Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 01, 2013 9:41 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm
Berichten: 106
Woonplaats: De Steeg
Beste forumleden en collegakarters,

Bij deze wil ik mij even voorstellen. Ik ben Michael van 33 jaar en woon in Velp. Vanaf mijn 18de ben ik met een bijbaantje begonnen als monteur in de racerij (Alfa Romeo challenge). Sindsdien heb ik een zwak voor alles was met racen te maken heeft.
Sinds afgelopen jaar ben ik aangestoken door het kartvirus. Ik ben enkele keren meegegaan met een vriend die kart. Hiermee heb ik mijn uurtjes en rondjes ook gemaakt.
Omdat dit zo goed is bevallen en ik er aardig plezier mee heb ga ik morgen een tweedehands Swissauto aanschaffen wat op een Zanardi chassis (met handremmen voor) is gemonteerd. De motor en het chassis is van vorig jaar en bezit een hoop nieuwe reserve onderdelen en banden. De kart staat bij een particulier in België.

Helaas weet ik en enkele kennissen weinig af van een Swissauto Senior. Vandaar dat ik graag tips wil hebben waar ik op moet letten bij de aanschaf van de kart. En eventueel tips voor de eerste keer dat ik ga rijden. Ik heb bijvoorbeeld in een gebruikshandleiding gelezen dat de koppeling ingevet moet worden. Wellicht heeft iemand nog andere nuttig tips en informatie.

Ik hoop dat er "collega`s" zijn die de tijd willen nemen.........alsvast vriendelijke bedankt!

_________________
Zanardi -------- Swissauto spec. 1


Laatst bijgewerkt door Michello op vr aug 09, 2013 9:36 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 01, 2013 9:52 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Hallo Michael, welkom op het forum :!:

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 01, 2013 10:31 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hallo Michello,

Welkom en leuk dat weer een Swiss-rijder bij komt !

Waar je op moet letten bij tweedehands aankoop is voor het chassis in het algemeen: ziet het er netjes uit, niet krom, geen vlakke onderkant, lagers in orde, remmen goed etc.
Motor is altijd lastig tweedehands; je weet nooit zeker hoe ermee is omgegaan en hoeveel uur er werkeijk mee gereden is (tenzij je verkoper goed kent). Belangrijk bij een Swiss is dat de olie altaijd vervangen is na een dag rijden en dat de motor goed opgewarmt wordt voordat er volgas wordt gereden. Koppeling invetten bedoeld hij waarschijnlijk het naaldlager dat onder de koppelingsdrum zit; en ja deze moet je steeds invetten na elke rijdag. Van een ID kaart heb ik nog niet gehoord bij een Swiss (maar misschien heb ik iets gemist). Een Rotax Max heeft deze wel weet ik.

Als je meer vragen hebt, stuur maar een pb'tje en ik zal proberen je te helpen.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 01, 2013 12:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Welkom hier...

Succes met de aanschaf.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 03, 2013 8:10 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm
Berichten: 106
Woonplaats: De Steeg
De kart heb ik gisteravond gekocht. Ik had er een goed gevoel bij en de persoon kwam oprecht over.
Er zitten een hoop nieuwe onderdelen bij zoals koppeling schoentjes en een bdp sensor?
De motor is vorig jaar aangeschaft. De verkoper beweerde pas 2 uur gereden te hebben maar of ik dat helemaal
ga geloven...
Hij vertelde ook dat je onder de 6000 toeren niet meteen op het gas mocht gaan. Weet iemand daar iets van?
Zodra ik foto's heb gemaakt zal ik deze erop zetten.

_________________
Zanardi -------- Swissauto spec. 1


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 03, 2013 10:15 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Onder 6.000rpm niet vol gas komt me niet bekend voor. Ik weet niet welke koppeling erop zit, de koppeling met drum met gaten voor extra koeling grijpt later aan dan de standaard koppeling. Misschien heeft het daar mee te maken.
In ieder geval: vermijdt volgas wegrijden vanuit stilstand.

Veel plezier ermee en waar ga je voornamelijk rijden?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 03, 2013 11:00 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm
Berichten: 106
Woonplaats: De Steeg
Ik ga in eerste instantie veel in Eefde rijden. Dit ligt op een half uurtje rijden voor mij. Het nadeel van Eefde is dat het een erg kort circuit is. In de toekomst ga ik ook andere banen aan doen. Heb gehoord dat Eindhoven plezierig
rijden is en er meestal een gemoedelijke sfeer hangt. Waar rij jij meestal Wilfred?

_________________
Zanardi -------- Swissauto spec. 1


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 03, 2013 11:12 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ik rij meestal op Veldhoven, maar af en toe ook op Eefde. Mag je daar tijde weer gewoon rijden ivm geluid?
We moeten maar eens afspreken binnenkort, altijd leuk met andere swiss rijders!

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 03, 2013 11:38 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm
Berichten: 106
Woonplaats: De Steeg
Ja dat moeten wij zeker doen. Ik weet zeker dat ik een hoop van je kan leren! Pb. mij maar om te laten weten waar en wanneer jij op de baan staat.
Deze week heb ik nog naar Eefde gebeld en gevraagd of ik daar ook in de weekenden met een Swiss mag rijden. Geen probleem, als er maar een bepaald type inlaatbox op zit. Volgens de verkoper van mijn kart zat dat er op.
Zit tussen de carburateur en luchtfilter. Is grijs en heeft twee staaldraden.
Ik heb erg veel zin om de eerste rondjes te rijden. Misschien dat ik morgen ochtend in Eefde ga rijden. Ik moet alleen kijken wat voor tandwiel verhouding ik nodig heb.
De verkoper vertelde dat het achter tandwiel zichzelf verdraaide bij het gas geven. Ken je deze techniek? Zou dat de reden kunnen zijn dat er onder de 6000 toeren niet volgas mag worden gegeven?

_________________
Zanardi -------- Swissauto spec. 1


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 03, 2013 12:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Als het goed is heb je een speciale tandwielhouder welke inwendige rubbers heeft. Deze vangen de eerste krachten op en zorgen ervoor dat de boel langer heel blijft. Heeft niets te maken met het genoemde rpm. Ik denk dat de nieuwe koppeling erop zit en dat dat de reden zal zijn. Ik reed met 12-78 op Eefde.

Wat geluid betreft, dan bedoelen ze de airbox inderdaad. Zou iets stiller moeten zijn , maar ik heb het verschil niet gemerkt.... En ik rij altijd zonder, vorig jaar ook zo op Eefde trouwens. Ik stuur je wel een PB als im ga rijden, waarschijnlijk de eerstvolgende keer op Veldhoven doordeweeks in de week van 20 augustus.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 03, 2013 10:44 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 05, 2011 3:48 pm
Berichten: 93
Woonplaats: Zoetermeer
hi there,

gefeliciteerd allereerst met je aanschaf. Het is aan te raden niet onder de +/- 5.000 rpm te komen, omdat je motor dan in te lage onder toeren komt, waardoor je veel vermogen verliest. Vermijdt altijd om direct het gas 'erop te klappen', maar accelereer netjes/goed uit. Gaspedaal is geen 'aan-en-uit'-schakeleaar. Een schokabsorbeerde tandwielhouder is zeker een aanrader!!

Verder idd elke 4 uur oliewissel. Naaldlager goed invetten en natuurlijk elke manche je ketting.
Spoeierbezetting beetje in de gaten houden en vooral veel fun beleven.......

_________________
KWM KART RACING TEAM

Honda, Iame X30, RK1 & Swissauto Dealer en Servicepunt
www.kwmracing.nl
Jeugd & Gezin Ondersteuning


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 04, 2013 3:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm
Berichten: 106
Woonplaats: De Steeg
Bedankt voor de reacties. Heb deze ochtend gereden in Eefde. Wat een kart!!! Was na 8 ronden helemaal buiten adem. Er valt nog veel af te stellen en te trainen. Bij elk "foutje" wordt je af gestrafd door een drift of spin of een
langere remweg. Ik denk dat ik een ander tandwiel moet hebben omdat ik in bepaalde bochten onder 5000 rpm kom. Heb 1x per ongeluk volgas gegeven vanuit stilstand. Ik was gespind en moest snel weg wezen i.v.m. andere rijders. Toen ik in de pit kwam stonk het behoorlijk naar koppeling. Ga vanavond de caburateur maar eens schoonmaken, want stationair wilt het motortje niet aan blijven en het opstarten gaat erg moeilijk. Kwam er ook bij het laatste rondje achter dat de benzine slang vanaf de choke gesmolten en lek is. Werk genoeg dus!

_________________
Zanardi -------- Swissauto spec. 1


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 04, 2013 7:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Zo, de eerste ervaring met Swiss is binnen....leuk motortje hè!

Is jouw motor afgeregeld op 12k of 13k? En met welke tandwielen reed je? Benzineslang gesmolten bij choke??? Maak eens een fotootje, want dat likt me raar namelijk...of bedoel je de vacuumslang bovenop de carb?

Welke hoofdsproeier zit erin en hoever stond je luchtschroef open? Stationair zou hij goed moeten lopen op circa 2.000rpm. En welke bougie zit erin; zou de "9" moeten zijn, de "8" is tot 20 graden buiten temperatuur.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 04, 2013 8:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 31, 2013 8:15 pm
Berichten: 106
Woonplaats: De Steeg
Bedankt voor de tips Wilfred! Het motortje zorgt voor een echte race beleving met dat koppel. Helaas was ik vanmiddag zo uitgeteld dat ik de kart en spullen in de garage heb gezet en voor de rest rustig aan heb gedaan. Ik ga morgen eens verder kijken en een fototje schieten. Ik moest de Alfano ook instellen. Ik weet alleen dat de snellere ronde tijden tussen de 30.9 en 31.8 lagen. Op het rechte stuk haalde ik met moeite de 10.000 rpm. De hoofdsproeier heb ik op het circuit veranderd van 112 naar 106.
De 112 zat er tot mijn verbazing al in. Hoever moet de luchtschroef openstaan? Het achtertandwiel is een 76 wat erop zit. Motortandwiel weet ik zo niet uit mijn hoofd. Waar kan ik gemakkelijk een achtertandwiel bestellen? Ik weet niet of kwmracing onderdelen verkoopt.

_________________
Zanardi -------- Swissauto spec. 1


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma aug 05, 2013 7:45 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
112 is op zich goed (115 kan, maar dan tot 20 graden buiten temperatuur), er vanuit gaande dat je met de airbox rijdt (die grijze kast tussen carb en luchtfilter). 106 is bedoeld voor rijden zonder airbox; misschien zit hier ook mede de oorzaak van niet goed stationair lopen, maar ik denk meer aan een een carb die vies is. Benzine laat nogal eens resten achter, vooral als de kart een tijdje stil staat. Goed schoonmaken en alle sproeiers doorblazen helpt meestal wel. Maar als je met de airbox rijdt, dan wel de 112/115 er weer in de volgende keer, want anders krijgt hij te weinig brandstof en daarmee koeling! Nu haalde je de max. rpm niet, dus is iets minder kritiek - volgende keer wel denk ik met de juiste setting, dus ff checken ! Motorschade wil je niet :oops:

Als je maar tot 10.000rpm komt, moet je zeker je tandwielverhouding aanpassen; je hebt er nu duidelijk een setting op voor langere banen en voor zal wel een 13 tands zitten schat ik in. Op Eefde kun je het beste met een 12 tands voor rijden; anders wordt je achtertandwiel wel erg groot en raakt hij wellicht de grond en breekt je ketting.... Als je een nieuw tandwiel bestelt voor op de motor, bestel dan gelijk een complete drum; dan hoef je het voortandwiel niet los te maken van de drum! Een drum wisselen gaat heel snel; een tandwiel vervangen op de drum kost veel meer tijd (en kracht). KWM ( en alle andere Swiss dealers ) kunnen dit zo leveren als het goed is. Daarmee kun je ook makkelijk je setting veranderen tussen Eefde en Veldhoven; Eefde rij ik 12-78 en Veldhoven 13-78 dus dan alleen een complete drum wisselen en klaar !
Je zult zien dat je met de juiste setting en wat oefenen zeker in de 28,xx seconden kunt rijden op Eefde. Alfano zul je denk ik moeten instellen op 1 lus in de baan, zal nu wel op meerdere lussen hebben gestaan.

Luchtschroef zul je op circa 1,5 - 2,0 omwettelingen open moeten zetten ( ik heb hem op 1,75 staan op dit moment ). Stel daarna ook even je stationair af op circa 1.900 - 2.050 rpm (bij warme motor).

En ja, als je het niet gewend bent, kun je - zeker bij deze temperaturen - op een bochtig baantje als Eefde met een Swiss gauw moe worden....haha :mrgreen: . Ik ben benieuwd naar de foto.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David