Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 14, 2014 9:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Dat je motor stationair goed draait is niet zo heel erg belangrijk. In fact, als je het te lang stationair laat rijden kan je bougie snel verkoolt zijn... 1800 RPM is goed voor wat stationair draaien, maar zoals ik al zei, om goed te zijn (uit mijn ervaring toch) om de motor wat op te warmen en optimale smering te krijgen van je olie-benzinemengsel geef je best beetje gas in intervallen van een halve second. Motor gaat even in toeren, gas los, en terug op de gas. Pas wel op dat je niet te hoog in toeren gaat (maximum 5000 als ie koud staat en langzaam opvoeren naarmate hij langer wordt) en ook nooit je gas helemaal tot het einde duwen als je kart van de grond is. Er is namelijk geen weerstand voor de motor en deze kan gemakkelijk in overtoeren geraken.

Best ook niet je gaskabel meer aanspannen dan nodig... Zorg ervoor dat je gasschuif altijd helemaal tot beneden komt. Je moet hem horen tikken als je je gas snel loslaat dat je zeker weet dat de gasschuif helemaal tot beneden zit.

Voor een Rotax Max Senior is een olie - benzineverhouding van 1:50 voorzien. Dit is 100ml olie op 5L benzine. Als je meer olie erin doet (zoals jij hebt gedaan met 4L benzine), kan je bougie sneller verkolen, maar zal ook de Powervalve sneller vastlopen van al die extra olie.

Benzineleidingen leeg maken is snel gedaan. Maakt de connectie los op de carburator, en blaas met je mond op het onluchtingsdarmpje van je tank. Zo blaas je snel en zonder benzine in je mond te hebben alle benzine eruit. Zelfde techniek wordt gebruikt om je lege benzineleidingen terug vol te pompen met benzine zodat de benzinepomp het direct doet en je geen half uur moet zitten starten. Weliswaar dan wel met de benzine slang terug op de carburateur en benzine in de tank.
Best ook je carbu leeglaten van benzine als je hem rechtop zet.

Witte rook is normaal als je koud start. Deze gaat bijna compleet weg als je motor op bedrijfstemperatuur is. Omdat je motor ook iets rijker loopt zal hij ook iets meer rook geven..
Met welke 2takt olie rij je?

Succes! :D En als je nog vragen hebt, stuur gerust maar PB of vraag het aan al de kennis op het forum hier.
Ik ben geen expert, maar heb intussen na 2jaar al aardig wat geleerd 8)

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 14, 2014 10:13 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Een verbrandingsmotor kan je het best starten en voorzichtig meteen wegrijden en de snelheid langzaam opvoeren en na een paar rondjes als de temperatuur hoog genoeg is lekker op het gas. Dit is de snelste manier en de voordeligste voor de motor. Omdat een 2takt niet als een viertakt oa ook de olievoorraad niet hoeft op te warmen is ie er nog eens extra geschikt voor.
Op de bok warmdraaien kan dus evt wel maar door de geringe belasting duurt het lang voor er wat warmte in komt, verdunt het relatief rijke mengsel de oliefilm door smering juist slijtage moet voorkomen en er is een risico op vetslaan van de bougie. Daarnaast mag je op een baan zelden meer statisch warmdraaien uit geluids en milieu opzicht .
1800 toeren is best aardig wat maar zou best kunnen.
Overigens is het niet duidelijk of je stoom of rook hebt waargenomen.
Rook is bij een tweetakt met de benzine meeverbrande overtollige olie die boven de zuiger gekomen is.
Stoom kan komen van een lekkage in het koelsysteem naar de verbrandingsruimte, bijv door een scheurtje in de cilinder of cilinderkop of een defecte koppakking. at uit zich dan in condensatie van de waterdamp in de relatief koele lucht.
Dit gebeurt echter niet vaak en zeker onder winterse omstandigheden condenseren de verbrandingsgassen (bij verbranding van bijv benzine ontstaat kooldioxide en water) in de omgevingslucht, geen enkel bezwaar, zeker als er geen koelvloeistof uit het circuit verdwijnt.

Ivm het wegzetten; sommige mengoliën zijn gemengd met benzine maar beperkt houdbaar.
Ook wij halen de brandstof van de kart af ivm het plaatsen in een staander. De leidingen blijven wel vol zitten en vlotterkamer van de carburateur loost een paar cc van de aanwezige brandstof via de overlooppijpjes .
Je kan de leidingen leeg laten lopen maar da's behelpen. Het losnemen van zo'n slangetje is meestal lastiger dan het terugplaatsen. Nwe stugge slang kan je voor plaatsen wat verwarmen met een aansteker, een föhn oid, bij gevulde slang kan je dat ivm de brandbaarheid beter laten.
Er is wel een oplossing en dat is alle benzine uit de tank aftappen en dan de motor starten en de inhoud av de slangen en vlotterkamer rustig stationair (maar met nog warme motor, geen gas geven ivm arm mengsel vlak voor stoppen motor) leeg te laten tokkelen. De volgende keer zal je na de tank vullen met verse benzine wel even de startmotor moeten laten rondtornen om de pomp de leidingen en de carb vol te laten pompen om de motor te kunnen laten starten.
Op zich goed en vrij snel te doen allemaal.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 9:56 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
gewoon alle benzine eruit laten lopen carb demonteren en op z'n kop boven een bak houden dan loopt die geheel leeg

als je benzine slangen niet eraf of erop krijgt is het tijd voor nieuwe slangen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 9:56 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
gewoon alle benzine eruit laten lopen carb demonteren en op z'n kop boven een bak houden dan loopt die geheel leeg

als je benzine slangen niet eraf of erop krijgt is het tijd voor nieuwe slangen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 11:56 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am
Berichten: 473
Woonplaats: Tielt-Winge
@Nodroz:
Bedankt voor de feedback!
Ik zal straks eens proberen om de leidingen leeg te maken.

De olie is Denicol Syn100.
De witte rook is idd iets om me momenteel geen zorgen over te maken ivm de koude start
en omdat er misschien wat resten (olie,...) in de uitlaat kunnen zitten door de kart verticaal te stallen.

@Petrolhead:
Ook bedankt voor de tips en je ervaring mee te delen, daar ben ik heel wat mee :)

@Joris:
Thx, kan ik ook eens proberen.

_________________
<< ThePhotoGrid | http://www.thephotogrid.be | https://www.facebook.com/thephotogrid | www.instagram.com/thephotogrid.be >>


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 12:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Denicol Syn, is dat geen castor olie? Ik dacht dat je beter synthetische gebruikt voor een Max? (gelieve te ondersteunen, ik ben geen Max eigenaar :D)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 1:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 11:40 am
Berichten: 545
Woonplaats: Gent
Denicol Syn100 is een van de betere oliën wordt er verteld. Ik gebruik deze zelf op de Rotax en ben tot op heden zeer content. Minder olievorming op powervalve, koelere verbranding (= beter smering), etc..
Is 100% estersynthetische olie, Jean 8)

_________________
Birel RY31 met Rotax Max SR.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 1:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Ja, ik gebruikte die ook voor de X30. Maar die heeft geen nicasyl :)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 2:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
X30 geen nicasil laag? Meen je? Hoe werkt dat dan..?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 3:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Net zoals elke andere motor zonder nicasil :?:
Begrijp de vraag niet goed :oops:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 3:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Ik dacht dat vooral in de kartsport een laag nicasil altijd aanwezig was? :oops: :oops:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 4:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Volgens mij heb je ook cilinders met een bus van gietijzer.

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2014 4:59 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
@ KurtVdv: Graag gedaan!

@ Jean: De naam zegt het eigenlijk al Denicol Syn100 is een volsyntheet zonder castorolie toevoegingen. (zie evt ook http://www.denicol.com/pdf/esyn100.pdf)
Prima voor een Max dus.

Nikasil is een duurzame laag die vaak bij 125cc kartmotoren toegepast wordt en ervoor zorgt dat als alles goed gaat, je bij slijtage alleen de zuiger hoeft te vervangen.
Natuurlijk kost zo'n extra bewerking wel extra geld tov een cilinderbus, dat is dus reden 1 die alvast de nwe unitprijs bepaalt en dus de concurrentiepositie tov andere units.
Als er motorschade optreedt is dat een bij een Nikasil gevoerde cilinder vaak veel duurder dan met een gietijzer bus. Kleine beschadigingen kunnen nog met een speciale hoonsteen bijgewerkt worden, grotere beschadigingen zoals krassen en groeven vergen vaak duur laswerk, extra bewerken en het opbrengen van een nwe dure laag waarbij je van enkele specialisten afhankelijk bent en de kwaliteit ervan varieert.
Goede hechting en warmte overdracht op zwaarbelaste plekken is een issue.
Met een gietijzer bus is met een overmaat boren en honen vaak alles weer snel en goedkoop op orde, anders kost een vervangingsbus of cilinder gewoon een stuk minder dan 1 met een Nikasillaag.
Ook is eventuele tuning veel makkelijker wanneer er geen sprake is van een Nikasil voering.
Vaak geldt dat tammere en oudere kartblokjes een chroomlaag hebben, motoren die een middenhoog toerenbereik hebben vaak met Nikasil uitgevoerd worden terwijl de meeste hoogtoerigere motoren gewoon een gietijzerlegeringsbus hebben.
Overigens komt Nikasil niet voor uit de kartsport maar wordt er soms dankbaar gebruik van gemaakt. Nikasil is al lang geleden door (oa zuiger-) fabrikant Mahle op zoek naar levensduur voor bepaalde motoren. Zo maakte het de toepassing van chroombeklede zuigerveren mogelijk. BMW past het al heel lang toe op hun motoren, oa die van motorfietsen. De enorm lange levensduur voor deze motoren is bekend, alleen het perfect inlopen van de zuigerveren op de harde cilinderwand kan daar al 40000 km vergen en pas dan begint de motor aan z'n reguliere leven.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 1:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 17, 2014 11:23 am
Berichten: 473
Woonplaats: Tielt-Winge
Een beginnersvraagje of twee:
1. Omdat ik de tandwielen wilde wisselen heb ik de uitlaatsupport moeten losmaken, anders zat de uitlaat een beetje scheef op het blok.
De uitlaat staat er nu mooi recht op, de support heb ik goed vastgemaakt, maar hoe ver bedraagt de afstand tussen de remschijf en de uitlaat?
Ik heb maar +/- 1cm ruimte hiertussen, is dit ruim genoeg? Hoe ik de uitlaatsupports ook draai of keer, ik kom telkens tot deze afstand.

2. Bij de aankoop van m'n kart heb ik een paar sets gebruikte banden meegekregen. Ze waren mooi compact samengedrukt (2 in het midden, aan beide uiteinden nog een band, kan niet direct een foto vinden), maar hoe krijg ik ze in hemelsnaam terug 'in vorm'? :mrgreen:

_________________
<< ThePhotoGrid | http://www.thephotogrid.be | https://www.facebook.com/thephotogrid | www.instagram.com/thephotogrid.be >>


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2015 8:36 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Ik zou me er geen zorgen over maken, als ze los van elkaar zijn dan is het goed.
De hitteoverdracht naar elkaar zal zal ondanks de geringe afstand namelijk vrij klein zijn en elkaar niet schaden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David