Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 3:19 pm 

Geregistreerd: zo apr 27, 2014 9:50 am
Berichten: 1
Hi megakarters!

Even een klein voorstelronden en dan een heleboel vragen van mij uit naar jullie toe!
Mijn naam is M, op het moment 19 en student Bedrijfseconomie in het zuiden des lands; Maastricht. Hiernaast ben ik dus dol op karten en motorsport in het algemeen. Verder ben ik ook gek op motoren en had tot voor kort een Aprilia 2 takt 125cc.

Zoals mijn titel het al wellicht verraadt wil ik beginnen met outdoor karten. Mijn budget is niet vreselijk groot, maar ik wil ook lekker rustig beginnen met zo nu en dan eens een weekendje vrij te rijden op een buitenbaan circuit in de buurt. Ik zoek dus naar een geschikte (beginners) kart met niet al te veel kosten eraan. Ik kan zelf sleutelen en (eenvoudige) werkzaamheden aan het blok uitvoeren zoals olie verwisselen, inlaat reinigen, zuiger verwisselen etc. Blokrevisies en dergelijke lukt mij dan weer niet.

Mijn vragen aan jullie megakarters is dan ook het volgende:
- Wat kost een gemiddeld dagje karten op een buitenbaan circuit? (Alles bij elkaar dus; banden, motoronderhoud, baangeld, benzine, olie etc etc)
- Wat voor kart zal ik mee beginnen? (cilinderinhoud/2t/4t?)

Overige suggesties en/of opmerkingen zijn uiteraard ook welkom!

Op het moment heb ik deze kart op het oog: http://www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-overige/m804545303-125cc-iame-kart-te-koop.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lrkart. Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

MY


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 4:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 26, 2012 4:04 pm
Berichten: 160
Woonplaats: Belgie, Wijnegem
De kosten van een dagje rijden kunnen variëren van 50-200€ denk ik.. Speelt een rol met wat je rijdt. Ik zelf geef ongeveer 150€ voor een dagje rijden met een rotax max (zonder onderhouds kosten na rijden)
Met een klein budget zou ik toch met een 4 takt beginnen. Zoals een honda . Daar heb je niet zo veel onderhoud bij nodig zoals bij bv een rotax max .
De kart die jij op het oog hebt is al oud. Je zou beter iets meer geld bij een sparen en iets beter kopen zodat je later minder problemen hebt met de kart. En ja ik zou gaan zoeken voor een honda als ik u was .
Alvast veel succes ! Ik hoop dat ik je wat geholpen heb.

_________________
#81-Tony kart!-Dfk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 4:47 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Als je alle kosten gaat berekenen , kun je maar beter niet beginnen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 5:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Misschien ook even de zoekfunctie gebruiken er staat ergens precies alle kosten beschreven.

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 6:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm
Berichten: 709
Woonplaats: Bad Bentheim
Je zit in het zuiden, dan is imo een honda of vergelijkbaar geen optie, dit is leuk voor driebergen, oldenzaal, eefde ed. snelheid verschil op bijv Genk is dan zo groot dat het bijna gevaarlijk wordt. De Iame die je post is idd al oud, maar bij goed gebruik ijzersterk. Maar onderdelen worden schaars, dus raad het je niet aan. Mijn advies is kijk voor een rotax max sr als je een automaat wil, bij schakels worden de kosten Veel hoger.
De langzamere 4 takts zoals Honda 390 zijn in onderhoud Veel goedkoper, maar ook echt een heel stuk langzamer. Beetje rotax met een framepje voor de hobby heb je vanaf ong. 1500 euro(vaak zonder verzegeling).
Als hobby rijder kun je het af met gebruikte bandjes, ong 30 euro per set, kun je vaak 2 dagen mee rijden.
Baanhuur 40 euro per dag, 20 liter mengsmering 1:50, (20×1.70 euro is 34 euro en 15 euro aan olie (30 euro per ltr)) is weer 50 euro, smeermiddelen voor ketting en wd40 en die hele zooi. Dan moet je nog naar de baan toe, wat eten en drinken enz. Na 20 uur zuiger wisselen en controle a 200 euro schat ik, na 40 uur volle revisie a 5 a 600 euro. En per keer aan slijtage van ketting, tandwiel, lagers, koppeling en andere schades rekenen met 30 euro per dag (niet gezegd dat je t ieder keer kapot hebt, maar dingen zoals koppeling zijn prijzig). Dan heb je nog t punt ongelukjes, met een beetje pech vouw je je frame dubbel en ben je 800 euro kwijt voor alleen de buis.

_________________
MS Kart 08 ft. TM K9bspecial

BoBaArt Kartracing

Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 6:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 23, 2005 2:59 pm
Berichten: 709
Woonplaats: Bad Bentheim
Andere opties wat betreft 125cc motoren zijn bijv Iame Leopard, PRD Fireball , Vortex Rok. Genoeg onderdelen voor te krijgen, in aanschaf wst goedkoper als een rotax max, alleen onderhouds intensiever. Dus op den duur meer kosten.
Snelle 4 takts bestaan uiteraard ook, Swiss Auto, Vampire, GM ed, 250cc's. Maar zijn in aanschaf (en naar mijn mening in onderhoud ) nog duurder.

_________________
MS Kart 08 ft. TM K9bspecial

BoBaArt Kartracing

Ik vertrouw iedereen, het is alleen de duivel in hen die ik niet vertrouw...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 7:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 25, 2014 5:17 pm
Berichten: 52
Woonplaats: Nuland.
Hallo,
Zoals andere inderdaad al zeiden ziet de kart er best oud uit, ik heb ook een Iame 125 CC gereden en het liep best wel goed, maar er is heel veel onderhoud nodig om hem te laten lopen, dat merkte wij ook, zoals ik las kon hij starten, maar bleef hij niet lopen, dus ik zou op zoek gaan naar iets anders, ik zelf heb een Pro Kart met 2x 160CC Honda motoren, het is natuurlijk niet zo snel als een Rotax Max, maar als je iets wil met weinig onderhoud, zou ik daarvoor gaan, maar dat is persoonlijk mijn mening, en wij zijn voor een dag karten meestal toch over de honderd euro heen ( met baanhuur, benzine, banden etc. )

_________________
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling.

Paul Walker


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 01, 2014 7:30 pm 

Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm
Berichten: 890
Woonplaats: Nuland
Helemaal gelijk


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 02, 2014 8:20 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Ik zou een Rotax Max aanraden. Mijn inschatting is dat je een klein budget hebt, afgeleid van de advertentie die je noemt.
De kosten die je maakt op een dag variëren inderdaad sterk. Er zitten dagen bij dat je een normale 150 euro kwijt bent, (dus reken benzine + olie voor de kart, baanhuur, benzine voor de auto, iets te kauwen (en in dit geval ga ik er van uit dat je de nodige spullen al hebt zoals remmenreiniger, smeermiddelen etc)) maar er zitten ook dagen tussen dat je naar huis rijd en weet dat die revisie eraan zit te komen, of een nieuw zuigertje nodig hebt.

Beginnen met karten is leuk, maar besef je goed dat je, wanneer je gemiddeld 2 keer per maand rijd, zo'n 300-500 euro in de maand kwijt bent aan alleen je hobby.

Ik rijd KZ (schakelkart), en het verhaal kosten is om te huilen. Nou valt het voor mij als recreant nog te doen, maar ik rijd dan ook 1 keer per maand, op gebruikte bandjes, en wissel niet van zuiger om de 5 uur.

Ook in de kartwereld geld, goedkoop is achteraf duurkoop dus investeer in een mooie kart!

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr mei 02, 2014 9:27 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Bask schreef:
Snelle 4 takts bestaan uiteraard ook, Swiss Auto, Vampire, GM ed, 250cc's. Maar zijn in aanschaf (en naar mijn mening in onderhoud ) nog duurder.

Even een reactie op Bask, een snelle 4-takt is inderdaad geen goedkope aanschaf, maar bij goed basis onderhoud, en draait het daar niet allemaal om, zoals regelmatig olie en filters verversen, normaal warm rijden en niet constant in de begrenzer rijden is een snelle viertakt zeker niet duur in onderhoud.
Simone heeft met haar Vampire ruim anderhalf seizoen wedstrijden en trainingen gereden zonder extra onderhoud of noemenswaardige defecten.
En zoals de meesten hier ook weten werd er ook niet "echt rustig" mee gereden.
Uiteindelijk is de motor geheel gereviseerd, waarbij alle draaiende-, en eventueel aan slijtage onderhevige delen zijn vervangen, denk hierbij aan: zuiger compleet, cylinder, oliepomp, gehele distributie, ook ketting en tandwielen, alle lagers en keerringen, ook big- en small-end, drijfstang en i.v.m. haarscheurtjes een compleet nieuw onderblok.
Het totale kostenplaatje inklusief arbeid en BTW is toen uitgekomen op € 1600.- maar zoals vermeld heb ik ook veel onderdelen laten vervangen welke nog niet aan vervanging toe waren, ik wilde gewoon een 100% frisse motor hebben.
Lex.

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 03, 2014 9:01 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Ik vind de kart in de link helemaal niet zo'n slechte keuze. Idd wat gedateerd en vreemd genoeg niet op elke baan (Berghem) meer welkom maar wel redelijk betrouwbaar en potent zonder doorsnee te zijn.
Alles wat je nodig hebt lijkt erbij te zitten en de staat van het geheel lijkt me bepaald niet verkeerd.
Onderdelen worden lastiger maar zijn met wat zoeken nu nog wel te verkrijgen, leg een klein voorraadje aan om op termijn geen problemen te krijgen.
Als je vanaf het moment uit zuinigheid/geldgebrek maar niet gaat besparen op onderhoud want dat betaal je later dubbel dwars extra.
Misschien is een Max idd een betrouwbaarder keuze maar het vergt wel een grotere voorinvestering voor aankoop. Daarnaast vind ik een Max wel erg doorsnee en is de motor op de getoonde kart wat kwieker. Oudere Maxen worden steeds goedkoper aangeboden, uitzonderingen daargelaten hebben die vaak al een zwaar leven achter de rug en indien het oude type koppeling gemonteerd is dan vergt dit ook het nodige onderhoud.
Vergeet ook zeker niet een schakel en dan bij voorkeur een zgn cross schakel in je overweging mee te nemen, er worden ook goed verzorgde exemplaren voor een schijntje aangeboden. Bij goed onderhoud is een cross betrouwbaar zonder duur te zijn, een zuiger en big-end gaan bijvoorbeeld vrij lang mee. Let er wel op dat er vaak nog een goedgekeurde uitlaat, filter en achterbumper bijkomen omdat anderen voor het begin van die regelgeving gestopt zijn of niet meer wilde investeren.
Karten is gewoon een prachtige maar dure hobby, net als een auto een spaarpot zonder bodem :mrgreen:
Ondanks dat ik nooit grote, zelfs geen middelmatige budgetten gehad heb heb ik het er nooit voor gelaten, met een beetje creativiteit kan je gewoon een hoop besparen en de kosten die er zeker zijn in de hand houden.
Suc6!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za mei 03, 2014 2:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Neem dit topic anders eens door: viewtopic.php?f=36&t=3169

Ben zelf ook regelmatig in Maastricht te vinden.
(Vriendin komt er vandaan)

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David