Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr aug 05, 2016 6:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Hoop dat iemand me even uit de brand kan helpen.

Vandaag na 2 rondjes warmrijden en 3 rondjes gassen een vreemde klap in het Rotax blok en meteen daarna hevige trillingen in blok.
Dacht al meteen aan de plastic tandwielen, was al door diverse mensen gewaarschuwd dat deze een zwak punt zijn van het Rotax max blokje.

Dus na uit elkaar halen zojuist, inderdaad aangetroffen wat ik verwachtte :

Afbeelding

En ook deze is overleden :

Afbeelding

Nu is dit niet mijn vraag, ga de plastic versies vervangen door de nieuwere stalen types.

De olie die erin zit was redelijk vers, max 2 uur mee gereden, gebruik Denicol trans power en gewoon 50cc zoals de bedoeling is met die plastic tandwielen.
Weet ookal dat ik met de stalen 100cc erin moet doen, deze zijn veel dunner.

Er kwam ook ongeveer 50cc aan olie uit, heeft dus zeker niet droog gestaan, maar de olie is helemaal grijs geworden, niet wit zoals ik wel eens gezien heb als je water bij olie komt, maar echt (redelijk donker) grijs :

Afbeelding

Heb niet het idee dat het alu slijpsel is, lijkt gewoon de olie te zijn, maar dit zit me niet lekker.
Iemand enig idee waarom de olie grijs geworden is ??

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr aug 05, 2016 9:51 pm 

Geregistreerd: zo jul 10, 2016 1:10 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Limburg
In de motorcross heb je alleen zo'n kleur olie als je alu koppelingsplaten hebt...lijkt mij toch dat er aluminium in je olie zit.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 06, 2016 8:10 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Grijze kleur na wat googlen wel verklaart, zit water bij de olie.
Nu natuurlijk de grote vraag, waar / wat lekt er water naar het carter en kan ik dat repareren zonder blok te moeten splitsen...

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 06, 2016 9:41 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Water in de olie kleurt bij mijn weten meer wit.. :?

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 06, 2016 10:43 am 

Geregistreerd: zo jul 10, 2016 1:10 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Limburg
Kijk even of je een "sleepspoor" hebt in je carter, misschien heeft een afgebroken kunstofdeeltje eventjes geschraapt.
Een beetje alu is genoeg om de olie grijs te laten worden.
En ik zou sowieso het blok "lektesten" , kijken of alles nog dicht.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 06, 2016 12:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Ondertussen onderdelen gehaald en weer aan het opbouwen.

Bij GKS waren ze duidelijk, vaak gebeurd het dat de plastic tandwielen defect gaan, vlak voordat dit gebeurd gaan vaak wat tandjes defect of zitten de tandwielen scheef in het carter.
Hierdoor krijg je wat zijdelingse krachten op het asje van de waterpomp, deze draait in keerringen en hierdoor kan er wat water langs komen.
Door nu de nieuwe tandwielen te plaatsen, heb alles vervangen, is er een redelijke kans dat het nu goed is.

Maar er is maar 1 manier om erachter te komen, een half uurtje rijden en daarna de olie controleren, is die weer grijs dan zijn de keerringen van waterpomp versleten/defect en moet het blok geheel uit elkaar. Hier kom je namelijk niet bij zonder het blok te splitsen.

Nieuwe set ziet er zo uit :

Afbeelding

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 06, 2016 5:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 29, 2008 9:30 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Geleen
Het blok heeft gewonnen :-(

Motor even warm laten lopen op de bok tot zo'n 55 graden, helaas.. Olie meteen vol met water.
Blokje zojuist nog maar gebracht naar GKS, die gaan er goed voor zorgen.. Blok spiltsen durf ik niet zelf aan te beginnen, ookal omdat je dan ook maar meteen de lagers het beste kunt doen.

_________________
CRG Dark Rider EVO32 (2016) - Rotax EVO DD2 (2017)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David