Auteur |
Bericht |
joris
|
Geplaatst: zo mei 22, 2005 8:53 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
Citaat: Biland is trouwens ook TAG.
ooh dat wist ik niet maar ik doelde meer op de 125 cc automaten (de rotaxmax klonen)
|
|
Omhoog |
|
 |
x-treme
|
Geplaatst: zo mei 22, 2005 9:12 pm |
|
|
Wat is TAG? 
|
|
Omhoog |
|
 |
SkeurijzeR
|
Geplaatst: zo mei 22, 2005 9:13 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
Touch
And
Go
elektrische starter (touch-en) en je kunt rijden
_________________  To finish first, you first have to finish!
|
|
Omhoog |
|
 |
Energy 390
|
Geplaatst: zo mei 22, 2005 9:14 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
Hoe je het ook bekijkt, de weg voor de viertakten in de kartsport wordt gewoon geblokkeerd. Dit maakt mij niets uit, maar als je kijkt naar andere sporten dan blijft karting toch wel erg achter. En dat is het geen reden om te zeggen dat karting een echte 2 takt sport is, want dat waren cross en wegrace ook!
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
 |
SkeurijzeR
|
Geplaatst: zo mei 22, 2005 9:15 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
Ben ik helemaal met je eens roeland!
Daarom lijkt het mij ook goed om de 250cc 4t automaten bij de 125cc 2takt automaten te laten rijden...........en de 250cc4t schakel bij de 125cc cross
_________________  To finish first, you first have to finish!
|
|
Omhoog |
|
 |
Unknown User
|
Geplaatst: ma mei 23, 2005 2:52 pm |
|
|
is dat dan te vergelijken?
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: ma mei 23, 2005 3:07 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Alles is te vergelijken......
Of de resultaten hetzelfde zijn weet ik niet... hangt sterk af van de rijders
zelf.
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
M.Jansen
|
Geplaatst: ma mei 23, 2005 3:26 pm |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
T is gewoon een kwestie van draagvlak,
Zolang de grote fabrikanten er niks voor voelen, komt 4-takt er op grote schaal vrijwel niet door, maar zodra de grote fabrikanten zich er wel mee gaan bemoeien, moet je eens kijken hoe snel iedereen dan kan overstappen op 4-takt. Maar dat is niet gebeurd, met als resultaat het boicotten van de FSA door de fabrieksteams sinds 2003 meen ik en het aftreden van de toenmalige FIA-CIK voorzitter. En nu hebben de fabrikanten hun zin, want men blijft bij 2-takten, in de vorm van de long-life TAG 125cc motoren (tenminste, zoals het er nu uitziet toch?) Kijk maar naar Biland, die hebben zich ingezet voor een internationale finale met biland motoren, nou en prompt kwam die er ook en stond er een mooi veld aan de start, wat de macht van een fabrikant wel aangeeft. Maar zolang merken als TM, Comer, Pavessi, Italsystem, Vortex, Rotax enz. enz. zich er niet aan wagen krijg je 4-takten nooit van de grond, hoogstens op regionaal en nationaal niveau in landen als nederland, waar elk beetje lawaai en ruimte als "lastig en slecht" beschouwd wordt.
Dit is mijn visie op het 4-takt gebeuren. (en ja, ik rij uiteindelijk ook alleen 4-takt vanwege het kostenplaatje, hoewel ik een 390 een ideale motor blijf vinden  )
Groeten!
Maarten Jansen
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
 |
Fart
|
Geplaatst: ma mei 23, 2005 3:53 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Tja het zegt in principe al genoeg, als de fabrikanten er geen trek in hebben dan zullen ze er zeker van af zien en blijft het merendeel 2 takt. Komt natuurlijk ook door de research en inrichting van haar fabrieken.
|
|
Omhoog |
|
 |
roy
|
Geplaatst: ma mei 23, 2005 4:35 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 10:03 pm Berichten: 545
|
ik denk dat het een kwestie van het prijs kaartje is wil je een snelle 4 takt dan kost het een bult geld zoals de wankelmotor en voor een snelle 2 takt veel minder ??
_________________ <br>
I don\\\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it 
|
|
Omhoog |
|
 |
stephan
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 9:20 am |
|
Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:20 pm Berichten: 479 Woonplaats: Leeuwarden
|
kijk Biland is een snelle viertakt en deze is inderdaad nog vrij duur, je kunt hem nu kopen voor E 3200, daar staat tegen over dat je maar 1 keer in de 100 tot de 150 uur hoeft te reviceren. dus spaar je weer geld uit.
Wankel is helemaal een verhaal apart want hier rijden helemaal weinig van rond, en laat staan dat er wedstrijden zijn.
het zal gewoon nog ff duren voordat de viertakt er 100% er doorheen is.
maar de snelheid is er al bij de Bilands, en dat kan alleen nog maar meer worden door de versnellingsbak die op komst is.
groetjes Stephan
een ongelijkje zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
_________________ een ongelijk zit in een klein hoekje jammer dat de aarde rond is.
|
|
Omhoog |
|
 |
M.Jansen
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 10:06 am |
|
Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm Berichten: 297 Woonplaats: Almelo
|
Roy,
vergeet niet dat dat verschil in prijs ook door een groot deel wordt bepaald door het feit dat de afzet markt voor 4-takten nog veel kleiner is. Kijk, als een fabrikant nu bepaald: wij gaan een 4-takt voor de kartsport ontwikkelen. Dan zullen ze voor de uiteindelijke consumenten prijs meerekenen hoeveel ze er verwachten te gaan verkopen, om het verhaal rendabel te maken. Als je vergelijkt hoeveel 2-takt blokjes of 4-takt blokjes er per jaar verkocht worden is dat verschil natuurlijk ontzagwekkend, in het voordeel van 2-takten. Als de gehele kartsport (bij wijze van spreke dan he) van de een op de andere dag zal overstappen naar 4-takt, wordt de afzetmarkt voor 4-takt motoren in eens weet ik hoeveel keer zo groot. Daardoor kunnen ze heel veel ontwikkelingskosten ineens terugverdienen op veel meer volumes, waardoor de kostprijs, en dus ook consumentenprijs fors naar beneden kan. Dit is dan ook echt de grootste boosdoener waardoor 4-takten zo duur zijn. Het feit dat een 2-takt een simpelere constructie heeft natuurlijk ook, maar dat verschil is te verwaarlozen vergeleken bij het afzetverhaal.
Ik vermoed dat als de 4-takt motoren dezelfde afzetmarkt zouden mogen genieten als de huidige 2-takten, de 4-takt motoren ineens nog maar hooguit een honderd of twee euro's duurder zullen zijn dan een 2-takt, in plaats van de soms wel 2000 euro dat ze meer kosten.
Zo zie je dus dat de ontwikkeling van 4-takt motoren in een soort spiraal zit. 1: De motoren zijn relatief duur. 2: Ze zijn duur omdat er weinig afzet voor is. 3: Er is weinig afzet omdat er amper kampioenschappen voor zijn, en omdat ze erg duur zijn. Voor dat laatste punt ben je dus weer terug bij punt 1, voor het eerste punt, er zijn weinig kampioenschappen omdat de grote fabrikanten de 4-takten "boycotten" 4: De fabrikanten "boycotten" 4-takten omdat het geld kost om om te schakelen, zowel qua ontwikkeling, als productie. En dan ben je dus weer bij punt 1.
Wil je deze spiraal doorbreken, dan moet ergens een schakel veranderen. Bijvoorbeeld punt 4. Wanneer de fabrikanten investeren, kunnen er motoren komen, en dus kampioenschappen. Wanneer er motoren en kampioenschappen komen, komen er meer klanten en dus een verhoogde afzet. Wanneer de afzet verhoogd, kunnen de motoren steeds goedkoper en goedkoper aangeboden worden, enz. En over zeg 10 jaar is de 4-takt algemeen goed. Maar zoals ik al zij, dan moet eerst een schakel in de spiraal veranderen.
Groeten!
Maarten Jansen
_________________ BRM-Rotax-Max NAB
|
|
Omhoog |
|
 |
Sendatje
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 4:41 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2005 6:03 pm Berichten: 316
|
Whoops ja ik zie het nu ook verkeerde topic sry 
Laatst bijgewerkt door Sendatje op di mei 24, 2005 6:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 6:39 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Sendatje......
Ik hoop dat jij nooit een typefout maakt !
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: di mei 24, 2005 8:14 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
maar eh m jansen een 4 takt motor heeft veel meer onderdelen inzig zitten en zal daarom altijd duurder blijven
|
|
Omhoog |
|
 |