Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Meeleunen
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 9:56 pm 

Geregistreerd: wo jul 01, 2009 9:52 pm
Berichten: 1
Hallo :)

Ik heb een vraag over het meeleunen in de bochten.. Ik zat altijd met het principe dat je de bocht inleunt, hierdoor heb je meer druk op de binnenbanden en dus ook meer grip. Maar nu hoorde ik iets over lichtjes naar buiten leunen.. Iets met de stijve achteras? Je gaat als het ware op drie banden de bocht door?

Kan iemand hier uitsluitsel over geven en ook de theorie toelichten?

Thanks,

mvg Henk


ps; het betreft simpele indoor-kartjes ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 11:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am
Berichten: 625
Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
Beste Henk, als het gaat om simpele indoorkartjes zoals je stelt:

Het meeleunen in bochten, of het nou naar binnen, buiten, voren, achtern of wat dan ook is zal je naar mijn mening geen enkel voordeel opleveren. De echte kunst om dit goed te kunnen en hier voordeel uit te halen gaat per direct ten koste van je algemene rijprestaties is mijn ervaring. Daarnaast kun je nooit een uurtje sturen, want het kost je mega veel energie.

Een ontspannen zithouding, "als een zoutzak in je kart", lijkt mij het beste. Als je voor, in of na bochten gaat leunen, krijg je een erg rommelig effect, wat je meer tijd kost dan het voordeel wat je uit meeleunen kunt halen. Dit rommelige effect komt door het leunen, waar je niet echt goeie & vloeiende lijnen kunt sturen wat indoor toch echt zeer belangrijk is.

Meeleunen ivm stijve achteras.......?: Licht aan de bocht(encombinatie) als je toch echt heel graag wilt leunen.
Sommige bochten wil je dit "optil effect van je band" wel en in andere bochten weer niet, maar dan wordt dit verhaal wel erg lang........Dit dit heeft met je sporing vóór te maken en niet je stijfte van achteras?!

_________________
Uithof KWM kart Racing Team < = link
UIthof KWM Kartschool < = link

Indoor Game & Kartcentrum De Uithof

RK1 Dealer en Servicepoint
EKS Dealer en Servicepoint
NK & GK4 viertakt Servicepoint


Laatst bijgewerkt door Plukkie op do jul 02, 2009 9:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 11:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
ik leun nooit mee in de bochten.

mee leunen heeft naar mijn idee helemaal geen voordeel! 1. met al dat geslinger heen een weer krijg je alleen maar blauwe plekken, 2. door je te focussen opal die bewegingen verlies je je concentratie op het perfect insturen van de bochten 3. het ziet er ook nog eens niet uit als iemand half uit zijn kart hangt alsof het een motorfiets is! :)

Afbeelding

kijk maar naar filmpjes of foto's van topkarters en bijvoorbeeld schumi of andere F1 sterren! iedereen zit gewoon recht en stil in hun kart en focussen zich puur op het rijden van perfecte ronden.

http://www.youtube.com/watch?v=f7Hoqw0oHdg
http://www.youtube.com/watch?v=MGorrJlpcPU

mijn tip! blijf gewoon recht en ontspannen in je stoel zitten, dit gaat het snelst.

Succes!

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 12:03 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Je kunt gewoon ontspannen blijven zitten, want dan ga je vanzelf de goede kant op. In theorie zou je namelijk naar de buitenkant van de bocht moeten leunen, aangezien je hier vanzelf al heen geduwd word mag dat niet zoveel problemen opleveren....

Naar binnen leunen moet je vooral niet doen, word je alleen maar langzamer van en bovendien kost het je ook nog eens ontzettend veel energie.

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 6:43 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Zie wel dat bepaalde rijders in de regen naar buiten leunen.

Maar zoals de rest al aangaf: gewoon ontspannen in de kart zitten, pilsje erbij, muziekje op, ect

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 8:05 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
Ik zat altijd met het principe dat je de bocht inleunt, hierdoor heb je meer druk op de binnenbanden en dus ook meer grip.


Deze theorie klopt niet. Sterker nog, het tegenovergestelde is waar.

Diegenen die hier gereageerd hebben zijn vooral buitenkarters. Zij zeggen dat je ontspannen moet zitten en daar hebben ze gelijk in. Indoorkarters zullen zeggen dat je moet leunen naar de buitenkant om maximaal grip te hebben op je buitenste wielen. Hoe krapper de bocht, des te verder een indoorkarter leunt. Sowieso moet je het binnenste achterwiel optillen en dat werk je tegen door naar binnen te leunen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 9:03 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Met een indoorkart is het eignelijk het beste dat je kart door de bochten "schuift". De reden hiervoor is dat je motor dan iets hoger in toeren blijft en dus beter presteert.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 9:46 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
Met een indoorkart is het eignelijk het beste dat je kart door de bochten "schuift". De reden hiervoor is dat je motor dan iets hoger in toeren blijft en dus beter presteert.


Ligt eraan wat je onder 'schuiven' verstaat. Een kart heeft altijd een bepaalde mate van slip en drift dus altijd. Uit een onderzoek (dat ik ooit ergens gelezen heb) is dit optimaal een drift van 8-10% voor de achterwielen (wie berekent dit? :shock:). Indoor zal dit percentage hoger zijn, maar 'schuiven' associeer ik met glijden en dat moet je nooit doen (op droog)! Glijden zorgt onherroepelijk voor het dalen van het toerental.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 9:52 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm
Berichten: 869
Woonplaats: Almere-Buiten
ik doe het wel maar dat is omdat mijn stoeltje te groot is maar in een huurkart is het niet echt nodig

_________________
Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest



Birel 2014 met Rotax Max Senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 9:53 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Afbeelding

Check hoe minimaal het binnenste achterwiel wordt opgetild. Met tegenhangen wordt dit tegengegaan met als resultaat onderstuur (en dus een langzamere bocht).

Foto Raekracing.nl Hahn 2008


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 9:57 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 25, 2008 12:25 am
Berichten: 625
Woonplaats: Zoetermeer | Zuid Holland
Citaat:
Glijden zorgt onherroepelijk voor het dalen van het toerental.


Ben ik niet helemaal met je eens. Ligt toch echt aan de bocht naar mijn mening. Hoe scherper de bocht, met veel grip; hoe meer je toerental daalt. 'Zet' je de kart enigzins (indoor) kun je juist het blokje meer op toeren houden.....(door te 'glijden')

_________________
Uithof KWM kart Racing Team < = link
UIthof KWM Kartschool < = link

Indoor Game & Kartcentrum De Uithof

RK1 Dealer en Servicepoint
EKS Dealer en Servicepoint
NK & GK4 viertakt Servicepoint


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 10:30 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
In Enschede zit een hele vieze hairpin na een brug naar beneden.
Hier probeer ik altijd zo veel mogelijk mijn binnenkant omhoog te krijgen.. voor overstuur..
Wat eigenlijk weer niet werkt, aangezien die indoor trekkers zo stug zijn dat het frame niet mee geeft en het eigenlijk een verloren moeite is.

Maar buiten doe ik eigenlijk automatisch de bocht inhangen.. wat ik eigenlijk niet moet doen.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 10:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
Hier probeer ik altijd zo veel mogelijk mijn binnenkant omhoog te krijgen.. voor overstuur..
Wat eigenlijk weer niet werkt, aangezien die indoor trekkers zo stug zijn dat het frame niet mee geeft


Vreemd, juist doordat het frame zou stijf is zou het juist makkelijker moeten zijn lijkt mij.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 10:58 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Lichtjes glijden (driften is het niet) zorgt ervoor dat je achterbandjes zich niet kunnen "vastbijten" en hierdoor zal je toerental hoger zijn dan wanneer je bandjes wél voor de volle 100% grip hebben. Dat je toerental dus eerder zal zakken tijdens dit "glijden" is zeker geen logische conclusie.

Het gaat hem er dan wel over dat de kart lichtjes glijdt. Stel dat je een bocht neemt en naar een punt in het midden van die bocht toe stuurt is het de bedoeling dat als je kart niet zou glijden je dat punt met de kart zou raken. Als ze wel glijdt komt je kart er net naast uit. Dat is de beste manier. Het moet dus niet zo zijn dat je kart van de ene kant helemaal naar de andere toe glijdt want dan ben je meer aan het driften, iets dat met indoorkarts/weinig vermogen/type ondergrond van een indoor totaal geen zin heeft in verband met snelle tijden rijden. Als je het gewoon leuk vind is het wat anders natuurlijk.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Meeleunen
BerichtGeplaatst: do jul 02, 2009 11:01 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 09, 2008 12:04 pm
Berichten: 411
Woonplaats: Amersfoort
Citaat:
Lichtjes glijden (driften is het niet) zorgt ervoor dat je achterbandjes zich niet kunnen "vastbijten" en hierdoor zal je toerental hoger zijn dan wanneer je bandjes wél voor de volle 100% grip hebben. Dat je toerental dus eerder zal zakken tijdens dit "glijden" is zeker geen logische conclusie.


Lees mijn verhaal nog een keer en je zult zien dat we het met elkaar eens zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David