Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2014 7:07 am 

Geregistreerd: za apr 12, 2014 11:17 am
Berichten: 6
Ik ben nieuw op het forum en op een aantal maal indoor-karten per jaar na ben ik ook nieuw in de kartwereld.
Mijn naam is Robert en ik ben 32 jaar.

Afgelopen weekend heb ik een kart zonder motor gekocht. Heb idee is dat ik een sleutelprojectje op kon zetten om zo mijn zoon geïnteresseerd te krijgen in de techniek. Het idee is om de komende tijd de boel eerst allemaal goed rollend en remmend te krijgen om daarna te gaan kijken naar aandrijving. Ik twijfel nog over een benzine motor of elektrische aandrijving. Ik kom zelf uit de elektrowereld en een elektrische kart is wel heel leuk. Misschien wordt het zelfs een hybride.

Omdat ik dus nieuw ben in Karting weet ik eerlijk te zijn niet precies wat ik gekocht heb. Ik heb begrepen dat het een wedstrijdkart is geweest waar een 125cc blok op heeft gezeten. Er zat nog een Ibea schuifcarburateur bij wat dit zou kunnen bevestigen. Daarnaast zit er bodywork bij met een groen startnummer met witte letters. Dit begreep ik is een 125cc nationale klasse? Kappen kunnen natuurlijk zijn bijgekocht. Er zit een Parolin remtang op. De achteras is 50mm in diameter en zit verkeerd gemonteerd kwam ik achter. Mijn eigen idee is dat de lagers ingeklemd horen te zitten tussen de brackets.

Kan iemand verder iets vertellen over het chassis zelf? Ik heb geen idee of hier informatie uit te halen is. Hierbij wat foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2014 9:26 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 29, 2006 2:28 pm
Berichten: 2385
Robert,
Leuk om te zien dat je een projectje bent begonnen. Hoe oud is je zoon?
Zo te zien is de kart al wat ouder. Dit is te zien aan de bevestiging van de zijbakken aan het chassis, de bodemplaat en de structuur van het frame.
Daarnaast lijkt het erop dat het frame gescheurd of zelfs compleet afgebroken is geweest. Gezien vanaf de achterkant van de kart, de rechter stoel steun, lijkt alsof deze opnieuw op het chassis is gelast.
De 50mm as hoort volgens mij niet thuis op dit frame. Ik denk eerder dat er een 40mm as op hoort te zitten met bijbehorende lagers. Weet niet of dit op dit moment verder invloed zou hebben.
Één van de zijbakken heeft een uitsparing. Dit is waar het luchtfilter heeft gezeten (mits dit de bakken zijn die bij de kart horen). Dit kan betekenen dat er een 125cc automaat blok op heeft gezeten met roterende inlaat (spreek niet met 100% zekerheid).
Er heeft een luchtgekoeld blok op gezeten. Dit neem ik aan omdat er geen waterpomp op het frame zit of waterpompring op de as is bevestigd.
Over de lagers, kan inderdaad zijn dat de vorige eigenaar dit verkeerd bevestigd heeft. Dit verklaard weer de switch van 40mm naar 50mm. Normaal zitten de lagers inderdaad ín het frame, en niet om de lagersteunen heen. In hoeverre dit waar is durf ik niet te zeggen.
Het type en merk frame kun je normaal gesproken hier zien:
Afbeelding

Je kunt de kart even kantelen om te kijken hoe de staat van het frame is. Zoek naar scheuren of gaten, of hij niet 'vlak' is. Mijn schatting is dat het frame behoorlijk gehavend zal zijn gezien de leeftijd en staat. Des al niet te min kun je er nog wat moois van maken.

Zie wel dat de remschijf mist, het tandwiel, en wellicht ook de remblokken en remcilinders (plus daarbij behorende remolie).

Hoop dat je nu wat meer weet over dit frame.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2014 9:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Hoop dat je niet meer dan €200,- voor het geheel hebt moeten betalen.

Het tandwielsupport zit ook verkeerd op.
En is overigens bedoeld voor een 219 tandwiel en niet voor een schakel.
Kan weer de 100cc of 125cc motor met roterende inlaat wat Max benoemde bevestigen (eveneens het uitlaat schaaltje wat links achter zit gemonteerd).

Hou er rekening meer dat op sommige circuits een brede (plastic) achterbumper verreist is.
Op welke banen ben je van plan om te gaan rijden of wordt het een verlaten industrieterrein?

Stap 1: goed kijken hoe alles in elkaar zit
Stap 2: alles uit elkaar pakken

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2014 10:17 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Een watergekoeld blok kan er ook op gezeten hebben trouwens; niet alle watergekoelde blokken gebruiken een poelie om het koelwater te circuleren ( denk bijvoorbeeld aan de welbekende Rotax Max ).

Succes met de restauratie en kijk inderdaad goed naar de staat van het chassis - als hij opnieuw gelast is, erg vlak is en/of zelfs gaten heeft, dan zou ik er niet mee gaan rijden voor zowel je veiligheid alsmede de verslechterde rijeigenschappen. Dus check in ieder geval of hij recht is !

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 14, 2014 2:36 pm 

Geregistreerd: za apr 12, 2014 11:17 am
Berichten: 6
Bedankt voor jullie reacties en bevindingen.

Een paar antwoorden op bovenstaande vragen:

- Mijn zoon is 2 jaar en 8 maanden (Je kan niet vroeg genoeg beginnen :wink: maar hij is nu al weg van de 'raceauto' )
- Ik heb er inderdaad geen 200 euro voor hoeven neer te leggen
- Ik denk niet dat het een circuitrijder wordt, dus in het begin zal het op een gesloten privé parkeerterrein zijn voor testen wanneer hij rijdt.

Ik zal thuis eens kijken of ik op de aangewezen plek iets op het chassis kan vinden, echter is dit wel de plek waar is gelast.
De extra bakkenset die ik erbij heb gekregen met startnummer heeft niet de uitsparing in de rechterbak zitten. Hieruit concludeer ik dat of de bakken afkomstig zijn van een andere kart of dat er een ander blok op heeft gezeten.
Ik heb de kart ook gekocht om te leren hoe het allemaal in elkaar zit en dient te werken. Als blijkt dat het niet veilig is om hier mee door te gaan dan is het geheel te lering en vermaak geweest. Ik zal kijken of de onderkant ook gelast is of dat dit alleen de stoelbevestiging is.

Ander commentaren of suggesties zijn welkom. Zijn hier ook personen met ervaring met elektrisch aangedreven karts?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 15, 2014 6:59 am 

Geregistreerd: za apr 12, 2014 11:17 am
Berichten: 6
Heb even het chassis gechecked. Alleen de stoelbevestiging is gelast, het chassis zelf is niet los geweest en lijkt nog recht. Zal hem eens checken als ik de ruimte weer even heb.

Heb de achteras op de remschijfsupport na (referentie) afgetuigd zodat ik alles er straks goed op kan monteren. Mist een spie van één van de naven en ik moet nog kijken welk tandwiel er op moet komen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 15, 2014 8:13 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
en lijkt nog recht

Heb je dit beoordeeld met het oog of met meetinstrumenten/richtbank?

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 15, 2014 9:01 am 

Geregistreerd: za apr 12, 2014 11:17 am
Berichten: 6
Puur op het oog, maar dat zegt uiteraard helemaal niks :lol:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 16, 2014 6:55 am 

Geregistreerd: za apr 12, 2014 11:17 am
Berichten: 6
Ik ben er inmiddels achter dat ik een SKM achteras heb. Wat ik me even afvraag is hoe ik er achter kom wat voor maat remschijf ik nodig heb. De remtang en remschijf support zijn aanwezig. Van het eind van de remblokken tot aan de as is ongeveer 80mm. Als ik dit maal 2 doe en daar de asdikte van 50mm bij op tel kom ik op 210mm. Maar dan de dikte. Is de dikte ook afhankelijk van de remschijfsupport of alleen van de afstand tussen de remblokjes?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 16, 2014 9:36 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Volgens mij is dit een Welldone Hammerhead kart.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do apr 17, 2014 6:39 am 

Geregistreerd: za apr 12, 2014 11:17 am
Berichten: 6
David, er staat inderdaad met grote plakletters 'Hammerhead' op het frame, maar ik dacht dat iemand dit er zelf op had geplakt. Nu ik zie dat dit echter ook een daadwerkelijk kartmodel is zou dit wel eens het geval kunnen zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David