Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: do maart 26, 2015 8:10 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Voor dit jaar was er een nieuw bumperbevestigingssysteem, die de bumper deed zakken bij aanrijdingen boven de 5 km p/u. Een lage bumper betekende diskwalificatie. Zo probeerde ze het duwen ( tijdens de start ) tegen te gaan.
Heeft iemand dat systeem al op zijn kart ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: do maart 26, 2015 8:38 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Ik heb het systeem al paar keer aanschouwd... Waarom precies?

Ik heb het nieuwe type bumpers op m'n kart, maar met de normale bevestiging (ipv het CIK/FIA systeem)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: do maart 26, 2015 8:47 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Ze willen er klaarblijkelijk weer vanaf, maar het lijkt in theorie best een goed systeem


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: do maart 26, 2015 8:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo apr 14, 2013 5:03 pm
Berichten: 270
Woonplaats: België
Volgens ik gehoord heb zijn er in bepaalde klasses al ongelukjes gebeurd. Met name de voorbumper die onder de kart raakt & daardoor de kart wat omhoog katapulteerd..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: do maart 26, 2015 9:00 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Oh vandaar, als ze gaan vliegen wordt het er inderdaad niet veiliger op


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: do maart 26, 2015 9:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Aanschouw het spektakel.
Het idee is zeker een 8 waard maar de huidige uitvoering is om te janken. Vooral de bekende bocht op het circuit La Conca schijnt te heftig te zijn voor deze bumper. Klapt er spontaan af.
De FIA heeft ook onmiddelijk het project teruggeroepen na het ervaren van de schoonheidsfoutjes van de voorbumper.
Ik ben er des al niet te min positief over dat dit concept zal gaan werken, alleen hoe is nog even de vraag.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Max op zo maart 29, 2015 10:03 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2015 5:50 am 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Ok , de kart wordt inderdaad compleet onbestuurbaar, dat had ik nog niet zo gezien.
Bedankt Max


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2015 2:37 pm 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Ik denk dat het systeem echt z'n doel voorbij schiet en dat linke Loetjes de brake-test tot een wedstrijdwapen maken en zo de achterliggende opponent uitschakelen.
Een nettere insteek bij het aanleren en aansturen en een goede eerlijke controle erop tijdens trainen en wedstrijden en evt hard sanctioneren zou dit gedrag de kop in moeten drukken zodat het niet meer werkt of loont om je als rijder onkundig of zelfs agressief rijgedrag toont op de baan.

Toevallig juist vernomen dat een toch als zgn "beuker" bekend staande minirijder zich afgelopen zaterdag bij een actie zichzelf ernstig op de baan heeft uitgeschakeld en zich met kart en al over een andere rijder gelanceerd heeft en bij het neerkomen over de kop geslagen is. Ambulance erbij en trauma heli ingeschakeld en gelukkig alleen met eigen materiële schade uit de strijd gekomen. Had heel anders af kunnen lopen.
Wel hopen dat ie er wat van geleerd heeft. Er zijn er meer, ze zijn gelukkig in de minderheid maar zorgen wel voor een overgrote hoeveelheid schade en gevaar aan mn nettere rijders op de baan. Dát gedrag aanpakken is vele malen beter dan symptoombestrijding zoals met zo'n speciale spoiler.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2015 3:18 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
De achterliggende gedachte begrijp ik.

Vraag me waarom dit 'concept' niet eerst uitvoeriger getest is alvorens in de wedstrijden in te zetten.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2015 3:23 pm 

Geregistreerd: zo maart 10, 2013 5:44 pm
Berichten: 657
Voor de braketest hadden ze de achterbumper die uit drie delen bestond toch ?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2015 8:05 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
En de beuker van achteraf "inpakt"? :roll:
Nee, als je er simpel bij nadenkt zijn het op voorhand achter maar ook voor geen slimme oplossingen.
Er zijn heel veel processen waar eerst getracht wordt om de oorzaak weg te nemen en als dat niet lukt pas symptoom te gaan bestrijden, dat nog op een zo goed mogelijke en voor lancering/bekendmaken door en door overdachte en geteste wijze..
Het is een beetje het systeem van een skibinding maar dan met een heel ander doel en uitwerking.
Bedenk me trouwens ook dat als de voorbumper na een eerste impact inklapt ook het primaire doel van de bescherming ervan voor een evt 2e impact met een object of een andere rijder ongedaan gemaakt wordt. Dat kan nooit de bedoeling zijn, nog afgezien dat ie onder een kart zou kunnen komen.

Als ik -om redenen- al eerder keek naar de evolutie op bakken en spoilergebied en zeker ook de bevestiging daarvan is er door de jaren heen sowieso voor voor een kart ondergeschikte aerodynamica en looks en set-up mogelijkheden opgeofferd qua veiligheid. Zonder van karts vangrailachtige gedrochten te willen maken zou ik er sowieso voor pleiten dat nu toch door simpele botstests tegen het licht gehouden zou worden welke modellen, vormen en materialen het veiligst geacht worden om te gebruiken. Mogelijk kom je dan wel weer terecht bij de looks en modellen van 2e helft jaren negentig, denk dat er daarna een wildgroei ontstaan is en gek genoeg -want toegestaan door oa CIK- veel ingeboet is. Dat terwijl veel voorschriften en eisen voor auto en motorvoertuigen en zeker ook in de rest van de racerij sterk aangescherpt zijn op dat gebied en die hebben doorgaans al meer omringende passieve veiligheid dan een kart.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2015 8:55 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Toevallig juist vernomen dat een toch als zgn "beuker" bekend staande minirijder zich afgelopen zaterdag bij een actie zichzelf ernstig op de baan heeft uitgeschakeld en zich met kart en al over een andere rijder gelanceerd heeft en bij het neerkomen over de kop geslagen is.

Dan moet je toch aardig je best doen en moedwillig hard op een ander inrijden.

Citaat:
Dát gedrag aanpakken is vele malen beter dan symptoombestrijding zoals met zo'n speciale spoiler.

Als dat tijdens les is of in clubverband zou je misschien kunnen denken schorsen na een aantal waarschuwingen

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2015 11:43 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Heeft ie idd en doet ie vaak, soms zelfs meermalen per sessie. Geval van frustratie (bijv over meer getalenteerde snelleren met minder materiaal maar verdiende betere tijden) en "red mist".
Hopelijk beseft ie (en degene die 'm begeleidt!) dat nu zelf ook en wordt er afdoende op ingespeeld.

O zo waar, officieel waarschuwen tegen gedrag is men natuurlijk voorzichtig mee -hopelijk zonder té tolerant te worden- en kan alleen schriftelijk. Pas na een schriftelijke waarschuwing mag men schorsen/verwijderen.
Ik ben als het de veiligheid mens en middelen kan schaden voor zero tolerantie. Iets aan banen en bestuur/organisatoren/officials om dat te bewaken.
Liefst gezamenlijk en tijdig, dus vóór er een grote kartsport ontsierende en rijders bedreigende calamiteit kan ontstaan.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2015 1:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 03, 2011 8:44 pm
Berichten: 1318
Woonplaats: Heemskerk
"red mist" is nogal gevaarlijk als je op een kart zit.

Ik kan begrijpen dat ze voorzichtig zijn met officiële waarschuwingen. Het is tenslotte een betalende klant.
Aan de andere kant moet je wel uitkijken dat anderen niet weg blijven omdat er dit soort types rondrijden.
Als iemand inmiddels al als beuker bekend staat gaat hij echt te ver [-X
Ik heb mijn jongens altijd geleerd te kijken wat degene die sneller is anders of beter doet, daar leer je van.
Als ze aan het beuken zouden gaan staan de karts in no time op slot in de stalling.

_________________
Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines!
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bumperbevestiging
BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2015 5:57 am 

Geregistreerd: za nov 24, 2012 10:20 pm
Berichten: 836
Helemaal mee eens!

En voorlopig kijken we extra uit voor no 34 maar ook no 95, no 33 voorheen 22 en houden we hen gedrag aan de hand van de vele akkefietjes nóg meer dan anderen in de gaten :roll: ...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David