeur naar uitgaat. In dat licht moet je mijn bovenstaande dan ook zeker lezen; ikzelf kan redelijk sturen, maar ben geen wereldtopper zoals Max... En mijn voorkeur voor chassis en motor hoeft zeker niet die van jou te zijn. Mijn opgedane ervaringen leren echter wel dat bovenstaande meestal opgaat voor de recreatieve rijder.

Succes met je keuze en laat weten wat het wordt ! En heb je nog vragen; stel ze gewoon, er zijn zat forum leden die je kunnen / willen helpen met hun ervaringen en adviezen.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 11:13 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ah, Maarten was me al voor met de RK1 en de OTK.... :mrgreen:

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 11:21 am 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
zitten i.i.g. wel op één lijn 8)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 11:25 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ja, viel mij ook op ! =D) Maar betreft ook wel de redelijk gangbare mening/feiten over RK1 en OTK ( betreffende vele andere zaken is er vaak minder concensus :lol: ).

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 12:54 pm 

Geregistreerd: do maart 02, 2017 7:34 pm
Berichten: 2
Dank voor de snelle en enthousiaste reacties, dat de meningen aansluiten is ook weer eens fijn...
Ik weeg 70kg met 1.86, net boven RK1 gewicht dus.
M.b.t. budget. Ik weet vrij goed wat er allemaal nog bij moet. Even puur voor aanschaf: Ik heb nu al een paar keer een complete hobby Rotax Max voorbij zien komen voor € 3000,- tot € 3500,- inclusief een aanhanger, dat is dan de "benchmark"
Als ik terug reken wat ik dan nog nodig heb (zonder kleding/helm), en €500,- reken voor revisie en basisafstelling na aankoop, dan blijft er ca € 1500,- voor een kart zonder enig reserveonderdeel en onbekend "verleden". Zitten er spulletjes bij (Alfano, reservewielen en banden, pitcar, aantoonbare laatste revisieuren) dan loopt dat bedrag natuurlijk navenant op.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 11, 2017 1:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Met jouw gewicht zou ik de RK1 aan me voorbij laten gaan. Beter jezelf richten op een RM, Iame of VT250 denk ik.

Voor 1.500 euro kun je zeker een nette complete kart met RM senior aanschaffen. Dit zal dan wel een niet al te recent exemplaar zijn als hij in goede staat is. Een recentere ( vanaf 2012/13 ) zul je daar niet voor vinden denk ik - en zo ja, dan is de kans op verborgen gebreken erg groot. Hoeft geen drama te zijn, maar dan moet je wel weten waarop je moet letten en in kunnen schatten wat de extra kosten zullen zijn om het geheel in goede staat te brengen. Mijn advies is om - indien het budget het toelaat - een zo recent mogelijke motor aan te schaffen. Chassis is meestal beter te beoordelen qua algehele staat dan een motor, dus die zou iets ouder kunnen zijn om mee te beginnen. Dan kun je later altijd nog upgraden of iets meer recents aanschaffen.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David