Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2016 3:21 pm 

Geregistreerd: zo apr 24, 2016 9:54 pm
Berichten: 10
hallo allemaal,

ik stel mezelf eerst even voor, ik ben Sven, 19 jaar wonende in regio Turnhout (België) en laten we beginnen met te zeggen dat mijn ervaring met de kartsport nog niet veel voorsteld. behalve een 2-3 keer per jaar indoor te rijden heb ik hiermee nog geen ervaring, nu zou ik graag beginnen met recreatief laat ons zeggen 1x om de 2 maand (op lange termijn) outdoor te gaan karten in genk, met een eigen kart weliswaar. daar ik nog vrij jong ben is mijn grootste zorg uiteraard het financiele. ik heb een auto met trekhaak en we hebben nog een garagebox waar best een aanhangwagentje in kan voor de kart, dus hierover maak ik me geen zorgen, de grootste vraag voor mij is. "wat gaat dat mij kosten ?" na veel lezen op het forum (en ja, ook met de zoekfunctie ;) heb ik ondervonden dat hierop zeer slecht een antwoord te vinden is, toch had ik graag van jullie enkele antwoorden op de vele vragen waar ik mee zit, het is een aankoop die ik zeer rustig en goed ga overwegen, ik heb ook het boek van vd spoel al besteld en ga dit zoiezo eerst eens goed doornemen voor ik de stap zet.

de kart: als ik zo wat lees denk ik dat een rotax max senior een zeer geschikte motor is om te beginnen, zo kan ik me volledig concentreren op de techniek, zowel op als naast de baan, zonder te hoeven schakelen en ik heb ook vernomen dat dit een vrij onderhoudsvriendelijk blok is ? 1x revisie om de 40 uren ?
indien jullie mij andere dingen aanraden hoor ik graag wat, en waarom.als ik zo wat rondkijk op 2dehands of marktplaats zie ik soms karten voorbijkomen van een 1500 à 1700 euro waar ik van denk "zou dat iets voor mij zijn?" denken jullie dat ik voor dit bedrag een kartje kan kopen waarmee ik kan beginnen proeven van de kartsport ? ik bedoel dan wel een rijklare kart, niet enkel rollend chassis.

verder denk ik dat het voor mezelf verstandig is om de meeste overige dingen in het begin 2e hands te kopen, schoenen, overal, handschoenen, onderdelen, pitskarretje, ... wel heb ik voor mezelf uitgemaakt dat ik een helm nieuw ga kopen, uit principe :D .

als ik voor mezelf een prijsraming maak op basis van wat ik hier zoal kan vinden op het forum en op de 2e-hands website's kom ik ongeveer uit op het volgende:

startkosten:
kart met rotax max senior: 1700
2x extra setje banden: 250 (al dan niet 2ehands)
bandenpers: 50
kettingspray etc.: 30
kettingen en tandwielen: 100
pitkarretje: 80
kleding incl. helm 300
aanhangwagen: 300
overige kosten die ik vergeet: ?

totale startkosten: 2810 (lijkt me vrij weinig/lijkt of ik nog wat vergeten ben)

jaarlijkse kosten stel dat ik een keer of 6 per jaar ga rijden (totaal 12-15 uur):
bandjes: 300
revisie: ?
baanhuur 6x45 (genk): 270
benzine + olie: 100
andere vervangstukken: 200

jaarlijkse kosten: 870 (vervoerskosten en eten tel ik niet mee maar dit zit wel in het achterhoofd)

indien jullie dingen tegenkomen die bij jullie de wenkbrauwen doen fronsen hoor ik het graag van jullie specialisten. nogmaals, ik ben een complete nieuwkomer op zowel dit forum als in de kartsport. en het is ook zeker en vast niet de bedoeling om competitief te gaan rijden, gewoon een aantal keer per jaar stoom afblazen :D het sleutelen aan de motor zal ik in het begin nog wel moeten leren maar eens ik weet hoe zal me dit voor een groot deel wel lukken.

bij voorbaat dank !

groetjes Sven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2016 4:50 pm 

Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm
Berichten: 890
Woonplaats: Nuland
Welkom op het forum,

Heb nog een overal handschoenen en schoenen in de aanbieding,en in nette
Staat,aangezien wij voor onze zoon alles nieuw hebben gekocht,hij is ook
Jouw leeftijd,ik weet alleen je maat niet.

Overalmaat 48
Schoenen 41
Handschoenen 9

Hoeft de hoofdprijs niet te zijn.

Succes verder.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2016 4:57 pm 

Geregistreerd: di aug 06, 2013 4:16 pm
Berichten: 890
Woonplaats: Nuland
Hoi Sven

Nette aanhanger voor dat geld weet ik ook


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2016 5:20 pm 

Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm
Berichten: 72
Woonplaats: Brielle
hoi Sven

Welkom op het forum
Wel realistisch wat je hebt gevonden,voor een zelfde bedrag zijn wij vorig jaar ook gestart
Rotax max kleine revisie €350 bij 25 draaiuren en €650 bij 50 draaiuren
Gewoon vragen blijven stellen en succes met de start van je kartavontuur


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2016 9:51 pm 

Geregistreerd: zo apr 24, 2016 9:54 pm
Berichten: 10
dank jullie wel allemaal voor het warme welkom ! jomito, ik stuur je een pb ;) dietinus, dankjewel voor de reactie, dus de kostprijs van een revisie hangt af van het aantal rijuren ? weer wat nieuw bijgeleerd :D en hebben jullie na een jaar nog kosten ontdekt die hier of daar wat tegenvallen ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2016 7:42 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Kosten revisie hangen natuurlijk samen met wat er gedaan wordt aan de motor. Bij een kleine (tussentijdse) revisie wordt bij een Rotax veelal alleen de zuiger vervangen en bij een grote revisie ook andere draaiende onderdelen; daarom is de prijs hoger. Na 20-25 uur is alleen een nieuwe zuiger nodig, bij 40-50 uur ook de rest.

Qua kosten na een jaar kan het alle kanten op. Als je een chassis hebt gekocht waarvan een aantal onderdelen verborgen gebreken hebben/of op het randje van vervanging staan, dan kun je na een jaar aardig wat kosten krijgen. Denk dan aan bijv. lagers, as, etc. Maar over het algemeen zal het wel loslopen.

Aan de andere kant kun je het zo gek maken als je zelf wilt; ikzelf hou er niet van om op de baan geconfronteerd te worden met kapotte onderdelen, dus ik check na elke rijdag of alles nog netjes aan de kart is en vervang bij twijfel een onderdeel. Ook haal ik elke winter de kart tot op de laatste schroef uit elkaar en bouw hen dan weer helemaal op, waarbij ook alle slijtage delen bij twijfel worden vervangen. Uiteraard is dat geen noodzaak, maar op deze manier kom ik vrijwel nooit voor verassingen te staan en kan ik gewoon veel rijden en ben ik niet aan het sleutelen op de baan.

En neem voor de zekerheid een post "onvoorzien" op in je jaarbudget voor circa 600 - 800 euro; dan heb je bij schade of onvoorziene zaken deze kosten reeds ingecalculeerd. Heb je het niet nodig; dan ga je gewoon een keer extra op vakantie :mrgreen:

Veel succes bij je zoektocht en laat ons weten wat je koopt.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2016 5:36 pm 

Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm
Berichten: 72
Woonplaats: Brielle
hoi Sven

Wat Wilfred al zegt: de post onvoorzien heb je wel nodig
Met recreatief trainen vallen de kosten van schade in het algemeen wel mee maar
mijn kleinzoon rijdt nu voor het tweede jaar de clubwedstrijden op circuit Strijen en dan gaat het wel eens mis
Tot nu toe: 2 achterassen krom,fusee afgebroken,stuurspaak gebroken,2 spoorstangkogels gebroken ,hap uit rem schijf en de laatste wedstrijd hobbelde een tegenstander met zijn kart over de Rotax Max motor
Bougie glad af,radiateur lek en zo krom niet meer te redden .
Het wedstrijd onvoorzien moet wel wat groter zijn.

Succes met je hobby


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di mei 24, 2016 9:13 pm 

Geregistreerd: zo apr 24, 2016 9:54 pm
Berichten: 10
hey wilfred, alvast bedankt voor alle informatie, ik wordt hier met de dag slimmer ;) het is voor mezelf al fijn om te weten wat zo'n revisie's kosten, en eens ik wat meet ken van de techniek achter een kart zou ik dat uit elkaar halen 1x per jaar ook best aandurven, al is het puur uit interesse. ik vermoed dat het kartboek van vd. spoel me hier ook wel over zal leren ;) (komt morgen aan) die extra kost is idd iets wat ik er zeker ga inzetten, ik vind het fijn dat het voor de rest toch op iets trekt, ik hoor hier vaak het gezegde "als je een raming hebt, doe die maar x2" als ik dit bedrag nog eens x2 moet doen dan stopt het verhaal voor mij al ... ik ben me ervan bewust dat het eerste jaar simpelweg een duur jaar wordt, daarna zal het er net vanaf hangen hoe houdbaar het financieel is, als het allemaal goed meevalt kan het best zijn dat ik wat meer ga rijden dan 1x per 2 maand ... maar dat zien we dan wel ;)

dietinus, wow ! dat is wel een hoop zeg ... als ik het goed begrijp is dit wel wedstrijdrijden dan ? ik vind het idd een top idee om toch een kleine extra te voorzien voor eventuele schade etc... maar het is puur de bedoeling om tussendoor even de riem eraf te laten en me eens goed te laten gaan, dit hoeft niet met al te veel risico's natuurlijk, wat anders is dan in wedstrijden ;p

wat ik me nog afvroeg, ik heb eens ergens gelezen dat in het najaar (herst denk ik ongeveer) er 2ehands veel meer te vinden is qua kartjes ? kan dit kloppen ? dit zou zijn omdat dan veel teams of mensen die toe zijn aan een nieuwe kart alles wegdoen aan het einde van het seizoen ? ik besef wel dat ik moet oppassen met kartjes waar wedstrijden mee gereden zijn maar denk dat dit qua termijn ook wel leuk is om tegen dan eentje te kopen. ik zeg het, ik wil hier eerst echt goed over nadenken en ervoor zorgen dat ik niet na 1 maand al zoiets heb van "waar ben ik toch mee begonnen"

groetjes !


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2016 7:56 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Ik heb het al eerder geschreven, maar toch nog maar eens aankaarten : de beheersbaarheid van de kosten staat of valt met het materiaal dat je koopt. Daarmee bedoel ik dat wanneer je een kart koopt met verborgen gebreken - voor een leek moeilijk te ontdekken - dan kunnen de kosten in het eerste jaar flink oplopen en dan is de stelling "doe je budget x2" redelijk snel bereikt....
Goedkoop kan vaak leiden tot duurkoop; als je zelf niet goed kunt beoordelen of een 2e hands kart in goede staat is, probeer dan iemand mee te nemen die wel de kennis heeft. Een andere optie is om bij een dealer te kopen, geeft je meestal meer zekerheid. Mijn advies; bespaar niet op de aanschaf van het materiaal en ja, aan het einde van het seizoen wordt er meer aangeboden - ook afgetrapt wedstrijdmateriaal, maar dat is gauw te herkennen meestal. Maar ook nu komen er regelmatig interessante dingen voorbij op bijvoorbeeld marktplaats.

En het is zeker een goed idee om de kart helemaal uit elkaar te halen; gewoon goed opletten hoe alles in elkaar steekt en dan moet het wel lukken. Daar leer je het meeste van; ikzelf ben niet de meest technisch onderlegd persoon, maar kan me ondertussen goed redden met een chassis ( motor is een ander verhaal ). Overigens zal het boek van Van der Spoel je hier niet al te veel in helpen; elk merk kart heeft zo zijn eigen opbouwwijze en eigenaardigheden. Dus gewoon zelf proberen; is leuk en leerzaam en dan weet je wat je moet doen als er eens iets kapot gaat.

Schades kunnen qua kosten hard oplopen - ook als je recreatief rijdt en je hoeft niet altijd zelf de schuldige te zijn helaas.... Ik kom gemiddeld qua schades per jaar niet boven de 500 euro, maar als je een keer pech hebt en je as is krom en/of je hebt schade aan je bakkenset dan kan het snel oplopen.

Dat gezegd hebbende; laat je vooral niet ontmoedigen en kijk goed rond wat er aangeboden wordt. Nogmaals, je kunt met een redelijk "beperkt" budget goed materiaal kopen en veel plezier hebben. Bevalt de hobby, dan kun je later altijd nog besluiten recenter materiaal aan te schaffen en meer te investeren.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2016 8:47 am 

Geregistreerd: zo jan 18, 2015 10:31 pm
Berichten: 72
Woonplaats: Brielle
Inderdaad allemaal wedstrijd schade,in een training word er ook veel van het materiaal gevraagd en hard gereden,maar gaat er haast nooit wat kapot ,omdat je dan ook niet aan het knokken bent voor een uitslag maar bezig met je eigen trainingen.
Als je de kart goed onderhoud en naziet voor,tijdens en na het rijden op de baan kan er niet zo veel mis gaan.
Met een goede voorbereiding ,voordat je naar het circuit gaat kun je al veel winnen.
Kom het nog steeds tegen, motor start niet,vraag ik:heb je hem gisteren thuis nog laten lopen.nee dat niet!

Klopt, op het eind van het seizoen is er meer te koop maar ook nu is er genoeg goed spul te vinden
Niks overhaast aanschaffen en ben je niet zeker,neem iemand mee met verstand van zaken

Succes


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2016 2:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Sven, ook welkom van een andere beginner :-)

Ik ben nu een 2 maanden bezig met exact datgene waarmee jij wilt beginnen.. Moet wel zeggen dat ook ik best veel tijd heb besteed aan lezen en uitzoeken voordat ik daadwerkelijk de stap gemaakt heb. Ben ook net zoals jij van plan bent begonnen met een Rotax Max Sr.

Nu ben ik best handig en technisch redelijk onderlegt, maar ben zeker geen kart specialist. Maar zat met hetzelfde als jij met ongeveer hetzelfde budget. Naar dealer stappen voor een goede tweedehands met garantie was voor dan ook geen haalbare kaart. Althans, dat dacht ik 2 maanden geleden. Nu ben ik daar niet zo zeker meer van, heb toch best al wat extra kosten aan mijn kart. Wil niet zeggen dat ik een miskoop gedaan heb, maar weet nu wel waarom ie zo goedkoop was. Geen idee of de verkoper het echt niet wist of dat ie me voor de gek gehouden heeft, maar dat heeft achteraf toch niet zoveel zin.

Dus bedenk je goed als je een kart bij een particulier koopt, status motor, rechtheid van een frame, juiste onderdelen en een goede stoel zijn naar mijn mening nu vaker geluk dan wijsheid.
Bij een dealer heb je iets om op terug te vallen.. maarja.. voor 1700 euro koop je geen recente kart met Rotax max bij de dealer.

Als voorbeeld de motor. Je start hem een keer, kijkt naar leeftijd, welke koppeling, welke (interne) tandwielen, algemene staat etc en denkt dat het redelijk goed is. Eigenaar beweert dat ie 1 uur gelopen heeft na grote revisie. Maar als je dan thuis de spullen uit elkaar haalt kom je erachter dat de koppeling schoenen op zijn, de verbindingsplaat gebroken is, er een vreemde bougie in zit, olie gitzwart is, de zuiger toch echt aan vervanging toe is, powervalve revisie nodig heeft en die radiator toch wel erg slecht is met 3 lijmplekken en toch ook maar nieuw moet. Ben je toch 400 euro lichter en heb je nog steeds geen echt idee over de staat van de motor. Eigenlijk is een grote revisie de enige juiste weg dan om weer zekerheid te krijgen.
Maar je leert er wel meteen een hoop van ! Heb nu de gok genomen om dit seizoen te rijden met alleen deze kleine revisie beurt, van de winter doen we de grote.

Zit toch al tegen de 2500-3000 totaal aan qua kosten en ben pas twee keer gaan rijden dit jaar, dus je schatting is wel redelijk goed. Is ook inclusief aanhanger trouwens.. 250 gekocht, 150 euro verbouwd.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2016 4:47 pm 

Geregistreerd: zo apr 24, 2016 9:54 pm
Berichten: 10
bedankt voor de leuke reacties allemaal, als het zover is ga ik zeker iemand meenemen die er wat meer van kent, zoals wilfred zegt, goedkoop kan ook duurkoop zijn, en ik zit er niks mee in om 200-300 euro meer te geven als het er dan allemaal netjes uitziet ;) het uit elkaar halen van de kart om alles te leren is iets dat ik zoiezo een keertje zou doen, en idd een kart 2ehands bij een dealer kopen, ik ben er ook nog steeds voorstander van hoor ;) dan ben je toch altijd net da ietsje zekerder ! ik heb het boek van vdspoel vandaag aangekregen, nu maar lezen, bijleren en uitkijken naar een mooi kartje in de hoop iets naar mijn zin te vinden ! een vraagje waar ik nog mee zat, ik zou graag een aanhangwagentje kopen, en liefst eentje waar de kart droog instaat, niet zomaar er bovenop, op zich niets mis mee maar vind een dichte aanhanger toch altijd netter ... echter vindt je niet zoveel aanhangers die breed genoeg zijn om de kart er volledig in te krijgen. maar wat ik aan het denken was, kan het kwaad om een kart er ietwat schuin in te zetten ?

gr sven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2016 5:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Schuin wordt wel meer gedaan, denk er wel aan carb iedere keer even goed leeg te maken. Olie uit blokje is maar een beetje onderin, dan moet je hem echt rechtop zetten wil dat eruit lopen.
Maar kijk naar een kar waar de wielen onder de bak zitten, dan is ie niet zo breed. Kar is dan maar 145-150 max breed.

*edit* Ik lees je vraag verkeerd zie ik nu.. breedte is niet het probleem, maar een kar vinden die breed genoeg is voor kart. Dat valt reuze mee hoor, kar is al snel groot genoeg voor een kart, zeker als het er maar eentje is.

Zou er wel op letten dat je ook andere zaken als trolley, extra bandjes maar zeker ook een paar jerrycans kwijt komt. Natuurlijk kan dat ook in de auto, maar toen ik de eerste keer terugkwam klaagde mijn vrouw dat de auto naar benzine stonk :-) Heb toen een extra bak gemaakt op mijn kar voor de grootste spullen die toch mee moeten.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 06, 2016 11:02 pm 

Geregistreerd: zo apr 24, 2016 9:54 pm
Berichten: 10
hallo allemaal, ten eerste nog eens bedankt voor al jullie reactie's en mijn excuses voor de stille periode in dit topic. ik heb nog wat info proberen opdoen ivm alles met en rond karten... EN ik denk dat ik iets heel mooi ben tegengekomen !
http://www.2dehands.be/sport-fitness/ov ... 32229.html wat is jullie gedacht van dit zoekertje ? misschien ga ik teveel af op hoe mooi de kart er uitziet maar ... waar moet ik op letten stel dat ik hiernaar zou gaan kijken en als het zover komt, is er dan evt iemand die er wat van kent en mits een leuke vergoeding met mij het tripje wil maken om eens te kijken of dit iets is ?

groetjes !


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 07, 2016 12:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 12, 2015 2:34 pm
Berichten: 138
Hoi Sven, ik kijk regelmatig voor de fun op 2dehands. Het zoekertje waar je naar linkt was mij destijds ook opgevallen. Op basis van info via het zoekertje ziet het er mij niet verkeerd uit! Prijs valt goed mee en zal je nog wel iets kunnen aan doen.

_________________
Work hard, play hard!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David