Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: aantrek momenten
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2004 8:55 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
hoi allemaal

wie weet met welk moment je wat vast zet
bijvoorbeeld je velgen
met hoeveel Nm zet je deze vast ?
nou zijn het zelf borgende moeren maar die zit bij mij op de motor ook en toch moet mijn achteras met 100 Nm vast
wie heeft er een lijstje of een indicatie ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2004 7:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik neem aan dat je je voorvelgen bedoelt. Die zet je niet vast met een momentsleutel, maar op een andere manier.
Je draai de moer aan, na een tijdje merk je dat het wiel niet meer lekker ronddraait. Daarna draai je de moer weer steeds kleine beetjes los, totdat het wiel weer vrij loopt.
Doe je dit vaak, vervang dan ook eens de wielmoeren aangezien de borging na verloop van tijd minder wordt.

Voor veel van de andere bouten, schroeven en moertjes geldt vaak: zet het vast, maar niet met geweld. Vooral schroefdraad in aluminium heb je snel verziekt, en als het echt niet meer los mag, gebruik dan Loctite of iets dergelijks.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2004 5:15 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
alleen de bouten van je kop moeten op moment maar dit is blok afhankelijk ik moet bijvoorbeeld 4 M8 moeren aandraaien op 18 n/m of zoals de wat oudere mensen zeggen op 1,8 kg ver inderdaad alles vast maar niet loei vast en zoveel mogelijk borgen met loctite nutlock loctite heeft namelijk 100derden verschillende soorten flesjes


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 21, 2004 6:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
David schreef:
Ik neem aan dat je je voorvelgen bedoelt. Die zet je niet vast met een momentsleutel, maar op een andere manier.
Je draai de moer aan, na een tijdje merk je dat het wiel niet meer lekker ronddraait. Daarna draai je de moer weer steeds kleine beetjes los, totdat het wiel weer vrij loopt.
Doe je dit vaak, vervang dan ook eens de wielmoeren aangezien de borging na verloop van tijd minder wordt.

Voor veel van de andere bouten, schroeven en moertjes geldt vaak: zet het vast, maar niet met geweld. Vooral schroefdraad in aluminium heb je snel verziekt, en als het echt niet meer los mag, gebruik dan Loctite of iets dergelijks.

ik bedoel inderdaad de voorvelgen
maar mijn voorvelgen zitten met 3 moeren vast aan ,tja wat is het
dat ding zit weer vast met één grote moer
die zal je wel bedoelen denk ik
dat is ook het gelagerde gedeelte
ik heb nu de moeren met 40 Nm vast zitten maar ik heb het idee dat dit wel genoeg is


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 21, 2004 7:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Oh ja, helemaal niet aan gedacht, jij hebt natuurlijk voorremmen, dus heb je ook nog wielnaven aan de voorkant. Van die 3 moeren weet ik de aanhaalmomenten niet helaas, maar ik denk dat vrijwel niemand ze vast zet met een momentsleutel.
Je kan ze met een momentsleutel wel lekker allemaal even strak vastzetten :D


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David