Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hallo, even voorstellen
BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 2:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 27, 2018 5:29 pm
Berichten: 78
Goedemiddag mede karters,

Graag wil me even voorstellen,
Mijn naam is Jordy, 35jaar jong en kom uit mooie zuid limburg in de buurt van Maastricht.

Afgelopen Juli 2018 heb ik me eerste kart aangeschaft, een tony kart met rotax max senior.
Zelf had ik wel al vaker doen huurkarten maar dat is een wereld van verschil.

Intussen heb ik met deze kart en de afstellingen zoals die erop waren van de vorige enkele keren al gaan rijden op genk en kerpen om eerst maar eens ervaring op te doen met dit soort karts.
Nu wil ik me meer gaan verdiepen in de mogelijkheden en afstellingen zodat ik dit jaar de kart na mij afgesteld krijg en dan na de snellere tijden kan gaan.

Hoop dat jullie me eventueel met de nodige informatie kunnen helpen, alvast erg bedankt.

Groet Jordy

_________________
Tony Kart Racer 401R (2020) -- Rotax Max Senior (2015)

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 11:30 pm 

Geregistreerd: do jul 26, 2018 6:30 pm
Berichten: 5
Hai Jordy,

Leuk dat je gaat beginnen met deze sport! Zelf rijd ik al 4 jaar met de RK1 en dan merk je al een duidelijk verschil tussen de afstellingen. Met de rotax senior zal dat dus nóg meer uitmaken qua snelheid.

Banden druk:
Je kan beginnen met banden druk. Dit houd in dat je de druk, ofterwijl bar, in de band hoger of lager kan maken. Dit kan je doen met een bandendruk meter.
Als de banden warmer worden zet de lucht in de band uit. Hierdoor wordt de band ‘boller’. Dit geeft minder grip doordat je minder contact hebt met het asfalt en gaat de band iets meer slijten. Je hebt dan weinig grip als ze té bol staan. Je gaat dan slippen en glijden. Je moet daarom bij de standaard 1 bar koud beginnen. Na 5 rondjes kom je binnen en check je hoe heet je banden zijn. Je kan dan wat lucht eruit laten lopen.
Probeer ze dan op 1 bar warm te zetten. Ga dan eens weer 5 rondjes doen. Je zult merken dat je iets meer grip hebt. Doe je je banden te zacht? Ben je iets minder snel op een recht stuk.

Achteras:
Nadat je je banden druk hebt gevonden, kun je je achteras verstellen. Als je merkt dat je uit sommige bochten weggleid, kan je kijken of je achteras breder kan. Volgens de wedstrijd regels mogen ze vanaf de buitenkant van de band gemeten niet langer dan 140cm. Kan je achteras breder? Kan je beginnen met 3 tot 5 cm breder. Dit doe je door je klossen los te draaien met een inbus sleutel. Wil je 5cm breder? Pak een rolmaat en haak hem aan je buitenkant van je band en meet hoever je wielklos van de andere band op de as zit. Je kan nu de as 2,5 cm breder doen. Dit doe je bij beide kanten.

Vooras:
Ligt eraan wat voor fusee je hebt en wat voor velgen. Maar je kan ook je voorbanden breder zetten en niet. Als je de banden breder zet krijg je meer grip maar minder ‘turn-in’ ofterwijl ondersteer. Als je je banden naar binnen zet heb je meer overstuur en meer turn-in. Bij de meeste assen heb je ringetjes op de fusee zitten die aangeven hoe breed je wielen staan. Hier moet je meerdere ringetjes bijdoen als je breder wilt.

Stoel positie:
Als je helemaal een goede setup wil moet je kijken of je stoel correct staat. Stel je hebt je banden goed, je assen goed. En je hebt nog steeds last van heftige overstuur? Dan kan je kijken of je je stoel positie kunt veranderen. Doe je je stoel naar voren krijg je meer gewicht op je voorwielen waardoor understeer. Gaat je gewicht meer naar achter krijg je overstuur. Dit kun je aanpassen met de stangen die de stoel vasthouden. Deze kun je aanpassen en op verschillende gaatjes zetten.

Ik hoop dat ik je toch enige informatie heb bijgebracht.

Veel plezier met het karten en aanpassen van de afstellingen. Wil je mij laten weten hoe het is afgelopen?

Groet steef.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2019 4:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 27, 2018 5:29 pm
Berichten: 78
Hallo Steef, dankjewel voor je leuke reactie :D

Ja dat zijn allemaal dingen waarin ik me inderdaad verder verdiepen wil.
ben nu bezig met de kart terug na standaard te brengen.

De kart had allemaal aanpassingen in de camber, caster en rijhoogte afgesteld op de oude eigenaar.
Heb hiermee in het begin gereden om eerst maar eens ervaring op te doen in de snellere variant dan ik gewend was.
Dit is nu allemaal weer terug in neutraal gezet.
De oude versleten rode mg banden die er onder zaten zijn reeds vervangen door nieuwe vega's.

Komende week als ik weer wat meer tijd heb ga ik de tandwielen vervangen, huidige tandwielen zijn 13/82 maar word vervangen door 12/77.
ik rij voor namelijk alleen maar op Genk en Kerpen dus dat zou qua verhouding wel snor moeten zitten.

Nu ben ik met voor de rest nog wat aan het verdiepen in de sproeiers, carbarateur instellingen (gasnaald enz), camber/caster setup.
Deze aanpassingen wil ik graag nog hebben gedaan voordat ik weer het circuit op ga.
Vanuit daar gaan we dan het fine-tune om alles beter te krijgen en de ronde tijden omlaag te brengen.

Zodra ik de volgende keer weer ben geweest zal ik zeker ff reageren, alle informatie is welkom

Groet Jordy

_________________
Tony Kart Racer 401R (2020) -- Rotax Max Senior (2015)

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2019 5:44 pm 

Geregistreerd: wo aug 22, 2018 10:17 am
Berichten: 55
"Doe je je stoel naar voren krijg je meer gewicht op je voorwielen waardoor understeer. Gaat je gewicht meer naar achter krijg je overstuur."
Is het niet omgekeerd? :?:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David