Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zelfbouwkart koppeling
BerichtGeplaatst: ma nov 01, 2010 2:07 pm 

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 1:28 pm
Berichten: 2
Beste forummers,


Ik ben heel wat maandjes terug begonnen aan een zelfbouw kart. Volledig vanaf 0 opgebouwd, en eigenlijk alles zelf ontworpen en in elkaar gelast. Gisteren hebben we voor het eerst gereden met een omgebouwde scooterkoppeling (Yamaha Neos 50cc) maar die werd zoals te verwachten is vrij warm. Het lijkt me ook sterk dat we met deze koppeling maximaal vermogen uit onze kart kunnen halen.

Ik ben nu dus aan het rondkijken voor kartkoppelingen en loop tegen een aantal punten aan. Ik zie overal kettingmaten staan(219, 428, 035) waar ik geen idee van heb wat het is. Op het moment hebben we een 1/2" ketting met een 13 tanden op de motoras en 39 op de achteras. We willen niet gaan voor topsnelheid, maar flinke acceleratie. De motor is een PTM200 4 takt (200cc, 6.5Pk, max vermogen op 4000rpm) en heeft een motoras van 20mm.

Ik zoek dus een koppeling die monteerbaar is op een 20mm as. Punt is dat we dan ook nog eens een achterkettingwiel, support en een andere ketting kunnen gaan halen. Duur grapje.

Wat raden jullie mij aan als verstelbare koppeling en daarbij mogelijkheid om evt een eigen kettingwiel erop te zetten? Voor scooters zijn er namelijk verstelbare koppelingen, dit zou voordeel geven omdat we er dan achter kunnen komen wat voor onze kart het meest ideaal is. Scooterkoppelingen moet dan wel weer aan gedraaid en gefreesd worden om hem passend te maken en of deze geschikt zijn voor de 200cc 4 takt motor is nog maar de vraag.

Ik ben benieuwd of iemand mij hiermee op weg kan helpen. Hier een foto van ons bouwwerk;

http://www.jefrome.nl/wp-content/lazyes ... G_2002.JPG

Deze is van een aantal weken terug, ondertussen zijn er al wat dingen aangepast en dus overgestapt naar centrifugaalkoppeling en geen 3 pedalen meer. De kappen liggen er nu gewoon langs en zitten nog niet bevestigd etc. Er zit nog wel wat werk in maar het functionele deel (remmen, sturen, gas etc) is dus bijna klaar.


Alvast bedankt voor alle hulp!

Jeroen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 01, 2010 4:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Hoi Jeroen,

Voor zover ik weet worden verstelbare koppelingen niet of nauwelijks gebruikt in de kartsport, althans ik ken ze niet.
Als ik jou was dan zou ik de uitgaande as afdraaien naar 19mm, hierdoor zijn diverse koppelingen mogelijk die gemonteerd kunnen worden. Koppelingen die veel gebruikt worden op de Honda 4-takt motoren zijn die van Noram. kijk eens bij Huib op www.kartspullen.nl.

Als ketting zou ik gaan voor de 219, overal te verkrijgen en tandwielen in alle maten.

_________________
Kartloos
Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 12:11 am 

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 1:28 pm
Berichten: 2
Ik zie op andere sites dezelfde koppelingen ook in 20mm uitvoering dus het afdraaien van de motoras is gelukkig niet nodig. Wat ik me nu eigenlijk afvraag is wat van een 219 ketting kan verwachten. Na wat google werk zou de aanduiding erop wijzen dat de ketting 19mm breed is en een steek heeft van 2/? inch

Deze koppeling lijkt me bijvoorbeeld een optie als de 219 ketting wat zou zijn.
Daarintegen heeft deze Suco koppeling een demonteerbaar tandwiel oftewel de mogelijkheid om onze eigen tandwielen en ketting erop te leggen wat veel in prijs zou schelen.


Overigens zijn op (de nog niet volledige) websitealle foto's van dit project te bekijken. Vanaf het eerste buisje wat op maat gemaakt is tot aan alle aanpassingen en wat het nu uiteindelijk is geworden.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 9:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Wat je van een 219 ketting kan verwachten is behoorlijk veel.
Wij rijden met de VT250 met +/- 35Pk met een 219 ketting dus een 6,5 PK mag geen probleem zijn.
Ik zou voor de koppeling kiezen voor een los voortandwiel, zo kun je nog eens een grotere of een kleinere monteren zonder het gehele huis te moeten vervangen.

_________________
Kartloos
Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David