Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mei 23, 2015 5:35 pm 

Hey iedereen,

Ik ben de markt aan het afspeuren voor mijn eerste kart... Hierbij wil ik graag de som eens maken om zicht te hebben op periodieke onderhoudsprijzen. Een van de vragen die iedereen dus heeft ...
Hierbij heb ik voor mezelf en alle andere die interesse hebben alles eens op een rijtje gezet ivm. alle info over onderhoudsinterval en prijzen van diverse motors. (er was al een heel goed oud topic hieromtrent. Alvast bedankt daarvoor)

Ik woon momenteel in Sint-truiden (België). Dus circuits zullen Genk, Amay en franco worden...De rotax max is super op genk :). Ik sta open voor alles. Beginnen zou ik met een automaat en "rustig" op rijden concentreren. Support en aan stukken kunnen geraken is ook belangrijk in keuze van de motor.
Mijn voorkeur op dit moment is voor biland sa250.

De opsomming die ik hierbij gemaakt heb is wel simplistisch en natuurlijk in ideale omstandigheden. Alle info is verzameld via foruminfo en kan dus outdated of fout zijn... Hierbij dat ik graag jullie mening heb of deze onderhoudsprijzen realistisch zijn en misschien wat suggesties.

> 2takt
- Rotax max (28pk)
20h = 150€
+
40h = 500€
totaal voor 80h: +/- 1300€

> 4takt
- RK1+big bore (19pk)
totaal voor 80h: 750€
- GX390 (13,5pk)
totaal voor 80h: 600€
(iemand info over onderhoud als je getunende versie hebt???)
- TKM (21pk)
totaal voor 80h: 1200€
- SwissAuto VT250 (35-38pk)
40h = 1500€
totaal voor 80h: 3000€
- Biland SA250 (28pk)
120h = ??? 1100€
totaal voor 80h: ??? €

Voor genk is de normale gx390 en RK1 geen optie denk ik. (tenzij ik zijspiegels plaats en apart rijvak krijg...)

Alvast bedankt
Kristof

Laatst bijgewerkt door Pilotjoe op wo mei 27, 2015 1:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2015 12:57 pm 

Beste Kristof, ik heb ook een ROTAX Max gehad en om te beginnen kan ik je die alleen maar aanraden. Tegenwoordig zijn er wel nog veel gelijkaardige motors in de handel maar de verkrijgbaarheid van onderdelen is zeer belangrijk als je regelmatig wil rijden. Bovendien heb je GKS waar ze onderdelen verkopen voor dit merk en dan is er ook nog Schepers ( omgeving Zolder ).

Zoals je ook al zelf zegt is de Honda & RK1 geen optie voor Genk // in feite voor geen enkel fatsoenlijk buitencircuit waar tweetakten rijden.
Genk & Amay ken je al maar je hebt dan ook nog Marche en Famenne. De laatste twee circuits zijn wel niet erg groot maar Amay zou volgens een handelaar waar ik al eens kom een prima circuit zijn om te leren. De mentaliteit in Marche en Famenne en Amay is ook helemaal anders dan in Genk en is voor een beginner wel meer aan te raden dan Genk. Ik ging in de beginne veel naar Marche en daarna ben ik ook enkele keren in Amay geweest. Ik kan je die alleen maar aanraden. Sinds ik met versnellingen rij kom ik niet meer op die twee circuits omdat die daarvoor iets te klein zijn.

Ga je het sleutelen zelf doen, heb je hulp daarvoor of is dat voor de winkel of .... ? Een ROTAX is een eenvoudige motor en is wat betreft onderhoud ook niet zo duur. Enigste nadeel => tandwielen gaan niet erg lang mee en ketting ook al niet. Hoe dikwijls wil je gaan rijden en waar haal je de onderhoudskosten vandaan ? Wat ik nergens terug vind in je kostprijsberekening zijn de banden :?: . Uiteindelijk is dat zeker ook niet te verwaarlozen.

Ik wens je alvast succes , laat iets weten als je iets gekozen hebt

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2015 1:51 pm 

Bedankt voor de info!

- Doel is toch elke week uurtje te rijden
- Topicje is enkel voor motoronderhoud. Was ik inderdaad vergeten te vermelden. Banden zijn idd niet te onderschatten kost!
- Aangezien ik vaak nog in het Gentse vertoef en dit vlakbij RVF is, dacht ik dat biland SA250 mooi compromismotor was. Basisonderhoud van 4takt kan ik wel maar vanaf motor open moet, stopt het. Moest ik dan toch 2takt gaan, wordt het zeker een rotax.
- Qua circuits heb je volkomen gelijk. Welke binnencircuits laten eigen 4takts toe???

thanks!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2015 1:53 pm 

Citaat:
Doel is toch elke week uurtje te rijden

Je gaat ieder weekend naar de baan een uurtje vegen en dan weer inpakken? Of ga je gewoon een dag karten? Reken maar van yes dat je gewoon een hele dag kart!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2015 1:57 pm 

Een Biland SA250 is een leuke 4takt motor; 2 cylinder met redelijk vermogen ( circa 28-30 PK ). Verwar deze niet met de Swissauto SA250 ! Die laatste is een compleet andere motor; 4takt, 1 cylinder met 35 PK. Deze voert RVF in ieder geval.

En wellicht is Spa ook nog een interessant circuit voor je; mooie kartbaan vind ik.

Overigens is de genoemde 800 euro voor Honda GX390 veel te hoog. Die blokken hebben 1x per jaar nieuwe olie nodig en kleppen stellen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2015 3:06 pm 

Ik bedoelde gemiddeld 1h per week te karten (50-60h op jaarbasis). Ik heb heel onregelmatige uren en zou dus vaak tijdens de week gaan karten.

Met Franco had ik het op Spa :). sorry. Die ken ik nog van supermotard.

Biland SA125><Swissauto VT250. De verschillen zijn me volledig duidelijk. (Heeft me wel paar dagen gekost voor ik dit door had.)
Na telefonisch contact met RVF ben ik te weten gekomen dat ze maar enkele Biland stukken op voorraad hebben en dit geen prioriteit meer is voor hun. Door de swissauto VT250. Maar ze kunnen er nog aan werken en stukken voor krijgen maar het gaat allemaal wat langer duren...

Weet er iemand nog dealers of particulieren die kunnen werken aan de Biland in België?

thank!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo mei 27, 2015 3:30 pm 

In Nederland heb je BeNeDu Racing; die doen heel veel met de Biland.
In Belgie ken ik er geen helaas.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 28, 2015 11:20 am 

Welkom op het forum,
Zou eerst eens gaan kijken wat je het liefst hebt en je budget eens gaan vergelijken.
Die honderd meer of minder op jaarbasis is te verwaarlozen.
Zoals jezelf zegt gaat de rotax max super....is denk ik meteen je antwoord daar het idd een goede en betrouwbare motor is die veel snelheid heeft.
Bovendien kun je makkelijk aan onderdelen komen en revisie mogelijkheden zat.

1uur in de week kom je niet aan, ik denk dat als je een uur of 2 pd rijd het veel is...de meeste rijden effectief zo'n 1/2,5 uur pd en dan ben je echt bezig.
In de winter doe je niet veel en met regenachtige dagen ben je ook snel klaar, denk dat als je 25/30 uur pj rijd je al behoorlijk vaak op de baan bent.
Succes met kiezen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 28, 2015 7:35 pm 

Bedankt alleszins!

Budget... Liefst zo goedkoop mogelijk met deftige prestaties. :).
Max 800€ per jaar. Vlot lopende kart die niemand tegenwerkt op de outdoorbaan.

Discussie viertakt of tweetakt wil ik absoluut niet voeren.
Prijzen: biland = rotax max
Keuze: rotax max > biland
Onderhoudsgemak: biland > rotax max
Onderhoudsprijzen: biland > rotax max (klein verschil)
Support: rotax max > biland ! (Groot verschil)
De biland is wel iets makkelijker voor mezelf voor onderhoud. Maar voor revisies is er enkel Benedu die grootste service geeft en grootste bereik heeft.

Ik denk dat ik met beide motoren goed zit als ik een systeem van bedrijven en servicecentra vind voor de biland.

Als er iemand mijn redeneringen kan aanvullen of corrigeren , dan hoor ik het graag.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 28, 2015 8:47 pm 

€800,- per jaar, en elke week een uurtje karten, is €15,- per keer rijden.
Baanhuur, slijtage, schade, banden, benzine, ......
Dat ga je nooit van z'n lang zal die leven halen, misschien is Mario Kart ook nog een optie ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do mei 28, 2015 9:39 pm 

@Lex.
Citaat:
€800,- per jaar, en elke week een uurtje karten, is €15,- per keer rijden.
Baanhuur, slijtage, schade, banden, benzine, ......
Dat ga je nooit van z'n lang zal die leven halen, misschien

budget motorkost. Topic was hierover.

Toch bedankt! =D)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2015 10:16 am 

@Lex :lol: daar kun je idd heel lang van mario karten.

@Pilotjoe dus 800 alleen voor je motor, dus geen baanhuur etc wat Lex aangeeft?
Dan moet je het wel redden ook met een max.
Zoals ik al aangaf je zit nooit geen 50 weken pj een uurtje op de baan, een x of 10-20 x een 1/2 uur is een uur of 20/40...
Ga eens kijken wat je het liefst heb, ik persoonlijk ben liever een paar x minder op de baan dan dat ik net niet genoeg vermogen heb omdat dat iets meer kost.
Succes

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2015 10:41 am 

Heb ik niet goed gelezen ....... :oops:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2015 9:11 pm 

Als je voor een Biland 250 gaat, dan denk ik dat je zeker goed bij Benedu-racing zit. Deze mensen focussen zich volledig op de Biland, ze hebben er dus veel ervaring en veel stukken voor liggen. Heb ook al gezien dat mensen hun motor opsturen voor revisie.
Heb ook is met een Biland gereden (heeft meer koppel onderin dan een 2 takt), dit is een andere manier van rijden tov een rotax max.

Nog een tip: naast de Rotax heb je ook nog de Iame X30 (mss net is meer racy motor dan de rotax?).

En als laatste: 1 uur effectief karten per week = 50 uur effectief rijden per jaar; dat is behoorlijk ambitieus. Met een Rotax wil dit zeggen 1 x kleine revisie + 1 x grote revisie per jaar!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 30, 2015 6:20 am 

Halveer eerst het aantal uren dat er gereden wordt per jaar, dan wordt alles 50% goedkoper.
In de zomerdag is 1 uur per week wel haalbaar, maar bij sneeuw , regen en kou wordt het een hele opgave.
Aan onderhoud van de wankelmotor ben ik per jaar 500-600 euro kwijt , en ik rij toch zeker 30 à 35 uur. En op onderhoud wordt niet bezuinigd.
En dan heb je wel een motor die "deftige" prestaties levert.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende