Auteur |
Bericht |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 4:13 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
@Maarten, Klopt, maar gezien zijn budget en het feit dat hij volle startvelden wil bij deelname aan wedstrijden is dit niet de juiste keus denk ik. Ook zal er nog minder ondersteuning op de baan zijn, daar er nog minder Wankels rondrijden dan VT250's. Wel een mooi blok en staat nog steeds op mijn wish-list.... alleen wilde de Sint hem ook dit jaar niet in mijn schoen stoppen  .
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Jean
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 4:15 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Maar om wankel te rijden koop je beter een schakelchassis (KZ).
@Menno, er zijn mensen zat die hard gaan op oude(re) OTK's. En op hoge niveau's wisselen ze vaker van frame dan van ondergoed, van CRG tot OTK tot Zanardi.
Mijn punt is: er zijn geen slechte chassis meer, het ene leunt beter bij een bepaalde rijstijl dan een ander. Enige waar er wel wat verschil opzit is afstelling. De ene gaat hard uit de doos op basisinstellingen terwijl je het andere toch wel moet afstellen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 4:30 pm |
|
|
@Jean,
Er zijn geen echt slechte nieuw te kopen chassis meer; maar des te meer dubieuze 2e hands.... Dus kijk hier voor uit en koop dus bij een gerenommeerde dealer of neem iemand met verstand van zaken mee als je bij een particulier koopt als beginnende karter.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Jean
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 6:25 pm |
|
|
Dat bedoelde ik 
|
|
Omhoog |
|
 |
Menno van Es
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 7:54 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm Berichten: 351 Woonplaats: Tiel
|
Klopt Jean, wat me toch wel opvalt is dat bij de schakels vooraan rijdt; Birel, OTK, CRG. en bij de automaten: OTK en CRG. kan aan mij liggen 
_________________ ~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009). ~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).
|
|
Omhoog |
|
 |
gewoon maarten
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 7:59 pm |
|
|
@wilfred, Een wankel is ook met een budget van 4000 euro goed te doen. De startvelden zijn inderdaad niet heel groot, maar wie weet wat de chrono organisatie gaat bereiken. De vt250 velden lopen toch ook terug ? In aanschaf ontlopen een wankel en vt250 elkaar niet veel, echter in onderhoud is een wankel vele malen voordeliger. Rotax max is in ieder geval een veilige keuze 
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 8:19 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Klopt Jean, wat me toch wel opvalt is dat bij de schakels vooraan rijdt; Birel, OTK, CRG.en bij de automaten: OTK en CRG.kan aan mij liggen Los van de vraag in hoeverre de stelling klopt is de vraag meer in hoeverre deze informatie relevant is voor een recreant.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 8:21 pm |
|
|
Een goede jonge gebruikte wankel is meestal wat prijziger dan een even oude VT250 dacht ik en gaat daarmee hoger uitvallen dan de genoemde 4.000 schat ik in, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Startveldgrootte zal dan de doorslag geven en zowel de Wankel als de VT250 komen niet in de buurt van de Rotax helaas.
|
|
Omhoog |
|
 |
Jean
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 8:34 pm |
|
|
@ Menno
Scheelt ook van jaar tot jaar. Tonykart is dit jaar wereldkampioen geworden bij de KZ. En als recreant ga je dat nooit voelen..
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 8:55 pm |
|
|
Inderdaad Jean, teveel mensen staren zich "blind" op wie er op welk merk voorin rijdt, maar de meeste van ons zullen de laatste tienden van een seconde toch niet vinden... ( en heb dat Menno ook al eens verteld, misschien geloofd hij jou wel  ). Feit blijft dat je het beste gewoon kunt proberen wat jou het beste bevalt.
|
|
Omhoog |
|
 |
michiel f
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 9:04 pm |
|
|
Super om te lezen alle reacties, nogmaals dank voor jullie hulp!
Een jonge CRG Road Rebel voldoet inderdaad prima aan mijn eisen en is goed te betalen. Aangezien ik nog nieuw ben, koop ik wellicht wel een 2e handse bij een nabijgelegen shop. Zo kom ik inderdaad makkelijk aan hulp en onderdelen als dat tussentijds nodig is. Na een avondje speurwerk op internet begin ik wel te twijfelen over een schakelblok, de rotax max DD2 of een TM en VM 125 cc. In het nieuwe jaar ook daar maar eens mee testrijden om te bepalen of die stap te groot is of niet. Wat zijn jullie praktijkervaringen?
|
|
Omhoog |
|
 |
Jean
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 9:11 pm |
|
|
MIJN mening:
Ik vind persoonlijk dat je als leek best begint op een automaat, voor je met een schakel begint heb je best al wat uurtjes ervaring met het onderhoud en afstellen van een kart/motor. Die dingen zijn nu eenmaal minder vergevingsgezind en gevoeliger dan een rotax max oid. Revisies moeten ook veel vroeger gebeuren, zachtere banden nodig dan de gemiddelde automaat etc etc. DD2 is wel wat gebruiksvriendelijker dan een echte KZ (schakel) kart. Als je nog geen echte ervaring hebt met het hele outdoor(2t/4t) karten raad ik toch een automaat aan, anders wordt je gauw een rijdende chicane  . Zie vaak genoeg schakels die je voorbij vlammen op het rechte stuk, om dan bij de volgende bochtencombinatie in je weg te rijden.. Ik heb nu 2 jaar achter de rug met een automaat en heb net de overstap gemaakt naar een KZ. Ik kon aardige tijden halen en consistent blijven, maar hard gaan met een schakel is nog een ander paar mouwen..
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 9:20 pm |
|
|
@Jean, +1
Mee eens en meestal is dit de juiste en meest logische volgorde. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat hou je altijd.
|
|
Omhoog |
|
 |
Maxime
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 9:24 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 13, 2011 8:14 pm Berichten: 280 Woonplaats: Noorderwijk
|
Het is wel geweten dat de otk kartjes heel makkelijk de bocht door komen & ik denk dat je dat als recreant wel kan voelen.. Het enige nadeel is dat ze inderdaad redelijk soepel zijn en snel durven scheuren. Hangt natuurlijk ook af van de manier waarop je ermee rijd.
Wat betreft de motor keuze zo ik zeker dd2 ook eens overwegen. Ik heb senior en dd2 gereden en ik blijf die dd2 een leuke motor vinden. Velen vinden het maar niks omdat het ' geen echte ' schakelkart is maar ik zou hem zeker eens proberen.
_________________ FA kart DD2 2015 + rotax max dd2 BNL & BMC 2015 voor Vici motorsports
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: di dec 09, 2014 1:02 am |
|
|
@ Wilfred: Sodi maakt idd heel mooi materiaal, vorig jaar ook in Frankrijk kunnen ervaren, kan me zeker voorstellen dat een CRG wat meer een allemansvriend is Dirk is idd een uitermate aimabel vakman, iemand die al zo'n beetje vanaf het eerste uur actief was en bovendien een zeer goed coureur, bulkt van de ervaring en zoals je zegt een betrouwbare dealer, huist tegenwoordig bovendien naast het bedrijf van zoon Nelson op een heel mooie locatie, nog steeds in Wijk en Aalburg.
Hoe mooi ik wankels zelf ook vind, gezien de wensen van Michiel lijkt ie minder te matchen. De betrouwbaarheid is voor het ene machien prima in orde, op een andere kan je leeglopen, helaas niet steady zoals Mazda ze als 1 van de weinige producenten uiteindelijk wél gekregen heeft.
@Michiel: Als je gevoel voor een schakel hebt en twijfelt zou ik die zeker vooraf proberen, net als andere op je wishlist natuurlijk. De lange banen waar je in de buurt woont lenen zich iig uitstekend voor een schakel en ik heb daar ook vele meters ermee staan. Natuurlijk is een schakel rijden iets gecompliceerder maar het scheelt al dat je goed kijkt hoe anders schakels een circuit ronden, daarbij maakt het bijvoorbeeld uit of je ervaring hebt met of gevoel voor het rijden met bijv een motorfiets, sommigen spotten echter met alles en stappen in en gaan meteen vrij goed en hard. Hoewel ik een blauwe maandag op een automaat gereden hebt geloof ik niet dat ik een probleem had gehad als dat meteen een schakel was geweest. Veel mensen vinden de schakel veel racier, ik deel die mening. Schakel is zeker wat duurder maar zelfs met mijn budget is dat nooit een probleem geweest, more value for money, zou nooit meer terug willen. Hoorde pas van een VM rijder dat ie prima tevreden is over z'n motor maar dat ie op lange banen toch wat top-end tekort komt. Met een redelijk recente TM (hoeft echt geen KZ10 te zijn) ben je om diverse redenen al gauw het beste af. Ooit zelf begonnen met een test op Berghem met het proberen van diverse Mach1 karts van toen nog B&B karting. Vaak kan een goede dealer je helpen om de juiste keuze te maken, gewoon lekker zoveel mogelijk van Max tot schakel leren en proberen te rijden voordat je een weloverwogen keuze maakt.
|
|
Omhoog |
|
 |