Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 5:16 pm 

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 9:39 pm
Berichten: 13
Ok en naar wat voor merk / type kan ik het best kijken


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 8:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm
Berichten: 1303
Woonplaats: Nuland
1000 - 1500 voor een schakel.. voor een fatsoenlijke KZ motor betaal je tegenwoordig al meer! :cry:
En dan heeft een schakel in principe nog meer onderhoud nodig dan een 'simpel' automaatje etc. dus ik weet niet of een schakel dan de juiste optie is.

_________________
Koos Kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: zo nov 08, 2015 9:16 pm 

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 9:39 pm
Berichten: 13
Heb toch al reacties gehad die in mijn budget passen dus zal wel goed komen uiteindelijk :mrgreen:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 12:29 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 11:56 am
Berichten: 498
Succes met het kopen van troep

_________________
Sodi Kart - Rotax DD2


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 8:50 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Laten we niet te negatief zijn heren. Ja, een echt nette recente schakel kart koop je niet voor 1.500 euro. Maar een wat oudere schakel kart is wel degelijk mogelijk, zonder dat het meteen troep is. Feit is wel dat je goed moet weten wat je koopt, want de kans op het aanschaffen van andermans ellende is er wel degelijk.... ( maar dat geldt ook voor recenter materiaal ! ). Maar wanneer je voor een goed onderhouden, niet vlak gereden, chassis uit bijvoorbeeld 2008 - 2009 gaat met een TM K8 erop kom je een heel eind.

Wat wel meespeelt, is natuurlijk dat hoe ouder, des te meer kans op het moeten aanpassen / updaten / vervangen van onderdelen om de kart goed te houden. Als je voor een wat oudere kart/motor gaat, neem dan in ieder geval iemand mee die er verstand van heeft. Dan is de kans op een miskoop in ieder geval kleiner.

Al eerder gezegd, maar met de aanschaf van de kart alleen ben je er nog lang niet. Reserveer nog eens een dergelijk bedrag om de andere benodigde materialen aan te schaffen en dan nog een ruim bedrag om te rijden per jaar ( banden, onderhoud, baanhuur, transport, olie, benzine, schades kosten ook allemaal geld ).

Succes met je zoektocht en de aanschaf van je kart.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 9:09 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
Heb toch al reacties gehad die in mijn budget passen dus zal wel goed komen uiteindelijk

>>> Let op:
Citaat:
kans op het moeten aanpassen / updaten / vervangen van onderdelen om de kart goed te houden. Als je voor een wat oudere kart/motor gaat, neem dan in ieder geval iemand mee die er verstand van heeft. Dan is de kans op een miskoop in ieder geval kleiner.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 9:57 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 11:56 am
Berichten: 498
Je hebt gelijk Wilfred misschien was ik wat kortaf, maar het zou niet voor het eerst zijn dat er hier mensen van alles vragen vragen en geadviseerd worden waar dit forum ook bedoeld voor is.
Vervolgens of niets meer van horen of gewoon andermans ellende overnemen en er achter komen dat het niet alleen de aanschaf was.
Ik vraag me wel eens af of ze wel nadenken, als je budget zo klein is of je het überhaupt kan betalen want de aanschaf is nog het minste.
En eerlijk gezegd koop je idd voor dat geld echt geen nette en complete schakelkart, anders dan troep (krom, versleten, oude moeilijk te verkrijgen onderdelen, motor tegen de maximale aantal uren) of in dusdanige staat dat er kosten aankomen.
Realiseert iemand zich dat zo'n schakel om de 5/10 uur gereviseerd moet worden, dat een dag rijden zomaar 100/150€ kost als je alles berekent.
Veel nemen de moeite om te reageren en vervolgens krijg je niet eens een bedankje, in dit geval een reactie met "ik heb al reacties gehad" dan denk ik prima succes daar mee.

Dus Sebastian het is echt niet dat ik je het misgun maar als je het mij vraagt (spaar) ff door en verhoog je budget, mooiere en recentere kart met vermoedelijk een frissere motor waardoor je meteen een goede start hebt.
Er zijn mensen hier op het forum die een kart kochten met een "paar uur op teller" en bij de eerst volgende rijdag een vastloper kregen en 7/800€ kwijt waren voor revisie.

iig succes en heb ff geduld er komt aankomende tijd genoeg te staan op mp.

_________________
Sodi Kart - Rotax DD2


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 10:17 am 

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 9:39 pm
Berichten: 13
Hmm jammer van de reactie , ik zal wel zien wat ik doe..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 10:20 am 

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 9:39 pm
Berichten: 13
Ik weet ook wel dat je voor weinig geen kwaliteit koopt, maar om nou gelijk een bak geld uit te geven en daarna het karten toch niet echt wat te vinden probeer ik liever eerst met een oudere kart!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 10:32 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 7:03 pm
Berichten: 1303
Woonplaats: Nuland
SebasVDB schreef:
Ik weet ook wel dat je voor weinig geen kwaliteit koopt, maar om nou gelijk een bak geld uit te geven en daarna het karten toch niet echt wat te vinden probeer ik liever eerst met een oudere kart!


Na 10 rondjes erachter komen dat de kart die je hebt gekocht inderdaad de ellende van een ander is, dat is ook niet heel goed voor het 'leuk gaan vinden' van het karten. Als jij een plezier beleeft aan het vele sleutelen en het ontdekken van de techniek van de kart, dan is hetgeen je voor ogen hebt denk ik een goed iets. Wil je met veel plezier naar de baan gaan en je rondjes draaien, dan is hetgeen je voor ogen hebt enigszins twijfelachtig.

Uiteraard moet je ergens beginnen en het karten is inderdaad een dure hobby, maar als het dan toch geld kost dan denk ik dat je er vooral plezier aan wilt beleven. Niet iedereen heeft een papa met een dikke portemonnee, waarschijnlijk het merendeel niet, en als ik voor mezelf spreek dan gaat vrijwel iedere euro die ik verdien naar het racen/karten (een vriendin is immers ook een dure hobby en die heb ik voorlopig maar afgeschaft! :lol:) en dat vind ik meer dan waard. Met minder geld hoef je niet persé minder plezier te beleven hoor, maar de kans is gewoon groter dat je met minder recent materiaal vaker in de pits of paddock bent dan op de baan. Neem dit mee in de overweging. :|

_________________
Koos Kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 10:40 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
In het algemeen zou men verwachten/hopen, dat hoe recenter, hoe mooier en beter het materiaal zou moeten zijn. Helaas zijn er geen garanties in de kartsport ( of welke gemotoriseerde sport dan ook ) en komt het ook voor dat een slechts 1 jaar oud chassis niets meer waard is, simpelweg omdat het teveel afgeschuurd is aan de onderkant van de buizen, hij krom is of dat er andere grote gebreken aan zijn. Meestal betreft dit dan zwaar belaste ex-wedstrijd ( WK ) chassis en/of chassis waarmee een flinke klapper is gemaakt. Soms is het voor een leek niet te beoordelen of een dergelijk recent chassis goed is of dat je er maar beter met een grote boog omheen kunt lopen.

Waar Spacedee en anderen op doelen is, dat je goed op moet letten met wat je koopt ( en als je dit zelf niet goed kunt beoordelen, daarom het advies een kenner mee te nemen ). Want het zou jammer zijn om in de situatie te komen dat je zojuist aangeschafte materiaal bij de eerste de beste keer rijden niet goed blijkt te zijn; je zou zeker niet de eerste zijn die daarmee geconfronteerd wordt en dan begin je weer opnieuw - of stop je ermee omdat het een flinke deceptie was en weer veel geld kost.

Voor zover een korte onderbouwing van de goed bedoelde adviezen; nu even naar de mogelijkheden. Als je geen wedstrijden wilt rijden en niet geeft om het meest recente uiterlijk van een kart, kun je zeker met een relatief laag budget slagen. Maar vergeet niet dat de kartsport - ook alleen hobbymatig - duur is; zeker als je gaat voor het snelste van het snelste. En een schakel is wat dat betreft gewoon de top.... Dus ook al slaag je erin om de kosten van de aanschaf relatief laag te houden, dan gaan de running costs in verhouding zeker hoog uitvallen. Spacedee geeft terecht aan dat je vaak een revisie zult moeten (laten) uitvoeren. Daarnaast geldt, dat hoe harder je gaat hoe korter de slijtagedelen zoals remmen, banden, lagers etc. meegaan ! Uitgaande van 1 a 1.5 rijuur per dag kom je dan zeker op een kostenplaatje van 150 euro per dag. En dan is eventuele schade nog niet meegenomen.

Dus ja, met een relatief klein budget kun je schakel rijden - als je het goed treft kun je hele nette karts en motoren van 2008 - 2009 vinden en daar is prima mee te rijden als de basis maar goed is en je blijft investeren in onderhoud. Wil je een keer een wedstrijd meedoen, dan kan dat meestal op clubniveau zonder veel grote aanpassingen ( een brede achterbumper is zowieso verplicht en let erop dat de juiste demper/luchtinlaat erop zit - maar die laatste dingen zijn ook steeds meer verplicht tijdens vrije rijdagen ! ). Wil je echt competitief meedoen, dan is recenter materiaal een "must" - nog even los van je eigen rijcapaciteiten natuurlijk.

Probeer een zo risicoloos mogelijke motor aan te schaffen; dus zo recent mogelijk en liefst aantoonbaar bij een dealer in onderhoud geweest met aantoonbaar verleden qua revisies etc. Ik weet dat dit een moeilijk punt blijft en je nooit zekerheid/garanties hebt, maar beter iets meer uitgeven aan een goede motor, daar je daar de meeste risico loopt op financieel leeglopen indien je daar kosten aan krijgt.... Een iets ouder net chassis is dan goed om mee te starten i.c.m. de wat recentere/duurdere motor. Bijvoorbeeld een motor uit 2012 met een chassis van 2008 kan heel goed samengaan voor de recreatieve rijder. Bevalt de hobby na verloop van tijd nog steeds goed, dan kun je je chassis upgraden enz. en wat recenter materiaal aanschaffen.

Ikzelf ben ook begonnen met wat ouder materiaal en steeds recenter/sneller spul gaan aanschaffen. Hulp van kenners is altijd goed als beginnende karter, beter dan er door schade en schande achter te komen dat je veel geld kwijt bent aan "troep" en daarmee misschien de interesse in de mooie sport/hobby verliest. Het advies van Spacedee om door te sparen is zeker een goede optie; met een iets ruimer budget kun je inderdaad risico op een miskoop sterk verkleinen en indien mogelijk zou ik dat ook doen als ik jou was.

Nogmaals succes en houd ons op de hoogte van je vorderingen!

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 10:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Overigens kun je ook overwegen om die schakel in eerste instantie uit je hoofd te zetten en toch voor een automaat te gaan. Voor 1.500 euro kun je zeker een nette Rotax Max kopen en kun je ook best hard mee gaan. Onderhoud en slijtage zijn een stuk minder bij een Rotax Max, dus ook financieel aantrekkelijker om mee te beginnen. Bevalt het karten dan nog steeds goed, dan kun je met inruil van je automaat en bijbetaling een leuke schakel kopen, zonder in 1x een smak geld neer te moeten leggen. Neem het mee in je overweging, de risico's zijn kleiner als je eerst een jaartje automaat rijdt en dan doorstroomt naar de schakels - kun je ook nog eens langer sparen !

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 11:39 am 

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 9:39 pm
Berichten: 13
Van de kosten ben ik me wel bewust , was in de rally op een weekend 1000-1500 lichter van inschrijving enzo dus snap dat dit ook wel geld kost , en ben ik niet zoals anders dat ik info vraag en er niks mee doe en niks meer laat horen !Alvast bedankt voor de hulp!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 12:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Indien mogelijk - ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk - verhoog je budget en geef circa 2.500 - 3.500 uit aan je complete kart; dan is de kans op slecht materiaal kleiner en voor dat bedrag mag en kan je ook meer kwaliteit verwachten.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hallo allemaal
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2015 6:11 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Ook een belangrijke factor is geluk, zonder geluk vaart niemand wel.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David