Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma mei 02, 2016 1:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Er zit verschil in de diverse merken stoelen qua vorm, maar voor zover ik weet niet extreem ( behalve dan bepaalde stoelen met een extreem hoge rugleuning ).

Dit is normaal :

Afbeelding

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 02, 2016 3:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 11:56 am
Berichten: 498
Kan ook aan de vorm liggen, de 1 zit lekkerder dan de andere.
Persoonlijk vind ik de tillets minder lekker zitten en prefereer ook een vlakke onderkant anders glij je een stuk meer.
De stoel moet zo zitten dat je je armen licht gebogen ( ) hebt, verder er van af is idd de comfort ook weg.
Maar misschien moet hij naar voren of achterkant rechter.
Werkt voor mij het beste als je dit met twee man doet, plank hout er onder en vervolgens kun je met verfroerstokjes op 0,5 mm afstellen, dit voor het boren van gaten.

_________________
Sodi Kart - Rotax DD2


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2016 10:44 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Zelf kon ik me altijd prima vinden in een T8 achtige stoel en stoelhoek.
Eea is wel enorm afhankelijk van je gevoel, bouw en lengte. Ben je wat zwaarder dan kan het een voordeel voor de balans en gewichtsverdeling zijn dat de stoelhoek relatief steil is maar de afstand tot het stuur moet niet in de knel komen.
Ben je relatief lang van bovenlijf dan kan je het zwaartepunt verlagen door een stoel te nemen met een meer lighouding. Een hoog zwaartepunt is namelijk in de regen geweldig vanwege de hevelwerking maar in het droge meestal zeer ongewenst. Bij Tillett is dat bijv een T10, ik ken een tweetal rijders die een kart delen en erbij zweren in hun specifieke bouw en wensen.
Bij dit alles moet dus wel blijven letten op de gewichtsverdeling voot-achter en of het prettig rijdt en of je bijv goed goed zicht en controle op de kart en baan houdt en bijv geen pijn in je nek of armen krijgt van deze zitpositie. Het bestaat dus gewoon en of je het al dan niet gebruikt is of het bij je past.
Dat eea op orde is is erg belangrijk en bepaalt in grote mate je plezier, vertrouwdheid en rondrijden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2016 11:11 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Ok, maar dat betekend dus dat er inderdaad groot verschil zit tussen de hoek van de rugleuning tussen de diverse stoeltjes ?
Ik ben van normaal postuur, 178cm en ~82 kilo.. zoon is vergelijkbaar (rijden samen in 1 kart).

Waar kan ik dat verschil zien tussen bv een T8 en een T10 ?

*edit* http://www.tillettseats.com/files/Seat% ... ptions.pdf
Op de website niet veel kunnen vinden, maar in deze pdf des te meer !
T8 is 63 graden standaard
T9 is 58 graden lange mensen
T9.5 is 48 graden lange mensen + road race

Deze verschillen zijn zo groot dat ik dat makkelijk moet kunnen meten, vanavond maar eens aan de slag !
Ik voel een T8 aanschaf aankomen :-)

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2016 8:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Zo ziet ie er uit :

Afbeelding

Hij is ongeveer 55 graden, met platte bodem.
Morgen naar Cox karting, eens naast een normale T8 zetten.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2016 8:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ziet er redelijk normaal uit; ben benieuwd naar het verschil met de T8.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2016 8:13 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Ook handig om te weten is dat de stijfheid van het stoeltje ook nog verschil maakt tijdens het rijden.
En laat je niet verleiden om het stoeltje te laag te plaatsen, wat wellicht de rijdbaarheid verbeterd, maar dan slijt je stoel ook wat sneller.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 07, 2016 9:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
The day after ..

Gisteren echt geweldige dag gehad op Landsard Eindhoven, lekker druk maar niet te druk.
Super gezellig daar met zeer hulpzame mensen.

Kart ging erg goed, op een losse beugel na van de uitlaat, wat krassen hierdoor op uitlaat van remschijf, maar dat was ook vrij snel weer vastgezet.
Motor liep erg goed, wel veel moeten afplakken op de radiator om de temp op 65-70 te krijgen, begreep dat dit het sweetspot is voor de Rotax max.
Was toch wel blij dat alle werk, heb koppeling, carb, powervalve etc geheel uit elkaar gehad goed gegaan was.
Reed met 13-80, op het rechte stuk makkelijk op 14200-14300 rpm te krijgen, op snelheid konden we de meeste dan ook goed volgen.
Met remmen en bochten werk was het een heel ander verhaal :-) Daar hebben we ook nog heel veel te leren natuurlijk.

Kart stuurt echt heel zwaar, wil nu eerst uitzoeken waarom dit is voordat we een tweede keer gaan rijden.

Daarnaast was de stoel toen ik hem naast de T8 zette op de toonbank in de winkel zo goed als gelijk, maar ben in een paar andere karts mogen gaan zitten en dan blijkt die van ons toch wel heel erg ver naar achteren te hangen. Afstand tot stuur is maar 2 a 3 cm volgens boekje te ver, maar dat blijkt tijdens rijden echt niet fijn te zijn. Hebben ook redelijk wat speling ter hoogte van de ribben, die zijn dan ook vanmorgen redelijk beurs. De stoel maat is wel goed, bij de heupen zit ie goed vast. Dus denk dat we moeten gaan kijken naar ribprotectie, om geen pijnlijke ribben meer te krijgen, maar ook om de ruimte tussen stoel en rib op te vullen zodat we niet zo tegen de randen worden gesmakt. Maar wil ook proffesionele hulp gaan zoeken om een goede stoel op de juiste manier te plaatsen in de kart, dit moet gewoon beter. Weten jullie een goed adres ?

Kart vreet banden. Ook een teken dat afstelling voor geen meter klopt denk ik, al zal de rijstijl van met name mij ook niet echt goed zijn voor de bandjes. Je probeert de snellere mannen bij te houden, daardoor rem ik vaak net ff te laat en geef te snel te veel gas als ik een bocht uitkom, ziet er spectaculair uit, kreeg zelfs een compliment van een toeschouwer die mij het gaafste vond rijden :-) Maar ik weet wel beter...
Bandjes zagen er zo uit na een dagje :
Afbeelding
Vegeleken met andere banden op andere karts waren die van ons vooral veel ruwer afgesleten, denk teveel warmte in de band ?
Dit zijn trouwens een Mojo D1 set, ik weet niet de ideale band maar deze zaten erbij. Rij deze nog op en dan verder met Mojo D2 en/of Vega groen.

Mijn theorie op dit moment, we zitten teveel naar achteren, daardoor teveel grip aan achterkant, teveel camber voor om gebrek aan insturen te compenseren, daardoor stuurt ie veel te zwaar.
Qua afstelling heb ik nog niks aan kart gedaan, tot nu toe alleen maar gefocust geweest op kar en motor :-) Had eigenlijk iemand die er meer verstand van had willen laten rijden op de kart, maar we waren zelf zo enthousiast dat dat er deze keer niet van kwam.

O, en ik reed een 54.1s op Landsard.. Nog heeeeel veel ruimte voor verbetering dus. Zoon volgde op krap een seconde en dat voor de eerste keer in een Rotax max senior.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 07, 2016 11:55 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Als ik je banden zo bekijk dan zijn deze zeker niet te warm geweest.
Zit veel pickup van de baan op..
Banden temperatuur moet dus omhoog. Door veranderen van bandendruk en of meer snelheid in de bochten.
Maar dat zal vanzelf wel gaan komen zodra je beter gaat rijden en afstellen.
Het zware sturen kan komen omdat er gisteren waarschijnlijk veel grip op de baan was. Om een goede balans te krijgen word er bij de kart dan vaak grip afgebouwd.
Donderdag ben ik ook geweest en had te veel grip. Na het versmallen aan de voorzijde en achter iets breder te zetten ging het goed.
Het gevolg een snelste tijd van 46.89. Geen record maar wel een nette tijd.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 07, 2016 12:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Bedankt voor het meedenken !

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 07, 2016 5:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Ik denk dat ik de grootste oorzaak gevonden heb van de afstellings problemen. Onze kart staat veel te breed aan de voorkant ?
In het boek van der Spoel staat dat de voorkant tussen de 105 en 115 cm zou moeten zijn. Ook in de basis afstellingen van de Birel RY31 staan 75mm wielklossen, de mijne zijn 95mm !
Mijn voorkant is ruim 120 cm, daarnaast staat de excentriek op 17 graden (veel grip, in principe voor regen)

Ben er nog niet achter of je dit ook kunt stellen, of dat dit een vaste waarde is door de grootte van de klos. Sterker nog, heb nog geen idee hoe ik die grote moer met die 4 sleuven moet gaan loskrijgen..
Is daar speciaal gereedschap voor ?

Kun je wielklossen van 95mm terug zetten met ringen naar 75mm ?

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 08, 2016 5:43 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Zoals je eea in eerste instantie beschreef leek het daar al op.
Veel camber zorgt nl niet voor veel zwaarder sturen, veel mechanische grip door de spoorbreedte voor en achter en veel caster des te meer. Dat is wat je wil bereiken met een regensetting van voor breed, achter smal en de fusees achterover. Droge omstandigheden verlangen een heel andere afstelling. Je moet dan juist de kart en jezelf bevrijden van een groot deel van de grip de de baan je nu wel geeft. Het voordeel van een kart is dat eea allemaal naar wens af te stellen is. Het boek van Dennis geeft veel nuttige informatie. Hou er echter wel rekening mee dat het hier om gemiddelde basisafstelling gaat, een richtlijn. Jouw kart, vaardigheden en wensen kunnen hier sterk van af wijken. Probeer de invloed van de te maken en gemaakte veranderingen op de rijeigenschappen te begrijpen en maak ze 1 voor 1 om te zien wat welk effect heeft.
Het is belangrijk dat je een goed uitgangspunt hebt, een zo goed mogelijke gewichtsverdeling (niet gokken maar bij voorkeur uitwegen met weegschalen onder de wielen met de coureur erin icm een zo goed mogelijke zithouding zijn hierbij van het grootste belang.
Maar goed bezig iig, op de goede weg! :LL


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 08, 2016 7:55 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Da's inderdaad precies wat ik nu eerst wil doen, een basis afstelling maken waarvan ik kan beginnen met proberen te spelen met de mogelijheden.
Voor mijn gevoel zit ik er nu zoveel naast dat het gewoon niet in de buurt komt van een normaal rijdende kart.
Ook ingegeven door het tijdsverschil tussen de anderen, tuurlijk ben ik beginner, maar 7 a 8 sec verschil is volgens mij meer de kart dan ikzelf.
Om iets van een idee te geven, ik reed op Genk 59.1 met de huur Rotax max, ook geen wereldtijd natuurlijk, maar veel dichterbij de anderen.
Wegen, zat me af te vragen wat ik dan kan stellen aan gewichtverdeling (anders dan stoel naar voor of naar achteren). Wou dat gaan laten doen in een zaak, Cox vraagt 100 euro voor het perfect plaatsen van de stoel. Neem aan dat ze dan ook de weegschalen eronder zetten... Wil zoveel mogelijk zelf doen, maar gatenkaas maken in stoel lijkt me geen strak plan.

Iemand die me even kan uitleggen hoe dat zit met de fusee, die ringen en de breedtes van de klossen ?

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo mei 08, 2016 11:06 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 10, 2011 11:28 am
Berichten: 405
Woonplaats: Westervoort
Citaat:
heb nog geen idee hoe ik die grote moer met die 4 sleuven moet gaan loskrijgen

Er is een speciale sleutel voor maar vaak tikken de deze vast en los met een schroevendraaier.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 14, 2016 6:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Een kleine update van een happy karter :-)

Zoals vertelt wielklossen voor vervangen door 75mm exemplaren, gasten bij GKS wisten me te vertellen dat mijn frame breder staat dan de jongere of oudere frames. Dus vandaar de standaard 75mm klossen, de 95mm worden op de mijne eigenlijk alleen voor regen gebruikt. Heel veel tijd besteed om de voorkant op 0 graden toe te krijgen (uiteindelijk plankjes gemaakt die ik op de wielklossen schroef en dan goed kan meten). De nieuwe hebben trouwens 85mm.

Gisteren een hele lange dag doorgebracht op Genk, was heerlijk rustig en heel veel kunnen spelen met banden, bandenspanning, breedte voorkant, excentriek anders, stab voor erop.
Was begonnen met 2x 75mm zonder ringen, zonder stab, excentriek op neutraal, op Mojo D2 op zeer stoffige, Genk was echt geheel geel/wit van de stof/stuifmeel !! baan..
Kwam de bochten, met name de eerste na het rechte stuk totaal niet door, waanzinnig veel onderstuur, zelfs met veel driften kreeg ik hem niet om. Stuur was wel heerlijk licht !

Dus na 10 ronden proberen, meteen flink aangepast.. ringen van 15mm ertussen.. Dat ging al een heel stuk beter.. Uiteraard zwaarder sturen, maar niet zo gek als de vorige keer in Eindhoven.
Baan bleef erg glad, maar rondetijden (als mijn Alfano het tenminste eens een keer deed) gingen van 1.07-1.08 naar de ~1.04. Grote stap de juiste richting in dus.

Daarna de excentriek op 0.5 graden gezet, dat werkte niet lekker, veel zwaarder stuur, achterkant bleef maar uitbreken, rijdt meteen heel anders.. verbaasde me over het verschil dat zo'n 0.5 graden geeft.

Beste aanpassing kwam na een tip van collega Birel rijder op de baan, voorstab plaatsen.. Deze had ik bij de kart gekregen, dus die zat er zo op.. Execentriek terug op neutraal.. en 1.01 meteen de derde ronde na warm rijden bandjes en motor :-)

Veel sneller als dit lukte me niet, bleef zo rond de 1.01 rijden, alleen deed mijn Alfano het steeds vaker niet dan wel.. magneet pickup (en dat is een nieuwe !) werkte gewoon niet in Genk. In Eindhoven totaal geen probleem mee gehad. Heb hem tussen mijn voeten vooraan zitten, naast tank (waar velen hem hebben) gaat niet, aangezien de bodemplaat omhoog komt bij mijn model Birel.
Ben bijna zover dat ik een GPS versie wil kopen, dan maar iets minder nauwkeurig, dit is ook geen doen... Iemand gaf een tip om een gat te maken in bodemplaat onder de magneet.. Is dat een idee ?

Daarna nog twee runs gemaakt op de D2 gebruikte banden die ik op de nieuwe velgen had gezet, maar daar zat een trilling in aan de voorkant, kreeg de rondetijd er niet echt mee omlaag. Had wel idee dat de grip beter was in de lange doordraaiers, met name de lange bocht die na de eerste komt achter het rechte stuk.

Maar ik was ook zelf redelijk op :-) Toch een 2 uur en 10 min op de teller gezet over een hele dag.. Spriet was ook zo goed als op, bijna 20 liter erdoorheen gereden.. en dat voor een beginner :-)

Kart en zeker de motor doen het veel beter dan verwacht en ik weet, het zijn nog geen wereldtijden, maar al veel beter dan ik reed in Eindhoven.

Stoel blijft een hekel punt, al reed ik nu met een rib beschermer (super fijn ding trouwens, Tillet R4) en zat een stukje beter in de stoel. Twijfel nog of ik toch een T8 ga plaatsen.

O, en zo zagen de bandjes er deze keer uit, vol stof maar prima loopvlak nu volgens mij :

Afbeelding

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David