Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Iame X30
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2016 7:40 pm 

Geregistreerd: ma sep 12, 2016 8:52 pm
Berichten: 5
Na een afwezigheid van 12 jaar wil ik toch het kartavontuur weer aangaan:)! Vroeger Rotax Max gereden maar na een paar circuitbezoekjes de laatste tijd voel ik wel wat voor een Iame X30. Zijn er hier veel mensen met ervaring met zo'n motor (ook in vergelijking met Rotax Max)? Zal bij mij gaan om recreatief rijden met misschien eens een (hobby)wedstrijd.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Iame X30
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2016 8:19 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 16, 2015 7:58 pm
Berichten: 50
heb zeker ervaring opgedaan met zowel rotax als iame.

persoonlijk vind ik de x30 meer een race motor dan de rotax,
grootste voordeel is dat ie standaard uit de doos al snel is, en niet zoals een rotax dat je op zoek moet naar een goede cilinder.
de x30 is onderling zeer vergelijkbaar.

recreatief gezien valt het zuiger vervang interval ook mee, wij reden met onze trainingsmotor 30 uur met een zuiger, en konden daar nog steeds goede tijden mee rijden op genk! wedstrijd rijders vervangen hem ongeveer tussen de 10 en 15 uur. met een rotax zuiger deden we ongeveer 40 uur in een trainingsmotor. dus kwa uren scheelt het niet zoveel. wel zwaar afhankelijk van de olie die je gebruikt, wij reden altijd met onze trainingsmotoren met Motul, en hier gingen de zuigers langer mee dan de voorgeschreven wedstrijd olie

ook een voordeel aan de x30 voor mij is dat er een grotere radiateur opzit, en dus ook beter kan koelen, die van de rotax is eigenlijk te klein en daardoor wordt de motor vaak te warm. daarnaast is de carberateur van de iame fijner, aangezien je die zelf kan verstellen tijdens het rijden, en dus ook makkelijk dingen kan proberen.

Daarnaast is de x30 makkelijker te rijden, aangezien hij minder makkelijk onderin verzuipt dan een rotax. en je hebt niet dat midden in de bocht de powervalve erin klapt, daarnaast geeft de 16.200 toeren een gaaf geluid en meer beleving.

kwa kosten scheelt het dus niet zoveel met een rotax, maar je krijgt er wel veel plezier voor terug

_________________
Being second is to be the first of the one who lose



________________________________
Praga Dragon Evo - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Iame X30
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2016 8:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de X30 t.o.v. de RM ? Heb je daar nog verschillen in gemerkt ?
En hoe is de koppeling van de X30 ?

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Iame X30
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2016 10:02 am 

Geregistreerd: wo mei 01, 2013 6:36 pm
Berichten: 46
Naar mijn mening is de X30 wel van stuk slechtere kwaliteit dan de Rotax.
Door een slechte batch zaten er 2 slechte zuigerveren in mijn beide iame motoren waardoor ze alle 2 op dezelfde dag volledig waren geploft.
maarja dat is mischien omdat het toch uit italie komt haha ;)

Maar als je kijkt naar het rijden zelf vind ik het vele malen leuker dan de Rotax en sluit ik me ook aan bij NineThree.
Zolang je goede olie gebruikt is het een geweldige motor met een mooier geluid en veel plezier!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Iame X30
BerichtGeplaatst: zo sep 18, 2016 5:49 pm 

Geregistreerd: ma sep 12, 2016 8:52 pm
Berichten: 5
Bedankt voor de info! Binnenkort eens een dagje rijden en dan waarschijnlijk op zoek naar wat nets, helaas klein aanbod gebruikte X30's.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Iame X30
BerichtGeplaatst: wo sep 21, 2016 7:54 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 16, 2015 7:58 pm
Berichten: 50
betrouwbaarheid is geen verschil eigenlijk, vooral voor de hobby niet. als je wedstrijden gaat rijden ga je natuurlijk wat meer van de motor vragen en is er ook meer slijtage.

de koppeling is naar mijn mening betrouwbaarder dan die van de rotax, scheurt vrijwel niet. voortandwielen zijn wel stukje duurder dan rotax, maar gaan ook langer mee.

en thijmen, een slechte batch kan er altijd bijzitten. met rotax is dit ook een veelvoorkomend probleem. en die olie van de knaf cup helpt nou ook niet echt mee voor de staat van de zuiger :wink:

_________________
Being second is to be the first of the one who lose



________________________________
Praga Dragon Evo - Rotax max senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David