Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 29, 2006 7:59 pm 

Geregistreerd: wo mei 31, 2006 10:22 am
Berichten: 57
Woonplaats: Enschede
Na het uit de hand lopen van mijn eerste topic, nu take 2:

Dit topic is bedoeld om alle nuttige info te verzamelen die van pas komen als je een kart gaat kopen.

Als iemand dus advies kan geven over het volgende, misschien zelf gewoon je ervaring delen:

* Hoe pak je het aan
* Waar let je op, wat moet je controleren en hoe doe je dat

Na enkele zoekacties heb ik het en en ander gevonden:
[hr]
"Let vooral op dat het frame niet krom is, er geen scheuren in zitten, of afgesleten is aan de onderkant. Daarnaast is het belangrijk dat er zo min mogelijk onderdelen versleten zijn, denk hierbij aan de remmen, banden tandwielen enz."
[hr]
"goed op het frame letten en naar de achteras of dese niet krom of gescheurd is"
[hr]
"Uit welk jaar het blokje is.
Hoevaak hij gereviseerd is.
En natuurlijk of hij uberhaupt loopt en goed loopt."

[hr]
"Slijtage van tandwielen en ketting"
[hr]
"-Slijtage frame mag nietteveel zijn
-Kart moet schoon zijn
-Nergens speling
-Banden moeten gelijkmatig afgesleten zijn
-Alles moet soepel en zonder haperen kunnen draaien
-Er mag niet aan gelast zijn"

[hr]
"Waar je op moet letten als je een kart koopt is dat alles er netjes verzorgd en schoon bijstaat. Is dat niet het geval, dan is de persoon niet zuinig op zijn kart geweest, en wie weet wat er dan allemaal mee uitgespookt is (achterstallig onderhoud, frame mischien krom, motor die versleten is, en ga zo maar door)

Alles moet soepel en zonder haperen kunnen draaien / bewegen

Je moet de verkoper in de gaten houden, als hij nerveus is, en beetje raar doet om het zo maar te zeggen, moet je zien te ontdekken of dat komt daardat er mischien is aan de kart mankeerd (kan natuurlijk ook zijn dat hij voor het eerst een kart moet verkopen, en beetje nerveus is) Ook iemand die er te makkelijk over praat, en beetje opdringerig is, niet vertrouwen! Er zijn genoeg andere karts te koop, dus laat je niets aansmeren!

Waar je verder nog naar kunt kijken is de slijtage van de banden, deze vertellen je of de kart goed spoort. Het is niet een zekerheid dat de kart dan ook goed is, maar als de banden al rare slijtage vertonen, dan weet je zeker dat er iets niet in orde is!

En hou ouder een kart, des te groter is de kans dat er hogere kosten aan komen.

ga eerst proefrijden! Dan merk je hoe de kart rijdt, en komen mankementen ook eerder boven water.

Belangrijkste is dus dat alles er goed en netjes uitziet. Er is altijd een risico op een miskoop natuurlijk, dus ik zou ook altijd iemand meenemen die er veel verstand van heeft!"

[hr]

Met dank aan de diverse schrijvers van bovenstaande adviezen...
Misschien kan iemand een uitleg geven hoe hij/zij de aankoop heeft aangepakt:
Bijvoorbeeld afgesproken bij een circuit, zodat je een beetje kunt testen.
Welke vragen er zijn gesteld.
Hoe hij/zij de kart technisch controleert


Groeten Berend

Ps. Aub deze keer wel ontopic? :wink:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 30, 2006 10:04 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm
Berichten: 3601
Woonplaats: Assendelft
ik heb mij pro-kart 2de hands gekocht bij speedsportholland zij verkopen ook 2 takt mocht je dat graag willen
ik heb met edward de eigenaar afgesproken in uitgeest voor een testritje
dit is standaard bij speedsportholland zij geven de mogenlijkheid om te testen op amsterdam of uitgeest

we hebben toen dingen besproken als hoe je de afstelling regelt hoe de motor aan gaat
de kart was goed en we hebben hem toen ook gekocht.
ik had niemand mee die er verstand van heeft aangezien edward te vertrouwen was we hebben goeie adviesen gehad en dus gewoon een top kart cker geen miskoop

hopenlijk heb je hier iets aan ik kan aleen nog zeggen als je in een kartshop je kart aanschaft vraag dan naar mensen met ervaring bij die shop positief of negatief

_________________
MSkart - TM k8 ICC
Energycorse - Prokart
Honda CBR 600 RR

Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 30, 2006 2:44 pm 

Geregistreerd: vr sep 22, 2006 6:47 pm
Berichten: 16
Er op letten dat de kart er netjes en schoon bij staat zegt natuurlijk het minste van allemaal. Als je je auto verkoopt zorg je er toch ook voor dat hij er glimmend bij staat al heb je hem al die jaren niet gewassen?

Zegt dus weinig tot niks.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 30, 2006 10:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 15, 2006 4:59 pm
Berichten: 227
Woonplaats: emmen
rm kartracing emmen is ook goed en betrouwbaar eerlijk enz.
let gewoon op de algehel techniese staat.
suc6

_________________
ben je me nodig mail me op allroundgarage@gmail.com


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 30, 2006 11:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Valt niet zoveel aan toe te voegen.
De eerste kart die ik zelf gekocht heb heb ik bij een dealer gekocht. Ik kon dus gewoon zelf de kart uitzoeken die aan mijn wensen voldeed. Dit is meestal de duurste methode, maar ook de minst risicovolle.
Je hebt de mogelijkheid om meerdere karts met elkaar te vergelijken, alles goed te bekijken, en de verkoper om extra informatie te vragen. Proefritten zijn meestal ook mogelijk.

De tweede kart heb ik van een particulier gekocht. De kart was al ouder en niet meer in al te mooie staat, maar het blok was zo goed als nieuw. Hier komt altijd een grote portie vertrouwen bij kijken, en de indruk die de verkoper wekt, en de manier van verkopen is vaak het enige waar je wat aan hebt.
Als je van de verkoper op je gemakje alle bovengenoemde punten mag bekijken is dat zeker een pluspunt.

De derde kart was een rollend chassis. Deze was ook al wat ouder, en had dus al wat slijtage. Echter was ie heel netjes verzorgt, en ook aan de aanhanger en de garage van de verkoper kon je goed zien dat het een liefhebber was :D

Bedenk dat je bij het kopen van een tweedehands kart altijd risico loopt, al is de verkoper nog zo eerlijk, en al heb je de kart nog zo goed gecontroleerd. Sommige dingen zijn gewoon niet te voorspellen (zie bijvoorbeeld een topic van Joris waarin hij zijn gebroken bigend pen beschrijft), en horen bij het risico van de sport.
Een tweedehands kart zal ook zo goed als altijd ouderdomsverschijnselen, slijtage en schoonheidsfoutjes hebben. Deze zijn van invloed op de prijs. Verwacht dus geen perfecte kart voor 300 euro, aan de andere kant mag een matige kart ook geen 2000 euro kosten :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 4:15 pm 

Geregistreerd: wo mei 31, 2006 10:22 am
Berichten: 57
Woonplaats: Enschede
Bedankt voor jullie reacties!

Op dit moment heb ik lichte voorkeur om een kart bij een dealer te kopen, het idee om minder risico te lopen spreekt me natuurlijk aan. Je mag er denk ik vanuit gaan dat een dealer weet waar hij het over heeft en natuurlijk zijn goede naam niet wil verliezen.

Echter het financieele voordeel om een kart particulier te kopen blijft natruurlijk verleiden.

Welk prijsverschil mag je vanuit gaan tussen particulier en dealer met een vergelijkbare kart? Kan hier zomaar 500 euro verschil in zitten?

Nog een vraag, mag je rekenen op een testrit etc bij een dealer en misschien zelfs bij een particulier. Of is een testrit een zeldzaam iets waar je mazzel mee hebt als het geregeld kan worden?
Is het dan gebruikelijk dat de verkoper of de koper voor de fianciering zorgt?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 5:19 pm 

Geregistreerd: vr aug 12, 2005 5:26 pm
Berichten: 185
beste berend botje.
wat bedoel je met de financiering?
ik kan ergens in komen als je voor een huis een hypotheek aanvraagt in een klein geval zelfs een auto maar voor een kart........dat is niet echt slim!in dat geval kun je beter gelijk je geld aan mij over maken.(alleen dit tot je laten spreken als je dit bedoeld).verder zal er best wat prijs verschil in zitten of je bij een dealer koopt of een particulier.maar er valt altijd te onderhandelen natuurlijk ook met een dealer.testritten kunnen bij de meeste dealers altijd worden gedaan bij sommige moet je de testdag betalen en krijg je het bedrag bij aankoop van de kart weer terug.maargoed karts kunnen altijd stuk dus ook tijdens een test of nadat je een kart gekocht hebt.succes!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 7:36 pm 

Geregistreerd: wo mei 31, 2006 10:22 am
Berichten: 57
Woonplaats: Enschede
Ik bedoel met financiering zeker geen lening of iets dergeljiks. Zoals je zelf al aangeeft is lenen voor een kart nou niet erg slim.

"Financiering" van het volgende:

Wanneer je zou gaan testen op een circuit in de buurt zal daarvoor toegang betaald moeten worden, daanaast natuurlijk de benzine, het vervoer, de banden etc.

Wanneer je bijvoorbeeld een auto zou gaan proefrijden, betaald de verkoper (garage of particulier) het ritje, de benzine, de verzekering etc.

Of zie ik misschien het hele testen iets te overdrven en is het in de meeste gevallen, de straat ff op en neer...?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 7:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 15, 2006 4:59 pm
Berichten: 227
Woonplaats: emmen
ik denk als de verkoper ik bedoel particulier een kart te koop aanbied en hij is gewoon eerlijk dan is er volgens mij altijd wel wat te regelen.

_________________
ben je me nodig mail me op allroundgarage@gmail.com


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 7:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Meestal betaalt de koper voor het ritje.
Een compleet dagje testen op een kartbaan is bij een particulier veel onwaarschijnlijker dan bij een dealer.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 8:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 15, 2006 4:59 pm
Berichten: 227
Woonplaats: emmen
David schreef:
Meestal betaalt de koper voor het ritje.
Een compleet dagje testen op een kartbaan is bij een particulier veel onwaarschijnlijker dan bij een dealer.
david ik denk dat een dealer er ook niet blij mee is als je de hele dag aan het "testen" bent

_________________
ben je me nodig mail me op allroundgarage@gmail.com


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 8:34 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 14, 2006 11:41 am
Berichten: 1727
een test word niet door iedereen goed gekeurd.
dus is dan ook zeker niet van zelfsprekend.
je kunt het vragen maar of je het krijgt blijft de vraag.
inderdaad heeft niet iedereen de tijd om met je de hele dag op
een kartbaan te gaan testen.
de meeste willen verkopen en liefst zo snel mogelijk.
dus word testen op een baan vaak afgewezen.
een ff voor de gevaarlijke onder ons word er zeer zeker geen test op de openbare weg of waar dan ook geacepteerd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 8:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Hangt ook een beetje van de bedragen af, als je een kart aan wilt schaffen die nog 3000 euro moet gaan kosten zal een dealer er eerder toe te bewegen zijn, dan wanneer het om een kart van 400 euro gaat.
Het is dan vaak ook niet zo dat je kan zeggen dan en dan wil ik testen. De meeste dealers zijn regelmatig op een kartbaan te vinden, en in zo'n geval nemen ze de kart dan mee naar de baan.
Ik had zelf in ieder geval wel die mogelijkheid toen ik mijn kart kocht, echter heb ik er voor gekozen daar geen gebruik van te maken.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2006 9:49 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
mijn kart werdt gewoon standaart op de baan geleverd at motoren doet niet anders


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David