Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:09 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 09, 2009 6:56 pm
Berichten: 26
Woonplaats: oosterhout
Hallo Karters

Wij gaan regelmatig karten op Landsard, nu rij ik altijd tegen mijn zwager en het is iedere keer weer afwachten wie er sneller is, moet zeggen dat dat wel gaaf is en verschrikkelijk leuk is, nu ben ik wel benieuwd wat het gewicht nu per ronde kan schelen, mijn zwager weegt 60 kg en rijdt 125 cc rotax max, ik weeg 95 kg en rijdt 125cc tm cross schakel, weet iemand wat dit nu per ronde kan schelen als iemand 35 kg zwaarder is.

grDion


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
dion,

Ik weet het niet zeker, maar ik heb zoiets gelezen dat het per 4kg. aan meer gewicht.. je 0,5 pk extra nodig
moet hebben om te compenseren.

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:16 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
17,5 pk tunen dus (er van uit gaan dat bijde motoren evenveel pk hebben, wat waarschijndelijk niet zo het geval is)

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Basjuh...

Theoretisch heb je gelijk..... echter de een rijd vaak net iets beter waardoor je minder PK's nodig hebt (of juist meer)
om het gat te compenseren.

Als ik mezelf als voorbeeld neem, dan rij ik met andere leden die ook Rotax Max rijden, behoorlijk mag ik wel zeggen.
Een paar rijden me voorbij, maar zijn zeker geen 6 of 7 tienden per rondje sneller, andere rijders rij ik er zelf uit en
dat terwijl ik een van de zwaardere (90kg) Rotax Max rijders ben van de leden die wel is naar de meetings komen dan en
sommige waar de tijden vermeld staan hier op het forum.

Maar ... het scheelt wel degelijk... !

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 09, 2009 6:56 pm
Berichten: 26
Woonplaats: oosterhout
het moeilijkste gedeelte is het lange rechte stuk daar verlies ik het vaak mee, in de bochten kan ik er vaak na toe rijden maar zo gauw we uit de bocht komen, en al kom ik perfect op toeren uit de bocht dan zie je dat mijn zwager gewoon net ietsje sneller is dus moet ik er meestal in de bochten voorbij


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:38 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
gewoon zorgen dat beide kart hetzelfde gewicht hebben door er wat lood bij op te zetten. Dan zul je het resultaat zien.

succes


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 09, 2009 6:56 pm
Berichten: 26
Woonplaats: oosterhout
ja eigenlijk wel, maar ik geloof nooit dat hij 35 kg lood mee wil nemen, maar me maat belt net op, die wil morgen naar een energy kart uit 2008 gaan kopen met een rotax 125 cc, dus zullen we snel weten wat het precies scheelt als we met precies dezelfde kartje gaan rijden, ik denk zelf dat ik eigenlijk voor een automaatje net te zwaar ben.
in ieder geval allemaal bedankt voor julle reacties


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
En dat de rotax max van je zwager op het rechte stuk sneller is heeft toevallig niet met de vertanding te maken?

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 9:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
dion,

Je kan ook in elkaar's kart een paar ridnjes rijden en dan bekijken wat je tijden zijn.....

Dat je zwager wegloopt op de rechte stukken is niet zo vreemd met een 6-bak schakel motor.......

Suc6

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 9:38 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
Paulo27 schreef:
Basjuh...

Theoretisch heb je gelijk..... echter de een rijd vaak net iets beter waardoor je minder PK's nodig hebt (of juist meer)
om het gat te compenseren.

Als ik mezelf als voorbeeld neem, dan rij ik met andere leden die ook Rotax Max rijden, behoorlijk mag ik wel zeggen.
Een paar rijden me voorbij, maar zijn zeker geen 6 of 7 tienden per rondje sneller, andere rijders rij ik er zelf uit en
dat terwijl ik een van de zwaardere (90kg) Rotax Max rijders ben van de leden die wel is naar de meetings komen dan en
sommige waar de tijden vermeld staan hier op het forum.

Maar ... het scheelt wel degelijk... !


Wil jij nou beweren dat jij VET GOED bent? :P;) nee zonder gekheid, het gewicht verschil merk je wel degelijk! toen ik nog huurkart races reed was ik een van de lichtste rijders! ik woog rond de 60 Kg en reed ook tegen mensen rond de 85kg! met droog weer kon ik dus veel later remmen, eerder op het gas en snellere acceleratie! met regen hebben de zwaardere iets meer voordeel.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 12:18 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
in de bochten merk je heel erg het gewichts verschil immers jij bent zwaarder en je kart is zwaarder in de bochten komt het niet op de motor aan dus werkt het extra gewicht van de schakel je juist tegen.

mijn tip koop veel betere banden dan je zwager zonder het hem te vertellen dan is je probleem opgelost :twisted:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 11:53 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Dion, aangezien jij en je zwager een verschillend motortype gebruiken is een vergelijk tussen de 2 eigenlijk te ingewikkeld om dit even te zeggen.

Dingen die het veschil zullen maken: Het gewicht en de type motor is al logisch maar je moet dan ook zoals hier al deels vermeld rekening houden met het type banden, het circuit (korte stukkies, veel haakse of vloeidende bochten, enz.) en of je kart en motor wel prima afgesteld zijn of niet.

Daar komt zoals Paulo27 zegt ook nog je rijkunde bij kijken, ik ken bijvoorbeeld iemand van 85 Kilo zwaar die op een indoorbaan gerust kereltjes die rond de 65Kg wegen aan. Dit terwijl de meeste andere "zwaargewichten" amper kunnen volgen.

Dus in een notedop: Geen echt vergelijk mogelijk zo lang er onderling té veel verschillende factoren zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 3:29 pm 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am
Berichten: 209
Dit valt inderdaad niet te zeggen, er afhankelijk van de kart, de baan, de omstandigheden, de rijstijl. Daarnaast, het hoeft niet altijd sneller te zijn.

Ik heb zelf ongeveer 8kg lood nodig om op racegewicht te komen. Als ik dat lood niet meeneem, stuurt de kart zo anders, dat hij achter vaak net wat nerveuzer is, waardoor ik onderaan de streep en zeker ook afhankelijk van het circuit soms langzamer ben dan wanneer ik wel met lood rijd. Tuurlijk is 35kg wel veel, maar om dat goed te kunnen vergelijken is er eigenlijk maar 1 manier; kart + rijder op het gewicht van de desbetreffende klasse brengen en dan allebei erin rijden. Pas dan kan je goed zeggen wie van jullie echt de betere rijder is. Maar ook dan weer is het niet helemaal eerlijk, omdat in ieder geval 1 van beiden de minder goede gewichtsverdeling heeft als het stoeltje op de ander is afgesteld... 8)

_________________
#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 9:50 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Daar haal je nog een extra punt aan hvb83! FF overstappen in een ander zijn kart is alleen als je net dezelfde lengte en gewicht hebt nog ietwat te doen.
Op voorwaarde dat je dan nog dezelfde rijstijl hanteert ook nog natuurlijk. :idea:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David