Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Help!
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2014 9:25 pm 

Hallo, mijn naam is Max, ben 17 jaar en ik ben in het bezit van een gebruikte kart type Kosmos chassis met een Iame motor 125 cc.
Ik heb deze kart een poosje geleden als behoorlijke leek aangeschaft voor een alleszins schappelijke prijs. Maar, ik ben een leek en loop tegen het volgende probleem aan:
Ik ben met deze kart naar Landsart geweest en men heeft mij daar verzekerd dat het absoluut de verkeerde motor is! Het chassis is prima, maar de motor......hij maakt te veel toeren, is te luidruchtig
en ga zo maar door....de motor zou tevens bijzonder snel kapot gaan! Je begrijpt dat ik zeer teleurgesteld weer huiswaarts ben gegaan en nu ff niet meer
weet wat ik moet doen....Ik hoop dan ook dat er mensen zijn op dit forum die mij wegwijs kunnen maken hoe hier mee om te gaan! Moet ik meer investeren van mijn zuurverdiende geld in een uitlaat
bijvoorbeeld? Hoe stel ik hem af? Allemaal zaken waar ik na vanmiddag graag wat goed advies over zou willen hebben! Het kan toch niet zo zijn dat er een motor is waar vele mensen met
plezier mee gereden hebben en die nu opeens niet meer deugt?? Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen! Groeten Max.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Help!
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2014 9:45 pm 

Hey Max,

plaats even een foto van je motor etc.
Een iama 125cc zijn prima machines, over afstel gegevens moet je even zoeken op het forum naar afstelling 125cc automaat.

Je moet helaas wel met een millieu demper rijden en een nieuwe airbox met demp filter. Dit allemaal omdat de GroenLinks mensen te veel invloed hebben op de nederlandse milieu eisen.

gr John

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 5:15 am 

Hoi Max,

Wat ooit goed was..., deugt voor de 1 opeens niet meer, kan voor de ander nog prima dienst doen. Zelf rijd ik ook m'n hele leven al met plezier in oude auto's en heb ik roterende schakelkarts, die worden ook al een hele dikke 10 jaar niet meer gemaakt :wink: .
Om nu de Groenlinks mensen allemaal de schuld te geven zou te veel eer zijn, voor de besluitvorming lopen er daar veel te weinig voor rond, er zijn er meer die daarin niet vrijuit gaan en anderen hun lol kennelijk niet gunnen.
Zo heeft gek genoeg de kartbaan in Berghem een vreemd beleid voor Promo 95 motoren -als jouw K25- die destijds tot de stilste motoren behoorden en daarin mits voorzien van de juiste enorme bijbehorende demper nog steeds voorop kunnen lopen, een extra milieudemper zou niet nodig moeten zijn om de geldende geluidsemissienormen te weerstaan.
Qua onderhoud ed is bijv een Rotax max wel iets in het voordeel maar met de door jouw beschreven motor kan je met de juiste zorg, olie en sproeierbezetting echt best redelijk wat rijden alvorens de volgende revisie net als bij ieder ander soort blok gewoon weer nodig is. Een Horstman koppeling is best gevoelig voor gebruik/misbruik, volgens mij kan je 'm ombouwen naar en recenter of ander duurzamer model.
Als het gaat om de lol, persoonlijk vind ik je blok een leuker machien dan de max waar er toch al zoveel van zijn, met de juiste rijkunsten hebben ze ook net iets meer in huis en moet je ze voor kunnen blijven.
Jammer dat de mensen die je gesproken hebt je zo ontmoedigd hebben, vroeger was het lekker gemelleerd maar er heerst tegnwoordig op de Landsard een echte Rotax cultuur, kennelijk moet je in de ogen daar een Max hebben om mee te tellen en is je kart/blok in hun ogen passé. Zegt meer iets over een stukje bekrompenheid bij hen dan dat het aan jou of je spullen zou liggen.
Niets van aantrekken en gewoon die belachelijke kart-milieuwensen naleven en lekker je rondjes draaien.
En wellicht ben je op andere banen meer welkom, geen idee waar je precies vandaan komt maar probeer het bijv. eens op Strijen :D , daar zag ik er een tijdje terug nog een paar met zo'n Iame lekker bezig.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 7:53 am 

@petrol, sorry te veel credits aan Groenlinks ^^

Citaat:
een extra milieudemper zou niet nodig moeten zijn om de geldende geluidsemissienormen te weerstaan.

Helaas moet je op de 100cc pijp toch echt de millieu demper zetten. Tenzij je de orginele "k25 dikke pot" hebt dan zit je goed. (maar die zie ik weinig tot niet).

http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 11:21 am 

Citaat:
......hij maakt te veel toeren

Weet je met welke tandwielverhouding je rijd?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 12:25 pm 

Citaat:
......hij maakt te veel toeren

Hoeveel maakt ie dan? ^^ dat is belangrijker. volgens mij is er in de kart wereld niet veel ander spul dan de 100cc's die de meeste toeren maken.

Maar om ontopic te blijven, we vermoeden dat je een Iame K25 rijd (Promo 95 klasse, zoals PetrolH aangeeft.) maar kun je dit even bevestigen?

Er zijn veel basissen en belangrijke dingen die je moet weten om met een membraamcarb motor te rijden.
o.a. rij temperatuur ~55 graden (meningen verschillen hier nog wel eens maar de mediaan ligt bij 55 graden).
standaard basis afstelling carburateur Tilletson L=1,5 en H=1,75. Waar L=1,5 en H=1,25 ook wordt genoemd, dit is puur afhankelijk van de buitentemp, warm=arm, koud=rijk. En vergt enige rij ervaring om scherper te zetten, je kunt beter te rijk beginnen en vanuit daar armer zetten. (alles met warme motor!).
Mengen 1:20, Shell helix m of andere DURE olie (geen 2 takt olie waar je brommert op loopt).
etc.

maar dit valt en staat met je machine.. en config.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 3:11 pm 

Die blokken mogen echt heel wat toertjes draaien hoor! Ik denk zo om en nabij de 15000 maar liefst.
Afhankelijk van de verkrijgbare voortandwielen denk ik voor de Landsard denk ik dat je bij 11 voor rond de 85 achter moet zitten en op een baan als Strijen ca 10/82, kijk en luister even op het langste rechte eind waar je qua toerental het best mee uitkomt, een vrij simpele laptimer kan je helpen met het beoordelen van de toeren, de temperatuur en de rondetijden zijn een leuke bijkomstigheid.
Net als banden hoef je een laptimer om kosten te sparen zeker niet nw te kopen, probeer alleen niet te besparen op onderhoud want da's achteraf duurder.

Idd ook goede ervaringen met Shell Advance racing M, bovendien niet te duur ook.

Die enorme demper wordt als onderdeel van een wonderlijk samenbouwsel -dat gezien de dikte van de bochtstukken zeer goed op een vergelijkbare Iame gezeten heeft en misschien ook wel zo past- toevallig net aangeboden op MP (aanhanger niet bijgeleverd :wink: ).
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr
Als de grote pot nog bruikbaar na het afhalen van het eerste stuk (dat lijkt me oud ijzer, of ze moeten er op de kartbaan zo als 1 geheel zonder milieudemper genoegen mee nemen) is dan hoef je alleen nog maar een kleine Elto milieudemper te kopen en eraan te koppelen.
Mocht je er geen hebben en het past, sla je slag. (zou ook niet veel meer mogen kosten dan oudijzerprijs) en maak het weer toonbaar met een busje hittebestendige Motip oid.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 4:23 pm 

@petrol
hahahaha wat een prutsers.. ik hoop bij het demonteren dat je die dikke pot heel houd.
Die zwarte dikke pot is idd de Iame origineel, dat is de stille uitlaat.
Het eerste deel is de 100cc waar je idd een kleine elto op moet knopen, welke met regelmaat te krijgen zijn op marktplaats.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 4:37 pm 

Hoi Max

Op zich helemaal,niets mis mee onze zoon heeft er ook drie jaar
Mee gereden zou alleen het waterpompsnaartje vervangen voor
Een gekartelde en er een extra op de achteras leggen deze lopen
Er niet zo snel af en het milieu wordt je helemaal ziek van met
Die blokjes is niets mis mee maar strijen en pottendijk mag
Je ieder geval rijden berghem weet ik niet 100% zeker zou je
Ff moeten bellen ps Bas van kartparts in heijen heeft nog veel
Voor die blokjes liggen

Succes

Gr. Joop

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 5:23 pm 

Bedankt voor jullie gastvrijheid en snelle reacties, de specifieke informatie en foto's zullen zeker volgen. :)
(ps. ik heb wel wat hulp nodig met het plaatsen van die foto's)

Gr. Max

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 7:35 pm 

Snelle handleiding:
1: ga naar www.imgur.com
2: upload je foto's.
3: kopieer de 'BB link', of 'direct link'
4: typ hier in een nieuw bericht: [img]linkvanjefoto[/img]

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 7:38 pm 

EDIT, Max was me al voor !

CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR
CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C

Afbeelding
Facebook.

Laatst bijgewerkt door bjornschuddings op ma sep 29, 2014 7:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 7:39 pm 

Wat Berghem betreft, lijkt me duidelijk wat er expliciet op de site vermeld staat, hoef je daarvoor niet te bellen.
http://www.kartbaanberghem.nl/default.a ... index.html
100cc's, mwa redelijk begrijpelijk maar wat betreft de Promo 95 zijn ze waarschijnlijk "knettergek milieugestoord" en hebben blijkbaar boter op hun hoofd.
Er zijn op die specifieke baan/circuitpark (vooral met andere voertuigen dan karts!) andere situaties die meer geluid voortbrengen, als geluid de motivatie van weren is lijkt dat laakbaar.
Jammer, ik heb er goede herinneringen aan en m'n allereerste kartmeters (met een kwieke Ecomoto, stokpaardje van vd Ham met hulp van m'n favoriet Jan Thiel) en daarna nog heeel veel rondjes gereden, het was een mooie baan 8) ... in de nineties :roll: .
Het hoeft zeker niet allemaal glitter en glans te zijn maar gelukkig zijn er dus andere andere banen waar je wel van harte welkom bent :mrgreen: .

Foto's, euhhhhhhhhhh vind ik ook lastig! (Edit; mij ook)
Trouwens nog steeds nieuwsgierig waar je ongeveer vandaan komt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 8:29 pm 

Ps Oude foto in een gallerij gevonden, zo zag dat in 2002 eruit:
http://www.kartpix.nl/gallery/index.php ... 2/266K0297
Dat kan nu nog steeds, én daarmee lekker stil!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 9:05 pm 

Welkom!

Mocht je in Veldhoven nog wel rijden met de motor?
Berghem mag het iig niet meer.
Wat betreft de motor, ik ga ff uit van een Iame K25. Heb er zelf meerdere van gehad, geweldige blokken. Je moet voorzichtig zijn met de koppeling, ieder keer goed schoonmaken en rustig wegrijden, en de poot niet op t gas houden met spinnen. Heb nooit problemen gehad met de koppeling verder. Je moet een goedgekeurd luchtfilter hebben, en een dikke pot als uitlaat of de teruglopende mileudemper. De motor mag 16.000 rpm draaien, ik hield m zelf altijd rond de 15.5k. En chocken aan einde rechte stuk voor extra smering/koeling (hand ff op luchtfilter doen tijdens t volgas geven tot je voelt dat de motor inhoudt net voordat je in de remmen gaat). Carburateur afstellen, ff de basisinstelling van Incineratordinges overnemen, motor rustig warm rijden tot 55-65 graden. Vervolgens op t rechte stuk tijdens volgas de hoofdsproeier open draaien tot de motor pruttelt op volgas. Steeds iets verder dichtdraaien tot ie aan t einde van t rechte stuk goed loopt, maar helemaal op t laatst moet de motor net iets inhouden. Onderuit sproeier heb ik nooit aangezeten. Controleer de bougie na de ritten ff op de kleur, wit is te arm, zwart is te rijk.. meest ideale is een koffiebruine kleur.

BoBaArt Kartracing

Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende