Auteur |
Bericht |
KurtVdV
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 11:35 am |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
...hoe moeilijk kan het zijn? Na een paar keer rijden zijn m'n banden 'op', dus leggen we er nieuwe (reeds gebruikte banden) op. Ik doe dit voor de eerste keer, maar moeilijk kan dit niet zijn, toch? Wel...m'n frustratie begint stilaan over te slaan naar agressie Al 2 dagen (!) probeer ik een andere set banden op te blazen maar... Het probleem? 1/4 van de band plopt niet over de velg, telkens aan de achterkant van de velg (kant zonder velgboutjes). De voorzijde plopt er bij elke band direct over. 1 achterband ging zonder probleem aan beide zijden. De 2e achterband wil er niet over + de 2 voorbanden. Ik dacht eerst dat het aan de set banden lag, dus heb ik ook getest met andere banden (ik heb een paar sets gebruikte banden liggen), maar het probleem is steeds hetzelfde. Bandenpasta smeren haalt niets uit (zie foto). Iemand tips of is er morgen iemand aanwezig in Genk om me de truc te leren? 
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 12:00 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
De band even flink met druk rollen zodat de band wat rechter op de velg komt. Je kan ook een touw pakken en strak in het midden van de band binden. Het gaat erom dat de band rechter op de velg komt zodat er geen lucht kan ontsnappen. Het rollen werkt het best dat doe ik meestal.
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
spacedeee
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 12:03 pm |
|
|
Dat probleem heb ik ook wel eens gehad.. Is je compressor sterk genoeg? Kijk waar de meeste lucht ontsnapt en probeer de band aan te drukken of velg draaien zodat er minder lucht ontsnapt...ben benieuwd of lukt.
_________________ Sodi Kart - Rotax DD2
|
|
Omhoog |
|
 |
Cor
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 2:30 pm |
|
|
Het stukje (of de hele kant) van de velg waar de band niet overeen wil goed inspuiten met siliconenspray. En daarna gewoon oppompen. Werkt ook goed.
_________________ Intrepid Suzuka / Rotax Max Sr.
|
|
Omhoog |
|
 |
DidiDex
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 2:56 pm |
|
|
mechanisme uit het ventieltje draaien wil ook wel eens helpen.
_________________ -- Zanardi Rotax DD2 -- 
|
|
Omhoog |
|
 |
bamacrew
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 3:23 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
wat dididex zegt. ventieltje eruit en dan volblazen met rond de 5/6 bar en dan hoor je PANGGG dan zit die erop en laat je lucht er weer uit. ventieltjes erinen hoofdventiel. en klaar
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
 |
GT racing
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 3:26 pm |
|
Geregistreerd: vr okt 25, 2013 8:42 pm Berichten: 266 Woonplaats: Gent
|
Dat probleem had ik ook de eerste keer. Opgelost met spanbanden en mijn knie te leggen thv waar de lucht ontsnapt. En veeeeeeeeeel engelen geduld
_________________ Tony Kart/ VICI MOTORSPORTS Rotax senior: what else...
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 3:40 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Dat laatste is wel een risico... Je zal niet de eerste zijn die gewond raakt mocht de velg uit elkaar springen !
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 6:42 pm |
|
|
Idd levensgevaarlijk om boven de max bandenspanning van ca,4 bar en de max ventielspanning van normaal 4,5 bar uit te gaan bij een velg die nog geen fikse tikken of opblaas-abuse heeft meegekregen. Bij een gebruikte velg houd ik zo n 2 bar max aan, zelfs de ultrastugge Duro s gaan er gewoon mee op. Natuurlijk wel genoeg bandenvet op velg en bandhiel gebruiken, evt afwasmiddel maar zeker geen veel gepromote wd40 of nu weer altijd nat glad blijvende siliconenspray of andere permanente soms rubber aantasten de vettigheid. Dit jaar overigens bij kbshw1 gezien wat snel FF volpompen met teveel druk voor ongelukken kan geven bij een doorgewinterde kart serviceman. In de drukte niet op de meter gelet en niet op de richting gelet en de -haartje dikkere- vers gepoedercoate gloednwe velg klapte uit elkaar met veel bloed en schade aan de hand tot gevolg. Iets om bij stil te staan met een achteloos verstrekt goedbedoeld advies en bij ieder bandje oppompen.
|
|
Omhoog |
|
 |
gewoon maarten
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 7:13 pm |
|
|
Goed oppompen , max 4 bar, even voor een kacheltje leggen, biertje drinken, en je hoort vanzelf een keertje plop, of van de band of van het volgende biertje 
|
|
Omhoog |
|
 |
Jomito
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 7:35 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Vandaag toch weer gelukt,maar idd er is Wat leukers te verzinnen,en oefening baart Kunst vroeger nog zonder pandenpers,maar Altijd eraf en erop gekregen,blijven proberen En je gaat merken je wordt er handiger in.
|
|
Omhoog |
|
 |
svv
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 8:41 pm |
|
Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm Berichten: 1318 Woonplaats: Heemskerk
|
5bar in een kartband Dat is echt bloedlink, veel autobanden kunnen daar al niet tegen dus laat staan een kartbandje. Vorig jaar in Driebergen samen met Rebco nog zo gedaan https://www.youtube.com/watch?v=BITzsuiMJzU Ook link trouwens  Vanmiddag zelf weer 6 bandjes gewisseld, je word er op den duur handig in.
_________________ Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines! 
|
|
Omhoog |
|
 |
erwinms
|
Geplaatst: do jul 30, 2015 10:21 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2011 1:51 pm Berichten: 112 Woonplaats: EDEGEM BELGIE
|
Bij het opblazen steeds zorgen dat de zijkanten van de velg niet naar je gelaat gericht zijn. Ventieltje eventueel verwijderen om de band op plaats te krijgen. Overdrukventiel of drukregelaar v/d compressor boven de 4bar instellen(als dit opent verlies je al lucht alvorens die in de band komt. Strap rond de band spannen => dit voorkomt enigzins dat de band zelf ontploft maar voorkomt ook vervorming v/d band als de druk ineens toch boven de 4bar komt. Tevens hoe harder je de band aanspant hoe meer de zijkanten naar buiten worden gedrukt. Ook opletten dat de zijkanten v/d band niet van te voren naar de binnenkant v/d band gedrukt waren zodat de band enigzins vervormt is ( in geval dat dat wel is => een ballon in de band steken en opblazen zodat de zijkanten naar buiten gedrukt worden en zo lang laten liggen. De band voor manipulatie verwarmen met warm water of hete luchtpistool // de band mag niet te heet worden, je moet hem nog kunnen vastnemen zonder problemen. Bandenvet / water met zeep of bandenspray gebruiken om de band gemakkelijker over de rand (beat) te krijgen. Geen gewoon vet of olie want dit kan de rubber aantasten. En dan oefening baart kunst. Zodra de band op zijn plaats is geknalt druk ook weer aflaten of minderen. PS: 3 jaar bandenshop gedaan op de 15W LuTPT => C130 Hercules banden; te Melsbroek België. Het "grote" gevaar is niet dat de band springt maar de velg, daarom mogen de zijkanten niet naar je toe gericht zijn ( zeker bij magnesium velgen ).
_________________ MS26 + TM K9
|
|
Omhoog |
|
 |
KurtVdV
|
Geplaatst: ma aug 03, 2015 3:01 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am Berichten: 473 Woonplaats: Tielt-Winge
|
Allemaal bedankt voor de antwoorden! Het euvel is intussen opgelost. Donderdag had ik in Genk afgeproken met m'n verdeler. Hij durft duidelijk meer druk op de banden te zetten dan mezelf, waardoor de banden er vrij snel opplopten. Ook was het een stuk warmer en doordat de banden in de zon hadden gelegen ging het merkbaar vlotter. Dus weer wat bijgeleerd Banden -indien mogelijk- opwarmen en meer luchtdruk in de banden pompen. Al ga ik niet tot 7 bar gaan zoals m'n verdeler soms doet bij de heel moeilijke gevallen 
|
|
Omhoog |
|
 |
Jomito
|
Geplaatst: ma aug 03, 2015 3:05 pm |
|
Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm Berichten: 890 Woonplaats: Nuland
|
Mooi dat het gelukt is,en je merkt je wordt er handiger in Maar 7 bar  is wel erg veel,als je nagaat dat er In een supersingle vrachtwagen 8.5 zit.
|
|
Omhoog |
|
 |