Auteur |
Bericht |
michiel f
|
Geplaatst: zo dec 07, 2014 8:58 pm |
|
|
Goedenavond allemaal,
Voordat ik start met het stellen van verschillende vragen, zal ik mij eerst voorstellen. Michiel, 30 jaar en woon in Limburg. Sinds enkele maanden ben ik mij aan het verdiepen om een kart aan te gaan schaffen. Sindsdien heb ik 1 keer in een rotax max senior gereden. Graag zou ik via deze topic of via pb met iemand wat mogelijkheden willen bespreken. De kart is bedoeld om hobbymatig en wellicht soms in wedstrijdverband op de outdoor banen te rijden. Venray en Eindhoven liggen dan ook dichtbij. Aangezien ik weinig ervaring heb en het leuk vind om in groot deelnemersveld mee te rijden, lijkt een 125 cc automaat de beste optie. Al snel kom je dan uit bij een Rotax Max Senior op een CRG of Tony kart. Een Swissauto 250VT wordt ook erg positief over geschreven, eenvoudiger in onderhoud, maar is wel duurder in aanschaf en onderhoud. Aanschaf zal sowieso pas begin volgend jaar plaatsvinden. Nieuwe kart is binnen mijn budget niet mogelijk, hoop daarom een jonge 2e handse aan te schaffen voor max. 4.000.
Ben nu nog niet op zoek naar concrete links van marktplaats, maar tips waar ik op moet letten. Binnenkort ga ik ook wat winkels bezoeken, maar hoog graag jullie ervaringen. Welke merken raden jullie aan en waarom? Op welke zaken moet ik niet besparen? En welke zaken zijn juist erg belangrijk? Is mijn budget realistisch? Een gereviseerd motorblok of een 2e handse kart, waar op letten?
Alvast bedankt!
Groet, Michiel
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: zo dec 07, 2014 9:43 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Beste Michiel, een goede zaak dat je je met je vragen went tot een forum als dit. Gezien je in Limburg woont en schrijft dat Eindhoven en Venray te doen zijn veronderstel ik dat je in Noord-Limburg woont. Hier liggen diverse kart shops in de buurt met een uiteenlopend aanbod, om er een paar te noemen: Cox Roermond, Kart-Parts Heijen, KDP Venray, Slangen Roermond, etc. Je geeft aan om vooral hobbymatig te rijden. Ik adviseer om hiermee ook te beginnen en niet gelijk aan wedstrijden deel te nemen. De discussie Rotax Max vs. VT250 is uitvoerig aanbod gekomen op dit forum. Via de zoekfunctie kun je ook hier het nodige van terug vinden. Wat vaak onderbelicht blijft is dat er op internet, forums, op het circuit, etc. relatief meer informatie terug te vinden is over een Rotax Max dan over een Swissauto. En hulp van andere is zeker fijn (soms ook noodzakelijk) in de begin fase van het karten. Hou er rekening mee dat bij een aankoop van de kart nog de nodige extra kosten komen. Denk hierbij aan kleding (helm, pak, handschoenen, schoenen, etc.), reserve onderdelen, transport, opslag, gereedschappen, enz. Citaat: Is mijn budget realistisch? Je (aanschaf) budget van €4000,- is zeer zeker realistisch. Voor dit bedrag heb je een mooie gebruikte kart met de nodige reserve onderdelen. Citaat: Een gereviseerd motorblok of een 2e handse kart, waar op letten? Het antwoord op deze vraag is te uiteenlopend omdat ook eerst duidelijk moet zijn welke motor keuze je gaat maken. Hierover is overigens ook diverse informatie op dit forum terug te vinden.
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 6:08 am |
|
|
Goed dat je eerst een licht opsteekt en goed om je heen kijkt wat je wilt. Idd is je budget voor een kart reëel te noemen en ja er komt m'n qua kleding nog wat bij. Ik neem aan dat er vanwege de blokupdate van de Rotax Max best wel wat materiaal extra vrij gaat komen. Zo'n update maakt dan ook de vraag hoe competatief dat materiaal onderling blijft. Feit is wel dat er mn op de Landsard veel (waar is die goede oude tijd  ) Rotax Maxen rondrijden. Ik wil je zeker niet naar een marktplaatsadvertentie verwijzen maar gezien het feit dat je ook de VT icm een jonge kart noemt is het misschien ook handig om met forummer Lex uit Drunen contact maakt omdat die al geruime tijd een erg weinig gebruikt prachtexemplaar ruim binnen je budget te koop heeft staan via forum en tot voor kort ook als geheel (nu motor en chassis apart) op MP. Wellicht ziet ie toch liever het mooie apparaat als 1 geheel het pad verlaten en zou je iets met 'm kunnen regelen wat betreft bijv de leveringsdatum. Ook forummer Wilfred kan je het nodige vertellen over de VT maar dat heb je bij je zoektocht naar info vast al gezien. Of het aan het Verstappen2 effect ligt weet ik niet maar ik zie duidelijk een opleving bij het enthousiast worden van voor de kartwereld geheel verse rijders, een goede zaak om meer draagvlak voor deze pracht sport te genereren. Op de mini cursus op Strijen is het aantal deelnemers met ruim over de 40 inmiddels (waarvoor volgens mij uit alle hoeken van het land beschikbaar materiaal geraapt is) bijna het dubbele van het toch al prachtige aantal van vorig jaar. Wat je ook gaat rijden, iig succes met je keuze en alvast welkom bij het forum en in het kartwereldje.!
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 10:08 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Welkom Michiel,
Zo te lezen benader je je mogelijke nieuwe hobby weloverwogen. Heel goed, want een overhaaste beslissing leidt meestal tot een impulsaankoop gebaseerd op geen/of verkeerde info en dat kan het plezier in de sport snel om zeep helpen; je zou zeker de eerste niet zijn bij wie dat overkomt...
Maar als je de mogelijkheden goed op een rijtje zet, komt dat wel goed. Ik denk dat er inderdaad 2 goede opties voor je zijn: 1. 2takt in de vorm van Rotax Max 2. 4takt in de vorm van VT250
In jouw geval zou ik neigen naar de Rotax, omdat je ook wel wedstrijden wilt gaan rijden met grote(re) startvelden. Helaas zijn de startvelden in de VT250 klasse de laatste 2 jaar erg geslonken - ondanks dat het een mooie klasse is. Daarnaast is een Rotax een relatief makkelijke 2takt, die altijd loopt en niet extreem kritisch is op o.a. juiste afstelling van de carb. - hetgeen een KF motor wel heeft. Uiteraard zal een perfect getunede/afgestelde Rotax beter lopen en sneller zijn dan een niet goed afgesteld blok, maar je moet het wel heel verkeerd doen om hem te laten vastlopen...
Je budget is zeker niet verkeerd. Ik zou dan ook voor niet al te oud materiaal gaan; een goed rollend chassis van 2013 heb je vanaf 1.400 euro en een compleet rijklare Rotax Max van max 2 jaar oud kun je voor 2.750 - 4.000 euro zeker aanschaffen. Vergeet niet dat de eerder genoemde kosten voor aanschaf kleding, gereedschap en transport van en naar de baan er nog bij komen. Dit kan aardig oplopen, maar is een eenmalige investering los van de kart zelf.
Houdt er bij de Rotax Max rekening mee dat er volgend jaar een grote update van de motor komt, dus als je nu een motor koopt is het eentje die volgend jaar verouderd is en dat moet je wel meenemen in je overweging ( zie ook andere topics hierover op het forum ). Mijn advies als je voor de Rotax Max gaat: koop een blok van een paar jaar oud - wel met nieuwe koppeling, radiateur, luchtfilter etc. en ga daar een jaar op rijden/trainen en 2-3 wedstrijden mee rijden volgend jaar. Ben je dan nog steeds enthousiast en wil je serieus mee gaan doen met wedstrijden, koop dan in 2016 een 2e hands Rotax van de nieuwe generatie ! Bespaar je een hoop mee en een compleet nieuwe motor kopen is nu denk ik een te groot risico voor jou.
Andere optie is de VT250 klasse; zeker snel en mooi om mee te rijden. Alleen zul je hier minder grote startvelden tegenkomen en is de hulp op de baan minder aanwezig, simpelweg omdat er veel minder VT250's rondrijden dan Rotaxen. Laat je niet misleiden door spookverhalen over onbetrouwbaarheid; bij alle motorische sporten is risico op calamiteiten en dan met name bij verkeerd gebruik/onderhoud. Dat geldt ook voor een Rotax. Een race motor heeft geen garantie en wordt nu eenmaal zwaar belast! Maar bij juist gebruik is er niet meer risico bij een VT250 dan bij een Rotax. Wel ben ik het met anderen eens dat een VT250 meer kost in aanschaf en onderhoud, maar als je dat weet en er rekening mee houdt is dat geen issue.
Wedstrijden rijden kost veel meer geld dan alleen recreatief rijden, met name als je voorin mee wilt doen. Dus hou daar rekening mee. Dan als laatste je vraag over het merk chassis. Advies: 1. kies een merk waar je je prettig op voelt => waar ik snel/fijn mee rijdt wil niet zeggen dat jij dat ook vindt !!! 2. en waar een dealer redelijk dicht bij je in de buurt zit => zeker als je net begint kun je ondersteuning in de buurt gebruiken.
Als het mogelijk is, neem iemand mee die reeds meerdere jaren ervaring heeft in de kartsport bij aankoop van 2e hands materiaal. Er wordt veel "dubieus'' spul aangeboden tegen veel te hoge prijzen en als je niet weet waar je op moet letten kun je snel iets aanschaffen wat mooi lijkt maar het niet is... Meestal geldt: ziet het er allemaal netjes en verzorgd uit, zonder extreme slijtage sporen ( met name onderkant chassis en is het spul mooi schoon gehouden ), dan is de eigenaar er goed voor geweest. Is een kart vies, olieresten en zijn schroeven beschadigd etc. dan is meestal "bezuinigd" op onderhoud en/of wild mee omgegaan. Voor een leek is dit alles minder goed te beoordelen dan een ervaren rijder. Een goede dealer zou je hierin zekerheid/ondersteuning moeten kunnen geven; je betaald dan wel iets meer maar je hebt dan ook iets meer zekerheid om op terug te vallen bij problemen.
Veel succes bij je overwegingen en als je vragen hebt, stel ze - over een Rotax weet ik minder dan een VT250 maar vragen kan altijd.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 10:48 am |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Citaat: Houdt er bij de Rotax Max rekening mee dat er volgend jaar een grote update van de motor komt, dus als je nu een motor koopt is het eentje die volgend jaar verouderd is en dat moet je wel meenemen in je overweging ( zie ook andere topics hierover op het forum ). Mijn advies als je voor de Rotax Max gaat: koop een blok van een paar jaar oud - wel met nieuwe koppeling, radiateur, luchtfilter etc. en ga daar een jaar op rijden/trainen en 2-3 wedstrijden mee rijden volgend jaar. Ben je dan nog steeds enthousiast en wil je serieus mee gaan doen met wedstrijden, koop dan in 2016 een 2e hands Rotax van de nieuwe generatie ! Bespaar je een hoop mee en een compleet nieuwe motor kopen is nu denk ik een te groot risico voor jou. Goed verwoord Wilfred!
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 11:22 am |
|
|
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
 |
michiel f
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 11:24 am |
|
|
Goedemorgen allemaal,
Dank voor alle snelle en leuke reacties! Goed om te horen dat jullie mijn mening delen dat een goede voorbereiding het halve werk is. Rijden is wedstrijdverband zal in eerste instantie nog niet gaan gebeuren. Eerst wennen aan de kart en wat ervaring opdoen. Kopen van de kart zal ook pas vanaf maart/april kunnen omdat ik dan pas de kart kan stallen. Zoals ik het lees klopt mijn gevoel, toch gaan voor de rotax max senior en een jonge kart. Hebben jullie nog tips voor de kart zelf? Los van het feit dat hij 2, 3 jaar oud mag zijn en goed onderhouden moet ogen? Bijv. speciale modellen van CRG of Tony? Zie namelijk zoveel modellen dat ik de verschillen niet goed kan zien. Ook adviezen met betrekking tot de remmen?
Nogmaals bedankt!
|
|
Omhoog |
|
 |
Max
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 12:12 pm |
|
|
Dag Michiel, ten eerste welkom. Altijd leuk dit soort onderwerpen. Wat voor soort kart je wilt gaan rijden is voor de hobbyist eigenlijk altijd persoonlijke keus. In de vorm van kleurtjes, vormpjes en budget  . Het remsysteem van CRG heeft een hoge reputatie. De VEN05 en VEN06 remsystemen remmen achterlijk hard en dit raad ik je dan ook aan. Dit houd wel in dat je dus een CRG moet gaan rijden. De top in remsystemen is naar mijn mening toch de VEN05 met Duralcan schijven rondom. Betaal je je ook blauw aan maar dit schijnt echt fenomenaal te zijn. Het verschil in de frame soorten verschilt inderdaad per merk, maar er zijn ook van één merk verschillende soorten buizen. Zo heeft CRG de Road Rebel 32mm dik, de Black star 30/32mm dik, Dark Rider 30mm en zo voort. De Road Rebel is een doorgaans veel gebruikt frame bij internationale wedstrijden. Hier zou ik dan ook voor kiezen met je budget. Succes!
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 12:38 pm |
|
|
Aanvulling op VEN05 remsysteem : deze is inderdaad van CRG, maar er rijden ook meerdere submerken van CRG rond zoals bijvoorbeeld Maranello, Zanardi, Dino en zelfs andere merken rijden met VEN05. Dus je hoeft je daarvoor niet tot CRG te beperken hoor. Overigens hebben Tony en Birel (vooral de nieuwere chassis, niet het "banaan-systeem") ook goede remsystemen hoor.
De meeste chassis hebben met elk modeljaar wel enkele aanpassingen trouwens, en zijn er binnen een model nog wel afwijkende versies te verkrijgen ( CRG bijv. met een T en M model). Voor de recreatieve beginnende rijder is dit nog niet interessant, maar als je meer ervaring hebt ( en er gevoel voor hebt natuurlijk ! ) kan dit wel wat uitmaken, al dan niet afhankelijk van je eigen voorkeur qua rijgedrag.
Vooral voor de beginnende rijder is het van belang dat hij/zij vertrouwen heeft in het chassis. Een voorspelbaar gedrag is dan beter dan een supersnel, maar wellicht te nerveus sturend/remmend chassis waar de ervaren rijder juist snel mee is. Ik rijd bijvoorbeeld het liefst met een chassis dat direct en scherp instuurd en bij het remmen best wat nerveus aan mag voelen; hiermee kan ik de kart perfect plaatsen en snel de bochten nemen. Een minder ervaren rijder kan hiervan "schrikken" en het idee hebben dat de kart onvoorspelbaar is en telkens spint... Kortom, een chassis ( en de afstelling ) is persoonlijk, dus als je de kans hebt: ga meerdere merken proefrijden, dan merk je snel de grootste verschillen in de diverse merken.
|
|
Omhoog |
|
 |
Jean
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 12:40 pm |
|
Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm Berichten: 270 Woonplaats: België
|
Ik zou eerst eens kijken welke dealers je hebt dichtbij je. Je kiest het best een merk van kart waarvoor je makkelijk aan onderdelen kan komen. Via internet kun je uiteraard alles bestellen, maar als je last minute nog iets nodig hebt ben je vaak de pineut. Overigens bestaan er geen slechte karts meer, toch zeker niet als je bij karts blijft van +- 2 jaar oud. Voor een automaat (à la rotax max) raad ik wel eerder een 30mm buis dan dan een 32. Hangt wel af van je gewicht, als je 90+ weegt kan je gerust ook voor een 32mm gaan. Kijk ook zeker eens rond bij de dealers, het seizoen zit erop en er staan veel recente karts te koop.
En zoals Wilfred zei scheelt de rijstijl wel wat van merk tot merk.. Beste is testrijden en zien wat je bevalt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Menno van Es
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 12:44 pm |
|
Geregistreerd: zo mei 05, 2013 5:20 pm Berichten: 351 Woonplaats: Tiel
|
Op competitie gebaseerd: Rotax gaat zonder voorremmen rijden ( op dd2 na (de variant met 2 versnellingen) ), en bij de VT zullen ze gewoon met voorremmen rijden. Ik zou dit zeker meenemen in je overweging, niet zozeer in motorkeuze, maar ook als je een kart op het oog hebt. bijv: is het een rotax senior met voorremmen, zou ik daar niet voor kiezen. Ik zou er dan persoonlijk 1 zonder voorremmen nemen. Wat merkkeuze betreft, is wat Wilfred zegt, het is wat je ligt. desondanks wordt er gezegd dat OTK (Tony, Kosmic etc) en CRG (Ook Zanardi) makkelijker rijden. OTK helemaal, denk er wel aan dat OTK vrij slap is en dat als je wedstrijden wil gaan rijden dat echt een punt is waar je op let. Sommige wedstrijdrijders van OTK vervangen het chassis om de ca. 7 wedstrijden!! CRG is wat sterker, maar volgens velen nogsteeds makkelijker om te rijden. Succes met je keuze!
_________________ ~ Birel CRX32 (2006) + Swissauto SA250 (2009). ~ CRG Darkrider (2015) + Rotax evo DD2 (2015).
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 12:49 pm |
|
|
En naar het schijnt wil men bij de Rotax Max senior de voorremmen verbieden ? Als dat zo is en je wilt wedstrijden gaan rijden is dit van belang. Want anders koop je een chassis met voorremmen, waar je met wedstrijden niet mee zou mogen rijden. Is een investering die je nooit meer terug krijgt ! Navraag bij de organistatie van de betreffende kampioenschappen zal hier uitsluitsel over geven. Als je met voorremmen gaat rijden op een Rotax Max, let er dan op dat je voor de handbediende voorremmen kiest, voetbediend mag geloof ik niet bij de Rotax Max.
|
|
Omhoog |
|
 |
petrolhead
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 2:15 pm |
|
|
Idd vanaf volgend seizoen geen voorremmen meer bij de Maxen muv de DD2, ook Duralcan is alweer passé, bij sommige clubwedstrijden reglementair nog gedoogd. Misschien minder exotisch maar degelijk staal remt doorgaans ook prima en goed doseerbaar en dat houdt de kosten ook lekker in de hand. Volgens mij heb je het in die hoek van Nl maar voor het kiezen wat dealers betreft, Ruud Cox voert na Maranello nu ook CRG. Zo zit Koene met Tony weer helemaal aan de andere kant van het land. Mach1 trouwens ook, zelf wel heel goede ervaringen met dat merk en de vertegenwoordiging ervan. Op Strijen zie ik steeds meer Zanardi's snoeihard gaan, geen idee waar daar de dealer's van zitten. Van CRG komt vast het meest gebruikt voorbij omdat er redelijke aantallen van weggezet worden, ze staan redelijk goed bekend. Ook Sodi van van der Pol Kartracing zit niet zo heel ver van je af en die heeft de nodige Maxen lopen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wilfred
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 2:43 pm |
|
|
@Petrolhead,
Sodi bouwt inderdaad ook kwalitatief hoogwaardige chassis ( met mooie materialen en onderdelen ) en Van der Pol is een zeer goede en betrouwbare dealer. Ik heb ook een Sodi gereden en is niet verkeerd, maar misschien niet helemaal ideaal voor de beginnende karter. CRG is dan inderdaad makkelijker te rijden en ook kwalitatief meer dan goed.
|
|
Omhoog |
|
 |
gewoon maarten
|
Geplaatst: ma dec 08, 2014 4:02 pm |
|
|
Ook een wankelmotor is zeker het overwegen waard, weinig onderhoud, beresterk en snel
|
|
Omhoog |
|
 |